[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:11

merrieveulen schreef:
@ breghje, ik ben ook begonnen met 2x per dag 10 druppels, dit zo gelaten tot het zeker in het systeem opgenomen was (ik hou 36 uur aan minimaal), toen verhoogd naar 20 en zo door. ze zitten nu al enkele dagen op 27 á 28 druppels, ik denk ook dat het niet meer hoeft te zijn dan dat. Zneddie heeft iets zachtere poep dan anders, aan Mone is niets te zien. verder hebben ze het er voor zover ik kan nagaan niet bepaald moeilijk mee, zijn gewoon lekker zichzelf verder. wel zijn ze beiden heel licht met headshaken begonnen, misschien dat het compositum dat ook heeft losgemaakt bij ze?
ik doe de 27 á 28 druppels door tot het flesje leeg is. enkele dagen daarvoor even checken of we nog door willen of niet. ik moet erbij zeggen dat Zned op zijn eerste 'kuurtje' azijn ook reageerde met wat slappe mest, dat ging 'vanzelf' over. dus misschien doe ik het compositum ook wel door tot zijn mest weer normaal is.

Mest is gewoon normaal bij haar, het is meer dat ze slooooom aanvoelt en heel erg lang nodig heeft voor ze loslaat en gemotiveerd is. Ik heb een flesje opgemaakt waar nog wat in zat van vorig jaar (ons ben zuunig :D , en volgens Den Hoek kon dat best als het koel en droog enzo gestaan had) en ik heb net gekeken, ze zit nu 1 week op 30 druppels. Misschien wel een idee om idd wat druppels te minderen en ook naar 27 ofzo te gaan, of terug naar 25 en even kijken watskebeurt.

merrieveulen

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:12

maar ik geloof dat het niet verkeerd is als ze reageren toch? is dat niet juist 'bewijs' dat het nodig was zeg maar, en dat het lijf met de grote opruiming bezig is?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:23

merrieveulen schreef:
maar ik geloof dat het niet verkeerd is als ze reageren toch? is dat niet juist 'bewijs' dat het nodig was zeg maar, en dat het lijf met de grote opruiming bezig is?

Ja zo denk ik er dus ergens ook over.. maar vorig jaar had ze beduidend minder last heb ik het idee. Naaa ik kijk het nog even aan hoe het volgende week gaat.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:31

ZusJacobs schreef:
Kimbeerly schreef:
Hoe kun je derfen verkeerd smeren dan?

Ben ik ook wel benieuwd naar :D

Veel mensen denken dat derfen een vliegenverdelger is en smeren het dus OP de vacht/haren. Daarom vroeg ik er na ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:41

ellepel schreef:
is dat zo?
maar ik neem aan dat daar wel genoeg andere supplementen te krijgen zijn?
kijk naar een supplement met zoveel mogelijk mineralen etc er in,is vast wel wat te vinden

Het is dat ik gewoon op jouw ervaring vertrouw, ben altijd blij dat je me tips geeft, maar zelf lukt het me gewoon niet om iets degelijks te vinden -O-

NiG

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 20:59

Beste allen,
Ik vroeg me af of een van jullie ervaring heeft met deze deken:
http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... g-rug.html
Denk erover een vliegendeken of exzeemdeken voor m'n paard te kopen, omdat ik weet van haar vorige baasje dat ze wat schuurt met haar staart en een bepaald stukje manen. Vind het aan de ene kant zielig haar helemaal in te pakken (ze krijgt echt van iedere deken schuurplekken) , maar aan de andere kant weet ik niet hoeveel last ze gaat krijgen. Omdat het een fjord is met opstaande manen wil ik iets met een afneembare hals - maar wel een deken die knutten tegen houdt.
Was eventueel van plan haar regelmatig te wassen met tea tree shampoo en kijken of het dan onder controle blijft. Maar als het uit de hand loopt ben ik natuurlijk te laat met een deken...

Any tips?

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:53

Vanavond paardje toch maar haar Boett aangetrokken. Het wemelde echt van de mugjes en de paarden waren allemaal best onrustig. Anka zat ook onder de muggen toen ik haar uit de paddock haalde, ze stond te zwiepen met haar staart en was erg onrustig met haar hoofd. Toen ik in de stal haar deken omdeed ging ze hinneken. Zo van goed gedaan baasje dat had ik nodig.

