[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 11:23

ik denk dat het ook wel uitmaakt wat de veroorzaker is van de eczeem.
als t gevolg is van voeding en je geeft bijv een supplement waar veel mineralen inzitten en het trekt weg dan weet je dat het daarvan komt.
kennis van me had vroeger een pony die ook zwaar eczeem had,bleek dat die dus echt een tekort had aan bepaalde mineralen.
nadat dat werd bijgegeven knapte dat beest zo op dat het eczeem weg was.
ze hadden wel al heel veel zalfjes etc geprobeerd maar dat werkte niet, tja logisch..was dus een voedingstekort.
weet alleen niet meer wat dat voor product was Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 13:12

mijn eczeem deken is nu officieel overleden,
na nog geen 1,5 maand Nagelbijten / Gniffelen

welke vinden jullie de beste (denk aan prijs/kwaiteitverhouding ) want ik wil nu eens een goede waar je 2/3 seizoenen wat aan hebt , en ook goed beschermd
iemand die een goede heeft ?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 14:52

Ik ben qua stevigheid tevreden over de Meulenkamp deken. Ik heb deze vorig jaar gekocht en is op een paar kleine gaatjes en een stukje elastiek vervangen na nog helemaal goed.
Heb dit jaar er een rsh deken bij gekocht als reserve, maar daar zaten na een paar dagen al gaatjes in. Is niet ijzerproof.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 16:02

Ik gebruik voor mijn paardje de pagony dwangbuis. Tot nu toe is hij heel gebleven. De boett was een paar jaar terug zo stuk, maar de vorige pagony vorig jaar ook. Dus tja...

Vraagje: wie gebruiken er ook de hoofdkappen voor hun paard? Sammy had de helft van zijn voorpluk weer weggeschuurd, dus ik heb hem de boetthoofdkap omgedaan. Maar ik ben daar niet zo tevreden mee, omdat de sliertjes bij zijn ogen onvoldoende helpen tegen de vliegen. Welke hoofdkappen gebuiken jullie?

Sowieso heeft hij meer last van vliegen dan de andere paarden op het land! Zou hij daarom ook meer last van de mugjes hebben. Sommige mensen worden ook meer geprikt dan anderen. Zouden eczeempaarden warmer/zoeter bloed hebben??

Sam de paashaas
Afbeelding

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 17:16

Ik mijn paardje vandaag ook helemaal ingepakt en een nieuw record gevestigd. Mijn fiets viel om paardje springt weg. Knip kapot. En dat binnen een paar minuten Vork Hopen dat het stopt nu.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 18:21

Ik heb vorig jaar een hoofdkap gekocht bij de Meulenkamp deken. Deze kap beviel me goed. Dit jaar tot nu toe geen kap nodig, omdat ik op tijd ben begonnen met de deken.
Vorig jaar had ze al flink geschuurd en toen ging dat dus door op haar hoofd, toen ze de deken op had.

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 19:19

Heeft er iemand ervaring met de 'Equi Theme' eczeemdeken?

Equi theme anti eczeemdeken van 100% soepel polyester met ondoordringbare maas.

Het laat zweet los en begrenst het doorgaan van de UV stralen. Compleet met grote staartflap en brede afneembare buiksingel.
Leverbaar vanaf 145 cm onderlengte tot 215 cm onderlengte

Ik kwam m tegen op http://www.horseshophorsepower.nl voor € 75,-.
En heeft er iemand überhaubt ervaring met deze site?

Afbeelding

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-07 20:21

Ik heb hem precies vandaag gekocht. Tot nu toe eigenlijk geen problemen mee gehad. Het knispert niet als je hem op/af doet. En de stof is erg fijn en soepel en zacht. Knipoog

Sokkebok

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 01:08

Vinden ze dat niet vervelend, die singel van de buikflap in de liezen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 01:10

kennis van me heeft ook de deken van equitheme,die is er heel tevreden mee

Mariskas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:56

hoe doen jullie het met de eczeemdekens en regen? Voorheen deed ik vaak een regendeken over de eczeemdeken, maar dat is zo'n pakket en zo warm! Vorig jaar gewoon de eczeemdeken (ik heb boett en pagony, afwisselend) laten zitten, maar ze wordt dan zo door en door nat. Ik heb het idee dat ze het dan te koud kunnen krijgen, omdat de natuurlijke bescherming tegen regen (in de winter heeft ze nooit dekens op, de vacht wordt dan een soort dakpannetje) er niet is; zo'n natte deken maakt nl niet alleen de vacht, maar ook de huid nat en koud. Een natte deken is nooit zo goed, liever geen deken dan een natte deken, maar ja ivm eczeem kan ik de deken echt niet af doen!

