[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tylando

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:28

Mijne eet em gewoom in een propje brood.
Elke ochtend door zijn voer.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:30

Die van mij had vroeger voernijd nu interesseert brokken/muesli helemaal weinig meer. Zeker ook sinds hij op onbeperkt hooi staat. En soms vind die van mij een simpel bakje met luzerne net zo lekker.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:40

Gelukkig eet de mijne m op door een voertje. Gaat prima alleen ff opletten dat ze m niet laat vallen, ze eet als een varken en laat nog al eens wat vallen haha.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 21:59

Queelens ik ga uiterlijk half 8 weg dus dat is dan nog niet echt een optie.

Hier gaat het pilletje in een stukje appel. Gaat tot nog toe prima

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:41

Ik doe het in een stukje appel.Maar niet te groot omdat madam het dan niet eet.Ze knoeit ook heel veel,dus los tussen het eten kan niet.Ik weet dan niet of de pil naast de bak is gevallen en de appel zie ik liggen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 09:51

Ik spuit het nog steeds met beetje water in de mond. Dan weet ik 100% zeker dat hij het binnen krijgt.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 14:15

@queelens valt er niet iets met stalgenoten te regelen? Ik sta op het doe het zelf stal in de winter staldiensten krijgt hij hem sochtends nu zomers savonds. Als ik een late dienst heb (werk onregelmatig) doen stalgenoten het en ik zet af en toe hun paard met veulen buiten. Ik zou het persoonlijk niet aandurven om te stoppen.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:04

Dag allemaal, mag ik hier binnen komen vallen?

Vandaag precies twee weken geleden heeft het paard van mijn vriendinnetje de diagnose cushing gekregen.
De dierenarts kwam eigenlijk voor haar mok beentje maar vriendinnetje heeft gelijk op cushing laten testen. Het paard is een 19 jarige merrie die eigenlijk al heel wat jaartjes met pensioen is.
Het afgelopen winterseizoen was ze wat aan het kwakkelen. Telkens niet helemaal fit, lage weerstand, pakte alle virusjes mee, bultjes op haar lichaam, prut ogen, flink mokbeen en zo nog wat dingetjes. Ook heeft ze de typische cushing vacht.
Uit het bloedonderzoek kwam dat ze inderdaad zonder twijfel cushing heeft. We hebben even de tijd genomen om uit te zoeken wat ze wilde met deze diagnose;pergolide, prascend of nog even wachten met behandelen.
Uiteindelijk is besloten om toch met medicijnen te beginnen.
Hieronder de link naar het topic wat ik destijds had aangemaakt.

[MD] Cushing, en nu?

Het was een heel lastig moment. Nooit verdiept in PPID en nu moesten we ineens met stel en sprong ons verdiepen in de ziekte en de behandeling omdat de merrie zo ziek bleek te zijn. Gelukkig had ze een superfijne dierenarts! Die heeft ons echt goed geholpen met alle vragen. Vandaag gaat de eerste dag worden met de medicijnen.

Hebben jullie misschien nog tips en trics? Bijvoorbeeld hoe het tabletje het beste ingenomen kan worden en na hoeveel tijd je resultaat kunt verwachten. Überhaupt wat je kunt verwachten en zijn er nog bijwerkingen ban de medicatie?
Ik las hier al dat brood en appel met medicijnen goed gegeten wordt. Maar zo miet hoe los je dat dan op? Las ook dat paarden minder eetlust konden krijgen van de medicijnen?

We zijn ondanks alle informatie toch onervaren op het gebied van cushing maar we willen er alles aan doen om dit paard nog een goed leven te bieden en weer lekker in haar vel te Laten zitten.

De merrie is het beste maatje van mijn paard. Ze zijn al heel lang samen.
Ge arrangeerd huwelijk wat goed is uitgepakt zeg maar :D
Mijn paard is 24, dus het is een bejaard stel maar hopelijk kunnen ze nu met de medicijnen nog lang samen blijven!

Afbeelding

Afbeelding

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 16:09

wouterpaard schreef:
@queelens valt er niet iets met stalgenoten te regelen? Ik sta op het doe het zelf stal in de winter staldiensten krijgt hij hem sochtends nu zomers savonds. Als ik een late dienst heb (werk onregelmatig) doen stalgenoten het en ik zet af en toe hun paard met veulen buiten. Ik zou het persoonlijk niet aandurven om te stoppen.

Heb ik ook aan zitten denken inderdaad. Zijn alleen weinig mensen die echt elke dag komen, laat staan rond een vast tijdstip. maar wil het indd een iemand even vragen die er wel regelmatig is. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 17:23

@itsmi ik geef die pillen al jaren met een spuit met wat water in de mond. Zoals je ontworming geeft.
Ben je meteen zeker dat ze alles binnen hebben. :)
Smaak en eetlust is hier bij 1 merrie toch wel wat veranderd na enige tijd. Ze eet altijd eerst haar hooi en dan pas haar mineralenbrokjes. Terwijl ze vroeger voor die brokjes een moord zou gedaan hebben }>
Bij de andere is er niks veranderd kwa eetlust.