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:11

Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
opisop_shop - Groningen - nog geen jeuk, op 23 maart halsdeken en masker opgedaan.
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- Schoonebeek, Duitse kant -- 27 maart, buiknaad ingesmeerd met Derfen. Lekkere bekken trekken tijdens het kriebelen daar dus jeukerig.
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...

Overijssel:
-YSB- Albergen, 7 maart, nog geen jeuk.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op
Biies-- Capelle aan den ijssel, vanaf eind februarie met deken, geen jeukje te bekennen smeerd niks.

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk
Happytime, gemeente Haarlemmermeer, nog geen jeuk of dekens.

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12)

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.

Hier vanavond voor het eerst Derfen gesmeerd.
Dunla vond het gekriebel op d'r buiknaad toch wel errug lekker. Ze schuurt nog niet maar buiknaad was wel duidelijk ietsje 'opgezet'.

Habore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:15

Heeft er hier iemand al de PUUR Culico geprobeerd?
Eventueel na een detox kuur?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:21

NiG schreef:
Beste allen,
Ik vroeg me af of een van jullie ervaring heeft met deze deken:
http://www.divoza.com/collectie/paard/d ... g-rug.html
Denk erover een vliegendeken of exzeemdeken voor m'n paard te kopen, omdat ik weet van haar vorige baasje dat ze wat schuurt met haar staart en een bepaald stukje manen. Vind het aan de ene kant zielig haar helemaal in te pakken (ze krijgt echt van iedere deken schuurplekken) , maar aan de andere kant weet ik niet hoeveel last ze gaat krijgen. Omdat het een fjord is met opstaande manen wil ik iets met een afneembare hals - maar wel een deken die knutten tegen houdt.
Was eventueel van plan haar regelmatig te wassen met tea tree shampoo en kijken of het dan onder controle blijft. Maar als het uit de hand loopt ben ik natuurlijk te laat met een deken...

Any tips?

Ten eerste, het is echt NIET zielig je paard in te pakken als je weet hoeveel het ze kan schelen in pijn, ten tweede, een normale vliegendeken werkt Niet tegen knutjes! De mazen zijn te groot voor deze mini mugjes! Met een beetje geluk houd je de manenkam mooi met een Boett of Pagony deken (met een RSIH is de kans wel heel klein omdat die deken veel zwaarder is). Maar de kans is groot dat dit niet gaat lukken, dus aan jou de keus. Als ik jou was zou ik het dit jaar aankijken, eventueel met anti muggenmiddeltjes sprayen en Derfen kan ook nog goed helpen in jouw geval! Verder goed letten op voeding (scheelt namelijk een hoop qua jeuk) en eventueel snachts voor zonsondergang op stal en er pas weer uit als de zon echt op is. Succes!

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 22:48

Habore schreef:
Heeft er hier iemand al de PUUR Culico geprobeerd?
Eventueel na een detox kuur?

Daar ben ik nu mee bezig in combi met Puur allergie durf nog niet te zeggen of het gaat werken.
Ze krijgen ook dagelijks een eetlepel veendrenkstof door een beetje pulp met zemelen.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:14

__YSB__ schreef:
Wat is er waar van de volgende 'oudeboerenwijsheid'?
Een pakje oude shag, water erover gieten, een 10 minuten zacht koken, filteren en dan het vocht in de manen en staart smeren.
Dan ruikt je paard naar een asbak.... :')

er zit denk ik wel iets in. cavalesse is volgens mij ook op basis van nicotine.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:47

Dat zou zo kunnen, ik dacht dat het dan meer om de teer zou gaan.
Als ik de groene leem kuur ga volgen, hoe zit ik dan met het trainen van mijn paard?
Updat over de jeuk= wel schilfers, maar hals is nog fijn soepel, geen schuurplekjes en de staart ziet er nog prima uit!!! *\o/*
Wel heeft hij mok... -O-

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 08:57

__YSB__ schreef:
Wel heeft hij mok... -O-

daar schijnt derfen ook bij te werken.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 09:07

Ik ga voor de groene leem kuur, hij moet van binnen schoon zijn, anders kan ik wel blijven smeren....

