laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:21

Hanmar schreef:
En zoals al vaker is gezegd: je hóeft niet te wachten totdat een dier er zelf naar kijkt. Zij kan niet bedenken hoe het komende winter gaat zijn. Probeer je te verplaatsen in haar hier en nu, dat is namelijk het enige waar zij mee bezig is. En op het moment dat jij ziet dat het voor haar niet meer écht 'leven' is, kan jij de beslissing nemen. Laat je alsjeblieft niet gek maken door de ''échte dierenliefhebbers'' die je veroordelen of die zeggen dat je het alleen maar uit egoïsme doet - jíj bent degene die het minst zelfzuchtig optreedt naar je dier door dat voor haar te doen dat zíj niet kan: vooruitkijken.

Amen!

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:22

muiszje schreef:
Lusitana schreef:
Ik heb net (en daar komt nog een topic over) een (versleten)paard van 20 gekeregen die dan weer gewoon samen kan zijn met zijn (betere) 20 jarige maatje voor het leven, en heb een merrie van over de 20 en al eens een merrie gehad van 30, dus ik weet wat het is om een oud paard te hebben en bergrijp het dilemma.

Uiteindelijk komt het er meestal op neer dat er een punt komt waar je weet dat er geen weg terug meer is en dan valt het inslapen niet zwaar. De kans is trouwens vrij groot dat hij op een gegeven moment aan een hartaanval bezwijkt. Dan heb je helemaal niets te beslissen.

Ik zou willen dat het gebeurde. Hoe hard ook, ik hoop stiekem ergens dat ik haar op een dag dood in de wei vind. Hartaanval in de wei lijkt mij een van de fijnste dingen die een oud paard kan overkomen (het klinkt heel vreemd, ik weet het).

Dit gevoel ken ik zo goed.
De laatste tijd ligt mijn oude ruin vaak languit in het land, ergens schrik ik iedere keer weer maar aan de andere kant baal ik iedere keer weer dat hij zijn hoofd optil om me te begroeten..
Het is allemaal zo dubbel als het maar kan.

Iedere week sta ik weer op het punt om te zeggen nu maak ik echt een afspraak en iedere week doe ik het weer niet.

Renske_

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:24

Zahlina, dat ken ik!!
Zo ligt Q ook(doet ie al jaren overigens :) ) en áltijd staat ie weer op, super natuurlijk want normaal ligt ie altijd lekker te zonnen maar laatst lag ie zo met slechter weer, dus ik denk oké tis klaar, of hij heeft nu wél een koliekaanval die echt zo erg is dat t duidelijk is, maar nee ook dan staat ie op alsof er niets aan de hand is.

En dan ga je dus weer twjfelen over wanneer je moet bepalen dat het idd genoeg is geweest...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:25

Zahlina: Wat misschien helpt als "stok achter de deur" als je ECHT vindt dat je het moet doen, is een vriend of vriendin of desnoods familielid vragen erbij te zijn dat je die afspraak maakt, en desnoods ook dat die persoon mee gaat wanneer jij je ruin gaat laten inslapen, als steun.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:27

Het was voor mij genoeg toen ik besefte dat ik hem echt nooit meer het leven kon geven wat ik bij hem wenste. Maar dat is natuurlijk ook maar persoonlijk.

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:40

- Mijn pony van 36 is nog topfit (geen reden om in te slapen dus)
- maar nu is het zo dat ik de mogelijkheid heb om een jong paard aan te schaffen en dit eigenlijk ook heel graag wil (geen reden om in te slapen!!! :( )
- mijn pony is nu nog goed, waarom wachten totdat het echt een slepende oude dag wordt en waarom nu niet stoppen? (als ie nu nog goed is waarom inslapen dan? Kun je jezelf ook wel een spuitje geven omdat je misschien ooit iets gaat krijgen)
- Mijn oude pony heeft een hartruisje (Wat opzich helemaal niet raar is voor haar leeftijd)(geen reden om in te slapen dus)
- heeft al, sinds ik haar ken, fikse artrose. (dat is dus al 10 jaar en ze heeft het er tot nog toe goed mee gered)
- De artrose lijkt heel erg stabiel en ze heeft wel pijn, maar ze rent af en toe nog vrolijk rond in de wei (aha kijk de artrose lijkt heel erg stabiel: geen reden om in te slapen dus anders had je dat 10 jaar geleden al moeten doen)
- We wandelen elke dag en we maken nog lol samen in de bak. (geen reden om in te slapen dus)
- Haar algehele uitstraling is dat van een speelse, vrolijke pony die wat belemmeringen ondervind (geen reden om in te slapen dus)
- Ik vroeg de DA of hij een mening had wat betreft het inslapen van haar. Hij zei dat hij dat zonde zou vinden omdat ze het nog goed doet (geen reden om in te slapen dus)
- Ik ben ook bang dat, omdat ze eigenlijk nog best fit is, gaat vechten tegen het spuitje (geen reden om in te slapen dus)

