[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:22

rooslove schreef:
wat is dat ene?

cpl of clp, ik vergeet de juiste naam iedere keer
heeft te maken met slecht afvoerende lymfe in de benen
waardoor die verdikkingen ontstaan.

WenMLove

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:25

okee, maar hoe kom je dan te weten of dat het is?
en wat is er tegen te doen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:33

ik moet zeggen,ik heb laatst een fries geschoren,die had echt precies hetzelfde als mijn paard,zelfde soort verdikkingen op zijn benen...en die tobte ook wat af ermee...ook al vanalles geprobeerd,maar :n

ik zal even de foto's zo plaatsen van zijn benen..

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:42

is goed.........|)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 18:57

zijn ene been:
Afbeelding

andere been:
Afbeelding

2 benen:
Afbeelding

eigenlijk overal waar dus die happen zitten kan ie niet geschoren worden,omdat daar die korsten zitten.. over de lengte van zijn kootholte zeg maar...en inmiddels ook al daarboven.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:19

dat ziet er idd ook zo uit ja, hoe kom je erachter wat het is?
bij wiki staat er een heel stuk over geschreven, misschien dat jullie daar meer info kunnen vinden, want ik ben er nog geen expert in.
http://www.bokt.nl/wiki/CPL

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 19:43

jemig..ik ben een beetje aan het googlen wat CPL betreft,maar dat lijkt er echt op wat hij heeft...

mijn paard heeft 2 grote operaties achter de rug en heeft ook een hele dikke koker..het zou best goed kunnen dat zijn lymfevaten slecht zijn...zou me niets verbazen eigenlijk..

jemig... :\

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:06

hier ook niet mokvrij.
Had ik alles korstloos (die plekken zien er dan ook goed uit), komen er omheen weer korsten!
Ik snap er echt geen drol van..

Nu heb ik voor bijvoorbeeld een kring van korsten, om de geheelde plek heen.
Gelukkig niet zo heftig, maar korsten zijn korsten.

Waarschijnlijk toch maar heftigere zalf van de da, nu moeten we er toch eens vanaf!

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 20:30

na 2 tubes hongzalf,sudocreme met zwavel,uiercreme is
zoe haar mok is weer open
laatste heb ik 3 dagen met sudocreme met zwavel gesmeerd
is trekzalf en zou dat de wond weer open trekken dan?

weer zon grote cloof helemaal open precies in het buigstuk
enverder kostjes in de kootholte
heb dierenarts gebeld en kan morgen mokzalf halen met antibiotica
hopen dat dat helpt

en heeft iemand ervaring met propolis zalf-creme moet ook goed helpen

maar ga eerst even dierenarts zalf proberen
arme zoë |(

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:21

ben nu begonnen met efrata mokmouse als ik het goed heb. en heb hem volledig van het krachtvoer af en op hooi. Heb marstall gesproken en die raadde mij aan om alleen marstalll force 100 gr per dag te voeren en verder niks. het lijkt weg te trekken dus hopen maar, balen van zoe. heb je al mokthee geprobeerd?? op homeopaard hebben ze ook mokkruiden waar goede resultaten mee zijn behaald en de thee van homeopaard ook. ik hoop dat ik alleen de zalf kan gebruiken en niet hoef te gaan wassen want heb geen stromend water op stal waar ik sta.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 09:35

ik ben nu sinds 2 dagen bezig met de thee van huppa..
eens kijken of dat wat helpt van binnenuit..ik hoop het wel..
jullie ook succes.

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:24

Hier na lange tijd weer een berichtje van mij.

Als laatste heb ik gepost dat ik "Derfen" heb geprobeerd. Dat leek niet verkeerd tot de zondag, toen ik het ongeveer een week gebruikt had. De rijbak was eindelijk redelijk sneeuwvrij dus ze kon even lekker rennen en bokken. Dat was in de ochtend. Toen ik daarna in de middag naar haar been keek leek het wel in brand te staan. Echt knal en knalrood, enorm dik (niet hele been dus geen einschuss) alle korsten los gebarsten. En ze was vreselijk kreupel. Heel naar om te zien.

De volgende dag heb ik de dierenarts gebeld en die is meteen gekomen. Zij schrok ook van wat ze zag.
Ze heeft het been ingesmeerd met hydrocortison en gezwachteld. Ze heeft toen een antibiotica injectie gehad en een injectie om het been dunner te maken. De volgende dag is ze weer gekomen, zwachtel er af en leek gelukkig al wat rustiger en dunner. Ze heeft het schoon gemaakt, en een afkrabsel genomen. We moesten zelf nog 3 dagen antibiotica spuiten in de spieren. Ik heb het een week gezwachteld. Toen de viezigheid in het verband er nauwelijks nog was ben ik daarme gestopt. De heeft vanaf die woensdag prednisolon en het ziet er nu heel goed uit. Het zal nog wel even duren voordat alles verdwenen is, dat gaat vrij langzaam maar er komen geen nieuwe korsten meer bij. Ik durf dit bijna niet te typen uit angst dat het weer mis gaat |( .

