[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:26

appie krijgt ook kuil,vrij droge zelfs momenteel.
maar in principe hoeft dat niet nat gemaakt te worden, tenzij het stoffig is natuurlijk.

jobamara: hoe hebben ze dat gedaan om er achter te komen dat je dier allergisch is voor mijten,weet je dat ook?

Puera

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:05

Mijn merrie doet het ook prima op kuil, hoeft niet natgemaakt.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 14:27

kuil hoeft sowieso niet natgemaakt te worden, omdat het nauwelijks schimmels bevat, die dus wel in (droog) hooi zitten en ze daar over het algemeen op reageren, zo vertelde mijn DA.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-10 14:52

Ja dat dacht ik ook al Jibbel, dan ga ik het gewoon eerst zo laten voeren.
Ik heb het ook al geroken (haha) en gezien en gevoelt en het ziet er beter uit en het ruikt ook lekker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 16:00

mijn paard hoeste vorige week weer redelijk 'veel'. vooral als ze zich druk maakte of als ze moest draven. na 1/2/3 kuchjes is het verder over. Maar aangezien ze al 3x is behandelt zit er volgens mij iets dwars.
Ik laat dus een bronchoscopie doen!
alleen gisteren hoestte ze ineens helemaal niet meer! en ze heeft toch even aan de longe gewerkt.
Dus hoop dat het zo blijft en dat ze dan niks ergs zien op de scopie! ( of juist wel als ze vandaag etc toch weer gaat hoesten)
wil even duidelijkheid!
en dat kan dus wel heb ik bij verschillende bij jullie gezien!

klein vraagje: de dierenarts zegt dat ze beter niet op stro kan staan ( ze heeft buitenstal en aantal uren op de paddock), maar mijn paard verveeld zich snel, dus iemand tips hiervoor?(ze gaat namelijk aan het stro knabbelen, maar als dat weg is... )

(stal eigenaren doen niet erg veel.. jammer genoeg, en ik studeer dus kan niet de hele dag 3x naar der toe gaan..) hele dag op de paddock gaat ze zand eten...

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 17:20

1 van mijn paarden mag ook niet op stro (koliekgevoelig). Ze heeft een hitmatras + strokorrels als bodembedekking. Iedere dag een klein beetje stro (gaat schoon op), hooi uit een net ipv op een hoop en bijna iedere dag een stuk berkenstam. Ballen etc doet ze niets mee. Je hebt tegenwoordig super mooie netten; kijk maar eens in het topic "Padock Paradise".

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 18:43

er is bloedafgenomen dit is naar een lab. gestuurd dit testen ze dan door een aantal kweken met diverse allergenen hieruit bleek dat het dus een mijten allergie is niet allergisch voor grassen en bomen.
Ben zelf verder gaan zoeken in hooi en stro zitten er heel veel gaan alleen dood bij langere tijd min. 1 uur temp. boven 60 C of 48 uur beneden de 18C. Maar de allergene stof is meestal de poep van deze mijten die bevatten een bepaald eiwit wat de allergische reaktie geeft. Zelfs bij Haygain konden de veterinaire niet met zekerheid zeggen of deze onschadelijk gemaakt worden met stomen ze verwachten dat wel. Maar ik denk dat als ik het hooi en stro wat de stal in gaat bij de andere 6 stoom ik in ieder geval het aantal levende mijten dood en dus geen uitwerpselen meer. Het was verbazingwekkend om te zien hoe hij veranderde met de wiesencobs heb nu weer mijn handen vol aan hem.
Wiesencobs is gras uit de alpen boven de 1500 meter schijnen geen mijten voor te komen en ook in Scandinavie waar het heel koud is niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 07:09

peca:
meer ruwvoer geven?
als een paard gaat stro eten dan krijgt het meestal te weinig ruwvoer,dus moet je meer voeren

EllenRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 12:15

Ik meld mij ook!

Paardlief heeft sinds een week een snotneus en sinds maandag is ze ook flink aan het hoesten, heeft nog nooit zoiets gehad.

Het snot is gewoon doorzichtig, niet vies van kleur ofso. Het is wel een beetje dik, niet waterig ofso.
Ze hoest enkel tijdens het rijden. Soms zo'n droge hoest, soms zo'n vieze slijmhoest waarna je tijdens het inademen hoort dat er slijm in de weg zit. Ze hoest altijd wel een keer tijdens het rijden, maar nu is het echt elke 5 minuten ofso, en dan ook meerdere hoesten achter elkaar.
Ik heb haar neusgaten bekeken en deze zijn donker roze/rood ipv lichtroze.

