EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 09:42

Deborah2 schreef:
Jet4You schreef:
Jeetje :(
Ben ook wel benieuwd waarom onder narcose.

Ik heb inmiddels ook gesproken met de kliniek. Er zijn boven 5 tanden aangetast en onder 1.
Advies is om evt de bovenkant helemaal weg te halen. Maar ik weet nog niet wat ik ga doen. Ik vind het nogal wat.

Bij twijfel kun je natuurlijk altijd een second opinion laten doen, heb ik ook gedaan.

Ik heb geen twijfel over de diagnose. Meer over het feit of ik het mijn paard aan wil doen om de tanden te laten verwijderen.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 10:27

jet4you,ik snap dat je twijfelt, zo'n operatie is ook niet niks. Maar het schijnt echt een hele pijnlijke ziekte te zijn en heb verhalen gehoord dat paarden echt bijna opgelucht der uit komen omdat die constante pijn weg is en gelijk gaan eten. Voel je je schuldig tegenover je paard als je beslist om de tanden te laten trekken?

antoinetje

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 12:41

jet4you als jou paard de ziekte heeft zou ik de tanden zeker laten verwijderen. Niet twijfelen, het is echt het beste voor je dier.

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-16 21:57

Ik vond het ook een naar idee dat mijn paard het zonder tanden moest doen, maar het is me alles meegevallen.
Het is nu een jaar geleden en ik heb er geen eens meer erg in dat ze geen tanden meer heeft.

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-16 09:34

Ik kijk ook wel op van de verhalen hier. Ik ben naar kliniek toegegaan en gewoon weer mee terug genomen. Eerste keer zijn er 3 tanden uitgehaald, was toen 150 kwijt incl enting uit mijn hoofd. Jaar later is alles er boven uit gehaald, toen 200 met nog een enting erbij en pijnstilling voor erna

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 14:34

Floorg18 schreef:
jet4you,ik snap dat je twijfelt, zo'n operatie is ook niet niks. Maar het schijnt echt een hele pijnlijke ziekte te zijn en heb verhalen gehoord dat paarden echt bijna opgelucht der uit komen omdat die constante pijn weg is en gelijk gaan eten. Voel je je schuldig tegenover je paard als je beslist om de tanden te laten trekken?

Niet echt schuldig, maar het lijkt mij een ontzettend nare operatie voor een paard.
Verder rij ik niet meer op hem, maar loopt hij eigenlijk alleen nog op het land. Mocht hij na de operatie niet meer goed kunnen grazen is dat dus geen paardwaardig bestaan meer.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-16 16:03

Wij ook Pinacolada: Naar de kliniek in Sint Oedenrode, tanden er uit en nog een beetje suffig naar huis. Beest was helemaal blij dattie van de pijn af was. Hij is vrolijk weer gestart met zijn favoriete hobby, ETEN. En het liefst gras eten. En daar doet hij het al weer een paar jaar goed op. Ik ben de TS dus dat is al weer een poos geleden.

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:42

Jet4You schreef:
Floorg18 schreef:

Niet echt schuldig, maar het lijkt mij een ontzettend nare operatie voor een paard.
Verder rij ik niet meer op hem, maar loopt hij eigenlijk alleen nog op het land. Mocht hij na de operatie niet meer goed kunnen grazen is dat dus geen paardwaardig bestaan meer.

Dat snap ik heel goed hoor! Ik had die twijfels tot op de dag van de ingreep... Jij maakt die beslissing voor hem en er is geen weg terug. Ook mijn paardje was al met pensioen op dat moment. Ondanks 2 dierenartsen, foto's en het eigenlijk rationeel wel weten dat dit beter was, bleef die twijfel.
Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, ik kan je alleen zeggen dat ik er heel blij om ben dat ik het toch heb laten doen. De ingreep zelf is me reuze mee gevallen en het herstel ook. Hij eet beter gras dan voorheen en heeft geen pijn meer.
Mocht je echt heel erg blijven twijfelen stuur me een PB. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je zelfs komen kijken hoe het met mijn oudje gaat nu!

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 18:22

Jet4you Ja dat is wel een dilemma. Ik hem die van mij net weggebracht, ik zal je op de hoogte houden hoe ik alles heb meegemaakt en hoe hij uit de operatie is gekomen en hoe die zal eten. Ze zeggen dat paarden wel weer kunnen grazen maar in hoeverre dit kan weet ik ook niet, lijkt mij ook een beetje moeilijk zonder tanden. Ik zal zolang je twijfelt nog niets doen totdat je er zelf ook achter staat, het is ook niet makkelijk zo'n beslissing.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:04

