Rhino in de buurt .....

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JaBa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:08

Er wordt niets stil gehouden in België. Dit staat te lezen op het VLaams Paardenloket:

De faculteit diergeneeskunde te Merelbeke laat ons weten dat er momenteel in de provincie Antwerpen 6 bevestigde stallen zijn met zenuwstoornissen ten gevolge van rhinopneumonie. Het gaat om Wuustwezel, Brecht, Schilde, ’s Gravenwezel, Vlimmeren en Zoersel. Al deze stallen zijn in contact geweest met stal Hazebroeck op 30/5. De toestand op deze stallen is stabiel en de paarden zijn aan de beterhand. Voor het ogenblik is buiten de provincie Antwerpen nog geen enkel geval vastgesteld. Er worden nog een aantal stalen onderzocht, maar voor het moment lijkt de toestand gestabiliseerd. Voorzichtigheid blijft echter nog geboden tot een week of drie na de laatste melding van een uitbraak. Het advies van de faculteit diergeneeskunde dat u terugvindt in de tekst “update over rhinopneumonie” blijft gelden.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:09

Dat ene wedstrijdje rijden (oid) weegt niet op of af tegen de risico's die de paarden lopen als we zelf niet onze verantwoordingen nemen...
Het betreft tenslotte niet alleen de gezondheid van ons eigen paard, maar ook van de stal/manege ed waar je komt/staat...
Je kunt niet altijd van de buitenkant aflezen of een paard wat je tegenkomt het virus bij zich heeft...

Ik DENK dat het belangrijkst van alles is, dat we zelf onze maatregels nemen, en dat zal niet meevallen als de helft van de stalgenootjes de boel niet zo serieus nemen....

Rhino blijft zowiezo een gevoelig serieus onderwerp.
Ik denk dat niemand de slapeloze nachten graag wil meemaken als blijkt dat zijn/haar paard door onzorgvuldigheid van hem/haarzelf toch besmet raakt... (ik zou mezelf voor mn kop slaan i.e.g.)
Het lijkt MIJ dat onze paardjes meer waard zijn dan die paar extra weken thuis blijven...

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 16:43

JaBa schreef:
Er wordt niets stil gehouden in België. Dit staat te lezen op het VLaams Paardenloket:

En toch. Dit zijn alleen de stallen waar zenuwstoornissen tgv rhino zijn vastgesteld. Waarom wordt er over de rest niets gezegd?
Rhino, ongeacht de verschijningsvorm is toch maar 1 en hetzelfde virus? Stallen die met rhino zitten, in weliswaar een andere verschijningsvorm, hoeven niet gemeld te worden en worden ook niet afgesloten?

ophrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:55

Nou even ter verduidelijking. Het laatste verkoudheidsgeval bij het bgv in pijnacker was GEEN RHINO :D :D
Vandaag zij de uitslagen binnen gekomen en dus geen rhino. De leden zijn geinformeerd en deze week zullen de lessen van de vereniging weer beginnen.
Gelukkig is het dus bij het eene geval gebleven en kunnen we nu weer een beetje rustig ademhalen..

Mariss19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:10

Is het waar dat de inentingen alleen helpen als alle paarden pony's geent worden?
Wij staan namelijk op een manege,en weet zeker dat mochten de eigen paarden gaan enten,de manege pony's de enting niet krijgen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 23:19

De inentingen helpen zowiezo niet tegen de vorm die nu heerst.
en als je toch wilt enten is het het meest effectief als je ze allemaal ent. maar als nog geeft het geen garantie dat je stal nu rhino vrij blijft.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:43

Daarnaast zijn er veel paarden die heftig kunnen reageren op een Rhino vaccinatie...
Wij hadden idd in april Rhino op de manege. Alles verliep toen ook in samenwerking met DAP Bodegraven.

Anoniem

Re: Rhino in de buurt .....

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:59

door de puur paarden DA'en wordt de vaccinatie beschouwt als HET middel tegen rhino en ze zeggen je dan niet meer bang hoeft te zijn voor rhino.. door de wat meer "boeren" DA'en die OOK paarden doen die zeggen teminste dat het geen zin heeft om te enten.. vind ik wel grappig.
Niet dat die boeren DA'en er geen verstand van hebben, maar die komen teminste met de waarheid en laat niet iedereen enten voor extra inkomsten ;) Sonde dat ze het zo doen, maarja dat hoort erbij.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:14

ophrah schreef:
Nou even ter verduidelijking. Het laatste verkoudheidsgeval bij het bgv in pijnacker was GEEN RHINO :D :D
Vandaag zij de uitslagen binnen gekomen en dus geen rhino. De leden zijn geinformeerd en deze week zullen de lessen van de vereniging weer beginnen.
Gelukkig is het dus bij het eene geval gebleven en kunnen we nu weer een beetje rustig ademhalen..

Als ze dat nou ook even op de website zetten dan kunnen wij ook het erf weer af ;)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:14

Even behoorlijk off-topic, bij voorbaat excuses, maar dit kon ik niet naast me neerleggen;

__Marloes schreef:
door de puur paarden DA'en wordt de vaccinatie beschouwt als HET middel tegen rhino en ze zeggen je dan niet meer bang hoeft te zijn voor rhino.. door de wat meer "boeren" DA'en die OOK paarden doen die zeggen teminste dat het geen zin heeft om te enten.. vind ik wel grappig.
Niet dat die boeren DA'en er geen verstand van hebben, maar die komen teminste met de waarheid en laat niet iedereen enten voor extra inkomsten ;) Sonde dat ze het zo doen, maarja dat hoort erbij.

