Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 15:35

Tancreda4 schreef:
Idd kan het fructaan gehalte nu hoog zijn vanwege de koude nachten en daarna de zon erop (al hebben we hier nu 2 dagen dichte mist). Hier is het gras ook onwijs kort, dus zou er meer in moeten zitten. Echter loopt mijn pony nog wel zonder korf, al een tijd nu (denk al dik een maand) en dat gaat prima.

ja, precies... wij hebben hier ook geen zon.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 18:43

Die van mij loopt ook nog steeds met een korf, want ze lopen nu op een groot stuk, maar wil er binnenkort wel vanaf. Dat heb ik vorig jaar ook gedaan en dan in het voorjaar weer om. Dat ging wel goed.

deedee19

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 21:12

Hier is het niet mistig geweest zoals in de rest van het land (ja wel een beetje, maar het mag de naam mist niet hebben) Overdag schijnt hier volop de zon en is het 13 graden. Het gras waar de paarden op lopen is nog behoorlijk hoog en uitgebloeid. Ik denk dat ze daardoor er ook een beetje opgeblazen uit zien.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 22:44

Op stal kon ik de paarden vanaf de weg niet eens in het land zien staan! haha! Als de mist nou zo dicht wordt dat hij het gras niet meer kan vinden... ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 14:34

Hoi iedereen,

Ik haal dit topic nog maar eens naar boven. Mijn Haflinger is een vreetmonster, waarbij ik al vanalles heb geprobeerd. Strookbegrazing, helft paddock, volledig paddock, slowfeeders... Niets hielp, ze bleef aankomen of viel wel af, maar kreeg uiteindelijk zandkoliek. Ze eet ook elke bodembedekking op, ook diegenen die niet euh- eetbaar zijn ;-) . Sinds maart heb ik mijn toevlucht genomen tot het "laatste redmiddel", de graaskorf. Ze blijft hiermee te zwaar staan (model een gat aan de onderkant, IR), maar lijkt wel minder ontploft. Wegens een drukke studie wisselt het sterk hoe vaak ik kan rijden - nu met de natte wintermaanden sowieso minder... (vorig jaar was ze nog niet ingereden). Wel merkte ik dat wanneer ik een paar keer per week goed kan werken, ze meteen afvalt. Met andere woorden, ze kan zich volvreten maar vanaf er gewerkt moet worden lijkt de korf zeer goed te helpen.

Mijn vraag is nu hoelang jullie zo'n pony met een masker zouden laten staan... Nu lopen ze op de winterweide en die is nu zo goed als op. Ik heb een draver die door het blijven eten van de Haflinger vorige winter echt te mager stond (zij heeft nood aan veel ruwvoer). Manieren om haar apart meer te laten eten lukten niet echt (ze heeft tijd nodig en bovendien steelt de Haflinger tot uit haar mond). Met andere woorden, voor de draver moet er onbeperkt hooi zijn dit keer, maar hoe met de Haflinger??

Het hele jaar een korf om? En dan best een Greenguard? Of de korf af als in "hooi kan weinig kwaad voor HB" (heeft ze nog nooit gehad maar heb er enorm schrik voor)? Echt werken zal afhangen van het weer/de ondergrond... Ik volg en post al in verschillende topics maar hoop hier goede ervaringen te horen over een "dikkerdje het jaar rond" :-) . Liefst zou ik haar een paar maanden zonder korf zetten, maar ik heb echt schrik van haar reactie...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-11 15:26

ik zou de haflinger eens laten testen op insulineresistentie. de extreme vraatzucht, moeizaam afvallen en makkelijk aankomen... past ook bij het ras.

verder zou ik niet gauw voor de GG kiezen omdat er nog wel wat paarden zijn die de tanden beschadigd hebben eraan. wij gebruiken gewoon zo'n rubberen bloempotmodel. wel met een rekje ervoor zodat er vier kleine gaatjes zijn ipv één grote (gat is wel iets groter gesleten al). overigens heeft zij hem nu niet om, omdat ze hooi bijgevoerd krijgen en de weide zo goed als op is.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 00:20

met een greenguard kunnen de paarden ook hooi eten (mijn merrie komt af en toe terug uit het land de inloopstal in waar hooi ligt, en krijgt het dan ook door de greenguard gewerkt), zeg maar soort van priv'e-slowfeeding. Of dat met zo'n bloempot ook lukt betwijfel ik.
Van onbeperkt hooi kunnen paarden ook dik worden, misschien minder dik als het arm graszaadhooi is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 08:38

onze haflinger heeft vorig jaar de bloempot ook tijdens het wintervoeren aangehad een tijdje, ook daarmee kunnen ze prima hooi eten. die van ons was er zelfs zó handig mee dat we haar toch een poosje apart hebben moeten zetten omdat ze in de groep alsnog teveel at ermee. en dan hadden we dus al een bloempot met een rekje ervoor. als een paard eenmaal doorheeft hoe een graasmasker werkt (en dan maakt het volgens mij niet uit welke soort), krijgen ze eigenlijk alles wel naar binnen ermee, zelfs stro.

