[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:25

Ik lees hier zo nu en dan eventjes op dit topic. Aangezien mijn paard ook een luchtzuiger is. Ik ben ervan overtuigd dat luchtzuigen nooit een verslaving is en dus altijd een oorzaak heeft. Dit hoeft ook zeker niet per se zijn maag te zijn. Bij mijn paard zijn het namelijk overduidelijk zijn darmen.

Mijn paard krijgt 24 uur per dag hooi en zeker geen kuil. Kuil is erg zuur en verstoort daardoor alleen maar de maag. Zelfs heel droog kuil kan al kwaad. Daarnaast probeer ik mijn paard zo min mogelijk extra bij te voeren. Natuurlijk ben je verplicht iets bij te voeren, aangezien er in hooi niet genoeg vitamine en mineralen zitten.

Ik heb ook een band geprobeerd toen hij net begon met zuigen. Vanwege het fabeltje dat hij door het luchtzuigen meer last zou krijgen en daardoor dus blijft zuigen. Ik moet zeggen normaal heb ik een heel lief paard, maar met band om was hij me toch chagrijnig.

Ik blijf zolang zoeken tot dat mijn paard niet meer luchtzuigt. Ik denk ook zeker dat het mogelijk is, aangezien hij zeker zijn goede dagen / periodes heeft. Bij een reguliere dierenarts houdt het helaas al snel op. De meeste nemen mij niet serieus als ik vertel dat mijn paard pijn heeft, omdat hij lucht zuigt.

Ik ben nu echt opzoek naar het beste voer, ism Dorientjuh hier van bokt. Mijn paard is al van een graatmager paard, naar een nu bijna te dik paard gegaan oa door haar advies. Dus samen met haar zoek ik door tot dat mijn paard helemaal happy is en vol energie zonder lucht te zuigen. Ik weet dat je met een goed voerschema al heel ver kan komen!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:07

Elke87 schreef:
Ik lees hier zo nu en dan eventjes op dit topic. Aangezien mijn paard ook een luchtzuiger is. Ik ben ervan overtuigd dat luchtzuigen nooit een verslaving is en dus altijd een oorzaak heeft. Dit hoeft ook zeker niet per se zijn maag te zijn. Bij mijn paard zijn het namelijk overduidelijk zijn darmen.

ben het met je eens dat luchtzuigen altijd een oorzaak heeft maar luchtzuigen wordt op den duur bijna altijd een verslaving. ;) dit komt door de endorfinen die vrijkomen tijdens het zuigen. die van mij is ook begonnen met zuigen omdat hij last had van z'n maag/darmen. op een gegeven moment waren de maag-darmklachten zeker weten over maar toch bleef hij zuigen. uit verslaving. ik heb hem echt af moeten laten kicken en op een gegeven moment deed hij het ook niet meer.
je moet er dus niet op rekenen dat als de oorzaak weg is hij ook direkt stopt met zuigen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:32

Tieme schreef:
Elke87 schreef:

ben het met je eens dat luchtzuigen altijd een oorzaak heeft maar luchtzuigen wordt op den duur bijna altijd een verslaving. ;) dit komt door de endorfinen die vrijkomen tijdens het zuigen. die van mij is ook begonnen met zuigen omdat hij last had van z'n maag/darmen. op een gegeven moment waren de maag-darmklachten zeker weten over maar toch bleef hij zuigen. uit verslaving. ik heb hem echt af moeten laten kicken en op een gegeven moment deed hij het ook niet meer.
je moet er dus niet op rekenen dat als de oorzaak weg is hij ook direkt stopt met zuigen.

Dat is het punt waar ik ook met de dierenarts tegenaan loop. Als mijn paard zich goed voelt wat ik onder andere merk aan de hoeveelheid energie, zuigt hij ook minder lucht of zelfs helemaal geen lucht. Hij heeft dan ook periodes dat hij helemaal niet luchtzuigt. (Deze periodes waren vlak nadat ik hem 5 dagen achter elkaar had ontwormd, maar dat is een heel verhaal)

Ik denk wel dat hij bij iedere kleine verandering sneller luchtzuigt, omdat hij weet wat het met hem doet.

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 18:40

Ik heb een jaarling die doet luchtzuigen. Ze doet het al vanaf dat ze 3 maanden oud is. De dierenarts zei dat het erfelijk was. Nu heb ik gehoord dat haar voorouders luchtzuigen of luchtzuigers geven. Ze is een voice x scandic. Het schijnt dat Scandic en De Niro luchtzuigers geven of het zelf doen. De moeder van mn jaarling was echt een stresskip. Dus ik weet niet precies of het nou maagklachten zijn of erfelijk is? Wie kan mij helpen of tips geven?

