Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 22:24

CharlyBrown schreef:
Weidebloem schreef:
Hier precies hetzelfde als CharlyBrown :D . 400 gr bietenpulp, vitamine korrel en onbeperkt hooi. Energie genoeg voor dressuurtraining op m2 niveau met 1x per week springtraining. Energie is bij ons nooit een probleem geweest, moet mezelf altijd inhouden om een half uurtje max drie kwartier te trainen en lekker buiten uitstappen. Het gaat zo makkelijk om lang te rijden...

Grappig op te lezen dat je precies het zelfde voert

Hey, ik zit in je profiel te spieken en herken je van wedstrijdjes… Je staat op 't Einde toch? Of zijn we elkaar toevallig daar steeds tegen gekomen?

Ik sta bij stal van de Vlugt, maar ben wel een paar keer gestart bij het Einde. Kan me wel een bond paard herinneren. Zou goed kunnen dat we elkaar ontmoet hebben!

Chesss

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:36

Helaas kreeg ik vandaag mailtje van de abler dat de shipping niet mogelijk is deze week.
Baal! Maar goed is niet anders. Fijne jaarwisseling!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:38

Ik heb geen mailtje gehad maar inderdaad ook geen bericht dat het verzonden is.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 20:56

Nee idd. Hoop echt dat ze snel leveren. Die van mij staat inmiddels enkel op hooi in overleg met da, heb ander voer gekocht en ben nu op zoek naar goed vitaminesupplement (zucht)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:08

Cherise krijgt een uurtje voor het rijden 20 ml gaviscon, dat scheelt heel veel in de singelnijd en het houtbijten, maar lost het probleem niet op. Merk ook dat ze dan losser en fijner te rijden is. Bewijst wel het maagprobleem.

Verder krijgt ze sinds deze week bietenpulp als de andere paarden krachtvoer krijgen. Pensionhoudster denkt goed mee gelukkig.
Alle paarden krijgen 4x hooi en staan eigenlijk nooit zonder.
Eerste voerbeurt is om 6 uur, de laatste om 22.30 dus de nacht is ook niet lang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:12

Chesss schreef:
Nee idd. Hoop echt dat ze snel leveren. Die van mij staat inmiddels enkel op hooi in overleg met da, heb ander voer gekocht en ben nu op zoek naar goed vitaminesupplement (zucht)

De maagsupport van paardendrogist :)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:16

Maagsupport vitaminesupplement?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:22

Dat zijn kruiden voor de maag :) mijn paard is er echt veel fijner van geworden in combinatie met alleen hooi en en speciale muesli :j

Vitaminesupplement is nergens voor nodig als je goed hooi en voer hebt dan ga je vaak overdoseren en dat is enkel een belasting voor het lijf.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:25

Maagsupport en goede muesli heb ik al. Maar iedereen waarschuwt voor vitaminetekorten.
Hij krijgt normaliter voor goed paard niet heel veel krachtvoer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:28

Is het vitamintetekort aangetoond? Veel mensen roepen maar wat :o maar laten bij hun eigen paard ook nooit een bloedtest aantonen.

Anders zou ik eens een bloedtest laten doen indien er dan tekorten zijn dan kan je dat heel gericht aanpakken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 21:35

Nee niks uit bloed idd

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:28

Wel service krijg email van abler dat aprazole niet leverbaar is nu de aprazole plus zonder meerprijs besteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:30

Dan zou ik niet zomaar vitamines gaan bijvoeren dat is alleen maar een aanslag op het lichaam omdat de teveel aan vitaminen er ook weer uit moet..

Wel netjes van abler!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:31

Ja idd bedankt voor de wijze raad!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 22:57

Chesss schreef:
Wel service krijg email van abler dat aprazole niet leverbaar is nu de aprazole plus zonder meerprijs besteld

Check mail... Niets gehoord.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 00:29

tiwi1969 schreef:
Chesss schreef:

Check mail... Niets gehoord.

Ik wel vanmorgen vroeg al!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 02:14

ja, ik heb ook mail gekregen van Abler :)

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:23

Yvank_ schreef:
Dat zijn kruiden voor de maag :) mijn paard is er echt veel fijner van geworden in combinatie met alleen hooi en en speciale muesli :j

Vitaminesupplement is nergens voor nodig als je goed hooi en voer hebt dan ga je vaak overdoseren en dat is enkel een belasting voor het lijf.

