[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 17:45

Mijn paard is ook bijna mokvrij! Hij was niet aan te raken aan de achterbenen, dus is hij in samenspraak met de DA een weekje komen logeren op school. Hier moest hij wel 24/7 op stal staan. De eerste dag heeft de DA zijn benen goed ontsmet en zijn beide achterbenen ingepakt met natte watten. De volgende dag heeft hij de korsten eraf gepulkt en gemeerd met een zeer vettige creme met antibiotica. Daarna ben ik zelf aan de slag gegaan. Na een weekje bleef hij vrij rustig, dus mocht hij terug naar huis. Dan heeft hij nog een week op stal gestaan en elke dag smeren. En vandaag stonden er geen korsten meer op het been dat het ergst aangetast was :-).
Verder geef ik nu sinds een week de mokkruiden van huppa.nl

bowitha

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-10 22:43

ik geef kruidenthee 10 dagen achter elkaar gemengd met slobber en gebruik een kruiden mokzalf (besteld bij homeopaard.nl) allemaal homeopatische producten. Die kruiden kun je ook 1x per week geven uit voorzorg. Bij mijn paard werkt het echt super goed. Daarnaast doe ik 2 a 3x per week zinkzalf in de kootholte daardoor kan er geen vocht/ vuil bij en komt de mok ook niet zo snel terug. Ook droog ik haar sokken altijd af en was ik ze regelmatig met betadineshampoo.
ik heb gemiddeld 2x per jaar mok in de herfst en in de lente wanneer het alles heel nat is.
Gekke is dat ik er bij sneeuw geen last van heb.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:48

hoi allemaal,daar het bijna niet te doen is om 139 pagina's door te worstelen wil ik even een vraag stellen hier,als dat mag...

denk dat hier nl wel wat 'mokkenners' zitten..

ik heb een ruin van bijna 21 jaar oud,die heeft ook mok,maar in een vorm dat hij dikke benen krijgt,en daar bijt hij aan,en hier en daar heeft hij een kaal droog plekje/verdikte huid..

de veearts is geweest en die heeft zalf gegeven,maar dat helpt echt 0,0...de mok is niet in de vorm van nat/korstjes enz,eigenlijk is er weinig te zien,je voelt wel dat er een soort sneetjes zitten zeg maar,maar die zijn meer verdikt ,niet open/kapot..

kennen jullie dit,en wat kan ik hieraan doen,vervelende is vooral dat hij er last van heeft,hij ligt veel en bijt dan aan zijn been...

alvast heel erg bedankt voor de mensen die willen helpen...

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:04

Kimmie261: staat hij buiten of binnen?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:40

overdag in de wei/bak,snachts op stal...hij staat ip "droog" ,ik heb een schimmel hier staan die krijgt echt korstjes mok als hij te nat staat,die krijgt ook geen dikke benen verder,die is goed te behandelen met betadine,en droog maken,maar wat die ruin heeft,echt...weet er geen raad mee eigenlijk...ik scheer hem zodat hij geen natte benen zou houden,maar ook met scheren voel je alleen een harde huid en soort van 'sneetjes'die wel droog zijn....

zowel zomer als winter heeft hij er last van en sinds een jaar wordt het steeds erger eigenlijk.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 17:52

heb ook ff vraagje. mijn tinker heeft beginnende mok. wat korstjes en hier en daar is het nu open. heb van efrata mokmouse. moet ik nu tussendoor ook wassen?? wordt nl erg moeilijk want daar waar ik sta zijn de leidingen naar stal bevroren dus kan niet echt makkelijk wassen of spoelen. kan het ook zonder wassen of wordt het dan een zooitje

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 18:15

ook ik een vraag, ik heb nu de mokkruiden gekookt, maar geef je de 2 afgestreken eetlepels van de gekookte kruiden of geef je de de afgestreken eetlepels die je voor het koken afmeet..
snappen jullie mij, want ik snap de uitleg niet hahaha en dan ben ik niet eens blond

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:32

heb ff een vraagje, moet je de kruidenthee gewoon door het voer geven ofzo?
of door het water?

En hoe zit het met die mokkruiden?

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:46

@ Kimmie: zijn dat geen littekens van oude mokkwetsuren? Heeft mijn pony ook.
Ik ben trouwens een absolute fan van excellent mokzalf, zo ongeveer het enige wat helpt bij die van mij...

Groetjes

Kaat

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:49

kimmie261 schreef:
hoi allemaal,daar het bijna niet te doen is om 139 pagina's door te worstelen wil ik even een vraag stellen hier,als dat mag...

denk dat hier nl wel wat 'mokkenners' zitten..

ik heb een ruin van bijna 21 jaar oud,die heeft ook mok,maar in een vorm dat hij dikke benen krijgt,en daar bijt hij aan,en hier en daar heeft hij een kaal droog plekje/verdikte huid..

de veearts is geweest en die heeft zalf gegeven,maar dat helpt echt 0,0...de mok is niet in de vorm van nat/korstjes enz,eigenlijk is er weinig te zien,je voelt wel dat er een soort sneetjes zitten zeg maar,maar die zijn meer verdikt ,niet open/kapot..

kennen jullie dit,en wat kan ik hieraan doen,vervelende is vooral dat hij er last van heeft,hij ligt veel en bijt dan aan zijn been...

alvast heel erg bedankt voor de mensen die willen helpen...

