ellepel schreef:even een heel belangrijke vraag!!
hoe zweten jullie paarden?
volgens mij was het al eerder te sprake geweest hier,maar als paarden niet goed hun warmte kwijt kunnen en niet goed kunnen zweten gaan ze dus heel erg nahijgen na het werk.
""panten" heet dat, en ik meen dat ik het hier al eerder had gelezen.
appie zweet eigenlijk wel goed, en kan zijn warmte wel goed kwijt,maar vroeg me af hoe het met de rest hier zat
Geysir, mijn ruin heeft, zelfs voor een IJslander, een belachelijk dikke wintervacht. In combinatie met vochtig weer gaat hij hoesten. Zowel in het najaar als er nog warme vochtige dagen zijn, als in het voorjaar als het 'warm' is en hij nog een dikke vacht heeft.
De laatste paar jaar scheer in in de loop van oktober de onderkant van zijn hals en een stukje borst. Daar groeit dan nog een laag winterhaar overheen.
In het voorjaar valt dat laatste laagje er het eerste af en dan komt zijn geschoren stuk eronder vandaan. Ik merk echt dat dat lucht geeft.
Samud (zijn halfzusje) heeft een normale wintervacht. Vanwege haar fanatisme is zij vrij vlot bezweet maar ik merk niet dat zij haar warmte niet kwijt kan. Zij wordt gelukkig van bewegen en is uit zichzelf veel actiever in de wei. Ik heb er geen enkele moeite mee om haar in model te houden.
Geys vindt eten nog net iets belangrijker dan bewegen. Hij heeft een enorm efficient energieverbruik-systeem. Door zijn regelmatig terugkerende hoest ben ik ook bij vlagen beperkt in de hoeveelheid conditietraining die ik met hem kan doen. Hij is meestal iets aan de dikke kant.
Ze staan overigens 24/7 buiten, dus een beetje reserve vind ik in de winter wel noodzakelijk.
Mijn beide paardjes panten regelmatig. Volgens mij is dat niet negatief maar juist een manier om sneller hun warmte kwijt te raken.