[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stal_Fiore

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:06

Jahoeee mijn sweet itch hoody uit engeland is binnen!!! Maandag al op mijn werk afgeleverd (ik was alleen ziek). Dus in een week geleverd... echt keurig!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:25

wauw super! :D hij past ook? :)
ik zie vanuit de trein (tilburg-denbosch) ook altijd aan de rechterkant (ik ga dan richting denbosch) 2 fjorden staan, 1 ervan staat ook alweer een weekje onder zijn sweet itch hoody :) toevallig van een bokker? :P

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:47

Ik weet 't niet meer. Weer een dure eczeemdeken kapot, deze heeft het nog geen week uitgehouden. Antibijt spul ect werkt niet.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:14

Pony heeft nooit inentingen gehad (alleen eerste aantal levensjaren) en vanaf afgelopen februari.
Heb er expres voor gekozen om niet te enten in de zomerperiode, maar juist net ervoor.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:04

Nog een laatste poging doen een deken te kopen.. Wie kent er een OERsterke deken die tegen een pony kan die letterlijk de tanden in de deken zet, en net zo lang trekt dat ie of een trap krijg of de deken mee geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:14

Rambo sweet itch hoody ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:16

CarolShadow schreef:
Hier nog steeds dekenloos.
De boosdoeners zouden nu toch met die nacht temperaturen zo hoog al vrij actief moeten zijn.
En dus steken,
waarom vertoont mijn pony dan nog niets?
Allergies voor een ander soort mug?

zat ik ook al aan te denken.
maar appie is meestal wat later met schuren.
zo warm is het nog niet snachts he.denk dat onze dieren wat minder gevoelig zijn geworden en daardoor misschien wat later beginnen met schuren.

of helemaal niet :D ( wat ik hoop!)

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:33

dag iedereen, ik ben nieuw op dit topic. mijn paard heeft een lichte vorm van zomereczeem, maar heb wel een geweldige spray uit amerika gekregen van mijn dierenarts. hij is nogal aan de prijs (40 euro geloof ik) maar ik heb er vorig jaar een vol seizoen mee gedaan en als je het opspuit, blijft het tot 10 dagen werkzaam! het heet Fly-Max en is bij sommige dierenartsen verkrijgbaar (schalkwijk heeft de spray ook, indien je in utrecht woont). nog even een tip trouwens, voor een bericht op de vorige pagina: probeer niet te lang te wachten met het eczeemdeken op doen, dan kun je namelijk voorkomen dat de vicieuze cirkel weer wordt opgestart. zodra een paard eenmaal weer is gebeten op de gevoelige plekken, begint de afweer van je paard weer te sjoemelen en ben je te laat. daarom is die spray zo geweldig; ik spuit 'm op en dan hoef ik me tijdens het rijden ook geen zorgen meer te maken!
laatste tip: kamfer spiritus helpt ook! wordt bij mensen gebruikt tegen doorligplekken en ontsmet en verdikt de huid.. bij het verdampen, koelt de huid ook af en dat is erg fijn als je jeuk hebt. niet te vaak gebruiken alleen! ik hoop dat het bij jullie goed gaat komen dit seizoen en dat misschien mijn tips nog te pas komen!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:34

Nou, het KNUTTENALARM is afgegaan!!! Ze zijn hier weer gespot. Was ook het ideale weer ervoor. Bewolkt en geen wind + de temperatuur was er ook weer naar... Morgen krijgt Zam dus weer zijn pyama aan...

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:35

Kamfer spiritus? Klinkt eng..

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:41

is het niet, tenzij je van plan was er een vlam bij te houden.. het is uiteraard ontvlambaar. het werkt overigens ook super tegen wintertenen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:42

ik ken het wel,stinkt enorm!!

word ook wel gebruikt bij vrouwen om de melkstuwing in de borsten te verminderen.
ik heb het vroeger gebruikt bij een van de katten,die had een jong wat maar bij haar bleef drinken,als we dat dan inmasseerden kwam dat jong er niet meer bij en droogde de melk goed op.

prikt trouwens wel behoorlijk,dus wederom niet op opengeschuurde plekken gebruiken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 19:59

Ben zojuist zelf gestoken door zo'n rot knut... hier dus ook weer gesignaleerd.

Deken past goed... de hals valt niet erg lang... vind ik jammer, want bij eten zit hij dat ietsjes krap en schieten de oortjes er snel uit...

Hier wat foto'tjes

Afbeelding
Afbeelding

Lekker bekkie
Afbeelding

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:04

haha ze staan wel geweldig he die dekens :D

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:27

Nou, heb eindelijk de foto's van de plekjes op haar hoofd, wie weet zegt het jullie iets:

Ze verhaart erg en op haar hoofdje bij het borstelen laten deze haren dus los en krijg ik allemaal kale plekjes. Die gelige kleur korstjes komen voort uit het feit dat ik er dus betadine op had gesmeerd, 1-malig, maar de kleur blijft nogal hardnekkig zitten.. Het lijkt haar niet te "jeuken", ze gaat niet bewegen met haar hoofd als ik eraan kriebel. De huid ziet er vrij rustig uit, op sommige plekjes wel wat shilferig, maar er groeien al hele kleine nieuwe haartjes onder. Ze zitten dus op voornamelijk boven haar ogen, ook wat aan de zijkant (wangen?) en 1 plekje zit zeg maar achter het halster, zo'n 5 cm onder het oor. Als ik op haar hoofd goed ga wrijven, laten er nog veel meer haren los, dus worden de plekken groter. Overigens staat ze altijd halsterloos.