Uit het afkrabsel kwam dat er geen mijten in zaten maar wel een bacterie die eigenlijk maar gevoelig was voor één soort antibiotica die heel erg duur is en door de da moet worden gespoten in het bloed. Dus niet alleen kosten van de dure antibiotica maar ook voorrijkosten van de da (hebben geen praktijk waar je naar toe kan).

Uitwendig doen we er niets op omdat de huid waarschijnlijk helemaal van slag was door alles dat ik had geprobeerd. Dus mensen pas daar ook voor op!

En oh ja, voor haar weerstand geef ik haar Megabase bij van Equistro.

Freeconnect

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 10:48

Odessa: Balen zeg!
Bij mij is de mok na 3 dagen met Derfen te hebben behandeld dus Einschuss geworden. We zijn inmiddels 2 antibioticakuren (eerst 5 dagen middels orale spuiten, keiduur en daarna een week poeder die ze officieel voor kalveren gebruiken) verder. Sinds 2 weken gaat het eindelijk echt de goede kant op. Zo goed als alle korsten zijn weg, alleen in de kootholte van haar witte sok nog één korstje. Dit smeer ik nog wel om de dag in met Hydrocotiderm. Benen zijn weer helemaal dun. Ze heeft inmiddels een kuur van ruim 3 weken All Sept (homeopatisch) er op zitten en ik spuit haar wekelijks zelf met een homeopatisch middel van Laarakkers. Ook krijgt ze sinds een week probiotica om de darmflora weer op de rit te krijgen.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 15:18

odessa en caro, balen zeg, ik hoop dat er snel verbetering komt bij jullie

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 21:30

He bah, wat vervelend dat het zo slecht gaat met de mok! Al die kuurtjes en antibiotica van de dierenarts is een prijzig geintje!
Hier gaat het een stuk beter, heb paard ook van krachtvoer afgehaald, want ze kreeg ook eiwitbulten. Heel vreemd voor deze tijd van het jaar, dus maar eens kijken of er toch iets binnenin niet goed zit. Ben nog steeds bezig met de moktabletten van Puur en de plek is zo goed als dicht. Nog steeds een klein korstje erop, maar eigenlijk minimaal.
Ik heb trouwens een tip gehad van iemand die ook al heel lang in de paarden zit: groene zeep. Elke dag dik mee insmeren, niet afwassen. Na een paar dagen heb je de korstjes dan schijnbaar zo in je handen. Schijnt te helpen. Lijkt me niet zoveel kwaad kunnen, dus misschien ook eens te proberen voor mensen die dat willen.

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-10 23:00

Riccardo is nog steeds mok vrij, heeft nog minimaal rap(die witte schilfers)..
Gebruik dus de mokthee(nu van homeopaard.nl) en eufraat mokmouse en shampoo.
Ik heb hem alleen ff niet meer gewassen ivm sneeuw en de kou, maar eigenlijk is het ook niet noodzakelijk want zijn sokken zijn schoon en wit en er komt ook geen vuil meer op/in terwijl hij toch iedere dag buiten komt(s'morgens).
De sokken zijn ook dikker geworden door het kort knippen lijkt het wel.

Ik zat even te twijfelen of het al tijd is om te stoppen met de mokthee, maar gooi er toch nog een emmer tegen aan, want zit niet te wachten op terug slag. Maar met de nieuwe emmer ga ik wel afbouwen van iedere dag naar paar keer per week en dan naar bv twee keer per week..
Ik moet zeggen dat Riccardo niet alleen van de mok af is maar dat ik hem in zijn geheel vind veranderen, vrolijk, wakker, vriendelijk, glans van de vacht, je kunt echt zien dat die lekker in zijn velletje(vachtje zit);-)

[nog even ons respect]
mokthee - eufraat mokmouse en shampoo -We hebben ook gebruikt droogzetters voor acute spontane plekjes dun laagje.
Sokken niet scheren maar kort knippen(zodat je geen aangroei reactie krijgt)
Mokthee maakte ik in een halve liter gekookt water, na trekken het aandikken met slobber en een klein scheutje lijnzaadolie
Hij vindt het heerlijk en een lekkere traktatie.
Geen wortels, appel en minder krachtvoer, meer hooi ect

Hopen dat het voorjaar niet te veel nattigheid met zich mee brengt voor een eventuele terug slag zoals in het najaar(herfst)is geweest..
Laatst bijgewerkt door FotoDesign op 30-12-10 23:02, in het totaal 1 keer bewerkt

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 13:34

callum gaat ook beter de mokmouse vna efrata werkt erg goed. is bijna weg. hou het smeren nog ff weekje vol ivm nattigheid. heb idd ook sokken kortgeknipt ipv geschoren. ze werden gewoon niet meer droog dus gaven geen bescherming meer. nu maar hopen met de dooi dat het niet terugkomt

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:29

Sorry dat ik zou kom binnenvallen hoor.
Maar wat is nou de beste mokzalf? Of verschilt dat heel erg per paard?