Lisa_vD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 12:57

Sokkebok schreef:

nee nog niet gemerkt iig. Knipoog

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 13:19

Dat probleem met die regen heb k ook beetje... Bij een buitje droogt die deken zo, maar bij hele dag regen zoals morgen voorspeld is kan ik me voorstellen dat ze het koud kunnen krijgen?? Opzich als het de hele dag regent zijn er ook geen mugjes, en dan is miss regendek met eczeemhalsdeken een optie... Toch wat bescherming maar wel waterdicht. Ik weet t allemaal nog niet ik zie t morgen wel Knipoog
Wat doen jullie met de eczeemdeken met (veel) regen??

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:35

meestal is het dan wel aardig fris met regen, ik heb ehm een keer gewoon afgedaan in de regen maar toen stond ze te bibberen in de regen , morgen is het tog maar een graat of 15 dus kan het geen kwaad om de regendeken bovenop je eczeemdeken te doen.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:36

zweetvos schreef:
Heeft er iemand ervaring met de 'Equi Theme' eczeemdeken?

Equi theme anti eczeemdeken van 100% soepel polyester met ondoordringbare maas.

Het laat zweet los en begrenst het doorgaan van de UV stralen. Compleet met grote staartflap en brede afneembare buiksingel.
Leverbaar vanaf 145 cm onderlengte tot 215 cm onderlengte

Ik kwam m tegen op http://www.horseshophorsepower.nl voor € 75,-.
En heeft er iemand überhaubt ervaring met deze site?

Afbeelding

hij ziet er aardig goed uit , ik denk dat ik ook voor die deken wil gaan kijken

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 14:38

hij is bij ooteman trouwens €70 ,- ...
ik denk dat ik die daar ga halen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 17:23

Ik vond hier http://www.fly-free.nl/ een eczeemdeken die je niet over het hoofd van het paard hoeft aan/uit te trekken (voor diegene die een paard heeft die het niet accepteert dat de deken over zijn hoofd aan- en uitgetrokken wordt).

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:23

Sokkebok schreef:

Mijn pony reageert helemaal niet op de singel in de liezen. Ik heb nu de everline-eczeemdeken. Deze heeft ook zo'n brede buik en dus ook die band in de liezen. Ik ben blij met de brede buikflap omdat mijn pony vooral onder haar buik last heeft.
Ze accepteert trouwens de eczeem- en vliegendeken met buik beiden goed. Een regendeken hoefde ik van de winter niet te proberen. Dan bleef ze maar als een dolle rondrennen en deze vond ze allebei vanaf het begin goed.
edit: vraagje bijgevoegd. edit 2: vraag bij mn volgende berichtje gezet zoals de bedoeling was Lachen. edit 3: even deze edits vermeld Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door zweetvos op 06-05-07 18:56, in het totaal 3 keer bewerkt

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 18:35

Lisa_vD schreef:
Ik heb hem precies vandaag gekocht. Tot nu toe eigenlijk geen problemen mee gehad. Het knispert niet als je hem op/af doet. En de stof is erg fijn en soepel en zacht. Knipoog

Hoe zit de deken bij de schouder? Op het plaatje lijkt de stof nl overal erg ruim behalve bij de schouder en mijn pony is erg gevoelig voor schuurplekken.

En hoe valt de deken? Het is namelijk óf maat 145 óf maat 160. De deken die ik nu heb is 145 maar ik wil eigenlijk iets ruimer. Vind 160 wel gelijk héél groot. Valt de deken bij jou ruim of krap?

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:27

Ik ben vreselijk aan het twijfelen of ik Gijs zn Boett nu morgen op of af moet laten. Kan iemand mij adviseren? Het wordt een graad of 15 en er komt veel regen en de zon zou niet doorkomen... Gevoelsmatig wil ik de Boett er af laten. Vooral omdat het waait zullen er toch geen mugjes zijn... Ik vind het een lastig probleem. Regendeken over de Boett zoals sommigen doen gaat niet lukken. Ik heb geen regendeken. Gijs kan namelijk naar binnen als hij dat wil. Maar meestal staat hij gewoon in de regen. Pfff lastig lastig...

Ik heb trouwens toen het zo warm was de deken 3 dagen achter elkaar opgelaten en vond het enorm spannend of hij zn manen nog had... Bij het afdoen zag het er weliswaar niet uit (helemaal in de war en ik kon zien dat hij toch wel geschuurd had) maar ze zitten er nog steeds aan. Op de plek waar hij schuurt heb ik nu wat Huisman lotion (soort vloeibare uierzalf) gemengd met teatreeoil en dat erop gesmeerd. Vorig jaar hielp dat wel een beetje.