dit jaar staat ze apart met één ander paard dat allergisch is voor voordrooghooi. omdat we haar zo arm mogelijk willen voeren krijgt zij dus ook het hooi ipv voordroog. de groep die voordroog krijgt krijgt ook een stuk meer dan de twee haflingers. de haflingers hebben ook een fijnmaziger net over hun hooi dan de voordrooggroep (voordrooggroep heeft een net van dun touw met 4 cm mazen, zo'n aanhangwagennet). hun net is met de hand geknoopt door mijn stalgenootje en is gemaakt van dikker touw met deels mazen van 3 cm. onze haf hoeft de graaskorf vooralsnog niet om.

overigens heb ik voor mijn ponies (NMPRS en Welshje) een heel fijnmazige (2 cm, dikker touw) slowfeeder. een uitwendige graaskorf dus eigenlijk. werkt ook als een tierelier.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:39

joyce B schreef:
met een greenguard kunnen de paarden ook hooi eten (mijn merrie komt af en toe terug uit het land de inloopstal in waar hooi ligt, en krijgt het dan ook door de greenguard gewerkt), zeg maar soort van priv'e-slowfeeding. Of dat met zo'n bloempot ook lukt betwijfel ik.
Van onbeperkt hooi kunnen paarden ook dik worden, misschien minder dik als het arm graszaadhooi is, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb mijn paarden nu noodgedwongen niet meer op het land. Dus de graaskorf komt ook niet om momenteel.
Onbeperkt hooi doe ik zeker niet, dan is ze binnen de kortste keren weer net zo dik als begin dit jaar. Ik voer idd graszaadhooi en regelmatig een plak stro. Regelmatig kleine porties, zodat de maag niet leeg blijft ivm maagzuurproduktie.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 10:45

Die van mij heeft gister voor het eerst weer even zonder zn bloempot gestaan, maar zodra het voorjaar er weer aan komt (of een paar "gevaarlijke" 's nachts vries / overdag zon dagen) gaat ie gelijk weer om! Hij is er inmiddels zo handig mee dat hij er ook hooi mee kan eten, maar dat krijgt hij 's avonds op stal en dan mag dat ding natuurlijk af ;) Het gat heb ik overigens niet groter gemaakt.

De GG zou ik ook niet doen, daar hoor ik veel verhalen over mbt afgesleten tanden e.d.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 12:40

Zo te horen is de GG dus niet zo'n goed idee. Ik vraag me wel af hoe ze met dat bloempotmodel hooi kunnen eten? Heb je dan delen weggenomen zodat het hooi langs de zijkant in de korf raakt? Ik kan het me echt niet voorstellen!

Hoe heb je het rekje voor dat gaatje gemaakt? In ijzer, en hoe bevestig je dat dan? Ben geïnteresseerd want mevrouw eet nog steeds veel te goed met dat ene gaatje.

Jullie advies zou dus echt zijn het hele jaar rond de bloempotkorf om? Is het niet wat zielig? Pas op, ik ben er rotsvast van overtuigd dat hoefbevangenheid nog veel zieliger is he, heb er genoeg ervaring mee, maar ik vind het zo'n naar idee dat ze die korf nooit af heeft behalve tijdens het werk... Het haar op haar hoofdje ligt ook niet zo mooi meer (al is dat wel het laatste van mijn zorgen, maar toch). Het is ook zo opgesloten, haar hele neus zit erin weg. Ik heb recent wel hele leuke dingen gezien op bokt om die korf opener te maken!!

Wat betreft insulineresistentie moet ik wel zeggen dat de Haflinger altijd zo gegeten heeft (ze is nog jong). Ze heeft een nek en Haflingerbillen, maar ik vind niet dat ze de typische bultnek heeft. Ze heeft vooral veel buik. Ook vind ik dat ze erg gemakkelijk afvalt wanneer ze begint te werken, zoals ik aangaf in mijn bericht. Alleen ontbreekt me helaas de tijd daartoe, en als ik tijd heb, soms de mogelijkheden. Ik heb het gevoel dat ze voorlopig nog steeds "gewoon" te dik is maar ik wil uiteraard erger voorkomen.