Elisa2

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:32

OOseven schijnt het door te geven{vader van Voice} maar waarschijnlijk vererft ie zenuwen en een zwak maag/darmstelsel door.
De dierenarts kan uitsluiten of je jaarling een maagzweer heeft,ik zou er wel snel naar laten kijken want nu kun je er nog op tijd bij zijn.

Heeft iemand ervaring met luchtzuigers die veel koliek hebben? Ik heb de mijne al 5 jaar en hij zoog al toen ik hem kocht.Jarenlang heeft hij nooit koliek gehad {ik houd hem trouwens zonder band} na een kuurtje maagcompositum ging het zelfs heel goed met hem.Maar een paar maanden geleden begon ie weer veel erger lucht te zuigen en ook wat af te vallen.En sinds 3 weken heeft ie nu 3 keer lichte koliek gehad..ik heb het op kunnen lossen steeds met colosan.En ik heb weer maagcompositum besteld voor een eventuele zweer.Maar heeft iemand nog meer tips? of hetzelfde meegemaakt?
Hij krijgt nu wel kuil,dat heeft ie vorig jaar ook gehad en is toen helemaal goed gegaan.De koliekaanvallen komen niet daardoor want het was daarvoor dus al aan de gang.

Anneloes1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 18:51

De Niro is de vader van Voice ;) Ja ik zal de dierenarts er eens naar laten kijken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:22

Elisa2 schreef:
Hij krijgt nu wel kuil,dat heeft ie vorig jaar ook gehad en is toen helemaal goed gegaan.De koliekaanvallen komen niet daardoor want het was daarvoor dus al aan de gang.

het kan zijn dat de kuil op dit moment zuurder is dan vorig jaar en dat hij daar nu last van heeft. verder niets veranderd in de hoeveelheid krachtvoer??

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:08

Hee,
mijn paard zuigt ook lucht, dus ik lees hier mee !
ik geef m sinds kort een supplement dat een beschermend laagje tegen de maagwand maakt, en ook werkt tegen het zuigen. Weet even niet zo snel hoe het heet, het komt uit duitslang iig.
Hij zit nu al een stuk beter in zijn vel en is vrolijker. Alleen bij ons op stal krijgen ze dus wel kuil gevoerd, maar is dit echt zo 'erg' ?

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 12:11

Citaat:
ik heb hem echt af moeten laten kicken en op een gegeven moment deed hij het ook niet meer.

Hoe heb je hem af laten kicken dan ?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 14:32

Tieme schreef:
Elisa2 schreef:

het kan zijn dat de kuil op dit moment zuurder is dan vorig jaar en dat hij daar nu last van heeft. verder niets veranderd in de hoeveelheid krachtvoer??

Nee niks veranderd verder,ik zat er ook aan te denken dat de kuil mischien zuurder was.Maar we hebben op zich een hele mooie droge kwaliteit,echt paardenkuil.En het is daarvoor ookal begonnen..daarom twijfel ik ook of het er mee te maken heeft..hoewel je weer niets moet uitsluiten natuurlijk.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 18:52

MonteKarlo schreef:
Hee,
mijn paard zuigt ook lucht, dus ik lees hier mee !
ik geef m sinds kort een supplement dat een beschermend laagje tegen de maagwand maakt, en ook werkt tegen het zuigen. Weet even niet zo snel hoe het heet, het komt uit duitslang iig.
Hij zit nu al een stuk beter in zijn vel en is vrolijker. Alleen bij ons op stal krijgen ze dus wel kuil gevoerd, maar is dit echt zo 'erg' ?

Kuil is zuurder dan hooi en daardoor slecht voor de maag. Het beste is dus om hooi te voeren, maar het lijkt bijna onmogelijk als je op een pensionstal staat. Vaak wordt er kuil gevoerd oa omdat het makkelijker is op te slaan. En veel mensen zijn zich er niet van bewust dat kuil erg zuur kan zijn. Ook al is het erg droog, het is en blijft zuurder dan hooi.

Maar daarnaast is krachtvoer net zo goed slecht voor de maag, omdat daardoor de zuurtegraad ook stijgt. Ik zeg daarom liever geen krachtvoer geven. Maar als je dit dan toch per se wilt, zoveel mogelijk over de dag verspreid.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 13:00

Wij hebben daarom ook muesli omdat dat lichter verteerbaar is en ze krijgen er niet zoveel van en alles inderdaad weer zo goed mogelijk verdeeld.

Ik kijk het even aan met het kuil,als het niet gaat moet ik maar weer hooi voor hem aanschaffen.

MonteKarlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 14:14

Ik sta idd op een pensionstal, dus dat word lastig wat beterft het hooi.
Krachtvoer krijgt ie dus samen met dat supplement wat helpt het zuur te neutraliseren,
hier zou hij dus minder last van kunnen hebben.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:21

MonteKarlo schreef:
Ik sta idd op een pensionstal, dus dat word lastig wat beterft het hooi.
Krachtvoer krijgt ie dus samen met dat supplement wat helpt het zuur te neutraliseren,
hier zou hij dus minder last van kunnen hebben.

