[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:13

Yellomofoon schreef:
Dat kan best, ik ben nu begonnen met Equifyt te voeren (natuurlijk eten), ipv Pavo, naar mijn idee is het hierdoor ook gebeterd...
In pavo zit veel melasse, weet niet of het echt bewezen is dat melasse niet goed is voor luchtzuigers, of voor paarden met gevoelige magen, maar mij lijkt het toch dat een natuurlijk voer minder agressief inwerkt op de maagwand dan een voer waar verschillende kunstmatige stoffen aan zijn toegevoegd

Waar is Equifyt onder andere te koop? Het lijkt mij in ieder geval het proberen waard!

Yellomofoon

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:15

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:17

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:29

Er zijn ook nog andere natuurlijke voeders in Nederland hoor :)
Maar ben zelf van België dus weet niet meteen welke de beste zijn...

BestHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 21:34

mijn pony zuigt ook lucht!
hij heeft geen band om maar er zit Cribox op zijn box. en nu komt hij er niet meer aan! :D

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 02:00

Da's ook niet echt een goede oplossing eigenlijk :)
Dan heeft ze waarschijnlijk nog steeds last aan haar maag maar kan ze de pijn niet verzachten (door lucht te zuigen)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:24

Luchtzuigen is een soort drug, dat heb ik gelezen. Het staat dus niet direct in verband met een maagzweer.
Door het zuigen van lucht komt er een stof vrij in hun hersenen waardoor ze "high" worden. Paarden die weven maken die stof ook vrij.

Mijn pony zuigt ook lucht, maar die eet zijn brok wel gretig op. Ik ben aan het twijfelen of ik de DA nu laat komen of niet..

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-10 19:29

Ik heb bij die van mij ook echt niet het idee dat het komt door voeding.
Hij is namelijk ook niet gevoelig voor "slecht" hooi, en hij is ook nooit voer gerelateerd ziek geweest.
Ik vermoed bij de mijne dat het echt puur uit verveling is ontstaan en dat hij nou verslaafd is.
Ga het maagcompositum van de Groene os zeker wel proberen :j en hoop ook dat het helpt, maar naar mijn idee heeft de mijne geen last van een "slechte maag"

xxirisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 18:28

Ik ken een paard dat is een luchtzuiger, maar de eigenaar zegt dat het niet kwaad kan :? maar het is toch hardstikke slecht heb ik van andere mensen gehoord?

sembella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 22:59

Ook mijn paard zoog lucht.
Niet veel, en alleen na het eten.
Mij is altijd verteld dat het op zich geen kwaad kon, omdat hij
het niet veel deed, en de lucht niet heel diep "inslikte".
Ook werd hij er niet ziek van en kreeg geen dikke buik.
Hij is nu 5 jaar, en ik heb hem vanaf zijn 3 jaar.
En nu......5 weken geleden koliek operatie gehad!
Gas in zijn darmen.........
Gelukkig gaat het herstel super goed, maar ik heb er nu wel
voor gezorgd dat hij in zijn stal geen lucht meer kan zuigen.
Zijn voerbak verwisseld voor een emmer waarom hij zich niet vast kan zetten, en heel simpel een touw rondom de "stang" van zijn drinkbak gedaan, en hij zuigt nu niet meer.
Hij eet goed en heeft (gelukkig!!!) geen ander gebrek ontwikkeld, ook al moet hij nu veel, heeeeeeel veel op stal staan i.v.m. zijn revalidatie!

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-10 23:09

Macho heeft twee keer een koliekaanvalletje gehad. Niks ernstigs gelukkig. Maar wat de veearts ook tegen me zei, koliek kan door van alles komen. Beide veeartsen (veeartsen-praktijk met diverse veeartsen) zeiden dat het absoluut niet te zeggen was dat dit met luchtzuigen te maken had. In principe kan ieder paard koliek krijgen, luchtzuiger of niet.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 00:45

Ik weet niet beter dat de hoeveelheid zogenaamde lucht wat paarden met luchtzuigen zouden binnenkrijgen, geen oorzaak is voor de koliek. de reden waarom paarden zuigen vaak wel.
maagproblemen ed.
Daarnaast heeft het meer met de darmen zelf te maken.
De darmen van een paard zorgen voor de vertering, tijdens de vertering komen er gassen vrij. Deze gassen kunnen koliek veroorzaken. Elke voer heeft weer een andere vertering. Het 1 geeft ook meer gas dan de ander.
Daarnaast heeft een paard ook helemaal geen makkelijke lichaamsbouw.
Zoals mijn VA altijd zegt: Paarden hebben eigenlijk een constructiefout.
Hebben zo'n groot lijf met enorme meters darm in een enorme ruimte waar deze darmen makkelijk speling hebben.
Paarden hoeven maar verkeerd te rollen of een bok te geven en de een stuk darm kan al gaan verschuiven........
Zo betrekkelijk is het nu.
Het ene paard heeft er gewoon sneller last van dan de ander.
Daarnaast heeft voermanagement en beweging hier ook een belangrijke rol in.