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Ten eerste is de behoefte van ieder paard anders en wordt er vanzelfsprekend vergeleken met gemiddelde bloedwaarden die ooit zijn vastgesteld. Daarbij is de vraag hoe veel en welk krachtvoer er wordt gegeven naast het ruwvoer. En juist bij onze maagpatienten is het het beste om zo min mogelijk krachtvoer bij te gegeven. Om te weten wat de kwaliteit van het hooi is, zal het geanalyseerd moeten worden. Verder hebben maagpatienten ook vaak darmproblemen en daarmee opname problemen. Tot slot loopt de kwaliteit van hooi in de winter achteruit met name wat vitamine E betreft. Algemeen advies is dan ook vitamine E ongeveer vanaf nu te gaan suppleren.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 11:21

Ik kan me idd ook goed vinden in dit verhaal van henshem

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:02

CharlyBrown schreef:
Ik kan me idd ook goed vinden in dit verhaal van henshem

Ik ook maar dan hoef je niet een algemeen vitamine supplement te geven maar kan je de vitamine e ook los supplemeteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:02

En daarom is bloedonderzoek zo waardevol :) er wordt gewerkt met onder en bovengrenzen en daartussen kan het per paard verschillend zijn waar ze zich goed bij voelen. Maar akls je nu random Vitamine E erin doet heb je geen idee of dit effect heeft. Tenzij je paard nu duidelijke klachten van een gebrek vertoond. Als je een paar keer per jaar bloedonderzoek doet krijg je een heel goed beeld van de behoeftes van je paard en kan je daarop direct gericht ingrijpen want je weet welke waardes het paard nodig heeft om goed te zijn.

Als je helemaal geen krachtvoer geeft kan je inderdaad kijken naar een vitaminebrok maar ik begreep dat chesss wel wat voer geeft en dan kan die vitaminebrok dus volledig zinloos zijn.

Vitamine E wordt altijd in combinatie gegeven met selenium kan namelijk schadelijk zijn als je hier teveel van voert waardoor het paard een vergiftiging kan oplopen daarom is het wel verstandig te weten wat dan nu de waarde daarvan is :) als deze waardes als aan de bovengrens zitten dan zeker niet gaan voeren.

Heb er al eens één gezien met een vitamineE/selenium vergiftiging die was kantje boord. Sindsdien laat ik geregeld een bloedonderzoek doen en bekijken we aan de hand daarvan wat gericht aagepakt moet worden.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:10

Mijn paard krijgt nu luzerne met zemelen en gewoon hooi.

Die maagsupport, welke is dat en waar te verkrijgen?

En een vraagje aan de bietenpulp voeders, hoe is de verhouding van de Water en de pulp?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:15

Yvank_ schreef:
En daarom is bloedonderzoek zo waardevol :) er wordt gewerkt met onder en bovengrenzen en daartussen kan het per paard verschillend zijn waar ze zich goed bij voelen. Maar akls je nu random Vitamine E erin doet heb je geen idee of dit effect heeft. Tenzij je paard nu duidelijke klachten van een gebrek vertoond. Als je een paar keer per jaar bloedonderzoek doet krijg je een heel goed beeld van de behoeftes van je paard en kan je daarop direct gericht ingrijpen want je weet welke waardes het paard nodig heeft om goed te zijn.

Als je helemaal geen krachtvoer geeft kan je inderdaad kijken naar een vitaminebrok maar ik begreep dat chesss wel wat voer geeft en dan kan die vitaminebrok dus volledig zinloos zijn.

Vitamine E wordt altijd in combinatie gegeven met selenium kan namelijk schadelijk zijn als je hier teveel van voert waardoor het paard een vergiftiging kan oplopen daarom is het wel verstandig te weten wat dan nu de waarde daarvan is :) als deze waardes als aan de bovengrens zitten dan zeker niet gaan voeren.

Heb er al eens één gezien met een vitamineE/selenium vergiftiging die was kantje boord. Sindsdien laat ik geregeld een bloedonderzoek doen en bekijken we aan de hand daarvan wat gericht aagepakt moet worden.

Mijn paard krijgt normaliter 24/7 goed hooi uit slowfeeder, en over de dag verspreid 1 schep muesli en losse magnesium met maagcompositum. In mijn voer zit al extra vitamine e en omega 3 en vitamines dus dat zou eigenlijk gewoon inhouden dat ik genoeg zou voeren.
Ik vind lastig dat ze vanuit voeradviezen direct zeggen dat als je geen kilo's van voer geeft dat je dan altijd een vitaminesupplement moet bijvoeren. Ik wil geen kilo's voeren voor zijn maag en daarnaast een goed vitamine supplement is ook nog wel een ding want bijna alles is met extra suikers dan wel melasse.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:20

Mensen die een ruwvoeranalyse laten doen zien heel vaak dat het hooi uit Nederland bepaalde tekorten heeft. Met name aan zink, koper, magnesium, aantal aminozuren en idd in de winter aan vitamine E. Al vaker schijnt ook te zien te zijn dat calcium niet zo hoog aanwezig is (zie http://www.heliqs.nl/steeds-minder-calcium-in-ruwvoer/ )
En juist een teveel aan ijzer.

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:21

Yvank_ schreef:

Vitamine E kan je ook zonder selenium verkrijgen en dus geven.