Nu zag ik vandaag dat de shet ook plekken had op haar zij, maar zij loopt buiten de afrastering en kan dus naar believen schuren. Zij verhaart lastig en in bergen, maar deze dame is ook al ergens in de 30, dus ziet er daarom wat 'morsig' uit. Die 2 plekken zien er vies uit, maar ze heeft denk ik tegen het prikkeldraad staan schuren.

Hier wat foto's:

vooraanzicht:
Afbeelding

zijkant:
Afbeelding

nog een keer voor:
Afbeelding

en de oude shet:
Afbeelding

Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft, maar zo'n kilometer verderop staan ook een aantal shetlanders en die hebben ook erg veel schuurplekken.

Ik twijfel of het schimmel is, is dat niet rond en wit? Sorry voor het hele verhaal, maar weet echt even niet of dit valt onder de categorie verharen?

uccello

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:40

hmm, dit ziet er inderdaad uit als schimmel, vooral omdat het niet jeukt. extreme verharing of eczeem jeukt namelijk. ik zou het eens laten nakijken door de d.a., want die kan het met een microscooponderzoek makkelijk zien. let erop dat je een eventuele schimmel niet zelf oploopt en was goed je handen en nagels met een nagelborstel voor de zekerheid!

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:46

Hallo, nieuw hier. :D Ik heb Grindolan meegenomen vanaf de Equitana. Zou speciaal tegen de knutten zijn. Weet niet of het werkt want hier gaan ze dit jaar ook onder de deken. Spuiten jullie ze dan ook nog eens in? Hier de link van Grindolan; http://www.allgaeuer-kraeuterhaus.de/in ... arausfall/

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 20:51

AngelsDitch, wat voor deken is dat? & hoeveel kost die ? :)
Het is wel handig dat die van die dingen voor om z'n oren heeft!
Ik heb er nu een waar ze halster bij aan moet, ben bang dat ze blijft hangen!

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:06

kamfher spiritus werkt idd goed ja.
maar is alleen een verboden middel op wedstrijd.
dus alle wedsrijdruiters opgelet!
ik heb hier lieterflessen staan.
die bestel ik bij de dio drogist.
kost iets van 5 of 6 euro per literfles.
het werkt trouwens ook goed tegen paarden die goed bezweet zijn. spul verdunnen in water en er op smeeren zweet deken er op en zijn binnnen een half uur droog.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:11

Yvank_ schreef:
Rambo sweet itch hoody ?

Kan die echt zoveel meer aan dan de Ivanhoe deken??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:14

Nou dat is wel een sterkte deken :j meer van dat hele stevige stof die is echt niet zomaar stuk :n invanhoe etc zijn toch hele andere stof

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:14

Dan hoop ik zo dat het geen schimmel is, annetje dacht het ook al, maar heb de fotos er nu nog bij geplaatst.. Heb namelijk nul mogelijkheden om ze te wassen, staan 24/7 buiten, in een buitengebied ver van de bewoonde wereld.. Maar dan laat ik morgen de da er naar kijken, wat een ramp als het zo zou zijn! Heb overigens zelf nog niks en handen wassen..dat duurt soms uren voordat dat weer kan.. Onwijs naar dit, maar hou hoop..

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:24

En is dat niet meer een vliegendeken? Die indruk wekt die heel erg..
Beetje bredere deken niet niet schuift? En is de stof gewoon voor 24/7 buiten enzo? Gewoon een normale eczeemdeken dus? :}

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:25

Minemuis: Ik denk aan een te dikke vacht, lange voorplukken en warme dagen. De pony's gaan dan zweten en krijgen een soort smetplekken die ze helemaal kapotschuren. Shetlander hier in de buurt had dat ook ieder voorjaar. Als je helpt met verharen, de voorpluk invlecht en elke dag de pony goed afspuit zodat er weinig opgedroogd zweet blijft zitten, helpt het misschien al.
De dierenarts erbij is altijd slim bij zoiets :) zeker als beide shetlanders het hebben. De kans op schimmel is er namelijk nog steeds. Wassen met anti-schimmel spul kan trouwens ook met jerrycans en sponzen, daar heb je neit persé een kraan voor nodig.

Ik heb trouwens een foto gemaakt van mijn paard zijn geschuurde plek:
Afbeelding
Het onderste gedeelte is de schoft, daar is de huid ook wat roser dan anders. De manen worden helaas, helaas, steeds dunner. De huid was toen ik de foto maakte gelukkig niet zo heel erg rood als gisteren. De sleezy heeft tot nu toe dus wel geholpen!
Nog een foto van de rode huid:
Afbeelding

En: http://www.mijnalbum.nl/Foto-N7BFKJSV.jpg :+

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 21:34

Mischa4ever schreef:
En is dat niet meer een vliegendeken? Die indruk wekt die heel erg..
Beetje bredere deken niet niet schuift? En is de stof gewoon voor 24/7 buiten enzo? Gewoon een normale eczeemdeken dus? :}

De Rambo is echt een eczeemdeken (sweet itch betekent zomereczeem ;) ). Als je nog één deken wilt proberen, is dit een aanrader. Is voor zover ik weet de sterkste die je kunt krijgen. Veel steviger in ieder geval dan de Boett, is ook van een heel ander soort stof.

En mienemuis, wassen kan ook in the middle of nowhere ;) Wij nemen altijd jerrycans of flessen water mee als er gewassen moet worden. Bij schimmel los ik was imaverol op in een fles water, giet dit over een spons en dep de plekken daarmee in. Als je buiten de bewoonde wereld staat, moet je een beetje creatief zijn, haha.