Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 15:49

Ik reageer ook even op dit topic, ik heb niet alles gelezen maar wel een groot gedeelte en ik vind het schokkend om zoiets te lezen. Ik vind het erg voor de mensen die het medicijn daardoor niet meer kunnen bekostigen en voor hun paardjes.

Ik weet dat een patenten aanvraag heel veel geld kost, volgens mij zo'n 3 ton wat ik hoorde. Dus een bedrijf die patent aanvraagt zal dat ook weer zo snel mogelijk terug willen verdienen en ja over de rug van mensen/ dieren die het medicijn nodig hebben. In deze situatie is het nog veel frustrerender omdat er een gelijkwaardig medicijn, die goedkoper is en ook goed verkrijgbaar.

Ergens vind ik het erg vreemd dat er een patent wordt afgegeven voor een reeds bestaand product, dat niet net nieuw is.

Misschien een optie om in Duitsland bij de humane apotheek te informeren. Ik haal daar wel vaker pillen e.d. die in Nederland niet of nauwelijks vrij verkrijgbaar zijn. Er is ook veel via internet in Duitsland te bestellen voor de mensen die niet dicht bij Duitsland wonen. Heb via internet even gezocht, maar zo snel niet echt iets kunnen vinden. Vond het niet veelbelovend dat ze op een Duits paarden forum aangeven dat je deze medicijnen beter via Nederland kan halen.

Odysseus

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 16:12

Er is geen patent afgegeven voor Prascend.

In Duitsland is het al eerder ingevoerd dan in Nederland... Zo poste hier ook iemand dat zij de medicatie tot voor kort in Nederland haalde, maar dat nu dus ook niet meer kon doen.

Het is geloof ik wel nog verkrijgbaar in Spanje, dus wellicht voor mensen die op vakantie gaan een ideetje...

unanimexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:11

mijn pony heeft ook cushing, en krijg ook pergolide pillen.
maar wat krijgen de paarden dat cushing hebben dan nu voor medicijnen of is er niks anders?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:31

Een 'alternatief' voor Cushing in de eerste fase zou bv Provarium Breeding kunnen zijn. Het probleem is echter dat onderzoek heeft uitgewezen dat dit middel na verloop vnan tijd niet meer werkzaam is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:33

Jannepauli schreef:
Een 'alternatief' voor Cushing in de eerste fase zou bv Provarium Breeding kunnen zijn. Het probleem is echter dat onderzoek heeft uitgewezen dat dit middel na verloop vnan tijd niet meer werkzaam is.

Het middel is nog wel werkzaam, maar op termijn niet meer voldoende. M.a.w op lange(re) termijn is uiteindelijk pergolide toch vaak nodig.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 17:44

Er is een wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat Vitex en Hormonize na verloop van tijd niet meer werkt - onafhankelijk van het voortschrijden van Cushing zelf. Moet er wel bij zeggen dat dit niet voor alle paarden van de trial gold, sommigen konden er langdurig gebruik van maken. Maar er komt uiteindelijk inderdaad een punt dat de Cushing toch met pergolide behandeld zal moeten worden.

unanimexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:32

maar is de pergolide dan gewoon helemaal niet meer te krijgen?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 20:58

unanimexxx schreef:
maar is de pergolide dan gewoon helemaal niet meer te krijgen?

Anders lees je gewoon het hele topic ff vanaf het begin af door, dan hoef je niet naar dingen te vragen die al meermaals zijn genoemd. :)*

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-12 21:02

Pergolide is nu verkrijgbaar onder de naam Prascend, en kost dan 2 euro ipv 0,40 euro per 1 mg pil.
Pergolide kan je nog wel voor mensen krijgen, maar je da mag de mensen variant niet meer voorschrijven , terwijl het exact hetzelfde is.
Pergolide is dus wel gewoon verkrijgbaar.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 18:14

Voor iedereen die in de nabije toekomst te maken krijgt met Cushing bij zijn/haar paard of voor eigenaren van Cushingpaarden die in de problemen raken door de exorbitante prijsverhoging van Pergolide (nu verkrijgbaar onder de merknaam Prascend ) wil ik via PB nog wel een advies aandragen.

Het topic zal open blijven voor recente ontwikkelingen en "briljante ideeën".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:15

Zijn er geen andere dopamine medicijnen die humaan gebruikt worden ook voor paarden te gebruiken? Als die worden voorgeschreven kan het zijn dat die wel gebruikt mogen worden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:36

russel schreef:
Zijn er geen andere dopamine medicijnen die humaan gebruikt worden ook voor paarden te gebruiken? Als die worden voorgeschreven kan het zijn dat die wel gebruikt mogen worden?

Je zet mij aan het denken ;)
Heb even gegoogled en kom op Sinemet uit.
Dat is geen pergolide maar wel een dopamine.
Er zit levodopa en cardidopa in.De eerste is een dopamine de tweede remt de afbraak van levodopa.
Zodat het medicijn sterker en langer werkt.

Nu nog iemand die dit durft uit te proberen op zijn paard :7
Ik durf niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 19:43

Juist....zat nl ook te googelen en kwam erop dat het medicijn dus dopamine moest zijn en daar zijn er meerdere van...als je da aangeeft dat alleen die variant dopamine bij jouw paard werkt en het diergeneesmiddel dus niet, dan heb je nog opening...