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:00

Hier op stal staat een fjord met een RSIH deken, en die heeft nog steeds een mooie boog. Mijn fjord staat onder zo'n bruin geval met vaste hals, en heeft ook nog een mooie boog :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:08

Derfen kun je inderdaad ook gebruiken bij mok (goh wat dom van mij, zit ik iedere keer te smeren met mokzalf die ik speciaal heb gehaald terwijl ik twee flessen derfen heb staan :') )

NiG deze deken raad ik je af; hij is niet geschikt als eczeemdeken.
Wel voor een lichte eczemer zoals mijn haflinger, die droeg ook gewoon een vliegendeken met (afneembare) hals (goede vliegendekens hebben een nylon voering op hals en staartflap dus ook daar komt een knut niet rechtstreeks doorheen, maar natuurlijk wel op de rest van het lijf).
Wat me meer tegenstaat aan die deken is de hals; die is echt veel te kort want zelf met het hoofd omhoog is hij te kort, laat staan in graaspositie ;)

Mijn haf had een vliegendeken van Pfiff, mooie lange hals.
Kwalitatief niet heel erg denderend, ik kon wel ieder jaar een nieuwe kopen.
Maar dat deed ik wel, gebruikte hem dan sowieso voor de warmere dagen.

Afbeelding

Inmiddels heb ik deze deken voor de warmere dagen, maar de buikflap zit heel idioot ver naar achteren, daar ga ik dit jaar zelf even aan vogelen met de naaimachine denk ik.
Zal met een merrie ook minder lastig zijn dan met een ruin, die van mij heeft m zo ongeveer bij de koker zitten, voor een merrie is het dan juist een uierflap ;)

http://www.agradi.nl/dierbenodigdheden/ ... 4037960/56
Afbeelding

bij mijn paard:

Afbeelding

Afbeelding

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:38

__YSB__ schreef:
Dat zou zo kunnen, ik dacht dat het dan meer om de teer zou gaan.
Als ik de groene leem kuur ga volgen, hoe zit ik dan met het trainen van mijn paard?
Updat over de jeuk= wel schilfers, maar hals is nog fijn soepel, geen schuurplekjes en de staart ziet er nog prima uit!!! *\o/*
Wel heeft hij mok... -O-

bij de groene leem kuur kun je gewoon blijven trainen. je moet alleen wel je paardje in de gaten houden of hij/zij het volhoudt of dat je merkt dat ie wat minder energie heeft.
die van mij krijgt nu al een week groene leem en ik merk dat ze iets makelijker zweet maar verder niet dat ze er moeite mee heeft, vorig jaar merkte ik dat na (geloof) 2 weken dat ze iets minder zin hadt en daar paste ik dan de training op aan. half uur volluit ipv driekwartier of grondwerk.
ik neem dat je je paardje goed kent en ook merkt als ze iets minder is....
hoelang wou je de kuur gaan geven?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:42

De kuur moet minimaal 2 weken duren, dat is wat mij verteld is.
Hij zweet al snel, hij maakt zich ook erg snel ergens druk om....
Ik hoop dat hij zo mooi schoon van binnen wordt!!!

Martine_Levi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:47

Is groene leem niet gevaarlijk voor een eventuele chip die ze hebben?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:49

Hier ook nog steeds deken- en smeervrij, geen gejeuk en geen geschuur. Ben gister begonnen met detox comp van phytonics en zaterdag gaat ze de wei op.
Gisteren heeft ze in de zonsondergang buitengestaan zonder deken en nergens kriebelig/jeukerig, dus ik ben optimistisch :)

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:57

@ysb ik zou de groene leem kuur zeker 3 tot 4 weken geven wil je t beste resultaat behalen.
en je zegt hij zweet al snel en maakt zich druk dus je kent m heel goed, op het moment dat er wat veranderd of hij heeft last van de 'schoonmaak' dan merk je dat en dan kun je altijd ff iets minder geven of je werk aan passen..

@Martine dat zijn van die broodje aap verhalen die ooit de wereld in geholpen zijn...Groene leem levert GEEN risico op voor het afstoten van de chip oid.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:25

Het verwijderd alle lichaamsvreemde zooi, vandaar dat het verhaal over de chip is ontstaan.
Paardendrogist waarschuwt er ook voor geloof ik, maar in de praktijk heb ik nog nooit gehoord dat het ook gebeurt is.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:09

De nieuwe chip zit in de spieren en is niet afdrijfbaar, om het zo maar even te noemen.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:31

:D helemaal goed