Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 21:06

@farego.....ja dat dipje hou ik ook rekening mee....ze liep vandaag heel vlot....en kwam niet heel "zwabberig" haar box uit...

ik moet haar wel weer scheren...ik laat het stuk onder zadel mooi staan...dan kan ik zien of de krul in haar haar ook minder word....ook verhaard het daar nu beetje...dus laat t mooi staan....kan ik iig zien wat haar vacht doet....

Word vast ook wel wat later dan 3 weken....die bloedtest.....maar als ik rustig aan verbetering zie dan zullen da de dosering niet aanpassen...denk ik....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 15:31

Klinkt goed Sigrid, gaat vast allemaal goed komen!

Het is hier in de buurt al aardig aan het knallen, wij gaan zo even naar de paarden, even rijden inclusief Willy

{:) Voor jullie, jullie familie en geliefden en jullie dieren het allerbeste voor het nieuwe jaar! {:)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 19:58

even een vraagje....cushing zonder krullen kan voorkomen....maar kunnen krullen zonder cushing ook?
Ik bedoel...krullen=altijd cushing?
Ik vraag dit even voor een vriendin van mij,zij heeft het vermoeden dat haar ruin van 17 cushing heeft.
Hij heeft in een maand tijd een erge lange krulvacht.Het paard word dagelijks gereden op z nivo,is verder soepel en vrolijk.

Vorig jaar heeft zij haar merrie van 20 laten inslapen,het was de moeder van deze ruin.De merrie had ook cushing.Door de steeds terugkerende abcessen,die steeds in de kliniek werden weggehaalt en de algehele toestand van de merrie heeft mijn vriendin er voor gekozen haar in te laten slapen.
Ze heeft een tijdje pergolide geprobeert,maar ik denk dat het ook te laat was.
De merrie had al zeker drie jaar cushing.

Mijn vriendin geeft haar ruin nu een half pilletje pergolide.
Ik heb het paard niet gezien.(al twee jaar niet)
Wat ik wel weet is dat haar paarden altijd wat aan de dikke kant zijn.
Hoe groot is de kans dat er twee cushing gevallen zijn bij 1 eigenaar?Kan het erfelijk zijn?
Of is het een kwestie van overgewicht/voeren van veel koolhydraten?

Bedankt alvast!
En natuurlijk een geweldig 2011...met gezonde paarden!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 20:58

Geerke: over het algemeen komt het voor bij paarden die tijdens hun leven structureel iets te zwaar zijn geweest. Het meest bij merries maar ook echt wel bij ruinen (de onze ;-) ) en bij rassen die eigenlijk met weinig toe kunnen, de zgn sobere rassen dus. Dus van gelders, tot fjord, haflingers, arabieren, amerikaanse morgans, diverse ponies zoals shetlanders en ook een shire (geen pony ;-)) e.a.
Ik weet eigenlijk niet of een Fries ook een sober ras is??
Dus als haar paarden structureel iets te zwaar zijn geweest hun hele leven al (beetje mollig zeg maar) en nu op leeftijd raken is er grotere kans, zeker als het ook nog een sober ras zou zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-10 22:21

tja...dan vermoed ik dat het paard toch cushing heeft...zijn moeder had gronings bloed en ik geloof dat dit paard een kwpn'er is.Maar wel altijd te dik.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 02:26

paard al half jaar aan de pergolide en nu een maand krulhaar?

wat voor symptomen klachten heeft hij voor de rest...?

die gerelateerd kunnen worden aan cushing?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 13:17

sigrid1182 schreef:
paard al half jaar aan de pergolide en nu een maand krulhaar?

wat voor symptomen klachten heeft hij voor de rest...?

die gerelateerd kunnen worden aan cushing?

nee...hij heeft al een tijdje een vreemde vacht,maar de laatste maand echt lang en krullend.
Hij krijgt sinds kort pergolide.
Verder niet echt veel klachten.
Ik las een stuk over cushing/EMS/IR en ben er nu wel uit dat het een welvaartsziekte is.
Voorheen werd er gedacht aan tumoren op de hypofyse,nu denkt men aan degeneratie van de hypofyse.
Vooral bij overgewicht,vetcellen hebben een slechte invloed op de hormoonbalans.
Wij mensen voeren ze gewoon dood om het even heel kort door de bocht te stellen.
Een paard gaat heel economisch met energie om,in sommige gevallen krijgen ze bergen granen en ander zetmeelhoudend voer wat ze eigelijk niet nodig hebben.
Maar ach...dat wisten we toch al?

