Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:11

Balada schreef:
Maar ik vind het allemaal heel vaag hoor.... een erkende instelling maar geen erkende opleiding.... iedereen mag dan wel homeopaat zijn in Nederland en zich inschrijven bij een zorgkas etc?

Juist ja, boerenbedrog. Zelfs de eigen studenten zijn zich doorgaans niet bewust van het nep-gehalte van deze constructies.

Citaat:
Men mag via internet een praktijk aanbieden met BTW nummer als paarden homeopathe etc??

Paarden niet, die zijn beter beschermd als mensen, geen dierenarts = geen diagnoses, dus ook geen homeopatische. Mensen.. ja dat mag. Erger nog, je mag je ook therapeut of psychotherapeut noemen zonder enige opleiding én behandelen. Zo lang er niemand klaagt heb je geen probleem.

Citaat:
Het klopt gewoon langs geen kanten---- sorry

Daar ben ik het mee eens. Voor mij mag door al die onzin wel eens met de grove borstel gevaagd worden.
Ik zeg niet dat je geen cursussen mag aanbieden die gaan over onbewezen therapie, voor mijn part over genezende kristallen of auraspay, maar dat mag echt niet de schijn hebben van een echte beroepsopleiding in het reguliere circuit. Dat is bedrog.
Het is wat het is, en dat moet duidelijk zijn voor de klanten/studenten.

Balada

Re: Wat is nou eigenlijk kwakzalverij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:14

ik heb paardenhomeopathen gevonden via internet met BTW nummer,

Ik herinner me duidelijk dat er een staatsexamen was in Nederland voor homeopathen ook. Ben snel aan het googlen maar zit hier eigenlijk wel te werken (tussendoor mijn werkuren , werk ik ook een beetje). Ga even kijken wat ik terugvindt.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:17

Dat met die opleidingen moet je vergelijken met een garagebedrijf....een erkende autohandelaar,kan je best een afgekeurde auto verkopen.....zo kan een erkende instelling je ook een niet goedgekeurd les paket verkopen...ze moeten echter wel leveren wat ze beloven.....die afgekeurde auto mag dus niet als goed worden verkocht,en zo geld dat voor een opleiding ook.
Vaak wordt gezegd,dat het een opleiding op HBO nivo is.....dat is toegestaan,en iets anders als zeggen dat het een HBO opleiding is,want dat mag natuurlijk niet...

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:25

Balada schreef:
@ nickalthena: even rustig: jij bleef maar op mij vitten vanwege mijn papiertje terwijl ik vanaf het begin zei dat ik MENSEN deed....

Ik vit niet.... ik probeer je wat uit te leggen wat hier in Nederland wetten en regels zijn betreffende kwakzalvers op een paardenforum.

Citaat:
Over het in herhaling vallen , net hetzelfde, ik heb mezelf al tig keer moeten herhalen .
Jij blijft ook gewoon volhouden wat je denkt, dat doet iedereen :)

Yep... en zo lang jij blijft geloven dat je een door de Staat erkend diploma bezit heb je het hier in Nederland dus fout.(en ik vrees in heel europa want hier kon nog wel eens een Europese wet of regelgeving over zijn ook )

Citaat:
Maar ik vind het allemaal heel vaag hoor.... een erkende instelling maar geen erkende opleiding.... iedereen mag dan wel homeopaat zijn in Nederland en zich inschrijven bij een zorgkas etc?

Het kan nog veel vager hoor, zeker bij dieren...

Je kan je als alternatief genezer aanmelden waar je wil...maar of de zorgkas , hier ziekenfonds genoemd, er iets mee doet is een heel ander punt die ik eerder ook al uitgelegd heb.

Wij zijn hier in Nederland allemaal verplicht verzekerd voor een bepaald aantal dingen zoals tandarts/ huisarts/ ziekenhuis enz.
Dit is...alweer.... door de Staat zo geregeld, net als dat die zelfde Staat heeft geregeld wat er MINIMAAL in zo'n standaard zorgpakket moet zitten.

Wil je alternatieve zaken voor mensen ook in dat pakket....dan kan dat bij sommige verzekeringen...als AANvulling waar je dan extra voor betaald.
De verzekering is echter niet verplicht zo iets aan te bieden of te vergoeden...dat is hun eigen keus...

Voor dieren geld het zelfde...als men al een verzekering neemt voor een dier kan daar als extra ook alternatieve geneeskunde bij, hoewel het wettelijk verboden is op die manier een dier te behandelen.
Ik vrees dan ook dat het er op neer komt dat je veel betaald...en de verzekering altijd een zelfs wettelijke mogelijkheid heeft om onder vergoeding uit te komen...

Citaat:
Men mag via internet een praktijk aanbieden met BTW nummer als paarden homeopathe etc??

Ja hoor... maar het uitoefenen van die aanbieding (paarden homeopatie) is tegen de wet en dus strafbaar als je niet ook een wettelijk erkend artsen diploma hebt (zoals laarakker bijvoorbeeld).

