[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:35

Nee niet getemperatuurt, niet aan gedacht. Snot is gewoon wit, doorzichtig.

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:49

Voor de zekerheid morgen even temperaturen. Gelig snot duid meestal op een bacteriele infectie, dan heb je echt antibiotica nodig.
Probeer zeker stof zoveel mogelijk te mijden, nat hooi liefst geen stro. Maar wacht niet te lang met een veearts, die kan slijmoplosser en een luchtwegverruimer geven. En blijf temp een virale infectie kan omslaan naar een bacteriele.
Luchtweg.problemen zijn zo lastig, vaak door slecht hooi/stro of plotseling een allergie opgebouwd hebben. Hoop dat het meevalt, in ieder geval beterschap voor je paard

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 20:51

Misschien kan je telefonisch advies vragen aan je veearts, bedacht ik me nog

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:03

Ik heb een proefbaal gehaald van Louis Venhorst, maar helaas hoest mijn pony hier toch nog van...
Raden jullie me nog iets anders aan? Ik heb Jopack Horsedinner ook geprobeerd dit gaat heel goed, maar is wel echt aan de prijs met 7,50 p pakje voor 18 kilo!

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:15

Nandos schreef:
Ik heb een proefbaal gehaald van Louis Venhorst, maar helaas hoest mijn pony hier toch nog van...
Raden jullie me nog iets anders aan? Ik heb Jopack Horsedinner ook geprobeerd dit gaat heel goed, maar is wel echt aan de prijs met 7,50 p pakje voor 18 kilo!


Hmmm... Haygain? Wel duur maar schoner hooi bestaat niet!

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:17

Ik overweeg toch de Haygain aan te schaffen... is vreselijk duur maar mijn andere 2 paarden zullen ook baat hebben bij schoon, stofvrij hooi!
Voordroog gras is geen optie met 3 paarden. Grote balen gaan broeien en dan schimmelen (krijg ik niet gevoerd binnen een week, al geprobeerd) en kleine balen zijn erg duur en ook niet schimmel vrij en lastig te handelen en opslaan (voor ons).. we krijgen ze niet op elkaar gestapeld Haha! En zit meer suikers in dus niet zo goed voor onze bolle van 17 ;) die daar al heel snel diarree en gasvorming van krijgt..
Lastig alles optimaal hebben voor alle 4 :s

Maar hoe doen jullie dat als het vriest zoals vorige weken? Kan het apparaat binnen? Althans in een soort bijkeuken?

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 16:49

Nandos, idd jopack.is best mooi maar ik schud het nog altijd uit boven een roosterbak op de kruiwagen en kom ook wel eens mindere pakken tegen met wat schimmel helaas.

Carolita, ik heb de bak vd Haygain waar de baal in gaat buiten onder een carport grenzend aan een schuur. De slang die de bak met het stoomapparaat verbind hebben we door een gat in de muur gedaan zodat het stoomapparaat binben in de schuur staat. Omdat bij openen vd hooibak echt veel stoom vrijkomt wil ik die niet binnen hebben. Met de vorst gooi ik na gebruik de tank leeg en dek die af, de slang heb ik met cv isolatie geisoleerd. En de hooibak zelf, daar heb ik met de vorst een deel warm hooi ingelaten, weer afgesloten en ook een oude paardendeken overheen gegooid. Hoop dat het een beetje duidelijk is.
Vlgs mij kan je via Horsefriend het ook eerst proberen of het werkt voor jou paard of heel goed MP en andere verkoopsites nalopen voor een eventuele 2e handse

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:00

Ik heb besloten dat ze de gehele zomer de wei op gaan. Stomen lukt op onze plek niet goed en is voor 4 paarden niet aan huis bijna geen doen. Apart zetten of uit elkaar heeft teveel nadelen.
Verpakt ga ik niet voeren.

Wei is een risico, want door de slechte conditie van de NF, is hij net te dik. De rest gaat ook, omdat ze al lang samen staan en we ook niet naar 2 plekken willen gaan.