Ik vond het alleen apart dat bij 1 eigenaar dus nu het tweede paard cushing heeft...maar nu ik er over nadenk is het niet zo vreemd.
Het voerbeleid is hetzelfde.

Mijn paard heeft IR....die is nooit te dik geweest :o
Mijn fries is wel wat stevig....vanaf vandaag krijgt hij ook minder.
Krachtvoer krijgen ze al 10 jaar niet meer ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 20:01

Iedereen goed gelukkig en vooral een gezond 2011, en dat geld zeker voor onze paarden.

Illo krijgt nu 6 weken pergolide, wat per 2 weken met 0.25mg is opgebouwd, hij zit nu sinds afgelopen dinsdag op 1mg. Maar hij heeft sinds vorige week maandag diarree, zou dit van de hogere dosis pergolide kunnen komen? Heeft iemand hier ervaring mee.

Hij is trouwens een stuk meer weer zichzelf geworden, na 3 dagen merkte ik al dat hij weer alerter werd en weer uitzichzelf jolig ging doen en ondeugend.
Hij begint nu heel klein beetje te verharen, ik hoop dat hij weer een wat kortere vacht gaat krijgen. De laatste paar dagen heeft hij ook geen stalbenen meer en heb het idee dat alles wat strakker trekt. Hij had vande zomer een bult onder zijn buik, net een puntbuik, die is ook ineens verdwenen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:23

nou dat klinkt toch wel echt als verbetering, cynthiar....ik hoop dat die van mij ook zoveel vooruitgang gaat boeken....

is de dosering van de medicatie bij jou ook gebaseerd op de bloedwaarden?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:41

Bij mij is het niet gebaseerd op bloedwaarden, hij is dik anderhalf jaar geleden getest, de dexatest, de waarde was toen 70 na inspuiting de volgende dag 100, hoe het nu is weet ik dus niet.
Zijn dosering (1mg) is gebaseerd op zijn gewicht (500kg), maar het kan nog zijn dat na een tijdje in overleg met da de dosis weer omlaag gaat. Ik moet het gewoon eigenlijk zelf goed bekijken hoe hij verbetert en als hij stabiel is ook met minder kan.
Zo is de werkwijze bij mijn da met pergolide paarden. Ze heeft er op het moment 30 onder behandeling met pergolide, dus ze heeft denk ik wel enige ervaring ermee.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-11 23:59

ah ok, die van mij krijgt 2 x 0,25 mg en weegt 700 kilo....ik zie wel verbetering na 3 weken, maar blijf eerst nog even op deze dosering denk ik....

Ik weet eigenlijk niet hoe t zit, of je gemakkelijk kan verhogen en verlagen met dosering...?

iemand hier??

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 00:42

Hoi,
Geerke, ik wil wel even reageren op je erfelijkheid verhaal. Een vriendin van mij had een broertje van Indy en had ook cushing. Ze is na 3 jaar dokteren daar achter gekomen en attendeerde mij erop, omdat ik klaagde dat Indy een aantal jaar een vreemde haargroei had. (geel en veel en lang) Maar ik schoor hem het gehele jaar, zodat hij geen last van zijn vacht had. Toen Indy z'n gedrag slecht werd ben ik dus ook aan cushing gaan denken, omdat hij er bij nader inzien toch veel symptomen van had.
Bij zijn broertje was het voornamelijk het slecht functioneren van zijn organen zoals lever en nieren. Bij Indy vooral gedrag. En verder bij beide de lichamelijke symptomen. Indy heeft ook meer last van zijn vacht.
Zijn broertje is helaas een 8 weken geleden ingeslapen door een ernstige hoefbevangenheid. Waar hij echter eerder nooit last van heeft gehad. Toch vonden we het wel opvallend dat ze beide cushing hadden. Ze zijn de oudste uit de familie van dezelfde hengst en merrie. We weten niet hoe het met hen is vergaan, maar zijn wel benieuwd of er nog meer broertjes/zusjes last van gaan krijgen. Natuurlijk kan het ook toeval zijn...
Owja, broertje had wel wat overgewicht altijd. Indy niet eigenlijk. Nu hij cushing heeft wel wat op bepaalde plaatsen, denk aan hangbuik, nek. Ik denk ook omdat ik niet meer rijd, omdat hij kreupel is. Voorheen werd hij bijna dagelijks gereden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:03

