[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:03

Senna had het vrijdag ook erg warm onder haar RSIH. Gistermiddag heeft ze daarom op stal gestaan en ik ga haar zo weer binnenzetten. In het land is verder geen schaduw en zonder deken vind ik ook geen optie (en dan zal ze het nog steeds warm hebben).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:38

die van mij heeft gisteren overdag in zijn box gestaan en daar is het lekker koel en hij stond nat onder de deken. Ze zijn gisteravond/nacht naar buiten gegaan en vanmorgen weer binnen gehaald. Die van mij zweet zich ook kapot onder de deken in de zon, en dat gaat bij hem ook altijd ongelooflijk jeuken. Wat bij hem goed helpt is dan lekker goed wassen met tea tree shampoo. bij ons is op de wei ook geen beschutting vandaar dat ze nu overdag binnen blijven en savonds/snachts naar buiten gaan. Het was vannacht hier nog steeds 24 graden dus dat vind ik nog warm zat indd

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:11

Ik kan ze gelukkig overdag in de bak zetten. Daar staan rondom bomen dus kunnen ze in de schaduw. Op de wei is overdag niet te doen. Geen schaduw, alleen maar de brandende zon. Dus overdag in mijn bak en als de zon onder is 's nachts weer op de wei.

De deken blijft wel op want anders is de schade niet te overzien. En 's avonds lekker onder een lauwe douche, dat vinden ze heerlijk. Even het zweet eraf spoelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:41

Ik heb Flint even helemaal natgespoeld en zijn hoofd en oren ingesmeerd met uiercreme, veerust erop gespoten en met een vliegendeken de weide in. Hier in de stal ligt de temperatuur nog vele malen hoger dan buiten, dus dat is geen optie. We hebben sowieso erg weinig schaduw op het terrein. Vanavond weer een afspoelbeurt.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 12:44

mijn rijpaardje heeft zomerexeem heel erg. het is een arabische volbloed en heb begin deze zomer besloten dat zij beter zonder manen kan dan met.

ze had vrijwel alles er al afgeschuurt dus heb er een tondeuse over gehaald. en het staat haar niet verkeerd!.

het jeukt haar nu veel minder. en ze word 2 x daags ingesmeerd met dode zee gel. en dat werkt erg goed!

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 13:34

Gister Nandeau al om 13:00 binnen gezet, paddock was niet te harden meer..
Lekker op stal zonder deken en met een lading antivlieg.
Hij is goed de nacht door gekomen en is vanmorgen vanaf 10 tot 13:00 weer buiten geweest.
Nu weer lekker zonder deken op stal met weer een flinke dosis antivlieg (gaat nu wel snel op dat spul.. maarja het werkt).
Vanavond even lekker afspoelen en dan krijg hij de deken weer om...
Begreep dat het morgen minder warm wordt dus hoop dat het dan mee valt, moet namelijk tot 3 uur werken..

Ons weer station geeft nu trouwens in de volle zon op 6 meter hoogte 36,5 aan...

Afanaisa91

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 14:57

Pfoe, 36,5! Niemand mag meer zeuren over de 'koude zomers' in NL...

Dep heeft gisteren de hele dag in de schaduw gestaan en het prima uitgehouden onder de RSIH. Vandaag was het 'schaduwgras' in de wei op en staat ze toch wat meer in de zon. Dus, net even lekker onder de slang, gewassen met de teershampoo en op een klein stukje staart derfen uitgeprobeerd. Duimen dat ze er tegen kan, hoor tot nu toe veel positieve verhalen!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:43

Blacky heeft volgens mij juist aangename bescherming tegen de zon door zijn RSIH, zweet helemaal niet. Ik heb het idee dat de "witte" stof juist zonlicht en warmte terugkaatst, Blacky is zwart :+ wat juist warmte vasthoud.
Famke stond juist zonder deken te zweten in de wei. Ook donker, maar niet zwart. Zij had wel voor een lekkere graasplek in de zon gekozen, i.p.v. te luieren in de schaduw.

We hebben ze allebei een douche (zonder shampoo) gegeven en daarna lekker laten rollen in de bak. Famke is met zand en al de wei weer in gegaan, Blacky hebben we laten drogen en geborsteld in de schaduw. Met deken op weer terug in de wei.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:47

Bij ons was besloten ze 's avonds naar buiten te doen en overdag binnen. Werkt ook goed :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 15:53

Wij hebben ze allemaal 24/7 buiten staan, maar alle weilanden zijn omzoomd met bomen dus er is altijd schaduw in de wei. Dat is dan weer het voordeel van de Veluwe ;)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:29

Iemand nog tips/oplossing?

