Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:18

Wauw..... Muisje is een hele MUIS geworden zeg 8-)

Hij ziet er goed uit hoor. En dat lopen moet je tzt gewoon bekijken. Er kan nog zoveel veranderen in de groei en als je met hem gaat trainen (spiertechnisch). Dat hij niet spectaculair zou lopen wil niet zeggen dat hij niet veel beter kan gaan lopen dan je nu ziet.

Op naar de volgende update ;)

terpentijn

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 12:44

@switt: natuurlijk blijf je 'm gewoon Muis noemen! Is juist leuk! En ik begrijp het ook nog eens helemaal...

Want...

Ik zal 't maar toegeven: ik heb ook een "muis".

Drie jaar geleden nam ik een nogal klein ogende Dobermann pup van 7 weken bij mij thuis: "de kleine muis" dus (echte naam is "Calla"). Die heeft wat afgejammerd en gepiept, ze is nu een reuzin van een teef geworden, ruim 73 cm schouderhoogte, maar ik noem haar nog steeds "Piepemuis" , whahaha.
Ze piept nog steeds regelmatig, maar ik laat 'r gewoon muizen.

Reacties van anderen zijn soms kostelijk: "Wat een mooie grote Doberteef heeft u daar. Hoe heet ze?"
"Piepemuis", zeg ik dan expres.
Die gezichten!

Muis gewoon muis laten.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-13 17:23

terpentijn schreef:
@switt: natuurlijk blijf je 'm gewoon Muis noemen! Is juist leuk! En ik begrijp het ook nog eens helemaal...
Wa
Drie jaar geleden nam ik een nogal klein ogende Dobermann pup van 7 weken bij mij thuis: "de kleine muis" dus (echte naam is "Calla"). Die heeft wat afgejammerd en gepiept, ze is nu een reuzin van een teef geworden, ruim 73 cm schouderhoogte, maar ik noem haar nog steeds "Piepemuis" , whahaha.
Ze piept nog steeds regelmatig, maar ik laat 'r gewoon muizen.

Haha, ik zie die gezichten helemaal voor me :') Geweldig! Maar 73 cm, dat is toch zelfs voor een doberman groot?!

Ik heb Muis eigenlijk "Monsieur Roquefort" genoemd... Omdat het ook een schimmel is en naar de Muis van de aristokatten! Maar Roquefort bekt niet zo lekker :P

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 12:07

Ja, ze is veel te hoog vlgs de Dober-rasstandaard, en zeker voor een teef. Maar ze is niet heel zwaar gebouwd, gewoon HOOG.

Ben ook heel benieuwd naar verdere ontwikkelingen rondom jouw Muis, definitieve gevolgtrekkingen rond de gewrichten zijn nu gewoon nog niet te trekken, hij is nog te jong. Dus al ZOU je iets willen... het zal moeten wachten.

Ik blijf volgen!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 19:31

Mm, ik zit met een enorm dilemma en ik weet echt niet wat de beste keuze is... Ik zit eraan te denken of ik Muis moet ophalen. Wat zouden jullie doen??

Huidige stal:
Voordelen:
- Hij is daar nu gewend en heeft er een leeftijdsgenootje waar hij het heel goed mee kan vinden
-Ik weet dat hij niet door andere paarden gemept wordt
-Hij staat daar ''s winters samen met zijn vriend in één box (of is dat een nadeel??)
- Ik weet dat ze goed voor hem zorgen, daar hoef ik me geen zorgen om te maken
Nadelen:
- 3 uur heen en 3 uur terug reizen, ik zie hem dus maar 1x per maand
- Hij staat maar met één ander paard buiten en dat is ook een jaarling
-Ik kan hem niet in de gaten houden want ik zie hem amper
- Met kou/slecht weer/sneeuw mag hij niet naar buiten
- Ik kan niet met hem naar de kliniek