cynthiar schreef:
Iedereen goed gelukkig en vooral een gezond 2011, en dat geld zeker voor onze paarden.

Illo krijgt nu 6 weken pergolide, wat per 2 weken met 0.25mg is opgebouwd, hij zit nu sinds afgelopen dinsdag op 1mg. Maar hij heeft sinds vorige week maandag diarree, zou dit van de hogere dosis pergolide kunnen komen? Heeft iemand hier ervaring mee.

Hij is trouwens een stuk meer weer zichzelf geworden, na 3 dagen merkte ik al dat hij weer alerter werd en weer uitzichzelf jolig ging doen en ondeugend.
Hij begint nu heel klein beetje te verharen, ik hoop dat hij weer een wat kortere vacht gaat krijgen. De laatste paar dagen heeft hij ook geen stalbenen meer en heb het idee dat alles wat strakker trekt. Hij had vande zomer een bult onder zijn buik, net een puntbuik, die is ook ineens verdwenen.

Ik weet dat er vaker paarden last van diarree kregen, er was iemand in dit topic die zei dat dat juist beter werd door ook provarium breeding te geven, weet niet meer wie dat was.
Goed dat hij vooruit gaat, dat klinkt op schema zal ik maar zeggen. Fijn hoor!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:07

sigrid1182 schreef:
ah ok, die van mij krijgt 2 x 0,25 mg en weegt 700 kilo....ik zie wel verbetering na 3 weken, maar blijf eerst nog even op deze dosering denk ik....

Ik weet eigenlijk niet hoe t zit, of je gemakkelijk kan verhogen en verlagen met dosering...?

iemand hier??

Verhogingen liefst geleidelijk aan, als je ergens naar toe bouwt dan liefst de nieuwe dosis met 0,25mg opbouwen en die dan weer 4 a 5 dagen aanhouden voor je verder bouwt. Dus niet te snel en afbouwen is eigenlijk ook bedoelt om geleidelijk aan te doen, ineens stoppen is bijv ook slecht, dan liever weer rustig aan afbouwen. En niet te onregelmatig omhoog of omlaag want dat geeft ook schommelingen in lichaamstoestand en dat voelt niet fijn. Zo stabiel mogelijk is het fijnst voor het paard, dus stapsgewijs en rustig aan. Je bent namelijk met zijn hormoonhuishouding bezig en dat is ingrijpend, denk bovendien aan de bijwerkingen: o.a. duizeligheid, misselijkheid en angstig kunnen zijn.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-11 15:11

Indy1990 schreef:
Hoi,
Geerke, ik wil wel even reageren op je erfelijkheid verhaal. Een vriendin van mij had een broertje van Indy en had ook cushing. Ze is na 3 jaar dokteren daar achter gekomen en attendeerde mij erop, omdat ik klaagde dat Indy een aantal jaar een vreemde haargroei had. (geel en veel en lang) Maar ik schoor hem het gehele jaar, zodat hij geen last van zijn vacht had. Toen Indy z'n gedrag slecht werd ben ik dus ook aan cushing gaan denken, omdat hij er bij nader inzien toch veel symptomen van had.
Bij zijn broertje was het voornamelijk het slecht functioneren van zijn organen zoals lever en nieren. Bij Indy vooral gedrag. En verder bij beide de lichamelijke symptomen. Indy heeft ook meer last van zijn vacht.
Zijn broertje is helaas een 8 weken geleden ingeslapen door een ernstige hoefbevangenheid. Waar hij echter eerder nooit last van heeft gehad. Toch vonden we het wel opvallend dat ze beide cushing hadden. Ze zijn de oudste uit de familie van dezelfde hengst en merrie. We weten niet hoe het met hen is vergaan, maar zijn wel benieuwd of er nog meer broertjes/zusjes last van gaan krijgen. Natuurlijk kan het ook toeval zijn...
Owja, broertje had wel wat overgewicht altijd. Indy niet eigenlijk. Nu hij cushing heeft wel wat op bepaalde plaatsen, denk aan hangbuik, nek. Ik denk ook omdat ik niet meer rijd, omdat hij kreupel is. Voorheen werd hij bijna dagelijks gereden.