Het is relatief gemakkelijk om zo'n paard slank te houden, maar met mijn draver erbij wordt het zoveel gecompliceerder. De graaskorf aanhouden is een optie, maar ik ben bang voor een "rebound" effect als die dan afgaat - zal ze dan niet gewoonweg ontploffen omdat ze nu volledig gewoon is aan die verminderde opname? (hoewel ik twijfel hoe sterk die verminderd is als ik haar zie). Zucht, ik vind het zo moeilijk...

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:19

Leedebee schreef:
Idd met een aansteker dichtbranden. Als het niet goed smelt (verschilt nl. nog wel eens per merk) dan doe ik het met naald en draad. De randen zijn niet echt duidelijk te zien, maar dit is het eindresultaat :)

Afbeelding

Ik heb het middelste stuk er tussenuit gehaald, zodat ie wat meer lucht krijgt.
Hij staat sinds deze week zonder, maar dan hou ik altijd de fructaanindex in de gaten. Als het dan een "gevaarlijke" dag is dan gaat ie gewoon weer even om. Hij vind het ook niet erg, want hij weet graaskorf = naar het weiland :D

Als hij er hooi mee wil eten, dan duwt hij dat ding er op en rommelt wat heen en weer. Blijkbaar komen er dan wel sprietjes doorheen, maar het gaat natuurlijk nooit zo makkelijk als gewoon eten ;)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:26

Ja, maar die van jou gaat blijkbaar 's nachts van het gras af, en dat is hier geen optie (zandkoliek, eten van verschillende bodembedekkingen). Hier is ie dus 24/7 aan sinds maart.

Wel een hele mooie foto, ik ga gelijk mijn masker zo aanpassen! Kan je inschatten of ze zo alleen maar hooi kan opfriemelen of ook echt een deel "eten"?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:35

Die van mij heeft een keer per ongeluk een nacht op stal gestaan met dat ding (niet mijn schuld!) maar 's ochtend had hij wel zn cement-ton kuil leeg. Hoe lang hij er over heeft gedaan weet ik niet, maar ik denk dat het echt per sprietjes gaat hoor. Misschien kan je het een keer uitproberen als je erbij bent.

24/7 is dan wel lang. Je moet er vanuit gaan dat ze 85% minder kunnen eten aan gras, dan als hij zonder graast. Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat hij honger staat te lijden ;)
Je zou misschien het gat dan iets groter kunnen maken als je het idee krijgt dat hij echt te snel afvalt.

In de winter zou hij dan waarschijnlijk wel zonder kunnen staan als hij eenmaal op gewicht is. Met dit sombere weer is het gras ook niet zo gevaarlijk en worden ze er ook minder dik van.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 14:44

Als ze werkelijk 85% minder (zouden) eten heeft dat graasmasker echt mijn pony's leven gered. Ongelooflijk hoe sober ze is. Honger lijden zal zo snel niet gebeuren denk ik. Ik zal het ook zien als ze afvalt, dan kan ik het graasmasker aflaten (dat zou me echt gelukkig maken ;-) ), hoewel ik denk dat ze dan wel weer zou aankomen... Daar heb ik schrik van; hoe minder ze krijgt, hoe minder ze nodig heeft. Maar niet beperken is voor haar echt niet leefbaar.

Als de hooigeefperiode eraan komt (over enkele dagen/week gok ik) zal ik het de eerste dagen inderdaad aankijken met korf. Ik ben benieuwd.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-11 15:21

aangehouden door de originele makers van de bloempotkorf wordt 40 tot 50% wat ze minder eten. als ze eraan gewend zijn is dat effect minder is mijn ervaring. 85% red je misschien heel in het begin maar die van ons krijgt er écht veel meer mee weg, de anderen hier met korf trouwens ook.
ergens voorin dit topic staan foto's van onze korf met het rekje erin. onze haflinger kon via de korf met één gat, gewoon zoals je 'm koopt, prima plukken naar binnen krijgen. het meeste ging sprietsgewijs, maar af en toe had ze zulke dikke plukken dat deze bijna klem zaten in het gat.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:02

Ja dat lukt haar hier ook inderdaad... Hele plukken gaan erin, ongelofelijk.
Ik heb het rekje gezien, handig gemaakt!!

De ene oude korf gaat nu naar huis, dan mag papa proberen wat te knutselen met het weghalen van stukjes. Daarna wordt de korf verder gesloopt om dat dubbel rekje te maken :D . En dan nieuwe korf kopen en verder alle trucjes samen toepassen!

Ik vind het wel handig dat je kan kiezen of het rekje erin zit of niet!

