Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 00:30

Je hebt een PB!
Probeer lekker te slapen voor zover dat lukt, morgen weer een nieuwe dag :)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 04:17

Jee zou het aan de dag hebben gelegen. Ik wilde gisteren gaan rijden en trof die van mij onder het vlas aan( had kennelijk gerold in stal) hadden net gevoerd en hij stond gewoon te eten, maar was daarna mat en stond te flemen. Toen dacht ik eigenlijk later hij moet plassen, want zijn pielie had ie uit. Maar dat lukte hem kennelijk niet. Even aangekeken, Colosan gegeven. Flemen werd minder. Hij was ook wel dik vond ik. Buik borrelde aan beide kanten flink. Na een uur maar gelongeerd om gas kwijt te raken. Leek wel te helpen. Had ook al gestapt met hem. Hij was verder allert en reageerde overal op. Kennelijk zat er een gasbel dwars ofzo? Ik weet het soms niet hoor? Voor morgen heb ik maar hooi laten geven ipv kuil. Daarnaast heeft hij nog zijn slobber gehad. Hij at namelijk gewoon, mestte ook. Uiteindelijk heeft ie nog op stal staan plassen.( als hij heel nodig moet en het niet doet gaat ie ook flemen) in ieder geval ik was weer even van mijn stuk.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 08:54

Bah het zit ook niet mee :(:)

Hopelijk gaat het vandaag beter met jullie paardjes!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 11:16

Terwijl Whizz niet lekker werd, was het bij ons aan het hagelen en onweren. Dat soort dagen :( , vanmorgen keek ie fris uit zijn ogen, had zijn (kleinere) portie kuil bijna op en buiten was ie heel eigenwijs met dingen moeten snuffelen en bekijken. Buiten mestte ie nog een mooie grote hoop. Toen ik wegging was ie aan zijn slobber begonnen.

Luzi jij ook al in de weer geweest dus :(:) niks aan van die dagen. Die van mij had ook gelegen en geslapen maar niet gerold nog toen ik kwam.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:24

Jeetje heftig zeg allemaal! Ik hoop dat het vandaag en alle komende dagen voor jullie rustig blijft..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 12:40

Latruda: nou dat hoop ik ook van harte, heb in ieder geval qua rantsoen maatregelen genomen.
Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag en een prettige dag!!

Vannacht gelukkig maar 1 keer wakker geschrokken om 04:00 uur ;-)

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 13:22

Ik meld me hier ook even, heb de beginpagina gelezen, maar niet het hele topic, doe ik later wel.
Ik ken de koliekstress maar al te goed.
Op 12 april 2006, ja ondertussen bijna 6 jaar geleden, treffen we de pony van onze dochter ziek aan in stal. Koliek.
Ik doe hierbij de link naar het topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=1&t=572166
Na een maand 13.05.2006 was het bij ons opnieuw feest, want de pony moest opnieuw geopereerd worden. Dan kan je allemaal in het topic lezen.
En ja, ik kan je verzekeren, wij zaten ook vol stress, de 1ste 2 jaren na de operatie waren het ergste.
De eerste maanden erna heb ik zelfs hoge bloeddruk gehad van de stress, nooit ontspannen kunnen slapen. 's Nachts liggen luisteren of er geen vreemde geluiden waren in stal en oh wee, als ze maar iets anders deed dan anders, dan werd ze gewoon 24/24 gescreend.

Maar ik moet zeggen, ondanks alle angsten die we hebben doorstaan, ondanks alle negatieve opmerkingen die we hebben gekregen in de zin van, ach een kolieker dat is sukkelen voor het leven, bla bla bla, is zij na de revalidatie terug gaan wedstrijd rijden en ze zijn geeindigd op het hoogst haalbare dressuurniveau voor pony's in Belgïë, dus het is dikke bullshit dat het niet kan. Luister hierin vooral naar je eigen gevoel en niet naar wat iedereen zomaar kletst!