Mooie kans dus voor de controlerende organisaties om een nep afspraak te maken en je daarop te pakken....

Citaat:
Het klopt gewoon langs geen kanten---- sorry

Het...de wet... klopt hier in dit geval aan bijna alle kanten... maar don't shoot me... ik heb ze niet gemaakt.... (ik zou nog veel strenger zijn }> )

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:36

Balada schreef:
Maar ik vind het allemaal heel vaag hoor.... een erkende instelling maar geen erkende opleiding....

Je kan momenteel via het internet eigenlijk gelijk wat aanbieden, en toch zorgen dat je op een of andere manier 'erkend' op je site kan zetten.
Het lijkt 'erkend door de overheid' maar dat is het dus nooit.
Hier eens wat anders, voor de variatie, een erkende opleiding tot dieren-healer:
http://www.injekracht.com/index.php/hea ... oor-dieren

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 17:52

Bandida schreef:
Balada schreef:
Maar ik vind het allemaal heel vaag hoor.... een erkende instelling maar geen erkende opleiding....

Je kan momenteel via het internet eigenlijk gelijk wat aanbieden, en toch zorgen dat je op een of andere manier 'erkend' op je site kan zetten.
Het lijkt 'erkend door de overheid' maar dat is het dus nooit.
Hier eens wat anders, voor de variatie, een erkende opleiding tot dieren-healer:
http://www.injekracht.com/index.php/hea ... oor-dieren

ha-ha...volgende site is van de zelfde persoon,en heb ik niet met droge ogen kunnen lezen...
http://www.dierenpraat.com/

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:08

papagroom schreef:

Citaat:
Jassentechniek

Jassentechniek is een behandelingsmethode die mens en dier in staat stelt om in korte tijd een enorme hoeveelheid ballast (jassen) los te laten. Elk mens of dier draagt jassen met ballast mee. Afhankelijk van wat een dier heeft meegemaakt, kunnen de jassen dik of dun zijn.

Mens en dier bestaan uit trillende energie en zo ook hun ballast. Met Jassentechniek wordt energetische ballast van het dier omgezet in een positieve harmonieuze trilling. Vergelijk het met de snaar van een gitaar die niet goed gestemd is. Jassentechniek stemt de snaar, waardoor het dier zich weer goed gaat voelen.

De ballast van een dier is binnen Jassentechniek onderverdeeld in specifieke jassen. In gesprek met een dier, kan ik er goed achterkomen welke jassen belangrijk zijn om uit te doen. Bij een eenmalig Jassentechniek-consult kan ik dit testen. Mijn intuïtie is daarbij erg belangrijk. Vervolgens kan ik het dier weer jassen aandoen en het zo beschermen en ondersteunen in het proces waarin het zit.

Dat sluit eigenlijk vrij dicht aan bij wat men in de middeleeuwen dacht over gezondheid bij mens en dier. Vervang trillende energie door 'lichaamssappen' en je bent er al ongeveer. Ik had gehoopt dat we de dagen van het aderlaten voorbij waren, maar blijkbaar zijn er nog steeds genoeg mensen die nog niet overgestapt zijn op 21ste eeuwse psychologie en geneeskunde, en liever de tovenaar bellen :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 18:23

Hoef je niet te bellen...kun je thelepatisch benaderen...u belt,wij komen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 18:35

@Bandida
Aderlaten wordt nog "steeds" gedaan (in bepaalde gevallen) bij de regulieren Da-en. ;)

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 19:42

Brainless schreef:
@Bandida
Aderlaten wordt nog "steeds" gedaan (in bepaalde gevallen) bij de regulieren Da-en. ;)

Uiterst discutabel.en beslist niet bij iedere reguliere.....
Ik quote even een dieren arts van een ander forum.
Citaat:
Bij een paard bestaat 8% van het lichaamsgewicht uit bloed ongeveer. Dus inderdaad ongeveer 40 liter voor 500 kg. Maar als je 1 liter aftapt is dat helemaal niets voor zo'n dier. Daar merkt ie niets van. Hartslag gaat niet omhoog, bloeddruk blijft hetzelfde, helemaal niets merkt ie ervan. Als je 12 liter aftapt zit je tegen de beginfase van shock aan, en bij 20 zal het dier snel overlijden als je dat volume niet aanvult (let wel op: gaat in dat geval puur om het verlies van vaatvulling, niet zozeer effect van 50% verlies van bloedcellen).