Utrecht stal 1:
voordelen:
- 7 minuten fietsen, ik zie hem dan dus elke dag
- Ik kan met hem naar de kliniek voor verder onderzoek en ik kan hem zelf in de gaten houden
-Contact met meerdere paarden en hopelijk wat opvoeding door de oudere ruinen
Nadelen:
-Hij moet helemaal de reis naar Utrecht maken
-100 euro duurder dan zijn huidige stal
-Ik weet niet of hij zijn vriendje gaat missen en of hij nieuwe vrienden maakt
-Overdag zou hij met 6 andere volwassen ruinen buiten in een zandpaddock komen, ik weet niet of die paarden wel lief tegen hem zijn en met zijn 7'en in een paddock is misschien wat veel (in de zomer 24/7 op de wei) (ze komen van 8 tot 1 buiten swinters en smiddags mag je ze zelf nog buiten zetten, ik zou dan op en neer kunnen fietsen om hem smiddags ook nog in de paddock te zetten)
-geen leeftijdsgenootjes
-Als hij het niet naar zijn zin heeft of het gaat niet met de andere paarden kan hij niet meer zo makkelijk terug

Ik weet het echt niet .... -O- -O- Het gaat me eigenlijk echt om Muis, wat is voor hem nou het beste? Geen verandering en lekker blijven staan waar hij staat of toch richting mij en elke dag in de gaten gehouden worden...?

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 19:35

Geloof dat ik hem lekker zou laten staan.
Hij heeft een maatje, een goed plekje en het enige is dat jij hem niet zo vaak ziet als je zou willen.
Maar dat is van ondergeschikt belang.
Neem aan dat er toezicht is daar.

En hoe vaak wil je naar een kliniek met hem dan?
Ik zou hem lekker laten opgroeien daar en pas weer naar de kliniek voordat je met hem een beetje aan het werk gaat (mits geen bijzondere complicaties tussentijds natuurlijk).

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-13 20:04

Haha ja nu staat het er inderdaad alsof ik hem dagelijks mee wil slepen naar kliniek. Dat is natuurlijk niet zo! Zou wel heel graag willen weten wát er nu met hem is en dat gaat lastig zolang hij daar staat... Wat ik wil is idd aan ondergeschikt belang. Vraag me af of opgroeien met maar één ander paard goed is...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:29

Ik zou hem laten staan waar hij staat. Hij ziet er goed uit en heeft, lijkt me, een heerlijk stabiel leven. Wat wil een paard nog meer :D ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:32

Ik zou hem laten staan. Misschien kun je gewoon naar een kliniek in de buurt. Ga je naar Wolvega en in de kop van Drenthe zit ook een kliniek.

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:12

Denk ook dat ik hem zou laten staan. Hierboven wordt een kliniek in de buurt van Muis genoemd.

Daarnaast zou ik bij de andere stal ook wel bang zijn voor evt. mepperij. Normaal zeg je laat maar lekker opgevoed worden. Ze redden zich wel. In het geval van Muis zou ik erg bang zijn dat hij een trap tegen zijn benen gaat krijgen met evt. alle gevolgen van dien.

Hij heeft dan nu gelukkig een vriendje. Zelf weet ik er te weinig van of dat genoeg is om een jong paard zijn opvoeding te geven. Maar denk dat ik nu toch voor zijn welzijn zou gaan en hem op dit plekje zou laten staan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 09:25

voorlopig zeker...lekker laten staan.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 11:02

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 12:27

Mooi filmpje. Muis ziet er goed uit. Kan niet eens zien dat ie erg beroerd loopt. Maar goed ik ben ook meer een leek. Lijkt gewoon een happy Muis :D .