Ik ben kort na de 2de operatie op zoek gegaan naar een manier om haar spijsvertering te ondersteunen omdat je koliek toch niet zomaar krijgt. En ben zo bij Jeanette Kompier terecht gekomen van http://www.horsebodybalance.com . Voor ons is dat telkens met paarden achter de jeep een rit van 3 uren enkele baan. Maar we gaan nu nog 1 à 2 maal per jaar bij haar langs om de pony te laten checken. Sinds ze onder controle is bij Jeanette is mijn vertrouweng gegroeid. Toevallig weet ik dat zij ervaring heeft met luchtzuigers, want bij de controle over 2 jaar terug stond er een luchtzuiger. En als ik even kijk zie ik hier ook een stukje over op haar website http://www.horsebodybalance.com/ziektebeelden.html

Dus ik weet niet van waar je bent, maar een telefoontje voor informatie is gratis. En wie weet wat zij kan betekenen voor je paard. Ook mijn vader heeft een gaskolieker die jaren heeft gehad van 18 maal koliek op een zomerseizoen. Het heeft ons wat overredingswerk gekost om hem zo ver te krijgen dat hij ook een keertje ging met het paard, maar nu ziet hij zelf het resultaat. Het paard kan nu terug in het gras lopen zonder thuis te komen en koliek te hebben. Fantastisch is het! Maar ja, of je dit naast de gewone veterinaire zorgen wilt doen, is uiteraard enkel en alleen jou keuze.

Ik wens je veel succes, ik weet hoe het voelt en door welke periode jij nu gaat, heel veel sterkte. En als je vragen hebt, pb me dan gerust, dan krijg ik een melding op de pc en antwoord ik meestal binnen de 24 uur.
Kijk ook maar eens in mijn profiel, de pony waar het over gaat noemt Kantje's U2.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:18

Hoe zijn de paarden behandeld dan, met welke middelen?

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:23

Bojangles schreef:
Hoe zijn de paarden behandeld dan, met welke middelen?

Heb je het tegen mij?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:27

Ja :) Ik heb namelijk de website bekeken maar ik ben vooral nieuwsgierig wat de behandeling precies ingehouden heeft en wat je veranderd hebt. En ook van het 2e paard (gaskolieker).

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:39

De paarden worden door haar volledig nagemeten op probleemgebieden.
Dan krijg je druppels tegen de problemen waarop ze gestoten is tijdens het testen.
Ook meet zij uit of het eten wat je geeft bij het paard past of niet en wat er dan wel bij past.
Hierbij bedoel ik niet dat ze je haar eten wilt aansmeren, maar ze kijkt echt naar wat goed is voor het paard.
Dan test ze ze ook volledig op wormen en geeft ze je een schema mee hoe je moet ontwormen.
Ze test ook het stro, hooi, wortelen, appels, ... die je meebrengt. Kuil is ze sowieso tegen omdat dit heel veel problemen geeft bij paarden. Maar ook de dierenkliniek waar we onze pony hebben laten opereren is erg tegen kuil en mijn nichtje wat prof is aan de universtiteit te Gent zegt ook dat dit niet gezond is voor een paard.
Dan krijg je flesjes mee naar huis en je moet bijv. 2 flesjes samen geven gedurende 3 weken, dan gedurende 2 weken tabletjes, ... . Over het algemeen ben je 8 weken bezig met dingen geven. En je kan haar altijd bellen tijdens de behandeling, zij zal je altijd helpen.
Voor ons werkt het heel goed, anders reden we niet zo ver elke keer. Want oorspronkelijk geloofde mijn man niet in homeopatische behandeling :+

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 15:47

Okee homeopatische middelen dus. Weet je zo ook nog welke homeopatische middelen ze jou heeft geadviseerd en welke potenties?

Ben zelf natuurgeneeskundig therapeut dus ben altijd wel nieuwsgierig ;) Ik werk zelf alleen nauwelijks met homeopathie, omdat ik er niet zoveel mee heb.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:06

Neen, dat kan ik je helaas niet zeggen. Dat zul je haar zelf moeten vragen.
Zij heeft ook een hele koffer testdozen. Zij werkt voor een gedeelte met opsporen van schimmels, bacteriën en parasieten en behandeld dan deze. Het is ook niet verstandig om een paard zomaar iets te geven zonder te laten testen, omdat het paard daar behoorlijk ziek van kan zijn als dat niet het middel is dat hij op dat ogenblik nodig heeft.
Je kan haar altijd vrijblijvend bellen voor info!

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 16:12

Ah okee jammer. Staat het er dan ook niet op? :o Heb je ook geen advies op papier/mail gekregen? Nouja maakt verder niet uit!

Nouja ik ben natuurgeneeskundig therapeut, maar maak geen gebruik van biotensors, pendels of anderzins hoor om te adviseren! :)
Maar goed wel jammer, juist om te horen wát nu precies wordt geadviseerd bij een bepaald dier, zou het voor ons interessant maken :j

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 18:20

Ik heb mail terug gekregen van Anneke Hallebeek, wauw ze heeft echt de moeite genomen om mijn mail duidelijk te beantwoorden. En hele fijne tips waar ik echt wat mee kan!! :)

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:17

Bojangles schreef:
Ah okee jammer. Staat het er dan ook niet op? :o Heb je ook geen advies op papier/mail gekregen? Nouja maakt verder niet uit!