Gisteren weer geschrokken hoeveel ze nog is aangekomen... Ze krijgen nog steeds geen hooi bijgevoederd. Ik snap echt niet waar ze het halen, het weiland lijkt "kaal" maar ze blijven beide echt vet. Voor het paard is dat niet zo'n probleem als voor de Haf natuurlijk. Ik ga zometeen toch in de blubberpiste werken met d'r, kan het niet meer aanzien. En dan aan het knutselen!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:07

@ponyzotje
Het "kale" weiland is soms nog gevaarlijker dan als er veel gras staat. Doordat het gras zo kort is wil het snel aangroeien en bevat het dus veel fructaan. (wat vaak de boosdoener is). Als je dan ook nog een koude nacht hebt en een lekker zonnetje, dan is het feest helemaal compleet!

Die van mij mocht nu zonder staan, maar hij had m na een week al weer om, want je zag m groeien (vooral zn nek)

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:17

Dat weet ik, maar vandaar de haakjes rond kaal. Er staat nog gras, anders zouden ze zo vet niet blijven. Vanaf ze afvallen ga ik bijvoederen maar het omgekeerde is voorlopig het geval, dus ik zie niet in waarom ik er nog meer eten in zou duwen. Worden ze alleen maar dikker van. Frustrerend is het inderdaad wel!

Wbt fructaan, tja... Dat je met een al hoefbevangen paard moet opletten is een feit. Maar paarden die het niet zijn vind ik minder risicovol. Tenslotte lopen heel veel paarden het jaar rond buiten (ook die van mij) en moet dat prima gaan.
Wat betreft de Haflinger uiteraard een risico maar zoals ik zei zijn er weinig andere opties. Als ik ze echt gedeeltelijk zou opsluiten vrees ik dat ze zich weer overeet (zie vorige post, ik heb al vanalles uitgeprobeerd). Gelukkig heb ik nu iets meer tijd dus wordt het werken geblazen. Volgens mij nog steeds de beste remedie tegen een vette pony, maar ik moet er tijd voor hebben...

Ik ben "blij" (sorry!!! ;-) ) dat die van jou nu ook nog steeds aankomt... Hoe ga jij de winter in? Eet ze dan ook hooi met de korf? Ik ga het hier toch zo moeten proberen vrees ik. De enige keer dat ik haar slank heb gezien was toen ze zandkoliek had vorig jaar. Ik moet wat anders proberen ;-) !

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 14:40

ponyzotje schreef:
Ik ben "blij" (sorry!!! ;-) ) dat die van jou nu ook nog steeds aankomt... Hoe ga jij de winter in? Eet ze dan ook hooi met de korf? Ik ga het hier toch zo moeten proberen vrees ik. De enige keer dat ik haar slank heb gezien was toen ze zandkoliek had vorig jaar. Ik moet wat anders proberen ;-) !

Ja bedankt he :P
Die van mij gaat 's avonds op stal met hooi en overdag het land op met zn korf.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 00:47

Ik heb Greenguard gemaild met het verzoek tot het maken van een trial versie van het masker in rubber, ipv het harde kunststof.
Zodra ik meer hoor, meldt ik het hier.

In de tussentijd zou ik heel graag horen of er meer mensen interesse zouden hebben in een rubberen versie van de Greenguard, zodat de tanden niet zo hard slijten.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 08:36

ja hierzo! maar dan vind ik ook wel dat er iets moet komen om het mee te repareren. wij gebruiken nu de rubberen bloempotjes, maar ook die zijn aan slijtage onderhevig. ik heb liever dat het rubber slijt dan de tanden, maar als ik elke keer een nieuw voorkantje moet aanschaffen á enkele tientjes, dan zou ik niet kiezen voor de GG maar het gewoon bij het bloempotje houden. die heb je nl voor 12,95 compleet. als ons voorkantje versleten is kopen we er een bloempotje bij waar we het voorkantje uitknippen. dat zetten we dan in het oude bloempotje. wij hebben er namelijk zelf een zachter halster aangemaakt. van gewone nylonhalsters zoals bij de GG en bij het bloempotje in originele versie krijgt paardmans namelijk kale plekjes in het gezicht. niet zo erg dat de huid kapot is maar de haren wel. daarom hebben wij een halster eraan gemaakt van soft grip longeerlijn. misschien ook een tip voor de fabrikant om de negatieve kanten van het gebruik van het ding nog verder terug te dringen...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:05

@ Kukkie: ben benieuwd wat ze daar op antwoorden. Als de GG in hetzelfde materiaal gemaakt wordt als de onderkant van de 'bloempotjes' dan heb ik ook interesse.

Hier de korf wel weer om. De paarden staan weer op het land, waar nog vrij veel gras staat. Haffie is nog steeds mooi in conditie.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:22

kukkie, ik heb wel interesse afhankelijk van de prijs :j

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 13:14

Ik heb wel het idee dat ze met de GG meer kunnen eten. Of heb ik het mis?