Weet je zeker dat het mok is en miet bijv. mijtjes? Zoals je het beschrijft klinkt het nl. een beetje als waar mijn merrie last van had, waren idd mijtjes. Die veroorzaken ook jeuk en daarom gaan ze eraan bijten. Door het wassen met sebacil is dat over gegaan.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 21:40

@quibje: volgens mij is het de bedoeling dat je de thee in zijn geheel geeft. Dus het gekookte water met de mokkruiden bij. Zo doe ik het in ieder geval.

@rooslove: De kruiden moeten door het voer.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 09:38

@ liseke, dank je.

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:35

okee, thanx!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:41

De mok gaat hier eigenlijk tot nu goed, plekjes zijn bijna allemaal dicht en huid is mooi roze. Ik voer iedere dag brandnetel, rozenbottels en smeer de plekken nog steeds in met honingcreme en propoliscreme. I.p.v. iedere dag wassen, maak ik het nu schoon met een zacht borsteltje en voor desinfectie gebruik ik een homeopatische spray... Dikke benen zijn ook weg.
Alleen nu hoest mn paard weer sinds 2 weken, heeft al een Ventipulminkuur gehad en vandaag begin ik met de 2e Sputolysinkuur....
Zou het toch allemaal een weerstandsprobleem zijn??

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:43

@esther, ik denk dat idd veel te maken heeft met weerstand..

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:44

Als ik het zo hoor denk ik van wel!
mijn paardje heeft ook last van mok, en heeft ook een gronische hoest, hoe oud is je paard?

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:45

Als ik zo alles bij elkaar optel kan het haast niet anders
Begon in nov met diaree, daarna mok en opgelopen been en nu het hoesten.....
Ze krijgt al extra vitaminen en probiotica en kruiden voor reiniging en weerstand, ik zou niet weten wat ik nog meer kan doen....
Ze is 8 jaar

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:47

ook wij hebben mok geconstateerd bij onze haf (met enorm veel sok)
Ik ben bang dat het door de sneeuw is gekomen.. alles is namelijk altijd droog.. maar hij heeft veel ijsvorming in zijn sokken gehad.

We hebben er tot nu toe uiercréme op gedaan en mokzalf en hij gaat gewoon naar buiten.
Rechtsvoor en zijn achterbenen zijn het ergste.. linksvoor maar een beetje. Zijn achterbenen zijn al wat dik.

Ik lees hier zoveel verschillende dingen maar ik kan er nou niet echt uit ophalen wat de beste oplossing zou kunnen zijn voor onzen situatie..

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:50

Ik heb nu een spray van een vriendin te leen, het lijkt op limonade(qua kleur dan) & je mag het er maar 1x per dag op spuiten, het werkt heel goed! Er zit ook een beetje antibiotica in om de ontsteking te remmen.
Ze had het een keer van de hoefsmid gekregen. Ik gebruik het nu ongeveer 5 dagen en de korsten zijn er al bijna allemaal af!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:04

Jibbel,ik weet het niet...ik heb een veearts laten komen en die zei dat is mok,punt is alleen dat het niet de gewone mok is,je weet wel wondje ,korstje enz..hij heeft een soort van 'sneetjes' best diep,alleen droog,als je hem scheert heeft hij een dik been,en veel 'roos' achtige schilvers??

en hmmzz ,heb ik net de sebacil weggegeven...mocht dat het wel zijn...ik zal eens een foto maken van zijn been..

soms denk ik weleens dat het bij hem van binnen uit komt,daar hij ook niet meer verhaart....ook zoiets vreemds...

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:10

Mijn paardje heeft ook allemaal van die sneetjes, maar dat is gewone mok (volgens de DA)
foto is idd wel een goed idee!

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 12:31

die sneetjes zijn volgens mij geen gewone mok, maar dat cpl of clp gebeuren..
mijn beestr heeft en mok en dat andere..dan krijgen ze ook harde verdikkingen in de kootholtes..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:48

ja het zit vooral in de kootholtes,in de lengte dikke korstige sneedes...

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 14:06

ja dat klinkt zoals dat ene, wordt vaak verward met mok, daardoor heb ik okk lang gedacht dat de mijne alleen mok had, maar hij heeft het alletwee.
het vervelende van dat andere is, is dat het wel te doen is om erger te voorkomen, maar de verdikkingen zijn meestal blijvend en moeten wel in de gaten gehouden worden dat ze niet te dik gaan worden, want daar kunnen ze veel last van gaan krijgen.
daarom ben ik nu met mokkruiden begonnen om te proberen om zijn lymfesysteem wat te ondersteunen.
en natuurlijk voor de mok..
kijken of het helpt.
o ja en de schilfers klinkt als rasp..
fijn he paarden met sokken..

WenMLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 17:09

wat is dat ene?