[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:49

urselin schreef:
.

Oh ja en morgen komkommer uitproberen voor vrijheidsdressuur :)

Ik gebruik hiervoor Wiesencobs van Marstall.

En 'geweld' om supplementen door heen te doen. Je kunt ze ook droog geven (wel opbouwen).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 12:55

Pas met Wiesencobs droog wel erg op. Ik heb ze ook een tijdje gebruikt als 'snoepjes'. Maar na tweemaal een slokdarmverstopping echt niet meer. Droog vinden ze het hier wel lekker, nat niet..
Als voer gebruik ik Spillers Happyhoof om alles doorheen te mengen. Maar ja, dat is uit de hand niet handig voeren. Valt wel goed in de smaak.
Care4life heb ik gegeven, beviel prima, maar nog geen idee of ik er makkelijk aan kan komen, moet ik nog eens uitzoeken. En happyhoof is makkelijker om poeders doorheen te voeren.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:04

Heeft je paard van 1 brokje een slokdarmverstopping gehad? Je geeft neem ik aan 1 brokje tegelijk als snoepje?

Ik geef ze al jaren, ook droog in een emmer. Geen enkel probleem eigenlijk. Ik geef alleen de brokjes droog, niet de losse vezels die vaak ook in de zak zitten.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-13 13:08

Ja, helaas wel. De andere twee pony's niet, maar ik voer het helemaal maar niet meer. Ben er best wel van geschrokken. Met ander voer etc. niets aan de hand.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:22

Mijn paarden hebben gisteren hun eerste hapje Cavalor gekregen. Wel gemengd met Care4L en een handje Daily Plus. In Cavalor zit meer brokjes-achtig spul en minderruwvoer (grasjes, stro etc.) dan C4L. Vandaag een dagje vrij dus mooi de tijd om van beide producten de analyses te bekijken en te vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:31

Ben benieuwd welke je beter bevalt...
Heb jij ook de dieetmix weleens gegeven?

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 09:51

Ik ben ook wel benieuwd naar je bevindingen jp!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 10:35

Het eerste wat mij opvalt is dat Cavalor véél minder ijzer bevat - slechts 50mg in de analyse t.o. van 250 mg in de meeste andere producten. Dat is goed nieuws want zowel bij IR als IR gerelateerde PPID is ijzer een zwaar onderschat probleem.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:01

Ok, minder ijzer is dus beter?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-13 11:57

Vindt hem interessant de fiber force . Maar hoeveel geef je een paard dan om aan de dagelijkse aanbevolen vitaminen/mineralen te komen .
Zie wel iets staan per 100 kg maar geen aantal grammen ofzo .
En dan max 1 kg per dag of tot 2 kg als paard moeilijk hooi opneemt .
Ben nogal een muts hierin . Maar wil nagenoeg zeker zijn dat ze niks te kort komen .

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:46

Bedankt voor de waarschuwing Dyonne! Dan ga ik het er niet op wagen ;)
Ben helaas nog steeds vergeten om komkommer te proberen bij mijn pony.

Vandaag gestart met beweging geven.
Mijn pony staat sinds 2009 met pensioen, maar de DA adviseerde om haar toch beweging te gaan geven (longeren). Wandelen doe ik wel wekelijks (ongeveer een half uur).
Nu lees ik in dit topic dat juist stappen op een flink tempo beter is dan draven/galopperen.
Terwijl ik van de DA mijn pony ook moet laten draven?
Hoe pakken jullie dat aan?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 14:49

Bi mensen is het bewezen dat je een bepaald hartslag moet hebben om vet te verbranden en dat hoeft echt niet rennend te gebeuren . Doorwandelen werkt vaak beter .