- paard staat 4u per dag op een afgevreten wei
- krijgt 2 à 3 plakjes hooi per dag
- 's ochtends puur culio
- 's avonds brandnetelextract
- draagt een RSIH
- wordt gesmeerd met derfen en befix
- staat in training

En nog stééds schuurt ze...

Mijn eigen haflinger staat op dezelfde locatie, krijgt meer hooi, krijgt krachtvoer, en schuurt zeer weinig (enkel ogen en uier).
Staat iets minder op de wei en is slanker, maar kan het dan puur aan dit liggen?
Het paard staat niet vet, maar is ook geen slank model (is zowiezo een stevige merrie qua bouw).
Het is het paard van Vie hier in het topic, voor degene die een foto willen zien.

Ik vind het zo erg voor haar en haar paard, ze heeft haar paard speciaal naar mijn wei gezet
zodat het paard dichter bij huis staat en omdat mijn eigen paard zo weinig last heeft van de eczeem, doet ze het alsnog...

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:48

chipieke schreef:

- 's ochtends puur culio
- draagt een RSIH
- staat in training

Mijn eigen haflinger staat op dezelfde locatie, krijgt meer hooi, krijgt krachtvoer, en schuurt zeer weinig (enkel ogen en uier).
Staat iets minder op de wei en is slanker, maar kan het dan puur aan dit liggen?
Het paard staat niet vet, maar is ook geen slank model (is zowiezo een stevige merrie qua bouw).
Het is het paard van Vie hier in het topic, voor degene die een foto willen zien.

Ik vind het zo erg voor haar en haar paard, ze heeft haar paard speciaal naar mijn wei gezet
zodat het paard dichter bij huis staat en omdat mijn eigen paard zo weinig last heeft van de eczeem, doet ze het alsnog...

Is de deken opgegaan voor de jeuk of na de jeuk?
Niet teveel met derfen of befix smeren. (ging bij mij mis, haar uitval en meer jeuk) Gebruik met mate dus! Klein beetje om de dag smeren moet voldoende zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 13:59

Is de deken op tijd opgegaan?
Is ze weleens gereinigd?

Zo zie je maar weer dat de deken1 het op die plek goed doet, en de ander totaal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:01

welk product vinden jullie fijn op staart en manen?
enige plek waar mijn pony soms schuurt namelijk..

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:04

Ik (eerder mijn paard :P) gebruik Switch en ben er tevreden van :j !

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:05

De deken is opgegaan in maart, dus ruim op tijd.
Voor de rest weet ik niet of ze reeds een drainagekuur heeft gekregen,
ik heb ook geen idee hoeveel derfen/befix ze smeert...

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:15

Het gaat idd om mijn hafje. Ze heeft haar deken op sinds maart (RSIH), voor ze nog maar dacht aan schuren zal ik zeggen. Vorig jaar was ik te laat met op doen (toen wist ik niet dat het zo erg was, de jaren daarvoor had ze namelijk niet echt veel geschuurd) en had ze alles af geschuurd. Heb een drie maanden geleden een nieuwe gekocht omdat er in de oude een grote scheur zit. Nu sinds vandaag zit er dus ook een giga scheur in de hals, ding is eigenlijk niet te herstellen en niet meer bruikbaar... (Andere is gewassen en gaat vanavond weer op.) Plaatjes van de stal hangen weer los, daaraan zie ik dat ze geschuurd heeft. Deken wordt wel es gewassen als het te gortig wordt door alle producten. (Eén keer met wasmiddel, extra spoelen en dan laat ik em nog een keer zonder (+ extra spoelen) draaien.)

Ik gebruik Befix voor haar navel, ogen en oren. Derfen voor haar manen en staart. Ik doe gewoon wat op mijn vingers en masseer dat in, Derfen druppel ik wat op de manenkam en wrijf dan uit. Af en toe was ik haar met van die bruine (teer?)shampoo (iets tegen jeuk iig), goed uitgespoeld uiteraard. Ze komt van 24u per dag op de wei naar 12u per dag ('s nachts op stal) naar nu sinds een tijdje tussen de 4 à 6 uur en de rest op paddock met uitloop. Het gras is echt arm, je ziet het verschil heel goed met de andere weides. Ze heeft hier ook 's nachts op stal gestaan (voor het schemer binnen, na het schemer buiten), nu staat ze gewoon op een paddock omdat ik niet het idee had dat het hielp.

Ze wordt zo goed als dagelijks getraind en is ook al afgevallen. Puur Culico krijgt ze twee maal per dag, brandnetel één keer.

