Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-10 21:47

Ik denk ook dat een paard niet extra gevoelig is voor het geprikt worden op zich, maar als het foute boel is, is het waarschijnlijk wel veel heftiger als het ouder of om wat voor reden dan ook verzwakt is.

annelinnie

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 09:45

Dus gezondere paarden zouden een hogere overlevingskans hebben dan bijv. oudere, zwakkere paarden..
natuurlijk geld dit over het algemeen wel dat een zwakker paard gevoeliger is dan een gezond paard..

haukieboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 09:51

Ik heb het er van de week met mijn dierenarts over gehad. Die geeft nog geen ent advies en houdt het scherp in de gaten. Volgens hem werd er nu in de omgeving rond anky en rond amsterdam wel veel geënt. Maar in de rest van nederland nog niet zoveel. Maar we moeten op termijn wel gaan enten, want de vraag is niet of het hier komt maar wanneer. Als je éénmaal geënt hebt hoef je het dan nog maar om het jaar te doen volgens hem.

hinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 13:51

haukieboy schreef:
Ik heb het er van de week met mijn dierenarts over gehad. Als je éénmaal geënt hebt hoef je het dan nog maar om het jaar te doen volgens hem.

niet óm het jaar, maar één maal per jaar.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 14:06

Ik had idd ook begrepen dat je t dan ieder jaar moet herhalen.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-10 13:52

Klopt, als je begint 2x en daarna elk jaar ééntje..

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:29

Duitsland aan de grens wordt ook al aardig geent, het is idd afwachten wanneer het komt.
Dure sportpaarden worden standaard geent en recreatie paarden ligt het aan de eigenaar...
Vind het een beetje onzin als mensen gaan zeggen je moet enten of enten is onzin, enten is geen onzin maar je moet niet entend dat is gewoon persoonlijk. Ik doe het wel omdat ik vind dat mijn paard 2x50,- wel waard is

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 15:52

Die van mij wordt as vrijdagmiddag geent. Zal het ook checken met de DA, maar ik neem aan dat je gewoon kunt doorrijden na de enting. Dus niet een dag rust zoals de standaard jaarlijkse enting?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 20:42

je kan gewoon doorrijden althans kon ik wel, mijne had wel een iets dikke nek maar was niet pijnlijk ofzo. ik mocht zelfs half uur na de enting al longeren en rijden maar dat vond ik zelf niet zo netjes tov het paard

Youperla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 21:06

Bij ons worden de paarden morgen ook geent tegen het WNV... Ondanks dat het nog niet hier is, maar je kan beter het voor zijn. Als het eenmaal hier is, kan het misschien te laat zijn. Moeten alleen nog wel vragen of we dezelfde dag mogen rijden, want ik heb morgen les. Anders maar overslaan.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-10 22:36

Mijn DA gaf aan dat je dezelfde dag gewoon kunt rijden, dus dat gebeurt ook bij de 2e enting. ;)

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 10:06

Youperla schreef:
Bij ons worden de paarden morgen ook geent tegen het WNV... Ondanks dat het nog niet hier is, maar je kan beter het voor zijn. Als het eenmaal hier is, kan het misschien te laat zijn. Moeten alleen nog wel vragen of we dezelfde dag mogen rijden, want ik heb morgen les. Anders maar overslaan.

Idd! Met deze gedachte heb ik ook gekozen nu al te enten. Vraag is nml echt niet of het komt,....maar wanneer! En als het dan NL bereikt, gaat iedereen massaal enten en zul je zien dat de entstof niet tijdig voorradig is om iedereen te bedienen....nee ben blij dat die van mij morgen de 1e enting krijgt!

Youperla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:41

Zo, ze zijn geent en toch even voor de zekerheid gevraagd of er gereden kon worden.
Beter was het om 1 dagje rust te geven, omdat de paarden wel wat koorts kunnen krijgen (hoeft niet).
Dus uit voorzorg maar een dagje rust geven.
Ben nu toch wel geruster dat ze geent is hoor ;)

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 11:46

Afgelopen week nog geïnformeerd bij de DA alhier in Het Gooi en die vond het nog niet nodig om te enten. (heeft zijn eigen paarden ook nog niet geént)
Maar mocht je het zelf willen dan ligt de enting klaar voor gebruik bij hem.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 12:58

Wij gaan wel enten. Zo ook een aantal eigenaren bij ons op stal.
Ik geloof oprecht dat het virus onderweg is. En dat het alleen onduidelijk is wanneer het arriveert in Nederland. En aangezien het om (trek)vogels gaat kun je er geen peil op trekken wanneer het in Nederland arriveert. In Italie is het inmiddels endemisch, in wat andere landen (Zwitserland en Oostblok ergens) is het opgedoken. Het virus is in een paar jaar tijd over de hele VS getrokken....