Nouja ik ben natuurgeneeskundig therapeut, maar maak geen gebruik van biotensors, pendels of anderzins hoor om te adviseren! :)
Maar goed wel jammer, juist om te horen wát nu precies wordt geadviseerd bij een bepaald dier, zou het voor ons interessant maken :j

Jawel, wij hebben wel elke keer een beschrijving gekregen van de middelen die zij gebruikt en ook een hele beschrijving erbij. Maar ik kies er bewust voor om dat hier niet neer te zetten omdat ik vind dat het niet verantwoord is al mensen, hoe goed bedoeld ook, op eigen houtje gaan experimenteren. Ik vind als je haar methode wilt leren kennen, je haar erbij moet halen.
Trouwens zou ik een biotensor niet vergelijken met een pendel, wichelroede etc. omdat een biotensor is geregistreerd als een wetenschappelijk erkend meetmiddel wat ook gebruikt wordt op de unief om bepaalde trillingen na te meten en fysica uit te testen.
Deze mevrouw is ook absoluut niet zweverig of zo, helemaal niet. En bij elk probleem geeft zij een wetenschappelijk onderbouwde uitleg hoe het komt en wat er nu gebeurd is zodat het paard in de toestand is gekomen waarin het zich op dat ogenblik bevindt. En ze werkt ook niet met chakra's of whatever, geen gezever hierover, anders was mijn man na de eerste keer niet meer teruggegaan.
Als je haar naam bij de zoekfunctie van bokt ingeeft, kan je zien hoe andere bokkers haar methode vinden!

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:21

Meiden toch... wat een stress weer bij jullie!! Hoe is het nu met de paarden?

Fargo, zou je inderdaad niet eens de Sanequi proberen ipv slobber en meuslie? Misschien heeft Whizz het nog steeds erg moeilijk met verteren van hooi. Je kan dan ook minder hooi gaan voeren en er zit een soort probiotica in die helpt het hooi te verteren (Yssac?). Ik ben er heel erg tevreden over. Ruim een half jaar geen geborrel of krampen en een heel ander paard (speels, wakker en fris). die van mij is weer als vanouds, mooi slank buikie, mooie drollen en geen geborrel of windjes. Volgens mij echt een incident door niet kauwen die dag. Vroeger toen ik nog geen sanequi voerde en onbeperkt hooi gaf was Cil heeft vaak onwijs gassig en kon zo wel eens 10 minuten lang tijdens het longeren windjes laten.
het heeft wel een klein nadeel.... vogels zijn dol op de mest. In de colon zitten allerlei zaadjes en erwten (daar lijkt het op) om de darmen te prikkelen/stimuleren. Dat blijft in de mest zitten, dus het is altijd ruzie om de mest. Het is zo erg dat de kauwen hier op het hekwerk zitten te wachten totdat Cil gaat poepen. Erg he?!

Bojangles, wat lekker dat Anneke de tijd voor je heeft genomen en nog beter dat ze je tips heeft gegeven waar je wat mee kunt.

Chivance, fijn dat jouw pony zo goed reageert op homeopatische middelen. ik denk alleen dat het voor die van mij geen nut heeft. Zijn darmen zijn gewoon door de koliekaanvallen die hij in het verleden heeft gehad beschadigd en werken op die plekken gewoon traag.

Chivance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:27

damian23 schreef:
Meiden toch... wat een stress weer bij jullie!! Hoe is het nu met de paarden?

Fargo, zou je inderdaad niet eens de Sanequi proberen ipv slobber en meuslie? Misschien heeft Whizz het nog steeds erg moeilijk met verteren van hooi. Je kan dan ook minder hooi gaan voeren en er zit een soort probiotica in die helpt het hooi te verteren (Yssac?). Ik ben er heel erg tevreden over. Ruim een half jaar geen geborrel of krampen en een heel ander paard (speels, wakker en fris). die van mij is weer als vanouds, mooi slank buikie, mooie drollen en geen geborrel of windjes. Volgens mij echt een incident door niet kauwen die dag. Vroeger toen ik nog geen sanequi voerde en onbeperkt hooi gaf was Cil heeft vaak onwijs gassig en kon zo wel eens 10 minuten lang tijdens het longeren windjes laten.
het heeft wel een klein nadeel.... vogels zijn dol op de mest. In de colon zitten allerlei zaadjes en erwten (daar lijkt het op) om de darmen te prikkelen/stimuleren. Dat blijft in de mest zitten, dus het is altijd ruzie om de mest. Het is zo erg dat de kauwen hier op het hekwerk zitten te wachten totdat Cil gaat poepen. Erg he?!