Kijk eens eerlijk naar jezelf. Wat zou je doen als je dat jonge paard erbij kon hebben zonder je oude pony in te hoeven laten slapen? Zou het dan nog een optie zijn?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:45

Touchofpink, een pony met artrose, zelfs als de artrose stabiel is én die pijn heeft de winter in laten gaan is géén pretje.

Bovendien, als je wacht tot de pony écht pijn enzo laat zien ben je al veel te laat, immers een paard zal geen pijn laten zien behalve als het echt niet anders kan en dan ben je een bepaalde grens allang voorbij gegaan...

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:49

Renske & Touchofpink: kijk dat is dus het lastige! Je speelt in feite een klein beetje god door over het leven van een ander te gaan beslissen, en dat is gewoon het hele probleem. Ik denk dat wij allemaal stiekem wel weten dat je nooit zult uitvinden of het echt de goede beslissing was, zeker in dit soort gevallen.

Blijft natuurlijk zo dat als het dier echt duidelijk veel pijn heeft of het niet lang meer zou maken dat het wel humaner is. Maar ja, in twijfelgevallen...

touchofpink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 17:55

Renske: ik heb alleen stukjes tekst van TS gekopieerd en daar mijn mening bij gezet. Als ik lees hoe ze haar stukje schrijft lijkt er mij weinig aan de hand te zijn. Ik snap dat ze bang is voor de winter maar waarom niet eventjes afwachten. De artrose is al 10 jaar stabiel zegt ze. Waarom dan nu ineens de keuze? Komt het door het jonge paard? Dat zijn dingen die bij mij dan door mn hoofd schieten.

Maar goed dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik niet voor die keuze sta.

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:35

Ik vind dat een paardje wel lekker moet kunnen draven of galloperen..in de natuur was hij allang al opgegeten. Hoe is het met haar als ze stil staat in de box? Kan ze wel stilstaan of moet ze telkens van been wisselen? Kan ook een teken van pijn zijn. Mijn paardje was zo vrolijk, alert en lief maar had ongelovelijk veel pijn volgens de dierenarts. Ze had ook een doffe vacht en was erg mager.

Ondanks dat iedereen van mening lijkt te zijn dat je haar niet moet laten inslapen lijkt mij het helemaal niet zo'n gekke keuze. Wie weet barst ze wel van de pijn en ze is niet voor niks zo moeilijk dik te krijgen (lopen kost haar veel energie).

Ik zou het je in ieder geval niet kwalijk nemen en als jij denkt dat je grotere problemen op deze manier voor kunt zijn zou ik het doen.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 20:51

ik heb haar vandaag weer een langere tijd geobserveerd (wat best moeilijk is, want ik moet me dan "onzichtbaar" maken voor haar, want anders heeft ze het door :Y) ) En het valt me inderdaad op dat ze telkens van been verwisseld. Tijdens het eten trok ze haar ergste artrose been ook meerdere malen hoger op (krampende pijn?). Oo staat ze inderdaad erg overhellend naar voren en daarbij wisseld ze ook haar voorbenen af, dan weer links voor en dan weer rechts voor. ALs ze eenmaal op stal staat gaat ze suffen/ knikkebollen, zucht ze diep en lijkt ze echt weg te zijn. Ze heeft vandaag een half uurtje op stal gestaan en ze had gelijk dikke benen. Was wel binnen no-time weer weg na wat beweging. Ze eet wel vol smaak en het grazen gaat op het moment ook alsof het een lieve lust is. Wandelen ging vandaag moeizaam alhoewel ze niet meer echt aangaf écht naar huis te willen.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 20:55

