Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:57

Je kan wel enten, dit verlaagt de infectiedruk en de kans op een uitbraak en vermindert klachten bij de luchtweginfectie, maar geen een fabrikant claimt 100% bescherming te bieden tegen de neurologsiche variant.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:57

kan niet tegen ingeënt worden, omdat deze variant zich heel snel muteert aan de entstof die erin zit

Carmy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 17:58

Ik sta op een stal met 49 paarden en onze DA zegt dat tegen deze versie niet geent kan worden...
Slechts als iedereen op stal ent op dezelfde dag en met dezelfde herhaling na 6 maanden dan zou het kunnen helpen.
Echter 100% enten tegen Rhino is onmogelijk. Er zijn versies waarbij een vaccinatie niet helpt.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:00

Lous schreef:
Okee, maar wat verstaan ze precies onder besmet?

Besmet wil op dit moment zeggen dat ze koorts hebben (gehad)...

En enten tegen deze Rhino schijnt niet te helpen... Dit was volgens de DA ook een heel erg heftig virus...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:00

Rhino enten vraagt idd een duidelijk ent beleid vanuit de staleigenaar. Zo moeilijk is dat niet hoor. Ik heb 30paarden staan en alles word gezamenlijk geent

carolina1278

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:02

Ik ga wel eens overleggen met de staleigenaar... wat wijsheid is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:03

Naar mijn mening zijn staleigenaren er veels te weinig mee bezig. Sowieso het ent beleid op de meeste stallen......
Wij enten ook nog eens elke 6maand Influenza/Tetanus.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:05

Wij hebben nog nooit geent tegen Rhino en het schijnt het ook niet tegen te houden... Net zoals het griepvaccin waarbij mensen vaak daarna ook nog vrolijk de griep krijgen. Influenza/maar vooral tetanus vind ik anders. Dat is ook niet voor niks verplicht als je met dieren op openbaar terrein komt!
Ik ken trouwens wel stallen hier in de omgeving (dus omgeving van de besmette stallen) die tegen Rhino enten en die hebben ook allang de deuren dicht gedaan! Dus ook hun hebben weinig vertrouwen in de Rhino enting...

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:08

Rianneke schreef:
Influenza/maar vooral tetanus vind ik anders. Dat is ook niet voor niks verplicht als je met dieren op openbaar terrein komt!

Onzin, influenza en tetanus zijn helemaal niet verplicht. Influenza is alleen verplicht als je wedstrijden rijdt, influenza is trouwens een ander woord voor griep en hetzelfde als de griepprik bij mensen, je paard kan ook ingeent griep oplopen.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:08

Wat een ellende -O-
Ik wil iedereen met zieke paarden heel veel sterkte en beterschap wensen :(:)
En laten we hopen dat het virus zich niet verder verspreid...
Wat een ellende... Ik moet er echt niet aandenken |(

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:09

Er staat ook nergens dat die wel altijd werkt..... Anders verdiende de fabrikant er allang goud mee.

Het kan wel bijdragen aan het herstel. Als je paard overkeden is door Rhino wil je alles doen om het te voorkomen, ook al geeft het geen garantie..

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:11

Voor de zekerheid toch maar een extra afstandsdraad geplaatst op 1,5 meter zodat wandelaars enz niet aan mijn paarden kunnen komen.
Mijn merrie moet over 2 maand veulenen zo toch op zijn zachts gezegd niet erg happy zijn als het niet goed gaat hierdoor.
Waarschijnlijk overdreven maar niet geschoten zeker gemist

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:24

Wat vervelend dat je relatief weinig tegen zo´n virus kunt doen.. Het valt me wel op dat de getroffen stallen grote stallen zijn (meer dan 40 paarden). Weet iemand of je meer ziektes hebt op grotere stallen? Snap dat de kans groter is dat meer paarden op meer verschillende plekken komen en je zo meer kans hebt dat iemand een virus/ziekte meeneemt.. Maar is hier meer over bekend?

Mijn pony staat hemelsbreed gemeten 15 km van Heumen en 25 van Berg en Dal. Vandaag is er een zadelpasser op stal geweest die ook door het hele land komt (Drunens rh). Hij kwam niet voor mij, maar heeft mijn pony wel een aai gegeven toen we daar langs liepen... Nu ik erover nadenk vind ik dat wel een eng idee.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:28

Laat jezelf niet gek maken. Die zadelmaker heeft vast vaker meegemaakt dat er ergens in Nederland Rhino op stallen aanwezig was. Die weet inmiddels vast ook wel hoe hij moet handelen.

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:29

Even een kleine kennisdeling:

Rhino kan allen maar overkleine afstanden verspreid worden door de lucht.
Het virus overleeft ook maar een korte tijd buiten het paardenlichaam.
Paard paard contact geeft de grootste kans op besmetting
Middels de kleding of gebruiksvoorwerpen kan het door de mens over grotere afstanden verspreid worden.
Maar rijd je met de auto vervolgens 10 a 15 min zal het virus de reis vemoedelijk niet overleven.
(Het blijft wel verstandig om je tussentijd te verkleden en te douchen).