Ik zou het als cushing eigenaar de moeite vinden om te proberen, want de medicijnen zijn uitstel van executie en als je het nieuwe medicijn niet kunt betalen, wil je toch nog proberen, gaat je paard ras achteruit, dan kan je altijd nog een andere beslissing nemen..

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-12 20:07

Persoonlijk vind ik dit een gevaarlijk advies.
Ik ben geen arts, maar weet dat b.v. bromocriptine (merknaam Parlodel), ook een dopamine, niet vaak meer voorgeschreven wordt aan paarden omdat er veel mindere resultaten mee werden geboekt bij paarden met Cushing. Je kunt niet zomaar een dopamine gaan uitproberen omdat Pergolide nu toevallig ook een dopamine is.
En je paard gebruiken als proefkonijn als het al ziek is?
Nee, dat lijkt me niet de manier.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:09

tja het is nu eenmaal een gegeven dat pergolide het beste werkt bij paarden.
En laat BI daar nu dankbaar gebruik van maken?

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 20:17

geerke schreef:
tja het is nu eenmaal een gegeven dat pergolide het beste werkt bij paarden.
En laat BI daar nu dankbaar gebruik van maken?

Zeg maar gerust "misbruik" hoor, Geerke. Zakkenvullers... _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:41

Tja alles in overleg met je da natuurlijk! Ooit zijn ze ook op pergolide gekomen, ook voor mensen bedoeld en doordat het lange tijd gebruikt is, is er mooi getest voor BI . Wie weet wordt er al gebruik gemaakt van andere middelen...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-12 23:46

russel schreef:
Juist....zat nl ook te googelen en kwam erop dat het medicijn dus dopamine moest zijn en daar zijn er meerdere van...als je da aangeeft dat alleen die variant dopamine bij jouw paard werkt en het diergeneesmiddel dus niet, dan heb je nog opening...

Ik zou het als cushing eigenaar de moeite vinden om te proberen, want de medicijnen zijn uitstel van executie en als je het nieuwe medicijn niet kunt betalen, wil je toch nog proberen, gaat je paard ras achteruit, dan kan je altijd nog een andere beslissing nemen..

Helaas werkt het zo niet, er zijn veel verschillende dopamine agonisten, alleen werken zij allemaal op verschillende dopamine receptoren. Uit mijn hoofd reageert pergolide op de D1 en D2. Bromocriptine werkt ook op een andere waardoor deze minder goede resultaten geeft en meer bijwerkingen.
Je kunt dus niet zomaar switchen van de een naar de ander (helaas).

Ik adviseer jullie wel even een PB naar eiber te sturen voor het advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 02:26

Ik ga niet lopen proefkonijnen met mijn shet die op prascend staat. ( weten jullie nog.. vorig jaar gered bij mij op de hoek van de straat , was nog en hoop commentaar op dat ik de bevroren grond niet glad genoeg zou hebben wat ik wel had... en dat hij van de één wel pijnstilling moest en van anderen weer niet... nou, hij heeft als 8 jarige dus cushing).
Het gaat veel beter met hem nu en hij loopt de hele dag met mijn fjord te spelen en rent en steigert weer als een dolle. Ik ben veel te bang dat hij weer achteruit zou gaan of dat er zich rare bij verschijnselen voor zullen doen. Dan maar de dure prascend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 10:42

Het was maar een idee en Repelsteel, als je het kunt blijven betalen is dat toch goed? Alleen telt dat niet voor iedereen...een shet heeft ook minder nodig dan een paard van 600 kg en dat scheelt gelukkig ook weer.

bobomelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 20:54

eiber schreef:
Voor iedereen die in de nabije toekomst te maken krijgt met Cushing bij zijn/haar paard of voor eigenaren van Cushingpaarden die in de problemen raken door de exorbitante prijsverhoging van Pergolide (nu verkrijgbaar onder de merknaam Prascend ) wil ik via PB nog wel een advies aandragen.

Het topic zal open blijven voor recente ontwikkelingen en "briljante ideeën".

ik zou wel graag advies willen!

groetjes marian

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 21:08

russel schreef:
Het was maar een idee en [naam], als je het kunt blijven betalen is dat toch goed? Alleen telt dat niet voor iedereen...een shet heeft ook minder nodig dan een paard van 600 kg en dat scheelt gelukkig ook weer.

Hij moet idd maar een halve pil per dag, dus dat is te doen.
Blijkbaar is het spul best invasief, ik moet als zwangere handschoenen aan wanneer ik de pil doormidden ga breken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-12 23:36

Ow wat eng, dan is het wel sterk spul.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:32

Ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal niet zo netjes om ga met die pillen. Pak alles met m'n blote handen, was ze daarna niet. Eigenlijk heel slecht... Gaan jullie er secuurder mee om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-12 11:58

Ik wel omdat ik zwanger ben, en omdat dat in de bijsluiter staat. Mijn man breekt ze ook met blote handen en wast dan zijn handen goed. Ik denk dat als ik niet zwanger was geweest ik dan ook geen handschoenen had gedragen.