Mijn Belg heeft mok, ik ga hem van de week proberen te scheren, maar wat kan ik er dan het beste op smeren?

Alvast bedankt

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:39

Ik vergeet helemaal(excuus) alle lieve paardjes met ernstige mok hierboven genoemd een snelle beterschap toe!!!

En verders iedereen in dit topic een mokvrij 2011!!!

Gr Monique

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:52

_Caitje__ schreef:
Sorry dat ik zou kom binnenvallen hoor.
Maar wat is nou de beste mokzalf? Of verschilt dat heel erg per paard?

Mijn Belg heeft mok, ik ga hem van de week proberen te scheren, maar wat kan ik er dan het beste op smeren?

Alvast bedankt

Ik heb ze bijna allemaal wel gebruikt vele tube's en potjes en ik vind de mokzalf/mouse van eufrata het aller beste en de droogzetters dan die werken ook direct en leggen een filmlaagje over de plekjes. De zalf van homeopaard.nl legt ook een filmlaagje op de huid en is ook heel goed(dat merk je al als je het van je vingers wilt wassen met water(het neemt geen vocht op)Je moet het echt met zeep weg wassen. Maar met die sokbenen van Riccardo heb je dan wel heel veel potjes nodig, opgeschoren huid zou het dus wel nu hebben en heb je niet zo veel nodig en gaat zo'n potje best lang mee.
Maar de mokmouse van eufraat vind ik echt heel goed, lekkere dikke laag aansmeren, ruikt ook niet naar zoals bv zwafelzalf ect..

Verder ben ik van mening door ervaring dat niet alleen de huid verzorgt moet worden maar ook de oorzaak moet worden onderzocht en behandeld. Bv als het door het voer komt, verminderde weerstand van het paard ect ect Anders blijf je je gek scheren en smeren!!!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:11

Het komt idd van het voer en door de natte paddock/wei. Dan ga ik dat eens proberen! Kan je dat gewoon bij een ruitersportwinkel kopen?

FotoDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 16:20

Er is nogal een prijs verschil in aanbieders!! Je zou natuurlijk even bij de plaatselijke ruiterzaak kunnen informeren(dan heb je geen verzendkosten)

Ik zelf haal het altijd bij http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49 ... k%20Mousse
Je hebt ook nog http://www.wilderingzadels.nl/index.php?cat_id=20
En tenslotte bij huppa kost het duurst!! die http://www.huppa.nl/18255-gegarandeerd- ... de-aan-mok

Er zullen er vast wel meer zijn even google en prijs check doen ;-)

Ik mail wel altijd even waar ze het op voorraad hebben want heb er niks aan als ik betaal en het is niet op voorraad en ik moet een week wachten of zelfs langer zoals ik bij huppa bijvoorbeeld heb mee gemaakt. Het is niet fijn als je paard het direct nodig heeft 2 weken bv te moeten wachten op levering.

Die andere creme: http://www.homeopaard.nl/page10.php?vie ... Categories
Hier is de mokthee ook veel goedkoper(en die heb ik en werkt perfect)

Zo en nu ga ik oliebollen bakken....hmmmmmmmm :P

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:28

Ik vind mokzalf van Excellent (online bestellen, of via dierenarts of ruitersportzaak) fantastisch... (en mijn merrie ook, dat is ongeveer de enige zalf die ze mij goed laat smeren, zonder trappen en dergelijke...)

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 16:51

ik heb zojuist de benen van aron geschoren (haf met erg veel behang), en schrok toch best wel van wat er onder vandaan kwam.

Zijn achterbenen zijn dik en linksachter is het ergst.. linksvoor is ook wat dik en op zijn rechterbeen zit er op zijn pijpbeen ook een korst.

Ik heb het nu gewassen met Betadine en hij staat nu te drogen. Ik ga er straks wat vaseline opsmeren. Iemand tips qua voer, olie thee of what ever ik kan gebruiken?

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 21:53

MissBambi schreef:
ik heb zojuist de benen van aron geschoren (haf met erg veel behang), en schrok toch best wel van wat er onder vandaan kwam.

Zijn achterbenen zijn dik en linksachter is het ergst.. linksvoor is ook wat dik en op zijn rechterbeen zit er op zijn pijpbeen ook een korst.

Ik heb het nu gewassen met Betadine en hij staat nu te drogen. Ik ga er straks wat vaseline opsmeren. Iemand tips qua voer, olie thee of what ever ik kan gebruiken?

Ik heb inmiddels mokzalf met antibiotica bij de dierenarts gehaald.. hopen dat dit werkt :)