[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 13:32

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoop dat het zo duidelijker is

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:01

Heeft hij nou zo'n enorm dikke koker?
Qua gewicht lijkt hij nog wel mee te vallen maar hals en staartaanzet zijn wel wat kenmerken..
Hij zit dus op de grens als ik je goed begrijp? Maar denk je dat het erger is geweest en hij nu stabiel aan het worden is of juist dat het steeds een beetje erger wordt?
Ik ben benieuwd naar de werkelijke uitslagen
, wat doe je nu om hem zo stabiel mogelijk te houden/krijgen?
Of wat adviseerde de dierenarts?

jacqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:06

@onne, ik las dat je het bloed van je paard ook op acth hebt laten testen. Mag ik vragen wat dat is.

As dinsdag wordt er bloed bij mijn paard afgenomen. Ik heb gevraagd om glucose en insuline te testen. Nu las ik dat het ook verstandig is om vit E, selenium en magnesium te laten testen. Ik heb dat van te voren niet aangevaagd. Maar ik wil daar wel op laten testen. Weet iemand of er dan meer bloed afgenomen moet worden en of er andere testbuisjes gebruikt worden dan bij glucose/insuline.

Heeft iemand anders nog een tip wat ik na moet laten kijken als er toch bloed afgenomen wordt. Buiten IR klachten heeft hij geen andere klachten. Hij heeft wel snel verzuurde/strakke spieren maar ik las dat er meer paarden met IR zijn die dat hebben. Hij heeft ook ZE maar ook dat komt meer voor bij IR paarden.

Groetjes Jacqje

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:12

(ACTH of Adrenocorticotroop hormoon) is een hormoon dat wordt aangemaakt door de hypofyse. Het stimuleert de aanmaak van het hormoon cortisol

Jacqje, welkom hier. Wat voor paardje heb je, wat is de leeftijd en heb je misschien een foto van het dier?
Voor vit E, selenium en magnesium worden volgens mij niet dezelfde buisjes gebruikt als bij insuline en glucose
Waar wordt het heen gestuurd? De GD in Deventer? En heeft hij gevast van tevoren en is het bloed gelijk gekoeld?

Meeste mensen hier laten volgens mij een keer algeheel bloedbeeld bepalen om te kijken of er nergens andere afwijkingen te vinden zijn.
De verzuurde strakke spieren kunnen bv erg goed komen door een magnesiumtekort en ook de jeuk kan nog andere oorzaken hebben. Heeft hij ook veel overgewicht of valt dat wel mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:14

verstandig om ook de vitamine E/selenium te laten nakijken,als deze te laag is kun je ook spierstijfheid krijgen en verdikte hals en koker.
magnesium kun je ook laten doen, kan namelijk ook te laag zijn.

:D dat zei jij dus ook al

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:32

Ja inderdaat hij heeft een hele dikke koker altijd al gehad.
Toen we Meine kochten was hij nog dikker.

we geven hem een klein beetje save & sound en een klein handje revital cubes en om hem wat zoet te houden nog een klein handje hooi.
De da zei dat ik hem nog van het krachtvoer af kon halen.
Ik weet het even niet meer, en zo veel hooi krijgt hij ook niet, in ieder geval geen bergen.
Op de foto lijkt hij toch dunner dan dat hij is.
Moet er wel bij zeggen dat de meeste paarden van deze afstammelingen wel wat zwaarder zijn gebouwd, maar hij is gewoon vet en niet echt meer dun te krijgen.