Hey Lucila,

Ik lees je topic nu pas en moet zeggen dat het me erg raakt. Misschien dat ik morgen nog even reageer als ik het heb laten bezinken maar ik wil in ieder geval alvast even zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat je de juiste beslissing zult nemen. Ik heb altijd veel bewondering gehad voor jouw toewijding en de manier waarop je het belang van Pepper voorop stelt. Een foto van Pepper van voordat je haar kocht waarop ze er erg slecht uitzag staat in mijn geheugen gegrift en als ik de foto's elders in het topic zie weet ik nog zekerder dan normaal dat jij het beste bent dat Pepper is overkomen. Hoe ik me Pepper herinner kan ik me helemaal voorstellen dat deze beslissing erg moeilijk is, dat ze zelf niet snel "op zal geven", misschien juist door alles wat ze heeft meegemaakt.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen, maar ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met deze beslissing. Ik hoop dat je steun kunt putten uit de hulp die je krijgt van stalgenoten en kennissen en mijns inziens hoef jij je onder geen omstandigheden schuldig te voelen of wat dan ook als je besluit Pepper te laten gaan.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:01

KimDai schreef:
Ondanks dat iedereen van mening lijkt te zijn dat je haar niet moet laten inslapen lijkt mij het helemaal niet zo'n gekke keuze. Wie weet barst ze wel van de pijn en ze is niet voor niks zo moeilijk dik te krijgen (lopen kost haar veel energie).

Sorry hoor, maar waar haal je dat nou vandaan? ;)

Ik heb zoveel mensen gezien die hier niet per se hun eigen beslissing proberen te projecteren, maar gewoon uitleggen waar ze hun keuze op zouden baseren. Verder lijken me de meningen verdeeld.

Ik zelf probeer in ieder geval objectief te blijven, daar is de TS het meeste mee geholpen. Beetje feitjes neergooien, enige wat ik kan doen. En me overal mee bemoeien maar ja. ;) In ieder geval vind ik de signalen die het paardje geeft heel tegenstrijdig soms, dus daarom is het sowieso lastig, zelfs al zou het mijn eigen paardje zijn.

Wat betreft je observaties, Muiszje: dat is inderdaad anders blijkbaar, dat ze toch last heeft van die benen. Op stal dan weer niet, maar dan worden de benen dik. Er lijkt dus niet echt een optimale situatie voor haar te zijn? En toch glanst die vacht dan weer... Waarom zou die vacht glanzen, denk je?

Heb je ook echt onder de wind gezeten, zodat ze je ook niet rook, trouwens?

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:06

Pluutje schreef:
Hey Lucila,

Ik lees je topic nu pas en moet zeggen dat het me erg raakt. Misschien dat ik morgen nog even reageer als ik het heb laten bezinken maar ik wil in ieder geval alvast even zeggen dat ik ervan overtuigd ben dat je de juiste beslissing zult nemen. Ik heb altijd veel bewondering gehad voor jouw toewijding en de manier waarop je het belang van Pepper voorop stelt. Een foto van Pepper van voordat je haar kocht waarop ze er erg slecht uitzag staat in mijn geheugen gegrift en als ik de foto's elders in het topic zie weet ik nog zekerder dan normaal dat jij het beste bent dat Pepper is overkomen. Hoe ik me Pepper herinner kan ik me helemaal voorstellen dat deze beslissing erg moeilijk is, dat ze zelf niet snel "op zal geven", misschien juist door alles wat ze heeft meegemaakt.

Eerlijk gezegd weet ik niet zo goed wat ik moet zeggen, maar ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen met deze beslissing. Ik hoop dat je steun kunt putten uit de hulp die je krijgt van stalgenoten en kennissen en mijns inziens hoef jij je onder geen omstandigheden schuldig te voelen of wat dan ook als je besluit Pepper te laten gaan.

ik ben erg benieuwd naar je reactie..
Onze lieve peps he?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:08

Hee Muisz, ondanks al dat loze gebabbel van o.a. mij in dit topic - ben je al wat dichter bij een besluit, of lukt het nog niet?

