Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ireen_

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 21:42

Sprak net de eigenaresse, ze is vandaag al ingespoten voor de test. Bovenstaande vraag over het risico is dus niet meer zo van toepassing.. het is nu gewoon duimen voor een goede uitslag en geen reactie op de inspuiting.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-11 10:52

Volgens mij is dat risico weer moeilijk te voorspellen, ligt natuurlijk ook helemaal aan de situatie intern van het paard qua hormonen en evt cushing en dat kan je van buitenaf niet helemaal inschatten en de een is zowiezo gevoeliger om bevangen te raken dan de ander denk ik (dus historie van het paard is ook belangrijk). Er zijn ook variaties aan hoeveelheden die er kunnen worden in gespoten bij de dex test heb ik begrepen. Voorkeur gaat dan natuurlijk uit naar een zo laag mogelijke dosis om het risico zo laag mogelijk te houden. Het risico is natuurlijk al hoger als je weet dat een paard al eens bevangen is geweest, lijkt mij.
Nu maar duimen dat het goed gaat met het paard van je vriendin!

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 21:59

Halloo !

ik had een vraagje over welk voer deze pony het beste zou kunnen krijgen, Mijn verzorgpony van 28 jaar heeft Cushing. Hij was altijd goed op gewicht voor zijn leeftijd maar word nu echt heel erg mager, zelfs door zijn dikke vacht zijn zn botten te zien.

Hij is altijd optijd geent en ontwormt, en zn tanden zijn oke.

Hij heeft beschikking tot onbeperkt ruwvoer en krijgt een halve kilo muesli en een halve kilo biks per dag.. Hij doet niet zo heel veel, heel soms speelt hij een beetje met de jongste pony, en anders nemen we hem mee voor een wandeling naar buiten, maar totaal niet veel. Het gaat om een shet X welsh. ongeveer 1.15 groot.

xNaomi.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:16

Ik prop eigenlijk in Peter wat ie maar vreten wil :o

Zo veel ruwvoer (hooi+kuil, gras als die buiten staat) wat ie wil, hij krijgt een handje biks 2x per dag. 's avonds een bak slobber, vroeger had ik daar omegaolie (zet ook aan) bij in maar dat eet ie niet meer. Behoorlijk wat lucerne als ie dat wil hebben. Als hij erg slecht is krijgt hij 's avonds meestal ook een bak tarwezemelen. Tussendoor krijgt ie behoorlijk wat handjes biks, granen of muslie :o Wortels wil die ook wel hebben, als ze maar in hapklare stukjes zijn (afbijten van een grotere doet ie niet meer). Appels wil die ook niet meer.
Dus eigenlijk prop ik er idd maar in wat ie vreten wil, maar nog is ie nooit dik meer geworden. Laten we sportconditie zeggen, maar dat heb ik liever niet bij een oudere zieke pony van 1,20m :)

Het is trouwens wel weer typisch, durf het bijna niet te zeggen. Maar Peter was dus na z'n opleving van die grote zweer in november weer behoorlijk slecht geworden. En raad eens, 2/3 januari wordt ie spontaan weer beter .. net als voorgaande jaren. Hopelijk blijft ie nu ook tot half maart 'goed', liefst langer ... maar dan verbreken we ons jaarlijkse patroon ;)
Vandaag was die alweer aan het bokken, paar pasjes draf/galop, beent als een gek tussen buitenbak,springweide en weiland .. graast weer op onze sgw heuvel :D
We hebben hem wel naar een grotere box gestuurd (naja, een gewone paardenbox van 4 bij 3,5m), om hem te stimuleren meer te lopen ipv alleen om z'n achteras draaien. Loopt ie wat te happen en boos kijken met m'n grote paard :P

naomi_mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 22:50

Okee ! Haha deze pony was in oktober best wel ziek geworden. waardoor weten we niet. Hij lag echt aan het randje van de dood, toch hebben we gekozen om hem aan de pijnstillers te zetten, want altijd rond die tijd krijgt hij een inzak moment zegmaar. dan gaat het een tijdje niet zo goed met hem. Toen hij die pijnstillers kreeg, en die na een tijdje niet meer kreeg, leefde hij weer helemaal op. Hij deed alles weer, Vrolijk mee rennen met de rest, spelletjes doen met mij. Hij was gewoon weer heel vrolijk en helemaal de oude.. Zo raar. Hij werd weer een stukje dikker, maar nu is dat wat dikkere ook weer helemaal weg, terwijl hij gewoon nogsteeds hetzelfde krijgt, en vaak nog aardig wat xtra's..