Deborah2 schreef:
jet4you,ik snap dat je twijfelt, zo'n operatie is ook niet niks. Maar het schijnt echt een hele pijnlijke ziekte te zijn en heb verhalen gehoord dat paarden echt bijna opgelucht der uit komen omdat die constante pijn weg is en gelijk gaan eten. Voel je je schuldig tegenover je paard als je beslist om de
Dat snap ik heel goed hoor! Ik had die twijfels tot op de dag van de ingreep... Jij maakt die beslissing voor hem en er is geen weg terug. Ook mijn paardje was al met pensioen op dat moment. Ondanks 2 dierenartsen, foto's en het eigenlijk rationeel wel weten dat dit beter was, bleef die twijfel.
Ik kan je niet zeggen wat je moet doen, ik kan je alleen zeggen dat ik er heel blij om ben dat ik het toch heb laten doen. De ingreep zelf is me reuze mee gevallen en het herstel ook. Hij eet beter gras dan voorheen en heeft geen pijn meer.
Mocht je echt heel erg blijven twijfelen stuur me een PB. Ik weet niet waar je woont, maar misschien kun je zelfs komen kijken hoe het met mijn oudje gaat nu!

Op dit moment eet hij nog prima, behalve dat hij geen wortels doorbijt en knoeit met zijn musli (eet met mond open).
Grazen doet hij volop. Ik woon regio Apeldoorn.

Floorg18 schreef:
Jet4you Ja dat is wel een dilemma. Ik hem die van mij net weggebracht, ik zal je op de hoogte houden hoe ik alles heb meegemaakt en hoe hij uit de operatie is gekomen en hoe die zal eten. Ze zeggen dat paarden wel weer kunnen grazen maar in hoeverre dit kan weet ik ook niet, lijkt mij ook een beetje moeilijk zonder tanden. Ik zal zolang je twijfelt nog niets doen totdat je er zelf ook achter staat, het is ook niet makkelijk zo'n beslissing.

Ik ben benieuwd hoe het met jouw paard is gegaan. is hij gisteren geopereerd? Of vandaag?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:49

Bij mijn paard was er in haar kaak toch meer aan de hand dan aan de buitenkant te zien was. Ik merkte ook niks bijzonders aan haar, alleen een rood plekje op haar tandvlees. Toch moest alles eruit n.a.v. de foto's die ik heb laten maken.
Wie twijfelt mag ook gerust bij mijn paard komen kijken.
Ze is 22, mist nu een jaar haar tanden en ze is eigenlijk te dik :o

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 13:57

Jet4You, onze shet graas erg goed. Daarvoor had hij dus veel pijn wat we waarschijnlijk eerst niet wisten, maar het moet erg pijnlijk zijn. De operatie zelf merken ze niks van als het onder narcose is. Daarna heeft hij flink pijnstillers gehad.

Laatst dus erachter gekomen dat kiezen wat ''op''zijn en was het plan hem op zacht voedsel apart te zetten. Nou, slecht plan, hij wil gewoon hooi eten, gras en bij de anderen staan.

Hij zou 18/19 zijn, maar de veearts schat hem iets ouder. Nu 16jr bij ons. Doet niet veel meer. Eerst gereden en laatste jaren gemend.

Die van ons had trouwens koliek verschijnselen en daarmee bij Utrecht gekomen. Fistels en tandvlees begonnen toen flink op te zetten. Hij lag erg veel. Verder niks te zien, want hij at goed, werd niet mager en deed nog wel mee met bewegen en gek doen. Alleen laatste dagen lag hij dus veel.

Nu nog steeds mooi in model, wil graag eten en heeft zelfde energie als altijd.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 14:07

Jet4you, de eerste weken hebben ze wat moeite met grazen maar na zeker een maand had die van mij prima door hoe ze kon grazen. Zelfs relatief kortere grasjes. Ze is blij, zit goed in haar vel en ziet er gezond uit. Zeker wel een paardwaardig bestaan. Ze bijt overigens ook nog steeds van zichzelf af, met de tanden die ze niet meer heeft.
Ik had ook niet het idee dat ze pijn had. Ze gaf namelijk alleen wat ongemak aan met het hoofdstel. Al is ze wel aangekomen. Word nu elke dag hinnikend begroet en dat kan ze nu hopelijk nog jaren doen.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:06

Jet4you Hij is vandaag geopereerd en ben net langs geweest. Al zijn snijtanden waren getrokken maar toch stond hij heerlijk kuil te eten en was hij helemaal opgewekt. Hij vond dat hij wel weer naar huis mocht en probeerde al zijn stal uit te komen. In ben heel blij dat ik het gedaan heb, hij ziet er echt opgelucht uit. Hij moet nog even een nachtje blijven maar de ze zeiden dat hij weer alles kon eten (inclusief grazen :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 16:50

Wij waren 's avonds ook verbaasd dat hij gewoon hooi stond te eten. Wel suf van narcose en pijnstillers, maar lekker eten.
We zaten bij hem in de mega grote box en toen we wilden opstaan, blokkeerde hij toch de deur om mee te gaan. Hij is onwijs lief en altijd al bij ons en zijn vriend/vriendin, dus was even slikken. Maar meteen overlegd dat hij de volgende dag opgehaald zou worden.

