[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dookia

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:58

Idd want mijn emoties hebben al veel afgezien momenteel. Eens we hem er een beetje doorkrijgen gaan we moeten onderzoeken of hij nu cushing en adisson heeft.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:17

Je wordt zo heen en weer geslingerd...
Ik hoop dat je snel duidelijkheid krijgt!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 09:40

Sterkte Dookia, nogmaals..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 10:57

Dookia, wat maken jij en Shamrock veel mee... Prednisolon is echt troep, ik heb het zelf heel lang moeten slikken en kan me heel goed voorstellen dat hij er slecht op reageert.

Ik heb ook even een dringende vraag (want moet over een uurtje beslissen):

Equest pramox voor een cushing pony - ja/nee ? En waarom ?

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:04

Ga even met de zoekfunctie rechtsbeneden naar Equest pramox. Je vinden dan vraag en antwoord van enkele weken geleden.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:07

Nado schreef:
Dookia, wat maken jij en Shamrock veel mee... Prednisolon is echt troep, ik heb het zelf heel lang moeten slikken en kan me heel goed voorstellen dat hij er slecht op reageert.

Ik heb ook even een dringende vraag (want moet over een uurtje beslissen):

Equest pramox voor een cushing pony - ja/nee ? En waarom ?

Volgens mij stond eerder hier in het topic dat praziquantel wordt afgeraden bij paarden met Cushing. En ook dat je beter ivermectine kan geven.
Sen heeft paar maanden geleden wel Equest Pramox gehad, en dat is goed gegaan.
Laatst bijgewerkt door Meert op 30-01-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:10

Ik geef al jaren equest aan mijn paard maar nooit problemen mee gehad.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:17

Pramox is met moxidectine ipv ivermectine. Ik zal even de zoekfunctie bekijken.

Zoekfunctie geeft aan dat het niet verstandig is voor IR paarden, maar ook dat er mensen zijn die ermee ontwormd hebben en geen problemen hebben gehad.

Het is zo dat er bij 1 van de paarden in de kudde wormen ontdekt zijn, dus de hele kudde (die al meer dan een jaar alleen mestonderzoek krijgt) 1 x met equest pramox gedaan wordt om zo een breed spectrum evt. problemen aan te pakken. Cushing pony gaat op dit moment trouwens super. Volop aan het verharen, helemaal rad, wakker en vrolijk. Ook voor zijn doen heel goed op gewicht (makkelijk te mager). Aangezien ze zondag gaan verhuizen wil ik ze graag wormvrij meenemen naar de nieuwe plek, vandaar mijn grote twijfel.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:22

Pramox is met praziquantel en moxidectine. Geef hem hier ook ieder jaar en nog nooit problemen gehad.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:28

Gebaseerd op de gegevens van ECIR: er zijn meer problemen geconstateerd met het gebruik van praziquantel ( de 'pra' in pramox) dan met ivermectine. Sommige paarden reageren er niet goed op, soms resulterend in bevangenheid.
Het zijn anecdotische gegevens - ik zou moeten uitzoeken of er ook wetenschappelijke resultaten zijn..

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:33

Ik heb de Equest pramox een paar weken geleden gegeven aan shamrock omdat er gedacht werd aan bloedwormen. Hierop heeft hij niet speciaal raar gereageerd

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:37

Nado schreef:
Pramox is met moxidectine ipv ivermectine. Ik zal even de zoekfunctie bekijken.

Zoekfunctie geeft aan dat het niet verstandig is voor IR paarden, maar ook dat er mensen zijn die ermee ontwormd hebben en geen problemen hebben gehad.

Het is zo dat er bij 1 van de paarden in de kudde wormen ontdekt zijn, dus de hele kudde (die al meer dan een jaar alleen mestonderzoek krijgt) 1 x met equest pramox gedaan wordt om zo een breed spectrum evt. problemen aan te pakken. Cushing pony gaat op dit moment trouwens super. Volop aan het verharen, helemaal rad, wakker en vrolijk. Ook voor zijn doen heel goed op gewicht (makkelijk te mager). Aangezien ze zondag gaan verhuizen wil ik ze graag wormvrij meenemen naar de nieuwe plek, vandaar mijn grote twijfel.

Wat voor wormen zijn er gevonden? Heb je al weleens eerder Equest Pramox aan je pony gegeven?
Ik bedoelde trouwens niet dat er in Equest Pramox ivermectine zit, maar dat je beter alleen ivermectine kan geven ipv praziquantel en moxidectine (tenminste dat stond ergens in dit topic).
Laatst bijgewerkt door Meert op 30-01-14 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:40

Dookia, en gaan ze nu iets anders geven ipv de prednisolone ? Ivm de super gevoeligheid ervoor...