Echt een lastig geval dit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:10

touchofpink schreef:
Renske: ik heb alleen stukjes tekst van TS gekopieerd en daar mijn mening bij gezet. Als ik lees hoe ze haar stukje schrijft lijkt er mij weinig aan de hand te zijn. Ik snap dat ze bang is voor de winter maar waarom niet eventjes afwachten. De artrose is al 10 jaar stabiel zegt ze. Waarom dan nu ineens de keuze? Komt het door het jonge paard? Dat zijn dingen die bij mij dan door mn hoofd schieten.

Maar goed dat neemt niet weg dat ik blij ben dat ik niet voor die keuze sta.

Weinig aan de hand? Aan de berichten van TS kun je toch duidelijk zien dat ze zich zorgen maakt en dat zou ze heus niet doen als er totaal geen reden toe was. Het zou niet eerlijk zijn om de zorgen van TS weg te wuiven, ze zijn er namelijk niet voor niks en die gutfeeling is er ook niet voor niks. Het enige wat TS nog nodig heeft is tijd om haar gedachten op een rij te zetten hierover en een beslissing te nemen of deze pony nog mee gaat de komende winter in.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 21:46

Nemurin schreef:
Hee Muisz, ondanks al dat loze gebabbel van o.a. mij in dit topic - ben je al wat dichter bij een besluit, of lukt het nog niet?

Echt een lastig geval dit.

Het besluit dat ik haar niet meer de winter in laat gaan stond voor mij, tot voor kort dan, vast. Nu twijfel ik weer omdat ze opeens weer een vrolijkere indruk maakt. Pfff....
Nu wil ik wel bij mijn besluit blijven, maar omdat ze nu dus weer wat kwieker is nemen mijn twijfels nóg meer toe. En wanneer dan? wanneer is het echt winter? Ga ik stoppen voordat ze s nachts op stal moeten? dat is erg dichtbij.. Ga ik stoppen als ze overdag niet meer in het land kunnen en alleen in de bak? of? :(:)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:49

Klinkt misschien gemeen van me, maar zo bedoel ik het niet hoor: maar als ik zo lees "dat is erg dichtbij" ben je misschien gewoon bang om te beslissen, en te beslissen dat ze in moet slapen.

Heel begrijpelijk, maar misschien moet je je toch gaan afvragen of je niet gewoon het onvermijdelijke uitstelt.

Dit is PUUR hypothetisch, maar wel iets om bij stil te staan. Ik suggereer dus niet dat je haar wel of niet moet laten leven. Misschien was het ook wel gewoon een opmerking die weergaf dat je de tijdsdruk voelt. ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:50

Je hoeft toch ook niet van vandaag op morgen de keuze te maken.
Laat het op je af komen en maak je daar niet zo druk om.
Geniet van de goede tijd die je waarschijnlijk nog hebt.
De dierenarts is zo gebeld en is diezelfde dag nog daar voor je pony in te slapen.
Laat je nu niet leiden door wat iedereen zegt, maar kijk naar je pony.
Waarom een deadline voor jezelf vastzetten, daar wordt je echt niet vrolijk van.
Uiteindelijk ben je dan waarschijnlijk toch niet blij met je keuze.

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:53

Ja dat had ik er eigenlijk ook nog bij willen zetten... Dank je Jesito voor het iets minder chaotisch zijn. Als je in de winter nog geen beslissing hebt genomen kun je zien hoe ze reageert.

Wel opletten dat wanneer ze echt lijkt te lijden, je het niet meer kan uitstellen, maar nu het nog zo'n twijfelgeval is kun je zoals Jesito zegt best de tijd nemen.

Waarom klets ik zoveel...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:56

Mijn shet kon ineens niet meer staan (verhaal heb ik al ergens opgeschreven in dit toppic) en heb eerst eten gegeven en toen meteen de da gebeld.
Die middag is de pony meteen ingeslapen.
Als de beslissing eenmaal gemaakt is en de da gebeld gaat het heel snel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 21:57