Ik heb inmiddels begrepen dat de theorie erachter zou zijn dat als je flinke hoeveelheden (dus niet 1 liter) aftapt, je de bloeddruk verlaagt en daardoor wordt de zwelling in de hoefschoen in de lamellen van de witte lijn minder. Maar dan snap ik het nog niet... Want je brengt het paard dus in toestand van acuut vocht tekort, in eerste instantie wordt dat inderdaad aangevuld vanuit de weefsels naar de bloedvaten toe. En neemt de druk in de hoefschoen af en daardoor de pijn (aan de oorzaak doe je zo echter helemaal niets). Maar dat is alleen de eerste minuten tot een uur. Daarna drinkt ie gewoon 12 liter water, neemt dat op en vult zo het vochttekort in de lichaamsweefsels weer aan en ben je terug bij af alleen dan met een verzwakt paard. En tot die tijd denk je dat ie er 'frisser' bij staat omdat de hartslag omhoog gaat als reactie op de bloeddrukdaling en het lichaam dus in een verhoogde staat van excitatie komt. Over symptoombestrijding gesproken! Verschrikkelijk!

Nee, ik hou het maar bij het protocol zoals ontwikkeld door weldenkende mensen met als doel resultaten op de lange termijn. Maar ik sta er dus echt van te kijken dat dit soort dingen in een ontwikkeld land als Nederland nog voorkomen. En helaas gaat het dus blijkbaar om charismatische typetjes die toch het vertrouwen van radeloze eigenaren weten te winnen. En als ik jullie hierboven zo lees komt het niet sporadisch voor, maar regelmatig.

Edit:het gaat hier over hoefbevangenheid,maar dat moge duidelijk zijn.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:06

Brainless schreef:
@Bandida

Ja dat weet ik, maar dat blijft een dierenarts met een diploma die dat om een medische reden (hoewel ter discussie dus) toepast, en niet om dat paard zijn vier lichaamssappen weer uit te balanceren :D

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 20:59

Elke dierenarts die me dit voorstelt flikker ik direct mun erf af en klaag ik aan...dat zou voor mij net zo'n grote kwakzalver zijn als de homeopaat of pendelaar of al die andere waanzinnige methodes....

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:36

aderlaten vind ik wel heel bizar hoor. Daar moet niemand bij mij over beginnen.

Neen, de Europese wet is niet hetzelfde over de opleidingen... dit verschilt land per land. Dat weet ik nu persoonlijk 100% zeker omdat ik via advocaat mijn liscensie indertijd heb aangevraagd.....
In frankrijk en belgië bijvoorbeeld, moet je eerst huisarts-medicijnen- hebben gestudeerd en dan pas mag je homeopathie en dergelijke er legaal bij aanbieden....

In Duitsland mag iedereen zich homeopaat noemen zonder probleem... ook wel land van oorsprong maar ok. Zwitserland dacht ik ook maar ben niet zeker. Zo zijn er nog andere landen maar ik heb nu eerder zin in mijn biertje dan om te googlen ;))

Hier in Portugal is het een korte Cursus-3 jaar denk ik- en dan mag je alternatief therapeut zijn.....
Maar we hebben een nieuwe regering en die gaan verschillende dingen versoepelen vanaf juni..... waaronder deze. Dus of iedereen zonder studie ook homeopaat of fyto mag doen.... dan moet ik nog opvolgen....

Even nog site bekeken: ik lach er mee maar 1 van mijn beste vriendinnen gaat steeds op vakantie naar sjamanen over heel de wereld. Is niet zweverig maar haalt daar haar -positieve- energie uit om met het *leven* om te kunnen gaan.... Maar dit gaat weer over mensen en niet over dieren..... Er zijn toch speciale type's op de wereld zeg! En ik ben erg open-minded *\o/*

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:35

Balada schreef:
Ik kan de foto niet duidelijk zijn van dat paardje, maar een vraag:
A: is het paard ziek door wormen en wil je nou zeggen dat het enkel beter werd door regulier? Dan ben ik het met je eens, in zulke gevallen modder ik ook niet aan....hoe sneller , hoe beter!

B: is het paard ziek door wormen omdat de eigenaar 4 x per jaar een kuurtje toepaste zoals ik? Dan is het een schande dat de eigenaar het zover heeft laten komen, want dit gebeurt niet in 2 weken.......

Het is inmiddels al enige pagina's terug...maar dit tabblad stond nog open voor een antwoord dus bij deze.
De bij behorende foto was afkomstig van Esther.
Esther schrijft hier niet meer , wil haar naam verwijderd hebben van dit forum, net als al haar berichten.
Dit komt oa. door de manier hoe men hier de indruk wekt bepaalde groepen te beschermen , de kwakzalvers ja , ook al zegt men van niet... en de kritische mensen feitelijk de mond te snoeren , door met de meest vreemde redenen topics te verplaatsen waar ze vooral NIET opvallen.

Maar dat ze hier weg is komt mede OOK door dit soort opmerkingen, die geplaatst worden door SLECHT lezen.
Ze heeft hier geen zin meer in, te kwetsend ...
Want dat soort opmerkingen zoals hier boven staande is gewoon eenvoudig even snel geschreven zonder te lezen wat een ander nu eigenlijk schrijft, dat blijkt wel uit de tekst..vooral van mogelijkheid B. (en nee balada , je bent niet de enige die niet goed leest en te snel wat schrijft .... maar hier viel het wel erg op en dit was een grote druppel op een al flink volle emmer...)

