[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:41

Esther28 schreef:
indrasjacks schreef:
derfen is dan toch alleen maar lastig als je het niet in de zon mag smeren??
ben ik toch blij met mijn spray voor 10 euro een heel jaar geen jeukend paard ( althans tot nu toe dan) hij is nog steeds jeukvrij

Je moet het niet opsmeren in de volle zon, als je het savonds opsmeert, kan je paard gewoon de dag daarna mee in de zon.

Ik heb het de afgelopen dagen gewoon 's morgens gesmeerd, niets aan de hand hoor. Ik gebruik het 1x per 4 dagen en het gaat nog hartstikke goed (afkloppen!). De nieuwe excemer is vrijwel jeukvrij. De oude excemer schuurt nog steeds haar buik maar het middel doet wel wat in die zin dat haar buik behandelen voorheen voor haar erg plezierig was en nu niet meer. Ze bijt naar me als ik haar buik insmeer (echt een merrie). Ik vertaal dat maar als: minder jeuk en blijf aub van mijn buik af!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 06:08

Anne77 schreef:
Kan derfen ook op de (kapotte) oren van je paard gesmeerd worden? En helpt dit dan ook tegen de jeuk?
De oren zijn kapot door de vliegen en paard schuurt de oren kapot tegen een paal of muur (soms tot bloedens toe)
Masker van Rambo of van andere vliegenmaskers gaan de oren meteen van stuk, heel dun materiaal....

is jouw paard niet gewoon verbrand op de oren?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 07:47

Anne77 schreef:
Kan derfen ook op de (kapotte) oren van je paard gesmeerd worden? En helpt dit dan ook tegen de jeuk?
De oren zijn kapot door de vliegen en paard schuurt de oren kapot tegen een paal of muur (soms tot bloedens toe)
Masker van Rambo of van andere vliegenmaskers gaan de oren meteen van stuk, heel dun materiaal....

Het lijkt me dat, als je dit spul op eczeemwonden elders op het lichaam kan smeren, je het ook dunnetjes op de oren kunt aanbrengen. Zolang je het maar niet in het oor laat lopen. ;)

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:32

zweetvos schreef:
Vorige zomer kletterde mn pony me er altijd af als ik er zonder zadel op zat omdat ze vlak bij dr schoft zo gevoelig was van het schuren.. Met zadel geen probleem en dit jaar gaat alles goed!
Met rijden in t bos wel last van de vliegjes.. veel dazenspray en niet te lang stappen.
Only_Gold schreef:
Welke dazenspray gebruik je dan als ik vragen mag? Ik heb wel iets van anti vliegenspray maar dat stinkt ontzettend, als het kan gebruik ik dat liever niet.

Atex Daas Spray.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:40

Vidoma schreef:
Goedemiddag allemaal,
Er zijn wat vragen omtrent hoe vaak Derfen nou aangebracht mag of kan worden. Ik heb dit voor alle duidelijkheid nog even nagevraagd bij Animaderm zodat we er allemaal zeker van zijn dat het goed gebruikt wordt.

Dit was het antwoord;
Derfen dient aangebracht te worden wanneer nodig. In het begin kan dat om de dag, ook als dat voor een paar weken is. Als je ziet dat de jeuk afneemt ga je interval verlengen tot het moment waarop je ziet dat het paard weer jeuk krijgt.

Aangezien er discussie was of de vertaling wel klopte heb ik aan Animaderm als voorbeeld gegeven; maandag insmeren, dinsdag wachten, woensdag insmeren, donderdag wachten, vrijdag insmeren en zo verder. Dit kan inderdaad zo gebruikt worden en kan geen kwaad voor het paard.

Om meer duidelijkheid te geven zal Animaderm binnenkort komen met een uitgebreide vragenlijst van vragen die vaker gesteld worden worden. Zodra deze binnen is zal ik deze posten op de website in zowel Engels als Nederlands.

+:)+

Klasien

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:02

Klein probleempje met de RSIH: onder de oren wordt het kaal, het haar gaat er af. De gaten om de oren zitten blijkbaar net wat te strak. Vanochtend heb ik de oren er uit gehaald en dat deel naar binnen gevouwd. Alleen is de voorplukbescherming eigenlijk wel nodig... HELP!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:09

Vliegenkap met oren ipv de hoody op?

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:11

Kan je het gat bij de oren niet groter maken? Ik weet niet of er een stiekje inzit maar anders deze eruit halen.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:35

Esther28 schreef:
bedouin schreef:
Hier - in Zuid Tunesie - hoorde ik dat kaalgeschuurde staarten ook wel met motorolie worden ingesmeerd. Geen flauw idee,...ik zou het zelf niet zo snel aandurven maar er werd driftig jaja geknikt.

Dat is chemische troep en trekt in de bloedbaan en richt meer kwaad dan goed aan.
Sorry dat ik het zeg maar dat er daar heel driftig jaja geknikt wordt, dat klinkt niet of er men er daar heel veel verstand van heeft :o

Merci! Nou toch ben ik blij dat ik het even hier in de groep heb gegooid! haha Wie had er ooit beweerd dat ze hier werkelijk verstand van hebben dat had me mooi tijd gescheeld en hoefde ik niet bokt af te surfen! Er gebeuren hier wel meer dingen waar mn haren van te bergen rijzen! Kijk nu heb ik een mooi weerwoord want naar mijn gevoel was dat ook heel slecht. Maar kom maar eens terplekke met een motivatie!
Esther28 dank je wel!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:45

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:48

Ik denk dat motorolie op zich niet zo heel erg schadelijk is maar van oudsher werd voor dit soort dingen afgewerkte olie gebruikt.
Afgewerkte olie is olie die al dienst heeft gedaan in een motor waardoor er door verhitting/verbranding ed kankerverwekkende stoffen in zitten.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:50

Yvonnendv: ik denk daar toch anders over...
Motorolie is een chemische samenstelling en bedoelt voor auto's.
Als het voor paarden goed zou zijn, zou het daar wel voor gemaakt worden.
Vroegah wist men niet beter, maar dat vind ik met veel van die huis tuin en keukenmiddeltjes

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:52

Oh joh! Super hoor die link, ik ga direct eens lezen! Ik hoor zo maar wat alhier (Zuid Tunesie), wist niet dat er een topic was op bokt! Je bent een engel!
Ja die huishoudmiddeltjes is toch ook wat zo las ik ook al wat over chloor, schijnt toch te kunnen, maar dat gaat mij toch allemaal aan het hart.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:56

ellepel schreef:
Anne77 schreef:

is jouw paard niet gewoon verbrand op de oren?