Nado, je kan je cushing paard dan toch gewoon een andere wormkuur geven ? Waarom zou je het risisco lopen ?

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 11:47

Ff hier weer een update. Ik kom toe bij de DA deze morgen en zie een vrolijke shamrock, al zijn voordroog van Jopack was netjes opgegeten, hij had ook gedronken en er stond gisteren een halve emmer grasmix en ook deze was leeg. Dus ik roep hem bij mij en ik zie hem strompelen. Ik dacht meteen oliebol wat is dat nu. Ik dacht meteen aan hoefbevangheid natuurlijk en dan was het over en uit. Want dan kon hij niet meer behandeld worden voor zijn darmklachten. ik haal hem uit de stal en op het harde stapt hij ietske vlotter. (raar natuurlijk voor bevangenheid. Meteen zijn hoevetjes gespoeld met koud water en het werd duidelijk dat hij maar pijn had aan zijn rechter-voorbeen. Zelfde been waar hij al een griffelbeenbreuk heeft gehad en zelfde been ook waar hij een peesprobleem heeft gehad. Hij had ook geen pijn bij het steunen maar eerder bij het opheffen van het been en we hebben ook geprobeerd om even op het zand te gaan en daar het hij het dus erger dan op harde grond. => niet bevangen dus, oef

Om 8 u was de DA geweest naar zijn stal en toen stapte hij normaal rond in zijn stal, en toen ik toekwam om 9u45 had hij dat probleem. Nu er zijn twee mogelijkheden waar we aan denken

Of hij is gestruikeld en zich slecht opgevangen omdat hij behoorlijk zwak is

Of dit is nog een bijwerking van de prednisolone.

Hij krijgt straks een pijnstiller en vanaf morgen terug duivelsklauw en tendoncure. En morgenochtend mag hij terug dexa krijgen dan.

Pffff heb het gevoel dat hij echt alles krijgt och arme. Nu hij lijkt nu erg vrolijk gelukkig. Had ook heel mooie mest vandaag en nog goed aan het eten

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:13

@maris, omdat je met ivermectine niet alle wormen pakt, vandaar.

Ik heb even op internet gestruind en met de DA van mijn hond (die ook paarden doet, maar niet die van mij) gebeld en moxidectine is wel de aangewezen stof voor rode bloedwormen, maar de praziquantel die erbij in zit is alleen gericht op lintwormen. Dus de vraag is: hoe waarschijnlijk is het dat ze lintwormen zouden kunnen hebben. Moeilijk!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:23

Ivermectine pakt alle wormen aan, behalve lintworm.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:24

Niet de ingekapselde larven van de bloedworm, en aangezien het hier om bloedwormen gaat wil ik daar liever geen risico op nemen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:29

Dan kun je beter de gewone Equest gebruiken want het is de moxidectine die ook ingekapselde wormen bestrijden kan - dat doet de praziquantel niet,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:32

het is volgens mij eerder de moxidectine waar ze op reageren en niet de praziquantel.
Je hebt volgens mij wormkuren met ivermectine en praziquantel.
En dan kun je twee weken daarna panacur geven,vijf dagen lang.Door het voer.Die pakt ook de ingekapselde aan.(drench voor koeien 10%)
Lintworm komt redelijk vaak voor.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 12:56

Ik dacht dat lintworm voornamelijk voorkwam in weilanden die bemest worden met koeien of kalveren mest/drijfmest/rauwe mest , of is dat een fabeltje?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 13:00

lintworm kwam toch van de mosmijt?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:22

Dookia, mijn da is helemaal geen fan van duivelsklauw !!! dat schijnt echt niet zo onschuldig te zijn als men vaak denkt. had je daarover al overlegd met de da ?????
Volgens mij kan het voor ernstige maagproblemen zorgen ( en dan kan ik me voorstellen dat als je dat lang geeft de darmen er ook last van gaan krijgen ).

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:26

Hij heeft een hele tijd duivelsklauw gekregen zonder probleem. Waar vind je dat terug dat deze maagproblemen kan geven?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:27

Dat zegt mijn paardendierenarts.

Google er maar op. Dan vindt je oa : aware that a side effect of devils claw is also stomach ulcers the same as bute.

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-14 15:47

Maris schreef:
Dat zegt mijn paardendierenarts.

Google er maar op. Dan vindt je oa : aware that a side effect of devils claw is also stomach ulcers the same as bute.

Ja maar buut kan ik niet gebruiken samen met de corticos. Moet ik hem dan pijn laten hebben?