Dit getuigd van dis-respect voor mensen die enorm veel tijd steken in voorlichting geven aan anderen en liefde en verzorging geven aan haar paarden.
Dit is geen respect voor een eigenaar die er bijvoorbeeld alles aan gedaan heeft dit paardje te genezen, die er kapitalen in heeft gestoken die ze eigenlijk niet had voor een paard die bij andere al lang naar Italie was verhuisd en als salami was terug gekeerd...

Bret was ziek....Bret is eigenlijk voor ons HET symbool van een ziek paard, waar de kwakzalvers zich bij bosjes aanboden om haar wel even te 'behandelen" en de regulier artsen af te zeiken !!!

Bret kreeg oa. koliek en later multi organ failure...dat is ook de reden waarom Bret daar stond in de kliniek (die foto) , want inmiddels is ze overleden.
Heeft niets met wormen te maken , maar waarschijnlijk meer met inteelt.
Dit paard, zo bleek na regulier onderzoek , brak bloed af voor de cellen groot genoeg waren om zuurstof te kunnen vervoeren.

Had je nou eerst eens (beter) gelezen voor je wat schreef dan had je dit soort respectloze opmerkingen kunnen voorkomen, je had het al kunnen zien aan slechts EEN regel tekst die er boven stond....

Opgegeten door de wormen inmiddels hier hielp geen look met wortels, ze had geen wormbesmetting.

Toen Bret in de kliniek stond...stond Esther overigens in Den Bosch (en dat is een heel eind van huus als je paard aan zowat de andere kant van Nederland staat)
Ze stond daar echter op uitnodiging die ze niet af wilde zeggen wegens een bepaald belang.
Niet voor haarzelf...ze stond er geheel belangeloos een symposium te houden voor allerlei instanties als Staatsbosbeheer, Rijkswaterstaat enz.enz. over het JKK gevaar voor ons aller paardjes ... tussendoor telefonisch contact houdend met de kliniek.
Dankzij dit symposium zijn er inmiddels veel instanties die haar adviezen hebben begrepen en ook hanteren.
Mede dankzij haar is er inmiddels ook een keurmerk voor hooi om maar eens iets anders te noemen...

Snap je nu de redenen van het anti alternatieve niet onderbouwde kwakzalfgedoe ?
Dit was ook niet het eerste dier waar de alternatieve als als vliegen op stroop op af doken, zal ook zeker niet de laatste zijn....
Nu juist jou anti worm middel ... look met peentjes... brengt onze gedachtes terug naar een paardje dat ook bij haar heeft gestaan Ör
Ör kreeg namelijk ook die knoflook met wortels als dieet dat was aanbevolen door zo'n beterdandereguliereartsenweter...
Dat was ook door haar zelf al geschreven hier op bokt trouwens.
Het zelfde dus wat jij als wormkuur zegt te gebruiken.
De vorige eigenaar van Ör stonk daar in...want die wist niet beter...(net als velen hier)

Esther heeft daarna alles geprobeerd dit daardoor ernstig zieke dier beter te krijgen, maar helaas stierf het , na toch nog een jaar een normaal paardenleven bij haar te hebben genoten...

Een openbaar geheimpje horen ??
Ondanks het door jou genoemde anti worm middel....had Ör erg veel wormen en is behoorlijk heftig tegen parasieten behandeld met reguliere middelen om die weer kwijt te raken. (wat wel lukte)
Daarnaast had Ör zware bloedarmoede (door de knoflook)

Geen enkele alternatieve "genezer ofwel kwakzalver " had deze dieren kunnen helpen op welke manier dan ook....en geloof me...als dat, maar dan wel gedegen onderbouwd en wetenschappelijk bewezen had gekund , was ze de eerste die het zou hebben laten doen.
Er stonden er velen in de rij met ieder wel een andere "unieke"oplossing....
Anijs was er ook zo een.
De dame die het aanbevolen heeft is inmiddels verdwenen van dit forum (ban) maar toen die dame dat hier regelmatig voor schreef (ook aan andere) is daar op dat moment niets aan gedaan.
Toen Eshter haar paard daarom parodisch als Anijslander beschreef kreeg ze daar echter onmiddelijk een opmerking op dat er geen grappen gemaakt mogen worden van een mede anijs liefhebber.
Hier op bokt mag dat ook niet trouwens...als er om alternatieve voorstellen gelachen wordt , wordt hier de lijn uit medisch verwijderd...naar een gezellige huiskamer om daar verder te keuvelen...
Nou..ik vind anijs aan raden aan ZO'N ziek paard ook een idote grap, dat kan je niet serieus menen....
Net als al die andere flauwekul...onmeetbare zaken , niet bestaande woorden.... ze verzinnen van alles, maar lach er maar niet om want dan heb je een probleem op bokt....