Vreemd genoeg zit ze prima in haar vacht. Normaal gesproken wordt ze meteen vaal en komt ze dik in de vacht als ze zich niet goed voelt. Nu glimt ze echter nog mooi, heeft ze haar eigen kleur en zit ze heel strak in de vacht.
Daarbij is ze gewoon goed wakker, wel iets braver dan normaal. Maar ze is nog gewoon fris, energie genoeg en hoort/ziet alles. Ook zijn haar ogen niet waterig.
Vanmiddag ga ik haar temperatuur opnemen (in ieder geval poging doen tot ).

Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Misschien een verkoudheid?
Als het aanhoudt ga ik sowieso de dierenarts bellen!

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 14:34

kan idd een virus zijn, maar zou sowieso even je da bellen om advies te vragen. Je hoeft ze natuurlijk niet meteen langs te laten komen en wss zul je het advies krijgen om niet te rijden zolang ze hoest / snotterig is. Wel veel frisse lucht, stappen en idd voor de zekerheid temp. opnemenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:24

ellepel schreef:
[naam]:
meer ruwvoer geven?
als een paard gaat stro eten dan krijgt het meestal te weinig ruwvoer,dus moet je meer voeren

ze krijgt bijna onbeperkt ruwvoer.
(ze krijgt van de stal zelf 3 x per dag hooi (s ochtends, s middags en beginavond.)
daarnaast krijg ze van mij in de avond een grote hooinet vol (van mij zowiezo 2 grote plakken)
en wat de stal geeft kan ik zzelf niet regelen..

het gaat meer om de bodembedekking. als ze niet op stro mag staan, wat dan?
(dit weet ik alleen wel pas zeker over 2 weken, eerder kan de dierenarts niet..)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:28

vervelend, ik heb appie op vlas staan,maar daar overheen strooi ik wel wat stro zodat hij wat te knabbelen heeft als zijn ruwvoer op is.

je dier krijgt wel nat hooi neem ik aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 15:50

de staleigenaren maken het nat (hoop dat ze het ook weken, als het goed is wel) en in de avond laat ik het zelf ook nog goed weken.

dat is wel een goed idee! die houd ik in gedachte alvast. :)
Al hoop ik dat ze na het onderzoek eigenlijk niks raars heeft en dat het makkelijk te verhelpen is!

ze heeft alweer 3 dagen niet gehoest!
ik zie volgens mij ook een soort logica erin,
ik stap altijd 10 minuten in en ga dan draven, als ik dit doe moet ze bijna altijd wel even hoesten,
maar als ik ruim 20 tot 30 minuten instap en dan ga draven, briest ze en is het over...
(haar kenmerk is wel dat ze bijna altijd doorzichte neusvloeiing heeft..)
iemand een idee/ervaring hiermee?!

JolandaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:06

ellepel schreef:
even een heel belangrijke vraag!!

hoe zweten jullie paarden?

volgens mij was het al eerder te sprake geweest hier,maar als paarden niet goed hun warmte kwijt kunnen en niet goed kunnen zweten gaan ze dus heel erg nahijgen na het werk.
""panten" heet dat, en ik meen dat ik het hier al eerder had gelezen.

appie zweet eigenlijk wel goed, en kan zijn warmte wel goed kwijt,maar vroeg me af hoe het met de rest hier zat

Geysir, mijn ruin heeft, zelfs voor een IJslander, een belachelijk dikke wintervacht. In combinatie met vochtig weer gaat hij hoesten. Zowel in het najaar als er nog warme vochtige dagen zijn, als in het voorjaar als het 'warm' is en hij nog een dikke vacht heeft.
De laatste paar jaar scheer in in de loop van oktober de onderkant van zijn hals en een stukje borst. Daar groeit dan nog een laag winterhaar overheen.
In het voorjaar valt dat laatste laagje er het eerste af en dan komt zijn geschoren stuk eronder vandaan. Ik merk echt dat dat lucht geeft.

Samud (zijn halfzusje) heeft een normale wintervacht. Vanwege haar fanatisme is zij vrij vlot bezweet maar ik merk niet dat zij haar warmte niet kwijt kan. Zij wordt gelukkig van bewegen en is uit zichzelf veel actiever in de wei. Ik heb er geen enkele moeite mee om haar in model te houden.
Geys vindt eten nog net iets belangrijker dan bewegen. Hij heeft een enorm efficient energieverbruik-systeem. Door zijn regelmatig terugkerende hoest ben ik ook bij vlagen beperkt in de hoeveelheid conditietraining die ik met hem kan doen. Hij is meestal iets aan de dikke kant.
Ze staan overigens 24/7 buiten, dus een beetje reserve vind ik in de winter wel noodzakelijk.