Donderdag komt de DA, gaan we bespreken wat ik momenteel allemaal doe, evt. bloed prikken en wat we nog meer kunnen doen. Ik zit eigenlijk echt met m'n handen in het haar momenteel. Ik vind het gewoon erg dat mijn meisje zo'n jeuk heeft!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:22

chipieke schreef:

- 's ochtends puur culio
- draagt een RSIH
- staat in training

Een keertje reinigen zoals CS ook al noemt, is zeker aan te raden. Hoe dik is het paard? Ik merk aan Senna zoveel verschil nu ze een stuk slanker is dan voorgaande jaren. Ze heeft veel minder jeuk. Ook staat ze 24/7 met grasmasker. Afgelopen 2 weken alleen niet (land was kaalgegeten door andere paarden) en de combi meer gras en het dikker worden in die 2 weken, heeft toch voor wat jeuk gezorgd. Grasmasker zit dus weer om. Dus misschien een idee om op het land een grasmasker om te doen.
Ook erg belangrijk is dat het paard voldoende vitaminen en mineralen binnenkrijgt. Ik zou proberen om granen-vrij te voeren. Senna krijgt Winergy Low Energy (structuurvoer), Formula 4 feet (vit/min supplement) en omega-mix.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 14:58

@ Vie: in het lijstje mis ik 'ontwormen'... heb je voldoende en op tijd ontwormd?

NynckeL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 15:58

Ik zou haar eens laten doormeten met bioresonantie, kans is groot dat je dan weet wat de oorzaak is en kunt besluiten hoe je die aan gaat pakken.
Zeker met van die vage klachten waar je niks mee kunt, geeft helderheid daarin.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:05

Inderdaad, hoe zit het met ontwormen zoals jeanepauli noemt.
Verder een keer goed een drainagekuur geven.
En eens stoppen met derfen, het kan namelijk ook averechts werken.

Het klinkt namelijk als een geval waarbij het meer van binnenuit niet goed gaat.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 16:38

Ontwormen is zeker ook een goed punt. Wat ik zelf een tijdje terug heb gedaan is mestonderzoek laten doen. Ik wilde gewoon is weten of er een besmetting was. De uitslag was negatief, maar omdat het geen 100% garantie geeft dat je paard worm-vrij is en gezien het weide/mestbeleid op stal, daarna Equest gegeven.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:00

Nandeau reageert heel sterk op gedroogde brandnetels..
Hij kreeg dit eerst en ben er nu sinds een week mee gestopt en de jeuk op zijn benen wordt rustig aan minder...
Ook reageert hij heel sterk op verschillende smeerseltjes..

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:20

Ze is ontwormd voor ze in de nieuwe kudde kwam (juni), en altijd op regelmatige basis. Met wormen heb ik bij haar nog nooit problemen gehad. Ze ziet er ook totaal niet uit dat ze wormen zou hebben, al weet ik dat dat geen garantie is. :) Mestonderzoek doe ik niet aan, omdat dat geen uitsluitsel biedt. Ik heb dat namelijk wel gedaan in het verleden, kwam niets uit maar betreffende paard zat wel onder de wormen... Maar van wormen, daar schuren ze hun ogen en manen toch niet van kapot? Haar staart is eigenlijk hetgene waar ze het minste schuurt.

Bioresonantie ken ik niet? Ga ik wat meer over opzoeken.

Extra voer (buiten hooi) krijgt ze nagenoeg niet, hooguit 1/3 schep Nature's Best. (Niet alle dagen.) Dat krijgt ze overigens al lang, in het verleden geen problemen mee gehad. (Van Cavalor ging ze wel schuren destijds, zomer of winter.) Ik heb een tijdje Pavo Summerfit gevoerd, leek het erger te worden. Dus toch weer NB. Een graasmasker is het laatste wat ik wil voor mijn paard, dan haal ik ze liever volledig van de wei en enkel op paddock en hooi. Ze sloopt overigens ook alles wat er aan haar hoofd hangt, daarom ook geen masker.
Ze heeft een liksteen. De brandnetel is overigens geen gedroogde, het zijn ook druppels waarmee ik in het voorjaar gestart ben naast de Puur Culico.

Drainagekur heb ik idd nog niet gedaan. Iig al bedankt voor de tips. Ik zal de Derfen eens achterwege late de rest van de week en verder neem ik alles mee voor wanneer de DA komt.

Op dit ogenblik staat ze zo: http://www.youtube.com/watch?v=FnuH6cNk ... ture=share
Ze is al afgevallen, maar natuurlijk gaat dat er niet in één keer af. Toen ze naar haar nieuwe stal kwam, was ze echt een beetje ontploft. (De laatste foto's in dit topic zijn van afgelopen week.)

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 17:44

Dikke kans dat ze met drainage ook af gaat vallen.

Met derfen heb ikzelf een hele negatieve ervaring.

Wat je insmeert schuurt ze dus ook.
Probeer eens drainagekuur en stop eens met smeren, wel hetzelfde blijven voer enzo.