Hmm, vreemd. Want Visdonk geeft namelijk grif toe dat enten geen garantie geeft, ook niet als je (zoals ze wel aanraden als je tóch wilt enten) alle paarden van de stal ent. En als er eén praktijk is die "puur" gericht is op paarden.... :o Daarnaast; wie heeft jou ingefluisterd dat dus de "boeren"-veeartsen de waarheid vertellen? De "waarheid" is sowieso altijd relatief aan wat de verteller gelooft.

On topic: Vorige week heb ik nog te horen gekregen dat er voorlopig nog steeds geen nieuwe bevestigde gevallen bekend zijn bij Visdonk, en ook niet bij West Brabant. We gaan dus hopelijk de goede kant op met zijn allen...

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:45

ophrah schreef:

Betekent dat, dat de verenigingslessen weer beginnen bij BGV? Of gaat dat puur om de manegelessen?

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:49

De manegelessen gaan na de zomer pas weer beginnen, er zijn natuurlijk 2 manegepony weggevallen.
De verenigingslessen gaan deze week idd weer beginnen.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 08:52

__Marloes schreef:

Er is geen HET middel tegen Rhino, dat is ondertussen wel duidelijk uit alle berichtgeving. Als je ent ent je schijnveiligheid, er zijn stallen waar alle paarden netjes 2 of 4x per jaar werden geent die paarden verloren zijn. Veiligheidsmaatregelen en heel goede voorzorg in acht nemen zijn ten allen tijden de enige maatregelen die je kan nemen. Enten en dan lekker verder contact blijven zoeken met andere paarden kan alsnog funest zijn. Je moet ook niet bang zijn voor rhino, maar wel bijzonder op je hoede en alle contact met vreemde paarden domweg vermijden!

Plus idd, de puur paardgerichte klinieken die mij info hebben gegeven gaven aan dat nu enten een risico met zich meebrengt omdat je het virus in de afweer van het paard brengt in afgezwakte vorm, waardoor die weerstand toch even een optater krijgt. Komt er op dat moment een paard in aanraking met Rhino ben je alsnog besmet. En dat zijn klinieken in zowel NL als B.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:31

ophrah schreef:

Gelukkig maar :)!

Toevallig sprak ik hier met een jurylid over
van het weekend !

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 09:50

Er staat nog niets op de site van BGV :n

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 10:33

Don't worry tis echt geen onzinnieuws!! ;)

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:07

AronenLoutje schreef:
De manegelessen gaan na de zomer pas weer beginnen, er zijn natuurlijk 2 manegepony weggevallen.
De verenigingslessen gaan deze week idd weer beginnen.

Dat snap ik dus echt niet :n

Weet de betreffende dierenarts dan niet dat Rhino een herpesvirus is ofzo :?
Dat er geen paarden/pony's meer ziek zijn, wil niet zeggen dat het virus weg is.

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:09

AronenLoutje schreef:

Maar met alleen jou berichtje hoef ik niet aan te komen bij mijn stalbaas ;)

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:50

Kimmes schreef:
Er staat nog niets op de site van BGV :n

Nu wel:

Manege ‘t Blauw Gele Vendel weer open

De voorzorgsmaatregelen rondom manege ’t Blauw Gele Vendel in Pijnacker worden per vandaag definitief ingetrokken. Het terrein wordt weer geopend voor alle publiek en activiteiten worden hervat.

Eerder deze week werd een gelijke aankondiging gedaan. Kort daarna werd een verkoudheid ontdekt bij een van de pony’s, waardoor dit bericht werd herroepen. Nader onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat het er bij het laatste geconstateerde geval geen sprake is van het rhinovirus. In overleg met behandelend dierenarts Hogendoorn is daarom besloten om de eerder genomen voorzorgsmaatregelen alsnog in te trekken.

Per heden (dinsdag 14 juli) mogen paarden en pony’s die eerder zijn verplaatst weer terugkeren naar hun stallen. Verder is het gehele manegeterrein dan weer voor alle publiek toegankelijk. De lessen voor eigen pony’s en paarden worden ook met onmiddellijke ingang hervat.

De manegelessen worden na de zomervakantie weer gestart. “Het zou nog 1 week zijn voordat de manegepony’s hun reguliere zomervakantie krijgen. Na alle gebeurtenissen van de afgelopen periode geven we ze dit jaar die week extra rust”, aldus voorzitster Ineke van Schijndel. “Na de vakantie gaan ook deze lessen weer volledig draaien. Ik kijk er naar uit!”. Ineke sluit af: “Het waren geen leuke weken. We hebben echter veel steun gehad aan de positieve reacties op onze manier van communiceren en genomen voorzorgsmaatregelen. Vanzelfsprekend blijven we de komende periode nog wel extra waakzaam. Daarbij houden we nauw contact met onze dierenarts die ons in deze periode fantastisch heeft geholpen.”

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:11

Nee dat snap ik, hij ziet je aankomen "ja iemand op bokt.nl zegt dat het geen rhino is" sure... ;)
Maar zie dat de website inmiddels is bijgewerkt, dat geloofd hij wel denk ik.

Kimmes schreef:
AronenLoutje schreef:

Maar met alleen jou berichtje hoef ik niet aan te komen bij mijn stalbaas ;)

Otje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 12:33

wat een super goed nieuws van het BGV *\o/*

Kimmes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 13:17

YES!!!. Ik ga het zo maar eens even melden. Hopelijk mogen wij nu ook weer naar buiten.
Ik ken iedere zandkorrel van de bak inmiddels :roll:

S5brosens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:41

in manege st-hubert in kappelen zijn ze opnames aan het maken voor amika en gelukkig geen Rhino

Jill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:51

Yes! supernieuws van t Blauw Gele Vendel! :D
Beetje jammer dat er alsnog wedstrijden worden afgelast voor dit weekend :=

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 12:55

Nu is er droes in Ridderkerk :') Het houdt nooit op.