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:28

Jet4you, ik kan je alleen maar adviseren om het wel te laten doen. Het feit dat hij zijn appels niet kan doorbijten en knoeit met de meusli zegt eigenlijk al genoeg. Hij heeft er last van.
Mijn ruin at ook alles wat los en vast zat, maar toen de aangetaste tanden er eenmaal uit waren zag ik een wereld van verschil aan hem.
Ik had daarvoor ook altijd zoiets van , ja maar hij heeft er geen last van. Wel dus...
Je moet niet vergeten dat een paard van nature vrijwel altijd zal blijven eten, dat is zijn overlevings mechanisme.

Sterkte met je besluit.

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 18:37

Fijn dat het goed is gegaan Floor18!
Hier ook alles goed!
Jet4you het valt echt alles mee! Als je paard al niet meer door kan bijten zou ik zeker de stap maken.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 09:02

Ja hoor, ik kan het enkel ook alleen maar adviseren. Mijn merrie at en graasde zelfs nog, niets aan te merken op dat vlak, maar mijn TA waarin ik ontzettend veel vertrouwen heb, gaf aan dat ze toch pijn had en zei dat ik de ingreep moest overwegen. En alhoewel ik die erg ingrijpend vond en bovendien onomkeerbaar heb ik het vorige maand laten doen.
Indien ik geweten had dat dit zo'n opluchting voor mijn merrie was, had ik de ingreep al veeeel eerder laten doen. Nooit had ik gedacht dat zij die pijn had. Ik voel me eerder schuldig dat ik het niet eerder heb laten doen dan het feit dat ze nu geen voortanden meer heeft. Ze hebben echt meer pijn dan dat het zichtbaar is, echt wel.

Wel, en dat heb ik enkele pagina's terug al geschreven, zie ik hier prijzen genoemd die veel duurder zijn dan wat ik betaald heb .... Voor diegenen die twijfelen omwille van het financiële aspect ....

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-16 20:52

jet4you Ik kan het je echt aanraden. Mij paard eet nu al zoveel beter, laat staan wanneer de wonden genezen zijn! laag gras is idd nog lastig, maar we zullen zien hoe hij het doet over een paar weken.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 17:33

Bedankt allemaal voor jullie verhalen. Hoor helaas om me heen toch ook wel andere geluiden.
Is er toevallig een (tand)arts/gebitsverzorger die meeleest en de foto's van mijn paard eens zou willen bekijken?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:00

Jet4you. De enige negatieve verhalen die wij hebben gehoord kwamen van mensen die echt niet weten wat het is en een groot vooroordeel hadden op de ingreep.

Wij zijn inmiddels meer dan een jaar verder en alleen maar goede dingen gehoord van mensen die tanden hebben laten verwijderen.

1 tandarts die denkt dat paarden zonder snijtanden slechter gaan lopen.....nou, echt niet.

En dat tongetje eruit is niet 24/7.

Onze tandarts heeft ze 2mnd terug nog gezien. Kiezen hebben slijtage, maar hij eet goed, ziet er super uit en is vrolijk met genoeg energie. Hij zegt ook dat de kiesjes niet zoveel pijn kunnen doen als eotrh wat echt pijnlijk is.

Mankeert je paard meer snap ik als je anders kiest. Maar hiermee door laten lopen is echt rot voor ze.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:23

Mee eens. Het is een vreselijk pijnlijke aandoening. Bij een paard bij ons zijn kleine 2 weken geleden alle tanden verwijderd. Dezelfde dag stond hij weer happy te eten. De volgende dag thuis weer opgelucht in de kudde, eet alles weer mee. Alleen grazen gaat nog wat lastig door de zwelling, hij kan even minder goed 'afsnijden'. Zowel de tandarts als de arts van de kliniek zeggen dat een paard prima zonder tanden kan leven en dat een paard met deze aandoening in zijn mond niet kan leven. Altijd verwijderen dus. En we zien het levende bewijs ervan.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 20:32

Jet4you, heb je röntgenfoto's of normale foto's? Op beide foto's van mijn paard kon je het heel duidelijk zien.
zoals te zien is op die van mij zijn zijn wortels niet meer mooi recht en wordt het bij de tand rond door het cement. Als je paardje dit ook heeft op de foto zal ik zeker over de ingreep nadeken. Bij deze foto zei mijn DA namelijk dat het al vergevorderd was en dat hij er veel pijn aan had. Maar jij weet natuurlijk wat het beste is voor jouw paardje, ook omdat je zei dat hij alleen nog maar op het gras staat en ik niet goed weet hoe goed ze nog kunnen grazen.

Afbeelding

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:02

Bedankt Floorg18.

1 ding wil ik even duidelijk maken: ik ga hem niet zo rond laten lopen hoor! Het is of de tanden eruit, of toch op een gegeven moment afscheid nemen. Idd is dit niet het enige wat speelt.

Op de röntgen van mijn paard zie je ook verdikkingen, maar er werd mij gezegd dat het op dit moment niet nodig is om direct te beslissen. Ik probeer de foto's hier te plaatsen:

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-16 21:13

Waar heb je de foto's laten maken?

Lastig hoor, om de juiste beslissing te nemen.