Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
sigrid1182 schreef:paard al half jaar aan de pergolide en nu een maand krulhaar?
wat voor symptomen klachten heeft hij voor de rest...?
die gerelateerd kunnen worden aan cushing?
cynthiar schreef:Iedereen goed gelukkig en vooral een gezond 2011, en dat geld zeker voor onze paarden.
Illo krijgt nu 6 weken pergolide, wat per 2 weken met 0.25mg is opgebouwd, hij zit nu sinds afgelopen dinsdag op 1mg. Maar hij heeft sinds vorige week maandag diarree, zou dit van de hogere dosis pergolide kunnen komen? Heeft iemand hier ervaring mee.
Hij is trouwens een stuk meer weer zichzelf geworden, na 3 dagen merkte ik al dat hij weer alerter werd en weer uitzichzelf jolig ging doen en ondeugend.
Hij begint nu heel klein beetje te verharen, ik hoop dat hij weer een wat kortere vacht gaat krijgen. De laatste paar dagen heeft hij ook geen stalbenen meer en heb het idee dat alles wat strakker trekt. Hij had vande zomer een bult onder zijn buik, net een puntbuik, die is ook ineens verdwenen.
sigrid1182 schreef:ah ok, die van mij krijgt 2 x 0,25 mg en weegt 700 kilo....ik zie wel verbetering na 3 weken, maar blijf eerst nog even op deze dosering denk ik....
Ik weet eigenlijk niet hoe t zit, of je gemakkelijk kan verhogen en verlagen met dosering...?
iemand hier??
Indy1990 schreef:Hoi,
Geerke, ik wil wel even reageren op je erfelijkheid verhaal. Een vriendin van mij had een broertje van Indy en had ook cushing. Ze is na 3 jaar dokteren daar achter gekomen en attendeerde mij erop, omdat ik klaagde dat Indy een aantal jaar een vreemde haargroei had. (geel en veel en lang) Maar ik schoor hem het gehele jaar, zodat hij geen last van zijn vacht had. Toen Indy z'n gedrag slecht werd ben ik dus ook aan cushing gaan denken, omdat hij er bij nader inzien toch veel symptomen van had.
Bij zijn broertje was het voornamelijk het slecht functioneren van zijn organen zoals lever en nieren. Bij Indy vooral gedrag. En verder bij beide de lichamelijke symptomen. Indy heeft ook meer last van zijn vacht.
Zijn broertje is helaas een 8 weken geleden ingeslapen door een ernstige hoefbevangenheid. Waar hij echter eerder nooit last van heeft gehad. Toch vonden we het wel opvallend dat ze beide cushing hadden. Ze zijn de oudste uit de familie van dezelfde hengst en merrie. We weten niet hoe het met hen is vergaan, maar zijn wel benieuwd of er nog meer broertjes/zusjes last van gaan krijgen. Natuurlijk kan het ook toeval zijn...
Owja, broertje had wel wat overgewicht altijd. Indy niet eigenlijk. Nu hij cushing heeft wel wat op bepaalde plaatsen, denk aan hangbuik, nek. Ik denk ook omdat ik niet meer rijd, omdat hij kreupel is. Voorheen werd hij bijna dagelijks gereden.
Indy1990 schreef:Indy krijgt nu pergolide vanaf begin februari. En ik zag ook een duidelijke verbetering in zijn vacht: eigen kleur, kort en glans en verder alle uiterlijke symptomen weg, maar vooral zijn gedrag. Hij werd duidelijk weer de oude. Maar het najaar was weer minder met zijn haar: lange gele haren en zweten. Heb hem toen weer geschoren, maar na week of 5 weer flink in het haar en geel. Toen even zo gelaten, omdat hij toch stil stond i.v.m. kreupelheid. Maar nu weer aan het zweten, waardoor je de krullen ook ziet. Dus als het iets beter weer is maar weer scheren. Hij kan zijn energie beter gebruiken. Verder wel goed te pas, vrolijk en verder geen uiterlijke symptomen. Dus naar mijn mening doet hij het goed. Ik hou voor mezelf ook een 'dagboek' bij om duidelijk te krijgen wat zijn slechtere periodes zijn, hoe lang deze zijn en welke symptomen hij laat zien. Dat haar en de hangbuik is eigenlijk het enige. Ik ben zelf eigenlijk niet zo voor een hogere dosering. Vandaar mijn magnesium vraag. Hoe lang of wanneer gebruiken jullie het en hoeveel dan dagelijks. En is het niet verstandig eerst een onderzoekje te doen of hij een magnesiumtekort heeft? Of kan het verder weinig schade aanrichten?
Ireen_ schreef:Hoi allemaal! Heeft iemand van jullie nog de link naar het onderzoek waarbij het risico op hoefbevangenheid na de dexatest werd onderzocht? Ik meen dat die ooit eens hier in het topic geplaatst is..
Stalgenootje van mij heeft een haflinger die een aantal symptomen heeft, ze twijfelt of ze de dexa test wil laten afnemen.
Ik weet dat mijn dierenarts toendertijd met Evita de dexatest niet wilde doen vanwege het risico op "crashen" door inspuiten van de dexamethason. Evita is direct aan de medicatie gegaan vanwege de duidelijke symptomen, maar bij deze haf is het niet zo overduidelijk dat je zeker kunt zeggen dat ze cushing heeft. Een andere dierenarts die ik ooit bij Evita had en de dierenarts van deze haf zeggen dat het risico van de dexatest meevalt..