Hopelijk is ons huis deze zomer verkocht en kunnen we ze na de wei aan huis zetten.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 17:02

Carolita schreef:
Nandos schreef:
Ik heb een proefbaal gehaald van Louis Venhorst, maar helaas hoest mijn pony hier toch nog van...
Raden jullie me nog iets anders aan? Ik heb Jopack Horsedinner ook geprobeerd dit gaat heel goed, maar is wel echt aan de prijs met 7,50 p pakje voor 18 kilo!


Hmmm... Haygain? Wel duur maar schoner hooi bestaat niet!


Wij hebben geen stroom op stal...

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:31

Carolita schreef:
Ik overweeg toch de Haygain aan te schaffen... is vreselijk duur maar mijn andere 2 paarden zullen ook baat hebben bij schoon, stofvrij hooi!
Voordroog gras is geen optie met 3 paarden. Grote balen gaan broeien en dan schimmelen (krijg ik niet gevoerd binnen een week, al geprobeerd) en kleine balen zijn erg duur en ook niet schimmel vrij en lastig te handelen en opslaan (voor ons).. we krijgen ze niet op elkaar gestapeld Haha! En zit meer suikers in dus niet zo goed voor onze bolle van 17 ;) die daar al heel snel diarree en gasvorming van krijgt..
Lastig alles optimaal hebben voor alle 4 :s

Maar hoe doen jullie dat als het vriest zoals vorige weken? Kan het apparaat binnen? Althans in een soort bijkeuken?

Zou je evt niet zelf zo'n hooistomer kunnen maken? Ik heb dat topic eens door zitten lezen en volgens mij moet dat wel te doen zijn.. Er staat ook een link naar een advertentie op de Bokt Markt van iemand die ze zelf maakt voor (ik dacht) € 450.

[VS] Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 20:33

Nandos schreef:
Ik heb een proefbaal gehaald van Louis Venhorst, maar helaas hoest mijn pony hier toch nog van...
Raden jullie me nog iets anders aan? Ik heb Jopack Horsedinner ook geprobeerd dit gaat heel goed, maar is wel echt aan de prijs met 7,50 p pakje voor 18 kilo!

Hoe lang voer je die balen nu dan? En nat hooi werkt dus ook helaas niet?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 21:50

_Tamara schreef:
Nandos schreef:
Ik heb een proefbaal gehaald van Louis Venhorst, maar helaas hoest mijn pony hier toch nog van...
Raden jullie me nog iets anders aan? Ik heb Jopack Horsedinner ook geprobeerd dit gaat heel goed, maar is wel echt aan de prijs met 7,50 p pakje voor 18 kilo!

Hoe lang voer je die balen nu dan? En nat hooi werkt dus ook helaas niet?


Ze krijgt geweekt hooi sinds juni. Maar door mijn werk is het echt zwoegen om elke dag 2 x te gaan en al het hooi te weken. Ik zoek dus een oplossing om hier wat meer gemak in te vinden. Ze heeft ook ppid, komt daardoor niet meer op het gras (hoefbevangen), dus hooi is haar dieet geworden. Maar voor mij is het redelijk zwaar, de tijd die ik heb voor mijn paarden staat eigenlijk al sinds juni alleen nog maar voor verzorgen en steeds weer nieuwe tegenslagen.. Ik beleef er nog wel plezier in (te zien dat het toch weer beter met haar gaat), maar het echte paardenplezier is een beetje vergaan en dat vind ik heel erg...

Geweekt hooi gaat goed, hoest ze niet van. Gisteravond het ontstofte hooi gegeven, vanmorgen druppels uit haar neus en hoest.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 22:04

_Tamara schreef:
Carolita schreef:
Ik overweeg toch de Haygain aan te schaffen... is vreselijk duur maar mijn andere 2 paarden zullen ook baat hebben bij schoon, stofvrij hooi!
Voordroog gras is geen optie met 3 paarden. Grote balen gaan broeien en dan schimmelen (krijg ik niet gevoerd binnen een week, al geprobeerd) en kleine balen zijn erg duur en ook niet schimmel vrij en lastig te handelen en opslaan (voor ons).. we krijgen ze niet op elkaar gestapeld Haha! En zit meer suikers in dus niet zo goed voor onze bolle van 17 ;) die daar al heel snel diarree en gasvorming van krijgt..
Lastig alles optimaal hebben voor alle 4 :s

Maar hoe doen jullie dat als het vriest zoals vorige weken? Kan het apparaat binnen? Althans in een soort bijkeuken?