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 23:18

@LL ik duim mee dat ie langer fit blijft dan alleen tot maart..... :j

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 13:00

Hallo allemaal,

Heb niet alles doorgelezen, maar lees wel al een tijdje mee. Mijn pony van bijna 23 heeft ook Cushing, maar gelukkig nog niet in ernstige vorm.

Nu had ik een vraag waar ik nog niet het antwoord op heb gevonden. Ik had het samen met een andere eigenaar van een cushing pony er over dat we bijna werden opgevreten bij het op doen en af doen van de winter deken.

Nou hebben we allebei een merrie en is die van mij al geen poets of kroel pony, maar het lijkt door de jaren heen wel erger te worden. Dus vroegen we ons af of dit misschien met Cushing te maken had. Of dat we gewoon twee oude dames hebben die gewoon niet meer houden van dat gedoe.

Ze hebben beide een lange vacht met hier en daar krullen en worden zo nu en dan geschoren omdat ze in de zomer het anders te warm hebben.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 14:16

Ik heb een shet van 34 met cushing en ik heb gemerkt dat zij steeds gevoeliger is geworden voor aanrakingen in negatieve zin. Zij wordt niet graag aangeraakt en schrikt ook van aanrakingen. Volgens mi komt dat van de cushing maar ik weet niet waarom.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 15:09

Het rare is dat ze in de zomer veel lekkerder in hun lijf zitten, en dan minder fel of helemaal niet reageren. Dan hebben ze natuurlijk ook niet de hele dag een deken op en lopen 24/7 buiten nu alleen overdag.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:14

Willy is ook wel narrig met zijn deken om en af doen. cushing paarden hebben door hun hogere cortisol gehalte dus een hoger stresshormoon, maar ook een vrij hoge spierspanning. Het zou kunnen dat ze daar last van hebben, het geven van magnesium (bijv biomag via paardendrogist) helpt ook tegen de stress maar ook tegen de spierspanning. Hierdoor heeft Willy in ieder geval niet zulke gespannen spieren.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 18:43

Peter is op zich niet narriger bij aanraking of als ik z'n deken om doe of recht trek.
Wat mij dit jaar wel op viel, is dat ie soms wat schrikachtiger reageert als ik hem aanraak. Dat gedrag heeft ie iig nog nooit laten zien.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 22:08

Mijn paard reageert extreem op jeuk tegenwoordig!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-11 23:30

De mijne wordt nog graag gepoetst, en deken vind hij ook geen probleem.

DameBlanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 09:50

fargo schreef:
Willy is ook wel narrig met zijn deken om en af doen. cushing paarden hebben door hun hogere cortisol gehalte dus een hoger stresshormoon, maar ook een vrij hoge spierspanning. Het zou kunnen dat ze daar last van hebben, het geven van magnesium (bijv biomag via paardendrogist) helpt ook tegen de stress maar ook tegen de spierspanning. Hierdoor heeft Willy in ieder geval niet zulke gespannen spieren.

Oké dat is een goede tip! Ze kan zich met rijden soms aardig druk maken al lijkt dat door de jaren heen juist steeds minder te worden.
Ik heb haar al vanaf dat ze 7 is en toen was poetsen helemaal een drama! Gelukkig is dat steeds beter gegaan, maar ze is er nog steeds geen fan van
En dat is niet echt handig als je een schimmel bent! :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:42

cynthiar schreef:

Willy houdt ook van poetsen ;-) maar aan zijn deken schorren omdat ie scheef is gezakt, dat vindt ie helemaal niets :+

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 10:43

Firegurl schreef:
Mijn paard reageert extreem op jeuk tegenwoordig!

En hoe dan? Heeft ze meer jeuk ofzo? Cushing paarden zijn wel gevoelig voor huidaandoeningen hè, door de lage weerstand. Extra ondersteunen wil nog wel eens helpen.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 13:45

fargo schreef:
cynthiar schreef:

Willy houdt ook van poetsen ;-) maar aan zijn deken schorren omdat ie scheef is gezakt, dat vindt ie helemaal niets :+

Op zich is dat niet iets raars, zijn veel paarden die het niet leuk vinden als je aan hun dek loopt te sjorren :P
Die E pony van mij stijgt op als ik haar deken naar voren trek :))

Wat me vanochtend weer opviel, mbt het wat schrikkerige gedrag. Het lijkt soms alsof dat komt omdat ie wat minder goed ziet? Hij knalde vanmorgen keihard met z'n kop tegen een punt in de box, zulk soorte dingen is mij afgelopen jaar idd ook opgevallen. En dan vooral in een donkere omgeving (terwijl paarden in het donker/schemering best goed kunnen zien) :)