Je hebt er waarschijnlijk niks aan, maar toch wil ik het aan je kwijt.
Heb al eerder in je topic gereageert met mijn paard als voorbeeld, de laatste 2 weken is hij anders dan normaal.
Hij zondert zich meer af van de kudde, hij eet liever alleen dan met de rest erbij en wil erg graag op stal, omdat hij dan (denk ik) rust heeft.
Hij maakt verder geen zieke indruk, maar is tja hoe zal ik het zeggen, meer in zichzelf gekeerd en minder vrolijk.
Tot 2 wk geleden ging hij 9 van de 10 keer rollen op de weide s'morgens als hij net zn stal uit kwam, dat doet hij nu al 2 wk. niet meer.
Het zijn van die kleine dingetjes die haast alleen als vaste verzorger/eigenaar op gaan vallen, 25 sept gaan mijn vriend en ik trouwen, ik heb al lange tijd de wens dat we dan samen met mijn oude paardje op de foto kunnen die dag, dat lijkt me een mooie herinering voor later.
De laatste dagen merk ik steeds meer dat ik begin te hopen dat hij dat nog mag halen............

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:03

Cissie, ik hoop idd voor je dat je paardje het nog gaat halen.
Maar het is wel duidelijk dat je paardje op is als ik het zo lees.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:06

jesito schreef:
Cissie, ik hoop idd voor je dat je paardje het nog gaat halen.
Maar het is wel duidelijk dat je paardje op is als ik het zo lees.

Hij heeft wel vaker een wat mindere periode gehad, maar nog nooit 2 wk. hoogstens een paar dagen of een weekje, dat gaat al jaren zo, dat het nu wat langer aanhoudt baart me wel zorgen.
De komende dagen zullen we het nog aankijken, vanavond kwam hij bijvoorbeeld wel weer vrolijk aandraven tot hij hoorde dat ik brokjes in zn voerbak deed, maar goed aan ieder leven komt een eind en ik hoop dat het nog even duurt, maar ergens ben ik bang dat het sneller zal zijn dan dat ik had gehoopt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 22:25

Nemurin schreef:
Klinkt misschien gemeen van me, maar zo bedoel ik het niet hoor: maar als ik zo lees "dat is erg dichtbij" ben je misschien gewoon bang om te beslissen, en te beslissen dat ze in moet slapen.

Heel begrijpelijk, maar misschien moet je je toch gaan afvragen of je niet gewoon het onvermijdelijke uitstelt.

Dit komt over alsof wij mensen maar 1 keuze hebben en dat is beslissen wanneer onze paarden dan maar dood moeten.
Er is niks tegen een paard gewoon van ouderdom dood laten gaan.
We kunnen ze letterlijk uit hun lijden helpen, maar dat wil niet zeggen dat het een verplichting is en het lijden is soms ook heel slecht meetbaar.
Ook kunnen we niet weten wat er nog komt soms.
nu is het met artrose wel zo dat het chronisch en progressief is, met andere woorden het blijft en het wordt steds erger, dus beter wordt het niet , dus je hebt zo'n pony dan ook niet van een leuk leventje beroofd wat hij nog had kunnen hebben. Want er komt geen leuker leventje meer dat is zeker.

Mijn eigen merrie heeft zeer zware ziekte doorstaan en ik heb echt wel nagedacht over in laten slapen, maar ze is er bovenop gekomen en huppelt nu nog vrolijk rond en heeft waarschijnlijk nog wel een tijdje. een paar maanden geleden dachten we nog dat het einde zeer dichtbij was, ik heb het toch even uitgesteld en wederom loopt ze weer vrolijk rond. Maar dit is een merrie die verder van gestel goed is, behalve dat ze nu artrose aan haar kaak heeft (en ik heb gezegd dat als ze niet meer kan eten, het voorbij is, want ik wil niet dat ze aan de hongersdood sterft en ik ga echt niet met sondes in de weer om haar willens en wetens in leven te houden.)

Bij een lijdend dier moet je altijd denken:
- hoe groot is de kans op herstel
- hoe is de kwaliteit van leven
- houd ik hem niet toevallig in leven omdat ik hem niet kan missen ipv omdat hij zo graag wil leven

Mijn dertigjarige merrie liep nog wedstrijden en plots kreeg ze last van haar longen en darmen, echt binnen 24 uur en toen moest ze eigenlijk alsnog vrij accuut geëutaniseerd.
ik bedoel maar, soms kunnen ze plots zo verergeren dat je geen keus hebt en er is niks mis met het daarop aan laten komen, want dán is de beslissing makkelijk en krijg je ook nooit wroeging achteraf.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-09-09 22:27, in het totaal 1 keer bewerkt