Zou je evt niet zelf zo'n hooistomer kunnen maken? Ik heb dat topic eens door zitten lezen en volgens mij moet dat wel te doen zijn.. Er staat ook een link naar een advertentie op de Bokt Markt van iemand die ze zelf maakt voor (ik dacht) € 450.

[VS] Hooistomer zelf bouwen (+ foto's)


Zelf maken vind ik geen optie. Als het hooi niet tot over 80 graden krijgt met stoom (dus water op 100 graden) dan heb je een nursery voor het explosief groeien van bacteriën en schimmels gecreerd... maar ik zal wel even kijken uit nieuwsgierigheid :)

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 13:26

Nandos schreef:
Ze krijgt geweekt hooi sinds juni. Maar door mijn werk is het echt zwoegen om elke dag 2 x te gaan en al het hooi te weken. Ik zoek dus een oplossing om hier wat meer gemak in te vinden. Ze heeft ook ppid, komt daardoor niet meer op het gras (hoefbevangen), dus hooi is haar dieet geworden. Maar voor mij is het redelijk zwaar, de tijd die ik heb voor mijn paarden staat eigenlijk al sinds juni alleen nog maar voor verzorgen en steeds weer nieuwe tegenslagen.. Ik beleef er nog wel plezier in (te zien dat het toch weer beter met haar gaat), maar het echte paardenplezier is een beetje vergaan en dat vind ik heel erg...

Geweekt hooi gaat goed, hoest ze niet van. Gisteravond het ontstofte hooi gegeven, vanmorgen druppels uit haar neus en hoest.

Hmm dat snap ik wel ja.. Voordroog is dan ook niet echt een optie denk ik?

Dat is wel een punt inderdaad Carolita.. Ik wil het enerzijds proberen, maar als ik daar ook weer geld aan verspijker en ik krijg de temperatuur niet hoog genoeg op een veilige manier.. Vind het een beetje lastig! Eerst maar duimen dat het niet nodig hoeft te zijn.

claudiadvx

Berichten: 2799
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-18 21:16

:\ ik baal.. Misty hoest de laatste tijd weer afentoe. Tijdens en na het werk
Vanmiddag maar 1 keer gehoord en de rest van de week niet gelukkig. Vorige week ook maar 1 of 2 keer gehoord. Maar baal wel natuurlijk vanaf sept vorig jaar tot 2 week geleden niks gehoord
Kwa voer is ze al een poos overgestapt dus ik ga er niet vanuit dat het daaraan kan liggen. Misschien toch pollen?

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:37

Mijn paard heeft volgens da een stofallergie. Niet speciaal getest geweest. Hooi word geweekt en ze staat 24/7 buiten.
Nu heeft ze al een kuur ventipulmin gehad. Geen effect, dan maar aan de prednison. Werkte goed maar nu is het sinds een kleine week op en begint ze terug..
Vandaag kwam er ook groenachtig slijm uit haar neus. De eerste keer dat ik het zie. Anders is het wit/doorzichtig. Ook maar af en toe niet constant.
Iemand die weet wat ik nog kan doen?

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:28

Yelizaveta schreef:
Mijn paard heeft volgens da een stofallergie. Niet speciaal getest geweest. Hooi word geweekt en ze staat 24/7 buiten.
Nu heeft ze al een kuur ventipulmin gehad. Geen effect, dan maar aan de prednison. Werkte goed maar nu is het sinds een kleine week op en begint ze terug..
Vandaag kwam er ook groenachtig slijm uit haar neus. De eerste keer dat ik het zie. Anders is het wit/doorzichtig. Ook maar af en toe niet constant.
Iemand die weet wat ik nog kan doen?