De hangbuik en dikke nek is gevolg van de vreemde vetverdeling door cushing, dit zou beter moeten worden door de pergolide, heeft niets te maken met echt te dik zijn, dit is zijn hormoonhuishouding die dit veroorzaakt, niet zijn 'conditie" zeg maar. Wordt ook beter als je magnesium geeft.
Die gele vacht is inderdaad wel een belangrijke indicator, een van de minder vaak genoemde symptomen is namelijk de "golden" glow, een beetje vreemde geelachtige kleur bij o.a vossen maar ook andere paarden die weer wegtrekt als ze aan de medicijnen gaat.
Afgelopen jaar werd willy in de zomer weer veel oranjiger en geler, en kreeg meer krullen, voor mij een teken dat zijn dosis op dat moment te laag was.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:23

Indy is van zichzelf bruin. Hij heeft ook nu weer een gelige vacht. Voorjaar en zomer had hij zijn eigen kleur weer en had hij minder een hangbuik. Hij krijgt nu 1 mg per dag. Hij is 1,56 en vrij 'stevig' gebouwd. Misschien toch eens overleggen met DA om dosis te verhogen en/of magnesium bijvoeren. Ik wilde niet alles tegelijk doen, omdat ik wilde weten welke werking de pergolide op hem had en na een poosje het voer, enz. Anders weet ik niet meer waar hij zich nou beter door voelt. Hoeveel magnesium geven jullie ze per dag?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 18:50

Indy: als ie het verder tot nu toe prima doet, zou ik niet zomaar verhogen hoor? Wat je verder beschrijft qua afmetingen en zo klinkt 1 mg in ieder geval goed. Bij twijfel dan eerst maar met DA overleggen inderdaad.
Hoe lang geef je nu pergolide? Dat moet natuurlijk ook de tijd wel even krijgen he voordat je gaat verhogen. Het kan goed zijn dat je nog niet lang genoeg aan de pergolide bent natuurlijk om de gele kleur weg te nemen..

Willy van ons kreeg ineens na tijden zijn krulhaar terug en werd daarbij ook weer wat geler. Hij had daarvoor weer helemaal glad haar zonder krullen dat wel langer is dan zijn oorspronkelijke lengte.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:17

Indy krijgt nu pergolide vanaf begin februari. En ik zag ook een duidelijke verbetering in zijn vacht: eigen kleur, kort en glans en verder alle uiterlijke symptomen weg, maar vooral zijn gedrag. Hij werd duidelijk weer de oude. Maar het najaar was weer minder met zijn haar: lange gele haren en zweten. Heb hem toen weer geschoren, maar na week of 5 weer flink in het haar en geel. Toen even zo gelaten, omdat hij toch stil stond i.v.m. kreupelheid. Maar nu weer aan het zweten, waardoor je de krullen ook ziet. Dus als het iets beter weer is maar weer scheren. Hij kan zijn energie beter gebruiken. Verder wel goed te pas, vrolijk en verder geen uiterlijke symptomen. Dus naar mijn mening doet hij het goed. Ik hou voor mezelf ook een 'dagboek' bij om duidelijk te krijgen wat zijn slechtere periodes zijn, hoe lang deze zijn en welke symptomen hij laat zien. Dat haar en de hangbuik is eigenlijk het enige. Ik ben zelf eigenlijk niet zo voor een hogere dosering. Vandaar mijn magnesium vraag. Hoe lang of wanneer gebruiken jullie het en hoeveel dan dagelijks. En is het niet verstandig eerst een onderzoekje te doen of hij een magnesiumtekort heeft? Of kan het verder weinig schade aanrichten?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:24

mijn merrie vertoond goede reactie op de pergolide... ben heel erg blij!!!

het gedeelte haar onder zadel wat niet geschoren is, is minder krullerig en ik kan t er met plukken uit trekken, ze verhaard!