Bojangles, wat lekker dat Anneke de tijd voor je heeft genomen en nog beter dat ze je tips heeft gegeven waar je wat mee kunt.

Chivance, fijn dat jouw pony zo goed reageert op homeopatische middelen. ik denk alleen dat het voor die van mij geen nut heeft. Zijn darmen zijn gewoon door de koliekaanvallen die hij in het verleden heeft gehad beschadigd en werken op die plekken gewoon traag.

Dat zou kunnen, dat heeft Jeanette ons ook verteld dat er paarden/pony's zijn waarbij er beschadigingen, littekens zijn in de darmen waardoor het onherstelbaar is, afin die stukken toch, maar door de rest in topconditie te brengen en te houden kan je alleen het welzijn van het paard verbeteren. Zij zegt ook dat je dat dan heel snel ziet/weet of het niets doet. En ik zeg altijd 'wie niet waagt, blijft maagd :o '

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 19:40

Ik ben overigens volledig bekend met de biotensor/biosensor/lecherantenne etc methoden, maar goed dat terzijde.

Hahaha ik zie die vogels al zo zitten!!!! :+

Het is Yea-Sacc :))

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:14

Bojangles schreef:
Het is Yea-Sacc :))

:o Een nog moeilijkere naam. Ik wist dat het iets met Y..ac was.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:15

Bojangles schreef:
Hahaha ik zie die vogels al zo zitten!!!! :+

Echt geen geintje hoor !! En nu kun je gaan lachen, maar soms kan je aan de vogels zien wanneer meneer moet poepen :D Dan zitten er echt een stuk of 5 op het hek te wachten.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:17

:')

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:18

Ga van het weekend proberen een foto te maken!!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 00:42

Bojangles: kun je nog tips delen die Anneke je gegeven heeft of zijn ze erg specifiek voor jouw merrie?

Nou mijn mannetje deed het vandaag prima. De smid is vanmiddag geweest zonder dat ik er was want ik had een meeting op ons hoofdkantoor in Baarn. Die belde toen ik onderweg was dat het prima was gegaan, whizz was heel rustig geweest en had een paar paardesnoepjes van hem gehad ;-) Whizz is gevoelig en kan soms qua concentratie beetje iebelig worden met beslaan als het hem te lang duurt qua concentratie ;-) Het is wel een goed opgevoed paard hoor, daar niet van maar hij kan dan op een gegeven moment afgeleid en ongedurig worden. Dat was rond half 5 dus dat was fijn om te horen. Er zou iemand gewoon de slobber rond half 6/6 uur gaan geven dus geen gewissel van maaltijden ;-) en hij heeft vandaag dus 7 kg kuil gehad in uiteraard minder grote porties. Rond half 8 ging ik weg bij de meeting en sms-te dat naar mijn vriendin die vroeger naar stal was gegaan voor mij en zij zei dat het rustig was. Toen kon ik dus rustig vertrekken naar stal. Op stal was hij wakker en had ie trek ;-) dus paar handjes luzerne gegeven, paar rondjes met hem gelopen (erg wakker) en teruggezet. Rond kwart over 10 zijn laatste rondje slobber gegeven na weer paar handjes luzerne en dat ging er in als pap. Hij is lijkt het gewoon weer eagerder omdat ie nu echt wel trek heeft.

@Damian: ik heb al wel paar keer op de site gekeken hoor. Maar ik wil dit even afwachten, want het mesten gaat eigenlijk super goed op het moment en als ie met de 7 kg weer rust in zijn buik heeft dan denk ik dat ik het eerst zo laat. Maar ben er wel over na aan het denken hoor! Heb het ook in Bodegraven gevraagd maar die zien eigenlijk geen echte problemen in zijn vertering en maag, want daar mestte hij echt 4 a 5 keer overdag. Ze kennen Anneke wel hoor en hebben ook posters hangen...

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 06:05

Hier gisteren gewoon weer gereden. Gaat goed, maar Mork was onwijs gasserig.
Ik zit er wel eens aan te denken of hij een kanidaat is voor die Saniqui Colon. Maar geen idee hoe je dat moet geven. Kan het wel bij Bodegraven halen zag ik.