Als het groen of geel is dan is er altijd sprake van infectie door pathogeen (bacterie of virus). In dit geval zou ik de DA bellen.. voor onze paarden die al veel slijm hebben is het extra lastig om van de infectie af te komen, helaas. Het slijm wat ze produceren vanwege de reactie op allergenen is tegelijk een voedingsbodem voor bacteriën en virussen.. die van mij heeft in najaar 3x een infectie ‘er overheen’ gehad. Heel vervelend..

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 14:47

Ik heb Blue 14 dagen op 60 ml Breatheze gehad, 30 smorgens en 30 savonds.
Daarna 2 weken op 30 per dag , weer verdeeld in 2x.
En nu staat hij op 15 per dag en gisteren een rit gemaakt van 30 km en hij was zo fit als een hoentje , ook aan het einde *\o/*
Geen hoest gegeven.

Wel had ik bij de start nog een kloddertje paardenkracht in ieder neusgat gesmeerd.
Dat lijkt een beetje op Vicks.

Zo blij dat hij weer lucht heeft :j

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-18 21:53

spatter schreef:
Ik heb Blue 14 dagen op 60 ml Breatheze gehad, 30 smorgens en 30 savonds.
Daarna 2 weken op 30 per dag , weer verdeeld in 2x.
En nu staat hij op 15 per dag en gisteren een rit gemaakt van 30 km en hij was zo fit als een hoentje , ook aan het einde *\o/*
Geen hoest gegeven.

Wel had ik bij de start nog een kloddertje paardenkracht in ieder neusgat gesmeerd.
Dat lijkt een beetje op Vicks.

Zo blij dat hij weer lucht heeft :j

Hoi!

Wat goed om te lezen dat het zo goed gaat met je paard :D Ik ben nu bezig om de Breatheze te geven, maar hij wil het niet hebben... geef jij het gewoon door het voer heen? Het ruikt natuurlijk ook wel heel sterk, dus kan het me ook wel wat voorstellen dat hij het niet wil...

Groetjes, Tamara

spatter

Berichten: 14461
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 00:01

Nee, ik spuit met een grote spuit in de mond, over het eten zou ik echt niet doen.
Volgens mij werkt het dan ook niet goed.

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:10

spatter schreef:
Nee, ik spuit met een grote spuit in de mond, over het eten zou ik echt niet doen.
Volgens mij werkt het dan ook niet goed.

Haha wilde een PB sturen, niet helemaal gelukt :+

Dat verklaart dan een hoop! Ga ik dat proberen.. Hij is wel heel lastig met spuiten in zijn mond (ook met wormenküren e.d., spuugt alles uit), dus vrees dat dat 'm niet gaat worden, maar ik ga het proberen. Bedankt voor je reactie :)

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 11:43

Hier ook een Tinker die snel hoest en benauwd is.
Waarmee ik me "red" als ze staat te knijpen/pompen is Broomhexine 2%.
Dat lost het taaie slijm heel goed op dan is de ademhaling snel weer rustig. Heb ook alle middelen gehad maar dit werkt toch het beste.
Verder nu voordroog ipv hooi en hele dag buiten. Voor schimmelsporen in het hooi is ze heel erg gevoelig.

Nu zat ik mij af te vragen...zou het goed zijn om hooi te spoelen met natriumbicarbonaat en (appel)azijn?
Beide producten hebben tenslotte een reinigende werking.

Heeft iemand dat eens geprobeerd?

jobamara
Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:04

Ooit wel de tip van een duitse veearts gehad om een hand zout in het water te doen waar het hooi in geweekt werd

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:09

Oke dat is idd ook niet verkeerd gezien natrium zowiezo best laag kan zijn in hooi.
Ik doel met nbc en azijn dan echt op een schoon spoelende werking tegen schimmels.
Geen idee of het werkt maar het zou denk ik ook niet slecht zijn...toch?

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:19

Stomen? Volgens mij dood dat zelfs de schimmelsporen.

Schimmelsporen zijn echt vervelend }>