Ook zijn de vetbulten boven haar ogen, voor 80 % verminderd, ook wat er op de kap van de hals zat...

Ze oog ook weer stuk kwieker.....ze drinkt nu 30 liter water per dag ipv 50...

We kijken nog een week of wat aan om te kijken, of er nog meer "herstel" op deze dosis pergolide komt, mocht t wat stagneren, dan kunnen we altijd verhogen....

Ze krijgt nu nog steeds wat buut, helemaal zonder pijnstiller wil nog niet...ze krijgt nu 1/3e zakje 2 keer dgs.

al met al na 3 weken 2 x dgs 0,25 mg pergolide.. heel blij, met wat ik nu zie....

ik geef de merrie, ook naf 5star glucosamine mix, en lijnzaadolie door de slobber...

en heb nu een week achinea druppel gegeven, voor de weerstand...

Ook zou ik evt wel magnesium willen geven...maar wacht even hier de ervaringen af....

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 21:27

Fijn om te horen Sigrid dat de pergolide zo goed aanslaat. Doet je vast goed om dat te zien.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-11 23:40

Indy1990 schreef:
Indy krijgt nu pergolide vanaf begin februari. En ik zag ook een duidelijke verbetering in zijn vacht: eigen kleur, kort en glans en verder alle uiterlijke symptomen weg, maar vooral zijn gedrag. Hij werd duidelijk weer de oude. Maar het najaar was weer minder met zijn haar: lange gele haren en zweten. Heb hem toen weer geschoren, maar na week of 5 weer flink in het haar en geel. Toen even zo gelaten, omdat hij toch stil stond i.v.m. kreupelheid. Maar nu weer aan het zweten, waardoor je de krullen ook ziet. Dus als het iets beter weer is maar weer scheren. Hij kan zijn energie beter gebruiken. Verder wel goed te pas, vrolijk en verder geen uiterlijke symptomen. Dus naar mijn mening doet hij het goed. Ik hou voor mezelf ook een 'dagboek' bij om duidelijk te krijgen wat zijn slechtere periodes zijn, hoe lang deze zijn en welke symptomen hij laat zien. Dat haar en de hangbuik is eigenlijk het enige. Ik ben zelf eigenlijk niet zo voor een hogere dosering. Vandaar mijn magnesium vraag. Hoe lang of wanneer gebruiken jullie het en hoeveel dan dagelijks. En is het niet verstandig eerst een onderzoekje te doen of hij een magnesiumtekort heeft? Of kan het verder weinig schade aanrichten?

Hmm dan klinkt het toch een beetje alsof hij wellicht in het najaar iets meer last heeft gehad inderdaad. Zou het met je DA overleggen als ik jou was en zijn vacht goed in de gaten houden want dat geel worden vind ik wel een symptoom voor mezelf dat het minder onder controle is en ook als de krullen terugkeren (en eerder wegwaren zeg maar).

Magnesium helpt bij suikerhuishouding en is ook hulp tegen hoefbevangenheid, helpt bij hoge spierspanning, rare vetverdelingen, harde manenkam en evt stress door hoge cortisol level.
Ik weet niet of er een testje is die je kunt laten doen, vast wel in overleg met je Da. Mijn DA zei indertijd dat je niet gauw overdoseert omdat het teveel dan toch uitgeplast zou worden. Bovendien krijgt willy maar 1 klein schepje per dag. Het schijnt dat als ze teveel krijgen dat de plas dan echt anders ruikt. Heeft iemand in dit topic wel ergens ooit beschreven.. Biomag (besteld bij Paardendrogist) werkt bij ons prima, lage dosis, kennelijk goed te eten want geen probleem om het te geven.