Afbeelding

Dit is meine ook ik dacht in 2007

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:35

Stoppen met krachtvoer zou ik niet doen, is de grootste fout die ik met Fiek heb kunnen maken... Kreeg erge tekorten hierdoor.. Beste gewoon iets met goede supplementen denk ik zodat hij alles wel goed binnen krijgt.
Verder staat hij nog op een weitje zo te zien op je foto's?
De koker is wel zeer opvallend zeg maar dat heeft hij dus altijd al zo gehad..
Nooit het idee gehad het in een alternatieve hoek te zoeken? Advies van de da lijkt ook niet geweldig zo of beter makend..?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:36

Op die foto is hij inderdaad mooi zwaar gebouwd maar niet zo vettig nog, wel die koker, apart hoor.. Binnenkant van de koker laat geen afwijking zien met extra huidplooien ofzo?

jacqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:37

@superroos bedankt voor je snelle reactie. Wat is de invloed van acth. Wat kan een reden zijn om hier op te testen? Ik weet dat cortisol het stresshormoon is(als ik mij niet vergis)

Mijn paard is 9 jaar oud. Hij heeft overgewicht. Hij is getest en onderzocht door iemand die door Erik Laarakker is opgeleid. Zij geeft aan dat hij IR heeft. Ik wil het ook graag via bloed laten testen. Hij krijgt nu vito. Staat helaas op een wei waar regelmatig een stuk met lang gras aan het geheel toegevoegd wordt. Ik heb hier geen invloed op. Hij draagt geen graasmasker maar door degene die hem onderzocht heeft werd dit wel aangeraden, vooral als het gras zo heel rijk is. Ik ben alleen bang dat de staleigenaar het masker niet om krijgt. Mijn paard is nog al een angsthaas. Een vliegennetje aan zijn halster wordt hij al panisch van. De staleigenaar heeft niet zo'n geduld met hem dus(vindt het een zeikpaard, zegt hij niet maar dat merk ik aan alles) ik denk dat dat niet gaat lukken.

Ik zal foto's van hem maken en kijken of het lukt om ze te plaatsen. Een dierenarts van de GD zelf komt bloed prikken. Hij moet van te voren vasten en ik ga er vanuit dat het daarna ook direct daarna gekoeld wordt. Ze had info bij een collega ingewonnen.
Ik zal vragen wat het prijsverschil tussen deze test en een algeheel onderzoek is.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:43

@ SR , ja ik zit er wel aan te denken om het eens in een andere hoek te gaan zoeken,
Ze hebben hem al een een licht sedatie gegeven om de binnen boel eens goed te bekijken , niks aan het handje en ook zijn peimel is gewoon schoon.

Ik vind dat zef ook geen goed iedee om hem geen kracht voer meer te geven, het voer is speciaal voor dit soor paarden.
Hij krijgt ook geen wortels ed.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:44

Onne/Ellepel, wat is precies de reden/waar kom je achter, als je acth laat testen (dat weet ik dus ook niet precies Jacqje :D)

Jacqje, wat voor ras is het?
Volgens 'Laarakker' dus IR, jammer dat je bij de stal niet echt de opties hebt tot schraler zetten of een graasmasker omdoen..
Mooi dat een arts van de GD zelf bloed komt prikken, dan zal het helemaal goed gedaan worden en kun je gelijk vragen om ook magnesium, selenium etc te laten testen..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:45

Onne, het zou dan dus een vochtophing moeten zijn? Fiek had het ook heel erg, nu hij beter wordt slinkt het echt enorm en nu is het zo goed als normaal bij hem eigenlijk..
Geen krachtvoer geven zonder verder duidelijke onderbouwing of aanpak met andere supplementen etc vind ik een zeer vreemd advies.. Juist bij een 'ziek' dier dat al uit balans is verstoor je het nog erger wanneer je voer gaat beperken is mijn ervaring.. Juiste hoeveelheid en juiste verhouding bereik je meer mee dan krachtvoer uit het dieet halen..

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:53

SR, ik wilde weten hoe het zat met cushing.
Meine bleef altijd zwart en heeft nu kleurveranderingen , dit begon voordat hij naar buiten ging.
Heb het met Onne meegemaakt en dus zien je dingen.
Mijn gevoel blijft gewoon anders zeggen, had dat met Onne ook.

IR, nee mevrouw dat kan niet hoor, worden ze dunner van ipv dikker en toch had mijn gevoel gelijk

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 14:55

IR en dunner worden??? Dat zijn de uitzonderingen op de regel :o..
Kijk naar mensen met suikerziekte... En dan zegt een dierenarts? Oeps..