Als je begint met die pillen, eten ze vaak wel wat minder. Maar dat komt ook wel weer goed. Gewoon met een niet te hoge dosis beginnen en langzaam opbouwen. Zo voorkom je de meeste narigheid.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:55

Itsmi, beste en belangrijkste is om niet gelijk met een hoge dosis te beginnen om zeer vervelende bijwerkingen zoals niet meer willen eten en totaal van de wereld lijken te zijn te voorkomen !!!

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:02

We bouwen op volgens het schema van de dierenarts. We zijn vanavond begonnen met een half tabletje. Dat is niet teveel toch?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:03

Kijk gewoon aan hoe ie het erop doet.
Ik ben toen gelijk met een hele begonnen uit onwetendheid. Is wel allemaal goed gegaan.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:04

Pandora2 schreef:
@itsmi ik geef die pillen al jaren met een spuit met wat water in de mond. Zoals je ontworming geeft.
Ben je meteen zeker dat ze alles binnen hebben. :)
Smaak en eetlust is hier bij 1 merrie toch wel wat veranderd na enige tijd. Ze eet altijd eerst haar hooi en dan pas haar mineralenbrokjes. Terwijl ze vroeger voor die brokjes een moord zou gedaan hebben }>
Bij de andere is er niks veranderd kwa eetlust.

Als je begint met die pillen, eten ze vaak wel wat minder. Maar dat komt ook wel weer goed. Gewoon met een niet te hoge dosis beginnen en langzaam opbouwen. Zo voorkom je de meeste narigheid.

Thanks voor je tip!
Ze heeft het nu "per ongeluk" ingenomen met een handje vol snoepjes. We dachten dan proeft ze het niet dat kleine halve tabletje. Maar ze had het wel door, ze liet hem vallen en uiteindelijk nam ze hem wel weer in. Maar morgen gaat ze dat natuurlijk niet meer doen!

We doen morgen in een partje appel verstoppen. Als je het met water doet wordt het dan niet te dun om als wormen kuur te geven? Dan loopt het er toch zo weer uit?

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:05

tylando schreef:
Kijk gewoon aan hoe ie het erop doet.
Ik ben toen gelijk met een hele begonnen uit onwetendheid. Is wel allemaal goed gegaan.

Wat waren de klachten toen? Van de wereld af zijn en niet meer willen eten?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 20:19

Geen :)

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 09:02

itsmi schreef:
Als je het met water doet wordt het dan niet te dun om als wormen kuur te geven? Dan loopt het er toch zo weer uit?

Je kunt beter een klein spuitje nemen, kun je bij apotheek of dierenarts vragen(zonder naaald natuurlijk), van 5 ml ofzo: open trekken, pilletje erin, weer achterkant erin doen, dan wat water opzuigen, even wachten, beetje schudden en klaar.

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:10

pluisbeer schreef:
itsmi schreef:
Als je het met water doet wordt het dan niet te dun om als wormen kuur te geven? Dan loopt het er toch zo weer uit?

Je kunt beter een klein spuitje nemen, kun je bij apotheek of dierenarts vragen(zonder naaald natuurlijk), van 5 ml ofzo: open trekken, pilletje erin, weer achterkant erin doen, dan wat water opzuigen, even wachten, beetje schudden en klaar.

Ja precies zo doe ik het al een aantal jaar en gaat super :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:03

Ik heb die spuiten van 20cc, met die kleine knoei ik zelf teveel...iets met lompe vingers :+
Goed achter op de tong spuiten en even hoofdje omhoog houden, dan spuwen ze niks uit.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:43

Thanks voor alle tips!
Een klein spuitje kan ik wel aankomen, ik werk in het ziekenhuis.
Maar wil het eerst nog even op de voor mij makkelijke manier proberen. Vandaag gaan we het halve tabletje (wat echt klein is trouwens!) in een partje appel stoppen.
Zolang dat goed blijft gaan blijven we dat doen. En anders gaan we jullie andere tips uitproberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:48

Nog een tip, zorg voor variatie!
Als ik die van mij een week lang de pil in een appel stop eet hij daarna de rest van zn leven geen appel meer. Als ik het echter afwissel, en ook appel zonder pil geef en dan de pil in de slobber doe o.i.d. linkt hij niet de vieze smaak aan de appel en verpest ik dat dus ook niet voor hem of mezelf.

Daarbij komt door vocht juist de vieze smaak extra vrij dus ik zou de pil eerder in een stukje brood kneden o.i.d..

Krentenbollen eet hij om deze reden al niet meer, appelsnoepjes ook niet en nog meer dingen omdat ik niet afwisselde :o

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 14:59

Ohh wat een goede, daar had ik nooit bij stilgestaan #)
Variatie is dus het belangrijkste bij het geven!
Dus brood, appel, slobber, spuitje, krentenbollen etc

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 15:12

Verschilt per paard. De mijne krijgt het gewoon in een kwart boterham gevouwen en dat gaat moeiteloos. Maar als hij een keer uit het stukje brood is gevallen eet ze hem ook zo nog uit de hand. In het begin niet, toen vond ze de pil vies, ondertussen weet ze dat die pil haar helpt en vraagt ze er om. :9

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 17:24

Het verschilt inderdaad per paard. Die van mij eet het halve pilletje al twee jaar op met een handje muesli (wat hij ook als gewoon voer krijgt)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 18:57

Om te beginnen met een half pilletje kan al (veel te ) veel zijn, maar dat verschilt per paard natuurlijk.