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 12:36

Dankje, hij is ook happy denk ik :D

Ik ben ook een leek hoor maar bij hem zie ik alles ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:01

Ik begrijp je dilemma volledig: vooral het zo weinig zien van je opgroeiend jonge paard zou voor mij ook een reden kunnen zijn om naar iets, al is het 100 euro per maand duurder, dichterbij voor zo'n Muis te gaan overwegen.
Het is ook niet ideaal dat Muis nu met 1 leeftijdgenootje opgroeit, een gemengdere groep qua leeftijd zou hem wellicht goeddoen (het is een nogal brutale Muis heb ik begrepen, hahaha...). Maar dat kan later alsnog, als je ook wat meer zicht op zijn fysieke ontwikkeling hebt. je hoeft nu nog nergens beslissingen (kliniek, castreren, verdere opvoeding) over te nemen, wel goed dat je andere en wellicht betere mogelijkheden overweegt. Echter, die overwegingen spiegelen ook jouw eigen menselijke emoties tov Muis.

Maar........ Muis is nog piep (zei de muis) jong, en heeft er nu (nog) geen behoefte aan dagelijks jou te zien (Auw!) Muis hoeft nu nog niet binnen een afzienbare tijd naar een kliniek. Muis kan het goed vinden met vertrouwd peuter-maatje, staat er zelfs mee in 1 stal, niks mis mee. je meldt zelf dat je vertrouwen in het toezicht daar hebt... Ook hier weer wil je voor Muis in een te vroeg stadium eindbeslissingen maken, maar ga nu gewoon mee met "the flow" waarin Muis zich momenteel bevindt. Hij is op z'n huidige locatie happy, zo ziet hij er beslist ook uit!
Op welk moment dan ook dat je aan hem ziet/merkt/voelt dat hij zich niet meer helemaal happy voelt in een gegeven situatie kun je alsnog verplaatsen. Hij is nog zo jong, dat kan nog alle kanten op.

Overwinteren op huidige locatie: het is niet onoverkomelijk als Muis niet hele dagen buiten rond kan rennen, mijn vraag is dan wel: hoe vaak gaat Muis er in de winter dan dagelijks uitkomen? Dat zou voor mij een zwaarwegende reden zijn om een besluit te nemen over al dan niet verhuizen. Ik bedoel daarmee: een nog zo jong paard-met-bewegingsbeperking hoort niet halve dagen op stal te staan niksen.

Mocht hij bijv. in de wintermaanden maar 3 uurtjes per dag in een paddock met z'n vriendje, zou ik me bedenkingen maken...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 16:23

Bedankt voor je uitgebreide reactie Terpentijn. Mijn omgeving begreep het dilemma totaal niet, of het was "je hebt toch geen paard om het 200 km verderop te zetten??" of het was "Hij staat daar prima, waarom zou je ingewikkeld doen". Natuurlijk heb ik geen paard om hem 200 km verderop te zetten maar als hij gezond was geweest was hij lekker een opfok in gegaan en had ik hem ook niet dagelijks gezien.. Als ik dat had gewild had ik een volwassen paard moeten kopen. Mijn twijfels en zorgen over Muisje worden niet zo goed begrepen, dat is ook helemaal niet erg maar maakt het soms wel moeilijk. Fijn dat mensen hier dan reageren en me tot bepaalde inzichten laten komen :)

terpentijn schreef:
Overwinteren op huidige locatie: het is niet onoverkomelijk als Muis niet hele dagen buiten rond kan rennen, mijn vraag is dan wel: hoe vaak gaat Muis er in de winter dan dagelijks uitkomen? Dat zou voor mij een zwaarwegende reden zijn om een besluit te nemen over al dan niet verhuizen. Ik bedoel daarmee: een nog zo jong paard-met-bewegingsbeperking hoort niet halve dagen op stal te staan niksen.

Mocht hij bijv. in de wintermaanden maar 3 uurtjes per dag in een paddock met z'n vriendje, zou ik me bedenkingen maken...