Ok dat hormoon is dus ook weer een bevestiging voor eventuele cushing? maar dat heeft hij niet toch?

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-10 15:02

acth zat volgens de da ook op het randje, daarbij heeft hij geen echte kuilen boven zijn oog.
Bij Onne viel in 2007 ineens alles op zijn plaats , er was natuurlijk al wat aan de hand, het ging ineens zo vreselijk snel.

Afbeelding

Onne in 2006 tijdens een voorselectie

Afbeelding

Onne in april 2007

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:44

Hallo allemaal,
ik zal me even voorstellen mijn naam is kelly en ik heb een new -forest keer welsh kruising van 18 jaar.Zij is ia al 16 jaar in mijn bezit.Sinds dinsdag liep ze met het rijden niet rad(op eieren).De vrijdag hiervoor was ze naar de smid geweest en ik had het idee dat ze ook niet helemaal lekker bekapt was.(lange tenen/lage verzenen,zie www.hoofcare.nl)Ik contact opgenomen met mijn smid maar hij had niets raars gezien.Ik heb contact opgenomen met een smid van hoofcare en deze hele aardige man vroeg of ik foto's wilde mailen.Zo gezegd zo gedaan en nog geen half uur later belde hij mij gelijk terug.Zijn vermoeden was toch lange tenen lage verzenen waardoor de druk verdeling niet helemaal gelijk was.Hij vroeg of mijn smid hem wilde belllen.Uiteindelijk wilde ik niet langfer wachten voor de smid er was en heb ik een dierenarts gebeld.Hoefbevangen....
Nou is het zo dat ik geloof dat hoefbevangenheid bij mijn pony een symptoom is van iets wat zij mankeert en ik heb het idee dat dat IR is.Ze heeft alle kenmerken.Momenteel staat zij nu niet meer op de wei en alleen op een bed van stro en krijgt hooi.Verder stap ik twee keer per dag met haar om de stijfheid tegen te gaan en de doorbloeding in de hoeven te stimuleren.Verder krijgt zij metacam.De eerste stap is nu om de bevangenheid onder controle te krijgen en daarna footo's maken van het hoefbeen.Als dit grotedeels achter de rus is zal ik haar zeker laten testen tot die tijd kan ik alleen vermoeden.

Vorig jaar heb ik haar geprobeert drachtig te krijgen en elke keer met het insimineren heeft ze hormonen gekregen.Dit zou namelijk de kans vergroten op succes.Het is niet gelukt om haar drachtig te krijgen en na dit proces werdt ze alleen maar dikker en dikker.Ondanks dat ze wel gewoon voldoende beweging kreeg en geen verandering in het rantsoen had...Dit is even het verhaal in het kort.ik heb ook recente foto's maar weet even niet hoe ik ze moet plaatsen?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:55

Ik kom ook weer een keer binnenvallen...
Ik wil Toos graag laten onderzoeken, IR ben ik al zo goed als zeker van... Zie hier ook selenium en magnesium voorbij komen. Zij dit de dingen die al in een standaard algemeen bloedonderzoek zitten, of moet je dit appart aanvragen?
Wat wordt er verder getest in zo'n algeheel onderzoek? En zijn er nog dingen die van belang zijn extra te testen, die dus niet in een algeheel onderzoek zitten?

Denk dat Roos de ideale persoon is om hier vanaf te weten, maar alle tips van iedereen zijn welkom ;)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 14:57

Onne, bij cushing krijgen ze dan soms bulten boven de ogen toch?
Foto's van Onne :(:)

Kellogs, wat een verhaal ook... Hopelijk verbeterd ze snel.. Foto's plaatsen doe je door ze up te loaden, bijvoorbeeld via http://www.mijnalbum.nl
Je kopieert dan de locatie van de afbeelding en zet deze hier tussen codes... Voor een foto is dat [img]locatievandefoto[/img]
Als het niet lukt (is best ingewikkeld als je het nooit gedaan hebt) mag je ze ook wel naar me mailen en dat ik ze voor je plaats? Roosdenoord@hotmail.com is mijn email..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:00