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-13 16:25

Mijn shet is zeer veel afgevallen onder begeleiding van een DA. Wij deden idd interval training met hoofdzakelijk flink doorstappen. Draven heeft op het gewicht geen effect en kan bij hele dikke dieren (zoals de mijne :D) zelfs schadelijk zijn. Ik deed eerst warm stappen in rustig tempo, en daarna wat tempo wisselingen (van rustig stappen tot echt flink doorstappen). Na een week of 6 ook kleine stukjes rustig draven, en dan uitbouwen.

Mijn shet is nu mooi op gewicht, en krijgt Gluco Balance. Daarnaast 3x per week wandelen of naast de fiets voor de conditie en gewicht goed te houden. Ze krijgt ook geen gras (staat op steen/zand), en heel af en toe een beetje Car4Life (omdat ze bij anderen staat die wel extra's krijgen)

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 08:12

Oke bedankt voor je reactie :j
Dan gaan we gewoon oefenen met tempowisselingen in stap.
En kleine stukjes draven (laag tempo).

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 09:11

Het risico is volgens mij DA dat er (teveel) vet in het bloed komt. Wij deden daarom ook regelmatig bloedprikken hierop. Moet wel zeggen dat ik een shetlander kreeg die amper kon lopen, en inmiddels ruim150 kg afgevallen is. Dat heeft wel een jaar of iets meer gekost en heel veel wandelen, fietsen en een zeer ernstig dieet.

Ze kreeg toen alleen een liksteen, en hooi in een slow-feeder. Af en toe wat grasjes langs de weg. (maar dus absoluut geen wortels, snoepjes, brok, muesli of wat dan ook!). Nu ze goed op gewicht is en nog steeds goed beweging krijgt eet ze dus af en toe een beetje mee (in een emmer, zodat ze even werk heeft). Maar nog steeds geen gras en andere hapjes.

Mijn shet was trouwens een best wel monster-pony (beet, sloeg, niet te pakken in de wei) en is nu schaapmak, en zeer braaf. Mijn buurmeisje van 5 kan los op haar rijden in de bak (biten heb ik er een touwtje aan voor de zekerheid), ze loopt naast de fiets enz. Ze was in mijn ogen gewoon dood-ongelukkig.

Annick_Gella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 13:06

Ik heb een vraagje ivm rijden & IR-paarden.

Wij zijn vorig jaar in mei overgestapt naar een "IR-regime", waardoor we nu een heel aantal kilo's lichter zijn. We zijn deze winter begonnen met grondwerk, en sinds 2 weken ook effectief beginnen rijden (we hebben heel het jaar door ook al veel gewandeld).

Met het rijden ontwikkeld Gella echter een hoest. Het is moeilijk om te omschrijven, maar ik hoor haar eerst even reutelen en dan komt er een heel diepe kuch uit, die heel vaak gepaard gaat met veel vocht/speeksel. Slijm zou ik het niet echt noemen.
Meestal komen die hoestjes (toevallig of niet) op een moment dat we stil staan, of dat we een overgang rijden.

Ze blijft verder haar olijke zelf, en is zeer braaf onder het zadel. Ik heb de indruk dat ze behalve op de moment zelf verder niks last heeft dus momenteel blijven we ook verder rijden.
Wel is het zo dat we momenteel alleen maar in stap & draf rijden en vooral oefenen op "lening worden", en overgangen.

Ze heeft dit enkel bij het rijden, bij grondwerk of longeren heb ik haar dit nog niet zien doen.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee? Zijn er nog paarden die dit gedrag vertonen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 15:09

In principe heeft dit niks met IR te maken. Je zou de longen eens door een DA moeten laten beluisteren op afwijkingen. Wat niet onwaarschijnlijk is, is dat als je paard tot nu toe weinig beweging heeft gehad ( en daarmee bedoel ik weinig inspannende beweging) dat de longen door extra bloedtoevoer wat geprikkeld worden en daardoor een hoestje ontstaat. Denk maar eens dat als je zelf uit conditie bent en dan opeens gaat hardlopen. Je raakt buiten adem en er kan een hoestprikkel ontstaan. Je kunt het even aanzien en langzaam de conditie van het paard opbouwen. Als je twijfelt de DA even laten luisteren met de stetoscoop.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:10

caroline_max schreef:
Het risico is volgens mij DA dat er (teveel) vet in het bloed komt. Wij deden daarom ook regelmatig bloedprikken hierop. Moet wel zeggen dat ik een shetlander kreeg die amper kon lopen, en inmiddels ruim150 kg afgevallen is. Dat heeft wel een jaar of iets meer gekost en heel veel wandelen, fietsen en een zeer ernstig dieet.