Enten geeft geen garantie dat het rhino virus niet toeslaat.
De resutaten leren wel dat als je regelmatig ent de neurologsiche variant minder snel toe kan slaan.
En de verspeiding op de stal minder ernstige vormen aanneemt.
Bij de eerste enting is het resultaat nog beperkt. Na meerdere entingen zal de enting een beter effect hebben. Het is dus van groot belang dat je elk half jaar ent.

Een paard zal trouwens ook niet overlijden aan het virus zelf.
Het neurologische virus concentreerd zich op het ruggenmerg.
Dit geeft hetzelfde effect als een ruggenprik bij de mens.
Helaas is tegen een paard niet te zeggen dat het de komende dagen rustig moet blijven liggen.
En zal gaan vechten om te overleven (het blijven vluchtdieren).
Na verloop van tijd zal het paard overlijden aan de inwendige schade die daar door ontstaat.

Verder wil ik de mensen die dit overkomt heel veel sterkte toewensen.
Een paard dat aan de neurologische variant overlijd blijft altijd op je netvlies staan.

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:34

Even een stipje. :) Vanmiddag maar even 2 DAP's uit de buurt gebeld om te informeren. Maar volg hier ook even mee.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:35

Nicole, als je post over een overleden paar in een bepaalde regio is het wel prettig om wat meer onderbouwing te geven en vooral geen informatie uit derde hand over dit onderwerp te plaatsen. Zeker als je niet eens zeker weet of dit paard daar wel aan overleden is.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:37

Caesar schreef:
Nicole, als je post over een overleden paar in een bepaalde regio is het wel prettig om wat meer onderbouwing te geven en vooral geen informatie uit derde hand over dit onderwerp te plaatsen. Zeker als je niet eens zeker weet of dit paard daar wel aan overleden is.

Idd, daar ben ik het mee eens.
Zo via via via word het waarschijnlijk erger gemaakt dan het daadwerkelijk is.
Is er een dierenarts dit deze info uit Tiel kan bevestigen?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:49

Ik weet er nog niets van. Onze stal ligt 3 km buiten Tiel.
Wij houden alle berichtgeving strak in de gaten.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:49

Ik rijd ook op een stal in de buurt, en daar rijdt ook een jongen die ook bij de veerkracht rijdt.
Is de kans dan groot dan onze stal ook besmet wordt?
Heb net mijn kleren/jassen maar door de was heen gegooid.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 18:50

Ik weet even niet of het al gemeld is, zoveel pagina's bijgekomen ineens.

Maar in Heumen is inmiddels bevestigd dat het om Rhino gaat. Wel zijn daar nog geen ernstig zieke paarden.
Bron: Horses.nl

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:04

Cjb vermoedelijk 15 minuten rijden dus, maar vreemd genoeg is daarover nergens goede info te vinden. Ik kom daar niet op stal maar wil ook absoluut niet het virusmeeslepen naar een andere regio.

flamejessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 19:41

ik vind het allemaal maar een beetje eng. De stal waar ik rij is ongeveer 30 min van Nijmegen vandaan. maar ook bij ons hebben we besloten niet meer van het terrein te gaan en paarden van buitenaf zijn ook even niet meer welkom bij ons op stal.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:09

Wij zitten aan de overkant van Huissen (letterlijk, pondje over en je bent er) en als er nog een uitbraak word bevestigd gaan wij ook dicht.

marije_koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 20:16

kamsel schreef:
Dyonne schreef:
Er mogen hier geen namen en dergelijke genoemd worden omdat dit een stal kan schaden. Het noemen van stallen waar het mogelijk heerst zonder dat er bevestiging is valt onder smaad/laster.
Op het moment dat het op een stal heerst zal deze maatregelen nemen. En het lijkt mij als het heerst in de buurt dat je even helemaal niet met je paard het erf af (zeker niet naar andere stallen) gaat om verspreiding te voorkomen.

Als zelfs betrokken dierenartsen melden dat er een zeer zware verdenking is en omringende stallen bellen om ze te waarschuwen, valt het dan nog onder laster?

Ach kom, zelfs de dierenartsen roddelen mee, zonder te checken of het waar is.....Terwijl ze zelf nooit op een beplaad bedrijf komen....dus....check zelf waar het heerst en blijf met paarden van diverse stallen bij elkaar weg!! Voorzorgsmaatregelen worden door buitenstaanders wel een gezien als..........O, het heerst daar!! Terwijl het prefentief is, wat juist weer enorme wijsheid is. Zoals elders is gezegd: Je slaat jezelf voor de kop als je paard er mee besmet raakt door onachtzaamheid en laksheid!!
Ik ben blij met de acties van onze beheerder van de pensionstalling. Complimenten hoe dat geregeld is. En nu nog allemaal ons er aan houden en we kunnen elkaar gewoon in de ogen blijven kijken. Paarden staan er nu lekker gezond en ontspannen bij!!