Rosita, insuline en glucose is een apart onderzoek, bloed moet dan gelijk ingevroren worden. Soms hebben ze voor glucose een soort prikpen ook waarmee je direct uitslag hebt of de glucose in ieder geval normaal is...

magnesium, selenium en vitamine E wordt apart getest. Zit meen ik ook niet standaard in algeheel bloedbeeld wat meer kijkt naar bloedplaatjes/cellen en lever en nierfunctie zeg maar (ellepel is trouwens de expert op dit gebied hoor :-) dus ik kan sommige dingen mis hebben)
Gewoon alles opnoemen wat jij getest wil hebben dus. Zou je ook vermoedens hebben tot cushing dan kun je andere hormonen er ook bij laten testen om dit uit te sluiten..

Hoe doet Toos het nu dan?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:07

Thanks voor je antwoord. Ben nu idd op zoek naar of ik haar niet tekort doe qua vitaminen, mineralen etc.

De hele winter ging het perfect! Zacht lijf, zachte nek, zachte billen. Sinds een maandje ongeveer staan ze ongeveer een uurtje per dag op het gras en het is weer raak. Donder een opgezette koker en Toos een harde nek, hard lijf vooral haar billen. Ook heeft ze weer wat explosievere buien. Jazz heeft totaal nergens last van.
Verder staan ze dus op onbeperkt hooi, grof stengelig en zachter hooi, van verschillende kwaliteit, maar wel arm aan suikers. Het gras is dus duidelijk de boosdoener, sla ook regelmatig een dagje gras over om het enigszins te beperken, maar volledig op gras (al is dat dan met onbeperkt hooi bijgevoerd) is gewoon geen optie.
Omdat ik alleen hooi voer, wil ik er zeker van zijn dat ze geen tekorten opbouwd op wat voor gebied dan ook..
Dat IR en glucose anders getest moeten worden wist ik idd. Ben nu op zoek naar waar ik op moet laten testen, wil dus sowieso magnesium, selenium en vit E laten testen. Zeker omdat koudbloeden vaker een tekort aan Vit E opbouwen en verder dus een algeheel onderzoek of alle orgaantjes in orde zijn...

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:16

hier een paar foto's:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat vinden/denken jullie?
Verder meende ik ook te lezen dat er ook een paardje was die hierbij hoofdschudden en jeukte met zijn neus?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:18

Rosita, Wanneer je alleen hooi voert is de kans groot dat ze wel wat dingen tekort komt denk ik, toch is het advies van een dierenarts ook vaak zo. Mijn mening is dat je juist een paard dat al niet helemaal goed in balans is de juiste hoeveelheid en verhoudingen binnen moet laten krijgen om het daarin zo stabiel mogelijk te laten zijn. Fiek krijgt een handje per dag bijvoorbeeld om toch zijn omega 3,6,9 olie door te kunnen doen, zijn vitaminesupplement van de groene os en de gluco balance van phytonics
Laatst bijgewerkt door SuperRoos op 30-05-10 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:19

Kellogs, ah het is al gelukt met de foto's, mooi!
De foto's zijn wel lastig omdat het in beweging is. Ze lijkt niet extreem overgewicht te hebben, wel lijken haar billen wat harder/vettiger als het ware..
Misschien kun je een keer foto's maken dat ze recht staat, dan zijn de verhoudingen of eventuele harde plekken ook beter te zien
Ik weet even niet meer wie er van het hoofdschudden was zo uit mijn hoofd..

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:22

ja das waar maar er wordt bij mij op stal erg hoorwaarig biks gevoerd er staan bijna ook alleen maar paarden en weinig pony's.Ik wil haar natuurlijk wel iets gaan geven maar niet meer het biks wat ze kreeg maar vind het zo moeilijk om te kiezzen de meningen zijn zo verdeeld....

kellogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-10 15:24

ehm even zoek hoor naar een paar stilstaande foto's haha!
en dat overgewicht echt iedereen zegt dat ze veel te dik is en voor die hormonen voor dat drachtig worden was ze echt veel slanker...