Ze kreeg toen alleen een liksteen, en hooi in een slow-feeder. Af en toe wat grasjes langs de weg. (maar dus absoluut geen wortels, snoepjes, brok, muesli of wat dan ook!). Nu ze goed op gewicht is en nog steeds goed beweging krijgt eet ze dus af en toe een beetje mee (in een emmer, zodat ze even werk heeft). Maar nog steeds geen gras en andere hapjes.

Mijn shet was trouwens een best wel monster-pony (beet, sloeg, niet te pakken in de wei) en is nu schaapmak, en zeer braaf. Mijn buurmeisje van 5 kan los op haar rijden in de bak (biten heb ik er een touwtje aan voor de zekerheid), ze loopt naast de fiets enz. Ze was in mijn ogen gewoon dood-ongelukkig.

Jeetje, dat je pony zoveel veranderd is, qua gedrag ook :oo
Om de hoeveel weken/maanden laat je bloed prikken?

Ik vind mijn pony niet heel erg overgewicht hebben, maar herken er (nu wel :+ ) de IR symptomen in, vooral die nek.
Qua gedrag vind ik haar de laatste dagen ook veel veranderd, maar ja komt dat door de IR of door veranderingen in huisvestiging?
Ik herken haar af en toe niet meer, terwijl ik haar echt al 14 jaar heb :+

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:00

Weet iemand waar Cavalor Fiber Force verkrijgbaar is in Zuid-Holland?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:04

Op de site van Cavalor kun je de verkooppunten opzoeken.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-13 22:39

Jannepauli schreef:
Op de site van Cavalor kun je de verkooppunten opzoeken.

Goh, waarom ben ik daar zelf niet op gekomen :')
Volgens de site zouden ze het in mijn eigen dorp verkopen! Dinsdag ga ik toevallig naar die winkel, dus hoop dat ze het hebben!

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 07:47

Leedebee schreef:
Weet iemand waar Cavalor Fiber Force verkrijgbaar is in Zuid-Holland?

Hier zitten twee E-nummer in. E310 en E320. Die laatste wil je denk ik niet aan je paard geven?!
Verder zit er 8% zetmeel/melasse in.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_E-nummers

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:05

Wat voer jij eigenlijk zelf Singasong?

Oh Leedebee: in Cavalor zit géén melasse :)

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:12

Hooi, wiesencobs en de Grunmash. Van dat laatste krijgen ze alleen als ik er iets door moet mengen (supplement) en dan een kwart van wat de dagelijkse dosering zou moeten zijn.
Hoofdvoer nu eigenlijk alleen hooi en weidegang (5 uur verdeeld over de dag).

In Cavalor Fiber Force zit rietmelasse:

Citaat:
Lijnzaaddoppen
Lucernestengels
Lucerne
Tarwegries
Zonnebloemzaadmeel
Rietmelasse
Haverdoppen
Bietenpulp gedroogd
Lijnzaad
Speltzemelen
Maisglutenvoer

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 09:33

Ah, inderdaad toch wat melasse.. maar ik zou me er desondanks geen zorgen over maken: als de totale hoeveelheid kh/s maar 8%/kg is, dan is dat keurig onder de norm voor IR. Met een IR paard zou ik me meer zorgen maken over het zeer hoge ijzer-aandeel in Wiesencobs (721)..