NouJaDan schreef:Voor zover ik van mijn DA heb begrepen doet het niets anders dan de wond soepelhouden en een filmlaag vormen met de buitenlucht om herinfectie te voorkomen. Misschien zou wildvleesvorming een beetje tegen worden gaan. Voor de rest zou het een milde antiseptische werking hebben. Idd ook zonder dit smeersel geneest de wond op deze wijze. Mits het goed wordt verzorgt en schoon gehouden.
Zelf hebben wij zo'n soort gelijke wond jaren geleden verzorgd met uitsluitend een verdunde Dettol oplossing. Genezingsproces verliep exact hetzelfde. Trouwens zonder AB omdat de hengst kwestie dat zeer slecht verdraagd.
Ik heb ondertussen ook al een paar pb's gekregen om me te overtuigen van de miraculeuze werking van mesitran. Ik zeg niet dat het een slechte zalf is, ik zeg gewoon dat er niets uitzonderlijks is aan de genezing van deze wonde. Het gaat niet uitzonderlijk snel en het geneest niet ongelooflijk veel mooier dan met gelijk welke andere wond die goed wordt verzorgd. Dat is geen verdienste van de mesitran, maar een verdienste van de verzorging. De mesitran zal wel een goede verzorgende functie hebben, maar geloof mij, hardnekkige infecties zal je er zeker niet mee wegkrijgen. Vind het gewoon gevaarlijk om te gaan roepen dat je dan helemaal geen AB meer nodig hebt en dat de enige reden dat die wond geneest de mesitran is. Het is een volstrekt normaal genezingsproces dat niet spectaculairder verloopt door die zalf. Wel petje af voor de goede verzorging die jullie geven! Dat is veel belangrijker! Maar ken geen wondercapaciteiten toe aan een zalf als je het normale proces niet kent. Je had er gelijk welk ander goedje kunnen opsmeren met hetzelfde resultaat, mits jullie het even goed hadden verzorgd. En dan zou je ook gedacht hebben dat het dat goedje was dat er voor zorgde.
Maar echt super hoe jullie dit paard verzorgen en dat het mooi geneest.