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 23:05

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Nou ben ik niet gelovig,maar stoor me even zo goed erg aan de volgende quote,afkomstig van de anijs dame ,waar Nick op doelt.

Citaat:
"De Heer laat de geneesmiddelen uit de aarde ontspruiten en hij, die verstandig is, veracht ze niet" ~ Jezus Sirach 38.4

Hoe bedoel je zoek een goed gelovige doelgroep?

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:48

@ nickalthena:

ben even enkele pagina's teruggegaan naar die foto van Esther en ik had geen enkel idee dat het over haar paard ging... dan nog kan je duidelijk mijn quote A en B lezen. A is onmiddelijk regulier! Staat duidelijk geschreven. B is ook duidelijk want dit gebeurt niet in 2 weken, zo slim ben je zelf ook wel.... Dit terzijde.... helemaal geen bedoeling om iemand te kwetsen of weg te jagen door zulke opmerkingen door een topic.
Ik ben hier ook al serieus door de mangel gehaald maar ik blijf posten want ik léer bij !

dus ik mag zelf wel homeopate (voor MENSEN) zijn maar ik schrijf regulier (MENSEN EN DIEREN) helemaal niet af..... ik zie het nut van beiden....
Heel erg voor dat paard en mijn diepste sympathie voor Esther want dit is een topic dus ik heb het zeker niet persoonlijk gericht aan haar....
Maar dat dat paardje door kwakjes behandeld werd die regulier afzeikten, zoals jij zegt, is mijn fout niet. Vandaar dat ik niet wist dat ik rekening moest houden met enorme persoonlijke belangen ivm regulier en kwakzalvers.

Je zal ondertussen uit mijn posts al begrepen hebben dat ik helemaal niet tegen regulier ben maar ook helemaal niet tegen andere therapieën. Soms gaat men te snel over tot zware medicatie, soms zijn er slechte reguliere Da's- met diploma- , soms heb je brute pech en doet een paard een stomme beweging, net als de mijne .... and the list goes on.

Dus Esther als je nog meeleest, ik wist het niet!

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:55

Balada schreef:
Maar dat dat paardje door kwakjes behandeld werd die regulier afzeikten, zoals jij zegt, is mijn fout niet.

Haar paard is beslist NIET door kwakjes behandeld... hoewel ze zich wel met bosjes tegelijk aan boden !!
Staat hier boven...echt hoor....
Velen boden wel...ongevraagd... hun diagnoses en behandelmethodes aan, velen ook pas als je eerst ff zou betalen...
Hoewel het paard , al bijna dood, door reguliere artsen niet meer gered kon worden , beloofde zij met droge ogen nog gewoon volledige genezing .
Genezing dus van iets waarvan ze niet eens wisten en niet konden weten wat het paardje werkelijk mankeerde.

De foto is genomen in de paarden kliniek in Wolvega waar kwakjes geen kans krijgen zich er mee te moeien....

Ik bedenk me nu dat je die kliniek natuurlijk niet kent...
Wel...daar werkt een groep artsen met alleen maar door de Staat erkende diploma's, die gezamenlijk overleggen , hun ervaringen en specifieke kennis delen... en zo tot een diagnose en behandel plan komen.

Komen ze er zelfs in die groep niet helemaal uit...dan wordt de hulp in geroepen van collega's elders in het land of buitenland , oa. de Uni in Utrecht.
Ook mijn vaste groep dierenartsen trouwens...

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:13

Aha, de kwakjes boden zich aan maar hebben er niet bijgedragen aan verergering of verbetering van haar paard? Enkel bij eigenaar 1.

Waarom dan die insult vanwege mijn opmerking?

ik lees Bret en dan lees ik Ör, dus ik veronderstel hetzelfde paard dat van naam is veranderd?

Kijk, ivm die vorige eigenaar, ik heb al eerder geschreven : er zijn zeer goede alternatieve therapeuten, waarschijnlijk ook voor dieren zoals Julliete de Levy (om maar iemand te noemen).
Dit dier heeft dus serieuze pech gehad bij de eerste eigenaar en Esther heeft alle moeite gedaan om het ok te krijgen (zoals ik nu alle moeite doe met een Da vanop afstand en medicijnen - regulier- invoer).
Nogmaals: de Da's hier moet ik ook heel de tijd controleren..... en die zijn gediplomeerd. Dankzij google etc kan ik zelf bijleren en bijsturen.

Ik schrijf hier niet de hele tijd dat ENKEL alternatief goed is, ik schrijf enkel wat werkt bij mij, bewezen met mijn DA etc..... en we hadden het over de nederlandse staat etc......