Een middeltje wat ervoor zorgt dat zn maag niet zo zuur wordt (maagcompositum) is nu ook mijn oplossing, maar tijdelijk. Ik vind het belangrijk dat je je paard zo voert dat er niet allerlei middeltjes bij hoeven, om het maar beter te maken.. Vandaar dat ik nu ook weer opzoek ben naar ander voer, waar mijn paard nog minder van hoeft in te nemen, om toch aan alle behoefte te voldoen.

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 19:22

Elisa2 schreef:
Wij hebben daarom ook muesli omdat dat lichter verteerbaar is en ze krijgen er niet zoveel van en alles inderdaad weer zo goed mogelijk verdeeld.

Ik kijk het even aan met het kuil,als het niet gaat moet ik maar weer hooi voor hem aanschaffen.

Let wel op dat je muesli hebt zonder toegevoegde suiker (melasse), dit is bij muesli namelijk meestal het geval.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-10 12:14

Ja klopt,wij hebben zonder melasse een natuurlijke kruidenmuesli.We proberen onze paarden zowiezo zo goed mogelijk te voeren maar dat is best lastig.Mijne krijgt nu ook maagcompositum,vorig jaar werkte dat erg goed bij hem dus ik hoop dat het nu weer zo goed gaat werken.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:46

ik heb ook een luchtzuiger, ik heb hem wel een band om, want zonder band word het ook niets beter hij is 10 jaar maar heeft al een behoorlijk (rond) gebit vandaar ook de band, hij zuigt alleen na de biks, sinds kort heb ik hem op naturals best en kruiden malance staan met luzerne nu eet hij een stuk rusteriger en merk ook dat hij minder zuigt! Binnen kort komt er een holistisch dierenarts hem helemaal na kijken :D

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:41

ik voer mijn luchtzuiger sinds kort lucerne van hartog bij. het lijkt wel of hij tijdens het eten inderdaad minder zuigt! is de lucerne van hartog trouwens een goede lucerne of kan ik beter wat anders voeren?

Mrietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 12:36

deniejs schreef:
ik voer mijn luchtzuiger sinds kort lucerne van hartog bij. het lijkt wel of hij tijdens het eten inderdaad minder zuigt! is de lucerne van hartog trouwens een goede lucerne of kan ik beter wat anders voeren?

de luzerne van hertog is goed vind ik mijn pony zuigt ook minder na het eten nog maar 1 tot 4 x en dan begint ze direct aan haar hooi
voorheen was het zo dat ze bijna gen tijd had om te eten omdat ze wilde zuigen en na het eten nog een kwartier stond te doen...ook voer ik er maagcompositum bij en het gaat prima zo

suc6

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:56

Als jullie nu merken dat je paard eigenlijk alleen zuigt na eten van brok. Waarom zoek je dan niet een brok waar je veel minder van hoeft te geven, zodat het niet als één bonk in zn maag komt? Of zorg je dat je paard van mijn part 10 keer op een dag wordt gevoerd, als snap ik dat dat vaak lastig te realiseren is.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:38

daarom ben ik dus lucerne aan het voeren als uiteindelijk geen of vermindering vh brok ;)

ChapChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 23:43

meld me even lees mee

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 21:07

deniejs schreef:
daarom ben ik dus lucerne aan het voeren als uiteindelijk geen of vermindering vh brok ;)

hopelijk dan wel luzerne zonder melasse anders heeft het nog weinig nut ;)

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 20:03

Zijn er nou echt nergens middelen voor tegen dat luchtzuigen?
mijn paard heeft nu afgelopen week 2x koliek gehad steeds dat gezeik volgens de da is er niets tegen ja een band die heeft die om maar werkt ook niet :(

Elke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 22:01

roybrit schreef:
Zijn er nou echt nergens middelen voor tegen dat luchtzuigen?
mijn paard heeft nu afgelopen week 2x koliek gehad steeds dat gezeik volgens de da is er niets tegen ja een band die heeft die om maar werkt ook niet :(

Er is geen middel tegen luchtzuigen, omdat luchtzuigen een gevolg is van pijn. Dus je moet kijken waar die pijn vandaan komt. Als je paard koliekerig is, is het voor de hand liggend dat de pijn vanuit zijn maag of darmen komt.

Je paard krijgt dus GEEN koliek van het luchtzuigen, maar omdat er iets mis is met zn maag of darmen.

Zoals je hier leest heeft het vaak te maken met een maagzweer. Maar mijn paard is bijvoorbeeld lucht gaan zuigen, omdat hij een worminfectie heeft.