Vandaag bij het afdoen van zn deken zag ik dat hij op de plaats waar het bandje vastzit aan het halster (nek) hij behoorlijke wonden heeft zitten. Kennelijk irriteert dat toch behoorlijk. Balen hoor. Voorlopig maar even niet vastmaken aan het halster opdat het kan helen en weer smeren met Huisman...

Raya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-07 20:32

Ik zou toch elke dag de deken iig even afdoen om te luchten! Ik ben niet zo'n erge voorstander van de deken op en maar af en toe afdoen... Als ik dat zou doen bij die van mij zou ze zich helemaal open schuren.
Ik heb nu dus zelfgemaakte zalf en olie en die van mij staat nog steeds zonder deken echt helemaal top!

Met regen zijn de mugjes er ook gewoon nog steeds! Wel had ik het idee dat er de laatste dagen weinig muggen waren vanwege de sterke wind hier!

Freya_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:01

Nu we het over dekens hebben: ik ben super tevreden met mijn Rambo!

Super pasvrom, makkelijk aan en ui te krijgen, want moet niet over het hoofd. Bovendien kan het halsdeel apart losgemaakt worden, zodat ik de manenkam kan insmeren zonder de hele deken te moeten afdoen.

Wat de prijs betreft, bestel ze NIET bij Divoza (daar heb ik er 180 voor betaald) maar koop ze gewoon in de winkel (ze lag daar nanelijk voor 140 Boos! )

Mijn beestje ziet er intussen stukken beter uit dan vorig jaar. Aan de staart is er helemaal niet geschuurd, en die was vorig jaar om deze tijd kaal. Aan de manen is een dun plukje, voor de rest zijn ze nog perfect. Of het nu de deken of de desensibilisatiekuur is die werkt, weet ik niet, maar er is zeker iets goeds bij!

PS: het allerbeste manensmeersel volgens mij: laat je apotheker 1% hydrocortisone in 500 ml amandelolie maken. het houdt de huid vet en stopt de ontsteking. 2 maal per week aanbrengen, het is stukken goedkoper dan al die andere spulletjes en het werkt echt!

MarjoEisla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:04

alleen is cortisone niet goed voor de huid om langdurig aan te brengen. Het maakt de huid dunner

gijsje59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 08:23

Balen balen balen... Boos! Vanmorgen stond Gijs er in zn avondstal nog keurig bij dacht ik... Zijn manenkam had hij niet aangeraakt maar helaas kon ik aan zn staart zien dat hij zn kont wel ietwat had geschuurd. Het regende hier behoorlijk dus had ik besloten om zijn Boett niet op te doen. Vind het toch vervelend als hij door en door nat wordt en niet droogt en het daardoor koud zou krijgen. Enfin, nadat hij zijn ontbijtje gekregen had liet ik hem in de wei. Hij ging direct de loopstal binnen en begon zn manenkam als een gek te schuren. Brrrrrr Grrrrrr Waarom nou??? Huilen
Dat had dus helemaal niets meer met het niet opdoen van de deken te maken want hij had nog niet eens een minuutje zonder deken buiten gelopen. Toch jeuk dus... alleen kon hij kennelijk in zn avondstal niet schuren... Gauw gauw hooi gepakt en dat gegeven. Toen hield hij wel op. Maar ja, het leed was natuurlijk al geschied. Ik heb snel mn eigen mengsel op de beschadigde huid gesmeerd. Ik was zo aan het twijfelen of ik nu wel of niet alsnog die deken op moest doen. Heb uiteindelijk toch gekozen om het niet te doen... Afwachten hoe hij er vanavond bij staat. Dan ga ik hem in ieder geval weer even met teershampoo wassen.

Dan vanaf morgen toch maar weer zn Boett aan. Overigens haal ik normaliter de deken iedere avond er af omdat hij toch op stal gaat. Maar die 3 dagen die ik geprobeerd had was omdat ik begin augustus een weekje op vakantie ga. Ik heb hier dan wel iemand die voor mn paardjes zorgt en of die zo handig is om iedere dag de deken af te doen vraag ik me nog af...

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-07 10:31

Even een update vanaf hier.
Wij zijn bijna 2 weken bezig met het onderzoek van Eric Laarakkers, maar bij beide paarden is nog niet echt een verbetering te zien.. Ze schuren beide licht aan staart en manen.