Willy had in begin van zijn cushing en later bij het begin van zijn behandeling erg veel stress en angstaanvallen, hij had een erg hoge spierspanning en een keiharde manenkam en hangbuik. Hij werd meteen rustiger qua angsten toen ik magnesium ging geven en toen DA terug kwam voor controle aan zijn rug (hij was gekraakt omdat ie vastgelegen had in een paddock) zei hij dat de spieren veel losser en ontspannen waren nu. Hij zag echt verbetering. Hij vond magnesium een goede aanvulling in de aanpak van de cushing.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 16:00

Hoi allemaal! Heeft iemand van jullie nog de link naar het onderzoek waarbij het risico op hoefbevangenheid na de dexatest werd onderzocht? Ik meen dat die ooit eens hier in het topic geplaatst is..

Stalgenootje van mij heeft een haflinger die een aantal symptomen heeft, ze twijfelt of ze de dexa test wil laten afnemen.
Ik weet dat mijn dierenarts toendertijd met Evita de dexatest niet wilde doen vanwege het risico op "crashen" door inspuiten van de dexamethason. Evita is direct aan de medicatie gegaan vanwege de duidelijke symptomen, maar bij deze haf is het niet zo overduidelijk dat je zeker kunt zeggen dat ze cushing heeft. Een andere dierenarts die ik ooit bij Evita had en de dierenarts van deze haf zeggen dat het risico van de dexatest meevalt..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-11 19:22

volgens mij is het risico vrij groot,zeker als de pony cushing heeft en al een te hoog cortisol...de dexamethasone komt er dan bij.
Mijn paard is trouwens ooit bevangen geworden van een medicijn wat dexamthasone bevatte....in hele lage dosering.Ik pluk er nu nog,15 jaar later,dagelijks de vruchten van :(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 16:54

Ireen_ schreef:
Hoi allemaal! Heeft iemand van jullie nog de link naar het onderzoek waarbij het risico op hoefbevangenheid na de dexatest werd onderzocht? Ik meen dat die ooit eens hier in het topic geplaatst is..

Stalgenootje van mij heeft een haflinger die een aantal symptomen heeft, ze twijfelt of ze de dexa test wil laten afnemen.
Ik weet dat mijn dierenarts toendertijd met Evita de dexatest niet wilde doen vanwege het risico op "crashen" door inspuiten van de dexamethason. Evita is direct aan de medicatie gegaan vanwege de duidelijke symptomen, maar bij deze haf is het niet zo overduidelijk dat je zeker kunt zeggen dat ze cushing heeft. Een andere dierenarts die ik ooit bij Evita had en de dierenarts van deze haf zeggen dat het risico van de dexatest meevalt..

Het wordt gewoon afgeraden, ergens in dit topic zijn wel engelstalige links ooit opgenomen. Maar de DA heeft ook gewoon andere mogelijkheden om het te checken zonder risico's te nemen voor het paard: bloed afnemen en testen en urine testen. Het is makkelijk te zeggen door DA dat het weinig risico geeft, hij hoeft de consequenties niet te dragen als paard hoefbevangen wordt..

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-11 20:02

Het punt was volgensmij dat urine en bloed niet zo betrouwbaar zijn.. De pony is afgelopen zomer al via de urine getest, maar daar kwam niks uit. Ik heb het bij Evita ook niet gedaan hoor toendertijd, deze test.. Wilde het risico niet nemen en de eigenaresse van dit paard is zich ook bewust van de risico's.

Het punt is dat deze merrie niet heel duidelijk cushing heeft (symptomen die ze heeft zijn een lange vacht die wel verhaard, ernstig hoefbevangen geweest afgelopen zomer en nu niet lekker in haar vel zitten en vermageren. En ze heeft de leeftijd ervoor).

Redenatie van de dierenarts was; ze kan er inderdaad bevangen van raken, al had deze dierenarts dat zelf nog niet meegemaakt. Risico van niet testen en niet behandelen is dat ze binnenkort door de cushing bevangen raakt.. Daar zit ook wel weer wat in.

Was benieuwd hoe groot dat risico nou precies is. Er is nogal een verschil tussen 1 op 5 of 1 op 30..