Dat was in eerste instantie wel de hoofdreden waarom ik hem wilde verhuizen, ik vond dat hij vorige winter te weinig buiten kwam. Maar als ik erover nadenk kan hij misschien beter 5 uur met zijn vriendje buiten staan dan 8 uur met een groep volwassen paarden die een stuk minder willen spelen. Ik wil toch het risico niet nemen om hem in een groep oudere paarden te zetten, dat kan ook nog als hij een jaar ouder en sterker is. En daarbij, de stallen hier in de buurt zeggen wel de paarden s winters elke dag lang buiten komen maar mijn ervaring is dat je dat ook nog maar moet zien. In de uren dat hij op stal staat in Groningen kan hij in elk geval nog wel sociaal zijn, denk dat ze zich samen ook minder snel vervelen dan alleen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 13:03

Dan heb je - zo ik er uit kan opmaken - dus eigenlijk al besloten Muis te laten waar hij nu staat.
In het speciale Muis-geval, want Muis is natuurlijk een beetje een speciaal geval, lijkt me dat VOOR NU waarschijnlijk de beste optie.

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:43

switt schreef:
Bedankt voor je uitgebreide reactie Terpentijn. Mijn omgeving begreep het dilemma totaal niet, of het was "je hebt toch geen paard om het 200 km verderop te zetten??" of het was "Hij staat daar prima, waarom zou je ingewikkeld doen". Natuurlijk heb ik geen paard om hem 200 km verderop te zetten maar als hij gezond was geweest was hij lekker een opfok in gegaan en had ik hem ook niet dagelijks gezien.. Als ik dat had gewild had ik een volwassen paard moeten kopen. Mijn twijfels en zorgen over Muisje worden niet zo goed begrepen, dat is ook helemaal niet erg maar maakt het soms wel moeilijk. Fijn dat mensen hier dan reageren en me tot bepaalde inzichten laten komen :)

terpentijn schreef:

Dat was in eerste instantie wel de hoofdreden waarom ik hem wilde verhuizen, ik vond dat hij vorige winter te weinig buiten kwam. Maar als ik erover nadenk kan hij misschien beter 5 uur met zijn vriendje buiten staan dan 8 uur met een groep volwassen paarden die een stuk minder willen spelen. Ik wil toch het risico niet nemen om hem in een groep oudere paarden te zetten, dat kan ook nog als hij een jaar ouder en sterker is. En daarbij, de stallen hier in de buurt zeggen wel de paarden s winters elke dag lang buiten komen maar mijn ervaring is dat je dat ook nog maar moet zien. In de uren dat hij op stal staat in Groningen kan hij in elk geval nog wel sociaal zijn, denk dat ze zich samen ook minder snel vervelen dan alleen.

He wat grappig dat ik je hier tegen kom.
Zoals ik je al zei je moet doen wat je hart je ingeeft.
Misschien volgend jaar dat je denk ik ga nog een keertje kijken daar op stal.
En wat betreft het buiten komen de paarden komen bij ons op stal echt wel een dag deel buiten in de winter tenzij de eigenaar het niet wil. :)
Heel veel geluk met je toch wel grote muis.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 15:29

Timmie2000 schreef:
En wat betreft het buiten komen de paarden komen bij ons op stal echt wel een dag deel buiten in de winter tenzij de eigenaar het niet wil. :)

Hee! Ja, als ik besluit dat ik hem toch hierheen wil halen dan kom ik zeker weer langs. Vond het echt een fijne stal, vooral ook met het weiland en de mooie ruime stallen. Daar lag het echt niet aan :) Vind het ook gewoon een moeilijke keus, wat is nou het beste om voor hem te doen -O- Maar als ik eerlijk ben zou ik hem misschien meer voor mezelf hierheen halen dan voor hem, hij is nu blij daar en dat was toen ik hem eerder in Utrecht had wel anders. Toen had hij geen vriendje en zag er veel slechter uit dan nu.

Nogmaals dank voor de hartelijke ontvangst bij jullie op stal!