Dus als je tegen mij zegt een luchtzuiger krijgt koliek van de lucht die hij zogenaamd binnne krijgt zeg ik NEE!
dan zou mijn paard iedere week koliek moeten hebben of zelfs dagelijks.

sembella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:21

Alle opmerkingen kloppen, maar toch zei de DA van de kliniek dat het verstandig is om te zorgen dat mijn paard niet meer
kan luchtzuigen. Hij had gelukkig geen maagzweer of maag afwijking en hij deed het ook niet zo veel, maar ik heb er voor de zekerheid toch voor gezorgd dat hij in zijn stal niets meer kan vastpakken om te zuigen, en verder doet hij het nergens op dus voor mij was dat vrij simpel. En nu maar hopen dat hij geen koliek meer krijgt, ook al klopt het inderdaad dat het heel veel oorzaken van koliek zijn.......

sembella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 12:44

Toch nog even een vraagje.........
Bij ons op stal (manege) staat nog een luchtzuiger.
Ook daar willen ze nu de stal "zuigvrij" maken, dus voerbak en drinkbak weg. Ook dit paard doet het alleen tijdens/na het eten van brok.
Stel nu dat dit paard wel last heeft van haar maag, maar geen mogelijkheid meer heeft om te zuigen, krijgt ze dan meer last van haar maag?
En hoe uit zich dat dan?
Een ander stalgebrek?
Ze krijgen bij ons 3 x per dag brok, 2x per dag hooi en staan op stro (dik pak)
S'morgens staat ze op de wei.
S'avonds wordt er met haar gewerkt.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 13:26

Ik heb ooit noodgedwongen een paar dagen de voerbak uit de stal gehad (was kapot), mijn paard zette daar haar tanden altijd op. Tijdens die paar dagen dat ze niet kon luchtzuigen werd ze depressief en zwaar ongelukkig.
En ja, de mijne heeft ook een aantal keer koliek gehad en flink ook. Maar nooit is het luchtzuigen daar de oorzaak van geweest.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 16:13

Als ze last hebben van hun maag dan zuigen ze lucht om hun pijn te verlichten, dus als ze niet meer kunnen zuigen dan krijgen ze idd meer pijn, en worden ze daar gefrustreerd van... Luchtzuigen kan op zich geen kwaad (probeer wel de tanden te beschemen)

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 18:52

Mijn paard haar maag is onderzocht en ze heeft geen last van maagzweren en pijn. Het is bij elk paard verschillend wat de oorzaak is en waarom ze het doen. Bij die van mij is het een gewoonte geworden...

sembella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 21:20

Gelukkig was het bij die van mij ook een gewoonte, en heeft hij na de operatie geen gelegenheid meer gehad om te zuigen, en nu na 6 weken gaat het hartstikke goed met hem! Niet depressief, niet down of wat dan ook.
Hopen dat het bij het andere paard bij ons op stal ook zo "makkelijk" gaat.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-10 23:41

Het blijft lastig, die van mij zuigt nu dus alleen op zijn waterbak, ik kan deze onmogelijk weghalen....... Dan maar wat zuigjes en een slecht gebit, Hij doet het alleen na eten van biks.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 22:37

is het nou beter om hooi of kuilgras te voeren? mijn paard zuigt ook alleen lucht tijdens het eten van kuilgras of brok. Ik ga maar eens maagcompositum proberen. Welk merk is beter die van het groene os of van de paardendrogist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 23:13

Dat is hetzelfde, de paardedrogist verkoopt t maagcompositum van de Groene Os. ;)

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 00:39

Die van mij doet het al vanaf veulen af aan, zit in de familie, halfzussen doen het ook..
Het is echt een gewoonte geworden, zeker met het eten zie je dat goed. Twee happen, hop naar het luik om daar te luchtzuigen en weer verder eten, als ze er niet bij kan lijkt ze te denken van 'na ja.. dan niet..' en dan gaat ze weer verder met eten, om het vervolgens weer te proberen..
Echt afleren zal ze het nooit, want het is toch ook een beetje een stress-relief, wanneer het druk is op stal gaat ze ook meer luchtzuigen.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-10 10:52

mijn paard deed/doet (staat nu onbeperkt in de wei) het ook en ook zijn moeder
het zou fijn zijn om er achter te komen of het dan erfelijk is
zouden bv een zwakke maag door gegeven kunen worden
wprdt hier onderzoek naar gedaan toevallig luchtzuigen/maagproblemen en erfelijkheid

Failleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 00:37

Ik ken een pony die doet het ook, verveling kan het geloof ik niet zijn omdat hij non-stop buiten staan tussen zo'n 70 andere paarden. Ook krijg hij bijna de hele dag door hooi, kan bij stro, kan lekker spelen in de modder en loopt ook niet te veel in lessen voor zover ik weet. Een band hielp niet. Ben echt heel benieuwd als er wat harde feiten over bekend worden gemaakt.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:54

hoi hier even weer een vraag ergens heb ik gelezen dat iemand een flexibele was mand gebruikte,

maar heeft deze persoon de handvaten er aan laten zitten ik vind dit namelijk ideaal om ook als voer bak te gebruiken