Nee dat zeker niet, er zitten echt vliegen/mugjes die haar bij der oren 'pakken' daar is nu namelijk nog de enige plek waar ze haar kunnen plagen, en haar oren gaan er echt aan kapot allemaal kleine wondjes.
Maar zou je derfen dus ook op deze (open) wondjes kunnen smeren of doet dit pijn?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:57

Ja over chloor had ik ook gelezen....I
Ik vraag me dan af he...zouden die mensen zelf ook chloor/motorolie op hun eigen verwondingen/exceemplekken smeren?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:01

Ik heb derfen ook op andere wondjes gesmeerd, werkt ook prima!
Mijn paard heeft ook last van de oren, in de oren heeft ze ook wondjes en die smeer ik in met derfen. Om het wat langer in te laten werken meng ik het met vaseline. Vervolgens de hoofdkap op en dan kan dat spul mooi z'n werk gaan doen.
Gaat nu al stukken beter moet ik zeggen.

Of het pijn doet kun je zelf testen als je zelf een klein wondje hebt. Weet je meteen of het spul prikt en werkt ;)
Als het op paarden met wondjes gebruikt kan worden (en een natuurlijk product is ;) ) kan het op mensen volgens mij ook geen kwaad ;)
Zo vind ik bv tandpasta ed heel gemeen. Smeer het maar eens op een wondje wat je zelf hebt... Beste test-methode vind ik :D

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:24

gillian schreef:
Als het op paarden met wondjes gebruikt kan worden (en een natuurlijk product is ;) ) kan het op mensen volgens mij ook geen kwaad ;)

Ik denk dat je dan niet veel sociale contacten overhoud met die lucht :D

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 13:04

Haha :D Klopt :+

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:29

Peachy schreef:
Kan je het gat bij de oren niet groter maken? Ik weet niet of er een stiekje inzit maar anders deze eruit halen.

Daar heb ik ook gedacht, groter maken. Er zit geen elastiek in, ik zou er dan een knipje in kunnen maken.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 16:40

Ik zou dat dan eerder proberen als de deken/hoofdkapje verder goed zit dan een complete nieuwe hoofdkap. Gewoon een klein knipje in en evt afstikken zodat het niet verder kan.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:13

Peachy schreef:
Ik zou dat dan eerder proberen als de deken/hoofdkapje verder goed zit dan een complete nieuwe hoofdkap. Gewoon een klein knipje in en evt afstikken zodat het niet verder kan.

De deken is perfect, het hoofdkapje zit verder ook gewoon goed. Blijkbaar staan haar oren verder uit elkaar dan de gaten in de deken ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:40

Klasien schreef:
Peachy schreef:

Daar heb ik ook gedacht, groter maken. Er zit geen elastiek in, ik zou er dan een knipje in kunnen maken.

Bij mij was het oorgat iets uitgescheurd en het "bontje" was op. Ik heb op de markt een stukje van dat satijnachtige band gehaald en dat er in genaait zo kan je natuurlijk ook de gaten groter maken..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 17:50

Dat fabeltje van motorolie is heel oud, kijk maar eens naar Animal Planet, en dan de Zuid Afrikaanse Animal Resque , daar wordt het nog veel toegepast door mensen die geen geld voor de DA hebben.
Het helpt niet en is regelrechte mishandeling.
Toen ik klein was deden ze dat ook op schapen die maden in de wol hadden, die maden gingen daar wel dood van maar of het zo goed voor de schapen was?

Oren worden ook aangevreten door de vliegjes, bij mijn paard was het vorig jaar zo erg dat ze er een oorontsteking aan overgehouden heeft. Nu staat ze 's nachts op stal en gaat het nog goed met haar oren, ze verdomd het om een hoofdkap op te houden.
Mijn pony wil ook geen hoofdkap en heeft wel wat plekjes aan zijn oren, die staat nog wel buiten 's nachts. Hij is geen stal-dier, wordt daar niet gelukkig van, maar we houden hem goed in de gaten.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:39

Hier geen 'aangevreten' oren. :n

Heaven d'r manenkam momenteel;
Afbeelding

Afbeelding

Bij het stuk voor de schoft, wat ik laatst even extra heb ingesmeerd, zie je wel de donkere kleur helaas. Daarom ben ik dus benieuwd hoe het met de shampoo staat.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 18:53

Ik moest goed kijken hoor om de vlek te zien, valt wel mee dus.

Ik vergat te melden dat mijn paard en pony allebei met een RSIH staan.

Blacky, maantop aangetast, smeren wij met Eczema Balsem, doordat we van Blacky niet wisten dat hij ZE heeft hebben we te laat de deken op gedaan, gevolg, door de jeuk schuurt hij zijn hoody steeds af:
Afbeelding

Famke heeft nu zoveel manen dat we haar mooi kunnen vlechten, zelfs haar maantop :D:
Afbeelding

met dank aan Esmee Blom voor de foto's :)