Mijn beide paardjes panten regelmatig. Volgens mij is dat niet negatief maar juist een manier om sneller hun warmte kwijt te raken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 16:14

op engelse sites vind je heel veel info over panten en hoe het komt.

ik kwam nog tegen dat paarden zweten kunnen afleren namelijk en daardoor het dus ook benauwd kunnen krijgen.
zomerdag ook erg belangrijk om ze na het werk meteen af te spoelen zodat de tlichaamstemperatuur snel gereguleerd word.

alleen is dat nu natuurlijk niet te doen :+

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:32

Weer even een update over kane:
Ik weet niet hoe, of wat of waarom maar oppeens is het hoesten weer helemaal opgehouden. Hij zit ook veel beter in zijn vel en is veeeeeeel actiever en alerter. Er is verder niets veranderd in zijn omgeving ofzo. Hij zou eigenlijk heel de winter op het weiland gaan maar de week dat we wilde gaan overhuizen kregen we dus die lading sneeuw op ons dak, en dan ga ik mijn verwende paardje dus niet 24/7 buiten zetten. Gelukkig gaat het nu ook gewoon goed, de DA heeft mijn aangeraden om als hij hoest bij het warmlopen er gewoon doorheen te rijden, want dat zijn 'onschuldige kuchjes', niet van die geiriteerde droge kuchen gelukkig. Dus ik longeer hem voor het rijden eventjes en dan briest, niest en hoest hij een beetje en dan kan ik daarna gewoon rijden =) whoehoeee
en ik maak voor het rijden altijd zijn neus even helemaal schoon, gewoon even met een wc papiertje de stoffjes en snotjes in zijn neusholtes schoonmaken, ik weet niet of het werkt maar ik was het laast vergeten en juist die dag was het weer veel erger...

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:49

Nadat ik dit topic over hoesten zag kan ik niet laten ook even te reageren.

Mijn bijrijdpaard hoest nu ongeveer sinds een jaar (ze is 9.) 2 keer scopie en bloedonderzoek gehad en heeft antibiotica gehad. 1 keer bleek dat ze wat viezigheid had, maar de andere keer bleek dit niet het geval en hoeste ze nog steeds. Oorzaak konden ze niet vinden.

Inmiddels staat ze al een half jaar op vlas en buiten in een stal met veel frisse lucht. Toch hoest ze nog steeds wel eens. Bij het longeren merk ik dat ze dat wel eens doet en aan het begin van het rijden soms ook. Overigens is dat alleen aan het begin, daarna niet meer.

Jullie enig idee wat het zou kunnen zijn en of dit nog over kan gaan? Het gaat om een droge hoest die van redelijk diep lijkt te komen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:50

kan toch nog een irritatie zitten denk ik, maar dan zou je dat moeten laten nakijken.
krijgt ze ook nat hooi?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:51

Ellepel : gefeliciteerd !!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 16:56

:D
weer een jaartje er bij.

hoe gaat het met jouw paard nu?
met ap nog steeds goed,ondanks dat hij wel wat drogere kuil krijgt.
enige is dat hij daardoor wat in gewicht is aangekomen en nu dus ook met een wat dikke koker rondloopt :+
maar extra laten bewegen nu word ook weer wat moielijk,dus kan er even niks aan doen

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:01

Volgensmij krijgt ze kuil ipv hooi.

Er zijn wel eens periodes wanneer het wat meer of minder is maar ik kan het niet aan iets koppelen.
Lijkt wel of het elke keer weg gaat en weer terug komt.

Wat misschien ook wel goed om te weten is, is dat ze bij de vorige eigenaar tussen veel hoestende paarden stond. Zij had er toen nog geen last van.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:10

Als het van redelijk diep van binnen komt , zijn het waarschijnlijk de achterste luchtwegen waarvan ze last heeft. Misschien is dan b.v. luchtwegkruiden forte van de groene os wat om te proberen ?!

Mienez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:35

Dat zou een optie kunnen zijn.

Bedankt voor je tip:D

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 17:50

@ellepel: in dit topic ben ik een meelezer maar bij deze: van harte hoor!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 18:48

:D dank je wel!