En met betrekking tot het niet meer van een hele wortel of appel willen afbijten. De lichting paardensnoepjes die ik momenteel heb zijn behoorlijk hard, daar kauwt ie ook wat moeilijk op. Ruwvoer geen probleem overigens ... mss zijn z'n 'tanden' ook wel wat gevoeliger?
Allemaal symptomen wat dat betreft :P

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 14:40

Slechter zicht is volgens mij inderdaad ook een symptoom, toen willy op zijn slechtst was kon hij ook een toeval krijgen of enorm last hebben van ineens het licht aandoen in de stal (tl-buizen) en flitsers van fototoestellen was ie ineens bang voor.

Sjorren aan zijn deken is hij nu echt erger op dan voorheen.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:22

Ik heb ook wel eens gedacht dat mijn Shet minder goed kan zien. Ik weet in ieder geval zeker dat ze een stuk dover is. In de wei reageert ze vaak slecht als ik roep maar als ze me dan ziet komt ze meteen naar me toe

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:27

ik heb gister bloed laten trekken van mn merrie, gaan ze naar cortisol gehalte kijken...ze gaat niet meer zo erg vooruit dan we in de 3e week van medicatie gaven zagen. Heb t idee dat ze weer iets meer drink nu....

op zich gaat ze wel goed met haar......had alleen wel een hoefzweer gekregen vorige week, maar die is in behandeling en lijkt bijna over.
Ze galopeerd elke dag land in, ook al is t op 3 benen...met hoefzweer :o vandaag deed ze t weer op vier... :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 15:31

Nanda schreef:
Ik heb ook wel eens gedacht dat mijn Shet minder goed kan zien. Ik weet in ieder geval zeker dat ze een stuk dover is. In de wei reageert ze vaak slecht als ik roep maar als ze me dan ziet komt ze meteen naar me toe

Willy is ineens bij het rijden in schemer en donker een tijd heel schrikachtig geweest, omdat hij het gewoon slecht zag allemaal. Nu is dat minder erg, maar als hij alleen rijdt is ie wel de hele tijd de hulptroepen aan het roepen. Voor mijn gevoel kan het zicht dus ook variëren en tijdelijk slechter zijn..
Doof worden lijkt me ook wel lastig trouwens!

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 16:03

Mijn shet wordt niet meer bereden en fungeert alleen nog als grasmaaier. ik heb niet echt de indruk dat ze er last van heeft dat ze doof is. Als je iemand voor het hek van de wei hard hoort gillen en debiel ziet zwaaien met haar armen, ben ik dat :D

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 18:11

Peter is oost-indische doof :o Beest is echt stronteigenwijs :D

@ Sigrid ... hmm, jammer dat de verbetering nog niet echt is doorgetrokken na die 3e week. Wanneer krijg je uitslag van die bloedtest?
Die hoefzweer is natuurlijk heerlijke timing :(:)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-11 21:33

Nanda schreef:
Mijn shet wordt niet meer bereden en fungeert alleen nog als grasmaaier. ik heb niet echt de indruk dat ze er last van heeft dat ze doof is. Als je iemand voor het hek van de wei hard hoort gillen en debiel ziet zwaaien met haar armen, ben ik dat :D

'

whahaaa :D ;(

@LL, ze had steentje in haar hoef...beetje typisch hoefzweertje....ben er vrij en ma al mee naar kliniek gereden....maar wil nog niet gevonden worden...

ze liep vandaag al wel wat beter....

als t goed is woensdag uitslag van bloedonderzoek, als da zn werk goed gedaan heeft.... :o

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-11 00:49

pfff ja die hoefzweren. Als ik DA moet geloven zit er al sinds november een in zijn hoef. Maar er is nog niets doorgebroken, niets warm, dus ik weet het niet zo zeker. Hij loopt nu ook wel weer wat beter. Maar dit is inderdaad een bijkomend kwaaltje van Indy. Hij heeft nog nooit hoefproblemen gehad voor zijn cushing-tijd. Maar nu...
Ik ga volgende week met de magnesium beginnen. Ben benieuwd of het wat met hem doet. Verder is ie weer geschoren, lijkt ie weer kilo's lichter en glanst hij weer als een spiegel. Hij vindt het ook weer heerlijk om zijn vacht kwijt te zijn. Is weer een stuk levendiger en minder jeuk.