Nogmaals: de mijne krijgen geen knoflook met peentjes als dieet maar 4x per jaar PLUS bloedtest en zijn ok en startgericht. WAAROM zou ik iets veranderen zolang alles goed blijft?
Mijn paarden staan aan huis, ik ruim 4 kruiwagen drol per dag, ik werk aan huis.... de minste verandering bij paarden of veld valt me echt wel op. En dan bel ik de DA. Ik steek enorm veel tijd in al dit beheer....... niets gaat vanzelf.

Ik lach om niks, niet om anijs, look, kruiden, wormen, sprongewricht beschadigd etc......

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:32

Balada schreef:
Aha, de kwakjes boden zich aan maar hebben er niet bijgedragen aan verergering of verbetering van haar paard? Enkel bij eigenaar 1.

Waarom dan die insult vanwege mijn opmerking?

ik lees Bret en dan lees ik Ör, dus ik veronderstel hetzelfde paard dat van naam is veranderd?

Nee. het paard op de foto is Bret, haar eigen paard wat wat onverwacht als veulen mee gekomen is in de merrie die ze kocht. (6 jaar geworden)

Het paard Ör is het paard dat met kuur knoflook en wortels TOCH wormen had...bij de vorige eigenaar aanbevolen door een of andere grapjas die het beter wist dan de reguliere arts.
Toen die eigenaar het niet meer zag zitten is dit paardje dus al ziek bij Esther aangekomen

Citaat:
Nogmaals: de Da's hier moet ik ook heel de tijd controleren..... en die zijn gediplomeerd. Dankzij google etc kan ik zelf bijleren en bijsturen.

Hoewel onze groep DA's open staan voor je mening...vertrouw ik ze volledig op hun eigen kennis.
EN ja...ik heb ze ook wel eens op een mogelijkheid gewezen en ja...dan onderzoeken ze dat ook...
Maar IK hun werk controleren ? met mijn beperkte kennis ? ik dacht het niet .... ik ben me volledig bewust van mijn beperkingen....

Citaat:
Ik lach om niks, niet om anijs, look, kruiden, wormen, sprongewricht beschadigd etc......

Ik lach om een hele hoop....maar het zijn vooral de belachelijke zaken en beweringen waar ik enerzijds hard om moet lachen...maar anderzijds bloedserieus op zal reageren als iemand die bewezen onzin aan raad voor een dier....

Overigens... nu je haar toch (al weer) noemt:

Julliete de Levy (om maar iemand te noemen)

Dit is nu een dame waarbij ik geen enkele twijfel heb over de afwezigheid van gedegen kennis...
Dit omdat ze zelf toegeeft slechts enkele jaren (2 in totaal) diergeneeskunde te hebben gestudeerd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Juliette_de_Bairacli_Levy
Haar meningen zeggen me dus net zo veel als mijn eigen meningen of die van ieder ander die ergens voor geleerd heeft...behalve arts....

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:56

Ja, de DA's hier geven anti-biotica voor alles, echt alles in enorme hoeveelheden.

Vandaar dat ik ong. 20 medische paardenboeken heb (algemeen, tanden, benen, etc) en google.
Want anti-biotica is geen snoepje..... Dus ik controleer al eens vooraleer ze hun spuiten anti-biotica bovenhalen na een koliekje tesamen met een ontstekingsremmer---- wat heeft dat er nou mee te maken? Dat noem ik bewust controleren...... Geen nut dat erin te pompen zonder reden.
Ook heeft geen 1 van beiden in 8 jaar bij een ziek paard de temp. genomen.... Je belt ze, ze komen , observeren vanop afstand want willen er niet dichtbij komen (paarden zijn vals en gevaarlijk, allemaal!!). Vervolgens wordt er geen conclusie genomen behalve het hierboven geschreven.
Vandaar dat ik contact heb met een DA vanop het continent.... maar ik heb de lokale nodig voor voorschriften. Of ik bel mijn oude DA en leg het probleem uit etc.....en praat dan met mijn DA hier en gaan we de boeken door tot we akkoord zijn met iets.....

Er is hier 1 DA, een buitenlandse gepensioneerde Zwitserse dame, die ik af en toe mag bellen.... maar ze is al 69. Dus die wil echt rust.... haar mening vraag ik, nadat ik zelf een mening heb gevormd door alle info te verzamelen en te vergelijken. Dit is nog maar een paar maal gebeurt, vooral dan omdat mijn oud hondje epilepsie aanvallen krijgt..... Heeft mijn DA nog nooit gezien dus .... kan ze me gewoon niet helpen. Hoe die dat diploma hebben , ontgaat me soms volledig hoor!!
Maar we leren met zijn allen constant bij maar ik moet pushen want soms zeg ik echt nee, niet akkoord. We zoeken verder want dat is het zeker niet!

Ik ben me zeker bewust van mijn beperkingen maar ik ben me ook bewust van wanneer je bepaalde middelen moet toepassen en wanneer het gewoon geen baat heeft en alleen maar de darmflaura en immuumsysteem verstoort.