En aangezien het een ontzettend nare ziekte is met een behoorlijk risico op sterven of bij overleven permanente schade.. ga ik enten.

Ik zou het mezelf niet vergeven als één van mijn paarden de ziekte krijgt en ik er wat aan had kunnen doen, maar heb zitten wachten.

Zeker omdat Oost Nederland op de trekvogelroute ligt.

Het kost de eerste keer 74,95 per paard (dubbele enting) en daarna 35 jaarlijks. Het is een te overzien bedrag.

wiepke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 18:04

14 mei a.s is er om half 8 in Oude-Tonge een lezing over het West Nile Virus, willen jullie hier meer over weten kan ik info laten toe komen. het wordt eenz eer interessante avond, tevens wordt verhaal met dia en film gehouden over artroscopy en afwijkende beenstanden. 45 minuten over West Nile en een klein stukje over voeding van fok- en sportpaarden.
Mail me gerust voor meer info. stal-obersthof@gmx.net

Groetjes

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-10 20:46

hej wiepke, ik zou zeggen plaats alle info in het topic, hoe meer info hoe beter, qua verspreiding moet je het niet echt hebben van DA want die laten nog vrij weinig los...

heb nog wel ander vraagje is q koorts eigenlijk gevaarlijk voor paarden?

Rodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 12:49

Voor ons zijn de entingen ook besteld. Dierenarts vond het zelf niet nodig, maar als wij willen enten dan ging hij ze bestellen. We zijn de eerste in de Krimpenerwaard volgens hem...

Laux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 17:50

De jury waarschuwde gisteren alle deelnemers voor dit virus, ik laat mijn pony binnenkort ook enten.

yfande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-10 07:13

Sta bij Anya op stal en het overgrote deel, zo'n 20 paarden denk ik wordt geënt.
We zijn naar een symposium geweest en daar werd idd ook nadrukkelijk gezegd dat geen
kwestie is van óf het komt maar wanneer, dus ik ent, baat het niet schaadt het niet.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 06:38

Ik heb hier goed met mijn DA en andere klinieken over gesproken.
Voor recreatiepaarden die niet op andere grote evenementen komen word aangeraden te gaan enten als het WNV zich in Noord Frankrijk voordoet.
an komt het dichterbij, tot die tijd was er geen rede tot alarm of paniek en enten niet nodig.

Wie weet waar het zich nu bevindt?

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 12:38

waar het zich nu bevind is lastig....
dierernartsen en ggd rivm en weet ik veel wat voor instanties houden het stil om paniek te voorkomen.
Er was een verdacht geval in twente!! maar daarvan is de uitslag niet bekend (althans voor ons niet misschien dat een DA dit wel kan opvragen maar of ze dat willen...)
Verder zijn er een aantal dooien in Italie, en is er minimaal 1 geval in Duitsland. Oostenrijk en Egypte hebben ook al te kampen met het virus, en voor zover ik weet zuid frankrijk ook...
Feitelijke cijfers en derlijke kan ik tot nu toe niet vinden,..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:17

Er zijn genoeg feitelijke informatie te vinden tot en met 2009. Er zijn gewoon lijsten met waar het virus is geweest, hoeveel doden er zijn gevallen en wanneer. Daar is bijvoorbeeld uit op te maken dat de besmettingsgraad in Frankrijk terugloopt.

Woody2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 13:35

Ik merk wel nogal wat sceptisme tegenover veel dingen.
Ik geloof niet in openlijk stilhouden als het echt een gevaar vormt voor mens en dier, wat zouden ze daarmee willen bereiken er is tenslotte gewoon een vaccin op de markt welke goede resultaten boekt.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 15:18

Nou ik heb vandaag even nagevraagd over de hoogte van de prijs. Maar de €87,30 klopt echt voor 1 enting. Ook nog verder gebeld en bij een ander kwam het zelf boven de €100 voor 1 enting!!