lailapri schreef:Ik denk dat een paard wel degelijk weet wat wel en niet goed voor hem is, uit zijn instinkt vandaan. Een die zich hoefbevangen eet, is vaak het type wat uit scrale gebieden komt, daar moet je eten wat er te halen valt en omdat er niet zoveel is kunnen ze alles goed verteren. Maar als ik zie dat mijn oude merrie periodes heeft dat ze bewust naar de smeerwortel toe loopt om daar dan van te gaan eten, heeft ze dus blijkbaar iets nodig wat daarin zit. Ik houd het dan op kiezelzuur en geef haar dan wat leem door het voer waardoor ze ook de smeerwortel niet meer opzoekt. Dat ik een paar jaar geleden 2 verkouden veultjes had lopen die elke ochtend even op het terrein mochten, liepen ze in die periode standaart eerst even langs de olijvenboom om wat blad te eten.
Ik denk niet dat ze bewust weten wat ze nodig hebben en dat je dat ook niet zo kunt vragen aan een paard, maar dat ze vanuit intinct best in staat zijn om kruiden en planten te zoeken die ze nodig hebben.
Zelf heb ik dat ook wel, soms heb ik ineens behoefte in oranje en eet dan manderijnen en sinasappels, een week later ben ik dan verkouden. Zou je mij vragen welke medicijnen ik nodig zou hebben en waar ik last van ga krijgen, geen idee.
Als paarden zo intelligent waren dat ze best (of zelf beter dan ons) weten wat ze nodig hebben zou dit paard niet aan die smeerwortel zijn gaan eten....want dan wist het ook dat het een giftige plant is.
Het instinct is gericht op overleven van het soort ... niet om het hele herbarium al bij voorbaat te kennen....