IVM Julliette: ze is met de opleiding gestopt omdat ze niet tevreden was over de aangeboden leerstof en behandeling. Maar wel 2j gedaan......
Ze heeft in Australie een enorme schapenpest vermeden door kruiden toe te passen.
Gewerkt voor DA's , klinieken (ook regulier, maar als alternatieve optie voor wie wou), staat etc. Als er nu 1 is met kennis van planten, dan is zij het wel. Dat is het beste voorbeeld dat ik je kan geven... van klassieke plantkunde.
Je kan haar bio downloaden, heel interessant vrouwtje.

Uiteindelijk wat een reguliere DA leert , is geen geheime kennis! Wie zijn leven toewijdt aan zich verdiepen in een bep. materie, kan even prof. zijn dan iemand met een diploma..... Dit is wat zij heeft gedaan en zij kon wel degelijk correcte diagnose's stellen.
En elk regulier middel kan je checken op apotheek.nl. Dus alles voor mezelf of dieren, ga ik even checken onder de bestandnaam. Is toch niet zo erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:44

Maar acupunctuur wordt dat het zelfde ingeschat als bv jassentechniek, wichelroede en lecher...?

Hoe staan jullie over meridianen?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 07:52

ik ben het daarin wel met balada eens. de uitleg (volg het topic nu een tijdje) van Nick is mij volkomen helder, gestaafd op feiten en volgens mij dus ook in die zin kloppend.

wat dan inderdaad NIET zou kloppen, is dat het in NL wel gebeurt, dat men min of meer medische diensten aanbiedt voor dieren, terwijl dat dus eigenlijk niet mag. wezenlijk houdt dat mijns inziens in dat die mensen dus illegaal bezig zijn, ongeacht het feit of de aangeboden diensten/ behandelingen helpen of schadelijk (kunnen) zijn, het is gewoon officieel niet toegestaan.

wat ik ook vreemd vind, is dat officieel dus alleen gediagnosticeerd mag worden door een opgeleid (en dus erkend) dierenarts. zoals Nick al zegt, zóú het daarmee inderdaad onmogelijk moeten zijn je dier medisch te laten behandelen door een ander dan een erkend dierenarts. in de praktijk blijkt echter anders, ongeacht of de behandeling helpt, met de beste wil van de wereld en eventueel zelfs met de benodigde (en mogelijk dus ook kloppende) kennis wordt uitgevoerd/ voorgeschreven.

het is natuurlijk niet zo, dat alléén dierenartsen in staat zijn een correcte diagnose te stellen en eventueel dus ook te behandelen. als mijn paard, welke erg koliekgevoelig is, koliek krijgt, dan ben ik zelf prima in staat dat juist te beoordelen en in geval van een milde koliek ook te behandelen, zo heb ik hem weleens op eigen houtje een kuur zandweg voorgeschreven. geen geneesmiddel, nee dat niet, maar wél zonder tussenkomst van een dierenarts.

mijns inziens is het (ondanks mijn misschien wat te simpele voorbeeld) in die zin dus niet per sé 'fout' als een ander dan een DA de diagnose stelt en tot actie overgaat. hoe dan ook, feit blijft dus dat diverse therapeuten welke zichzelf aanbieden als 'hulp' voor een dier (want over het algemeen schermt men niet met termen als 'diagnose', 'medisch/ medicijnen', of 'genezen'), technisch gezien dus ergens illegaal bezig zijn.
ik denk ook, juist doordat er wel bepaalde kennis vereist is van betreffende therapie over het algemeen, dat het een fluitje van een cent is om mensen min of meer 'voor de gek' te houden. gooi er een paar dure woorden doorheen (of gebruik je vlotte babbel), en men slikt het voor zoete koek.
ik denk dat je daar al tegen het begin van kwakzalverij aankijkt. natuurlijk zijn er therapeuten die oprecht zijn en het beste met de dieren voorhebben, maar hoe pik je die eruit, als onschuldige eigenaar zijnde? doordat er geen officiële erkenning is, is dat vrijwel onmogelijk. in de osteopathie heb je daarvoor bijvoorbeeld de ICREO, maar ook die is niet door de staat erkend.

persoonlijk vind ik het niet heel interessant wat de staat erkent en wat niet, als zaak op zich, als het gaat om of iets werkt of niet. onze staat is zeker niet zaligmakend wat dat betreft. ik vind het wél in zoverre interessant, dat de kans nihil is dat je belazerd wordt als je met je paard bij iemand terecht komt die wél erkend (en dus afgestudeerd!!!) is. ik weet wel eea over paardenziekten en dergelijke (zusje studeert diergeneeskunde), maar ben geen DA en in die zin is het dus niet onmogelijk om mij iets op de mouw te spelden. mijns inziens gebeurt het toch behoorlijk vaak, dat mensen belazerd worden met dit soort dingen. nee niet voor alles is bewijs, en een hoop onbewezen dingen zullen ongetwijfeld werken. mensen leren nog altijd bij en wie weet wordt er voor zaken als homeopatie ooit wel bewijs gevonden, dat weten we allemaal niet.