Timmie2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 21:49

switt schreef:
Timmie2000 schreef:

Hee! Ja, als ik besluit dat ik hem toch hierheen wil halen dan kom ik zeker weer langs. Vond het echt een fijne stal, vooral ook met het weiland en de mooie ruime stallen. Daar lag het echt niet aan :) Vind het ook gewoon een moeilijke keus, wat is nou het beste om voor hem te doen -O- Maar als ik eerlijk ben zou ik hem misschien meer voor mezelf hierheen halen dan voor hem, hij is nu blij daar en dat was toen ik hem eerder in Utrecht had wel anders. Toen had hij geen vriendje en zag er veel slechter uit dan nu.

Nogmaals dank voor de hartelijke ontvangst bij jullie op stal!

Je bent altijd welkom.
Heel veel geluk voor de tijd die nog komen gaat.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:09

-O- -O-

Ik ben vandaag bij hem geweest en ik ben best geschrokken..ik heb geprobeerd een duidelijk filmpje te maken van hoe hij loopt. Filmpje is behoorlijk lang maar rond 28 seconde, 54 seconde en 3:14 komt het probleem wel goed naar voren. Ik dacht juist dat het beter ging!

Doet mij een beetje denken aan patella-luxatie, maargoed ik ben geen dierenarts...

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:14

Lijkt mij zo eerder patella fixatie, maar ik heb er totaal geen verstand van. Snap dat je er van schrikt! Hij is wel volop in de groei, volgens mij kunnen paarden hier overheen groeien?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:21

_Lorette_ schreef:
Lijkt mij zo eerder patella fixatie. Snap dat je er van schrikt! Hij is wel volop in de groei, volgens mij kunnen paarden hier overheen groeien?

Je hebt helemaal gelijk, dat bedoelde ik! Geen luxatie..

"Dergelijke aandoening zien we voornamelijk bij jonge paarden die nog onvoldoende conditie hebben. De quadriceps spieren hebben bij deze dieren nog onvoldoende kracht om de knieschijf op de juiste plaats te brengen bij aanvang van de beweging. Paarden met een steile conformatie van het achterbeen zijn eveneens gevoeliger voor dergelijke aandoening"
Dat zegt de bosdreef erover... Zou natuurlijk best kunnen kloppen bij Muis! Er staat dat het verergerd bij op stal staan en sterk verbeterd bij continue weidegang, hij heeft dit juist zo gekregen aan het eind van het weideseizoen -O-

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:38

verdorie...die loopt beroerd! |(
Je kunt beginnen om aan de hoefsmid te vragen of hij hem aan de binnenkant korter kan zetten.
Ik zou hier wel een goede da bij halen en kijken wat die zegt.
Je hebt inderdaad namelijk luxatie en fixatie.
Bij fixatie staat hij echt vast naar achteren en schiet dan weer los.(of was dat juist luxatie?)
Mijn shet heeft dat gehad,die is toen geopereerd.Nooit meer last gehad.Met dat soort dingen moet je nooit te lang wachten,anders word het gewricht/pezen erom heen "metaalmoe'' ;)
Wat een pech heb jij toch met je mooie muis |( En hij natuurlijk ook...het is hem niet echt gegunt |(

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:49

Pff ja, ik ben zo geschrokken...dit is echt niet goed -O-
Ik wil er (nog) geen smid bij, eerst weten wát het is en dan eventueel in overleg met een DA een smid. Het arme paard, ik vind het zó erg. Staat hij dan nu in de regen, een beetje door het land te strompelen ;( ;( Het is zo oneerlijk, hij ziet er juist zo goed uit (als hij niet beweegt }:0 )!

Het op slot zetten van de knie wordt heel frequent verward met een luxatie van de knieschijf. Een luxatie van de knieschijf is een aangeboren aandoening waarbij de groeve tussen beide rolkammen te ondiep is. Hierdoor verplaatst de knieschijf, meestal naar lateraal van de rolkammen, waardoor het veulen op geen enkele manier op het achterbeen kan steunen. Deze veulens staan steeds in een soort van hyena-houding. Naast de aangeboren afwijkingen van een luxatie van de knieschijf kan dit bij volwassen paarden voorkomen na een trauma (van de site van de bosdreef gekopieerd)