@ russel, wat is jassentechniek? de lecher hoor je veel verschillende dingen over, ik vind het wel frappant dat dat instrument ook gebruikt wordt door reguliere DA's (kliniek Den Hoek). Ik denk dan, ergens zal er wel een kern van (weliswaar onbewezen) waarheid in zitten. persoonlijk sta ik echt wel open voor dat soort dingen. acupunctuur vind ik ook zoiets moeilijks. mijn vader is volledig opgeleid fysiotherapeut voor mensen, al decennia lang, en hij paste ook wel acupunctuur toe (had daarvoor ook een opleiding maar het fijne weet ik er niet van). hij is zo ongeveer de meest nuchtere man aller tijden als het gaat om zaken die weleens als 'zweverig' gezien kunnen worden.

meridianen? geen verstand van, eerlijk gezegd ook nooit in verdiept eigenlijk.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:18

russel schreef:
Maar acupunctuur wordt dat het zelfde ingeschat als bv jassentechniek, wichelroede en lecher...?

Acupunctuur.. nog nooit in verdiept, maar ik kan alvast één verschil ontdekken met de rest in dat rijtje, er wordt bij acupunctuur wel degelijk iets gedaan, nl. een naald in het lichaam gestoken. Of dat werkt weet ik niet, maar het is al een stap voor op technieken die niets doen of toedienen.

Meridianen als in energiebanen? Ik denk dat ondertussen wel bekend is wat er onder onze huid te vinden is, en meridianen zijn daar niet bij.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 12:35

russel schreef:

Wel... acupunctuur is voor mij inderdaad het zelfde als roeptoeters , jassentechniek, wichelroede, lechner en pendelaars en ga zo maar door.

Ik meen dat ik hem al geplaatst had, er is onderzoek naar geweest.
Het effect is gemeten op mensen die echt acupunctuur kregen....en een placebo groep waar niet echt geprikt was maar mensen wel die indruk kregen....
Geen verschil... en als er al iemand een (placebo) effect had was dat zeer kortdurend (je moet dan denken in de tijd van een dag ofzo)

Daarnaast was er nog iets "onverklaarbaars" zoals ook met al die andere wazige vormen van meten.
Want hoe verklaar je nu als beoefenaar zoals die er nu rondlopen, dat in een tijd met al die moderne technieken...zowel die banen als die punten niet gevonden kunnen worden en dus ook die energiebanen niet gevonden of gemeten kunnen worden.

Hoe heeft men dat vroeger dan ontdekt/gemeten toen al die moderne middelen niet eens ter beschikking stonden ?
Niemand weet hoe men hier achter is gekomen, men werkt met/vanaf tekeningen, waar bij voor mens en dier de punten vrijwel gelijk zijn "samengesteld".

Overigens komt het niet eens uit china, maar is het een paar honderd jaar voor onze jaartelling al "ontdekt" door een heel ander volkje....
In china is het , na dat het een hype was, zelfs een hele poos verboden geweest en ik meen (als ik het goed onthouden heb) relatief kort geleden oogluikend weer toegestaan.

Edit: hier nog een link uit een andere lijn waarin (gedeelte van bovenstaand) info te vinden is:
http://drspinello.com/altmed/acuvet/acuvet.swf
en nog een (lees daar vooral de Controversen ook eens):
http://nl.wikipedia.org/wiki/Acupunctuur

Edit 2
en als ik dan op verzenden heb gedruk komt daar weer een google ad voorbij... online acupunctuur....
als ik dat lees denk ik even terug aan de homeopatie die via Internet en telefoonlijn over gestraald kan worden.... de alternatieve crea-bea's zijn weer goed bezig ....

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 13:00

NickAltena schreef:
en als ik dan op verzenden heb gedruk komt daar weer een google ad voorbij... online acupunctuur....
als ik dat lees denk ik even terug aan de homeopatie die via Internet en telefoonlijn over gestraald kan worden.... de alternatieve crea-bea's zijn weer goed bezig ....

:D
Ja dat was me ook al opgevallen..

Edit.. ik heb deze eens aangeklikt, en eigenlijk is het (alweer) niet zo grappig -O-
http://www.watunietmagwetenoveruwgezond ... 3godClZUcg

Edward G. Griffin is de auteur van World Without Cancer. In dit boek vertelt hij dat deze afschuwelijke ziekte al decennia lang op natuurgeneeskundige wijze succesvol wordt behandeld. In mijn boek worden de smerige trucs onthuld waarmee de verspreiding en toepassing van deze behandelmethoden wordt tegengegaan. Want als de waarheid aan het licht komt, zou de ziekte-industrie, die vele miljarden waard is, uiteenvallen.