Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 17:12

ik ga zondag de buut afbouwen....voornl omdat ze ook drachtig is, en ze momenteel goed haar been belast en de tempratuur goed is....dus ga zondag op 2 x dgs halve buut...en dan zo snel mogelijk afbouwen...

Mn merrie heeft ook einschusz in been, maar dit lijkt nu ook iets dunner te worden...

heb haar 3 dgn vochtafdrijvers gegeven...diurizone poeder.

ik hou t aantal liters per dag bij wat ze drinkt...

50 liter daags... :roll: :roll: :roll:

dus hoop straks aan de wateropname te kunnen zien of de medicijnen ook aanslaan, ze zou dan minder moeten gaan drinken...

merrie krijgt nog steeds 2 x dgs 0,25 mg peroglide.

maar ze keek vandaag alweer lekker sachareinig....en wou als 1e land op.....ging even lekker tegen me aan schuren...

probeert me te bijten als ik penniciline moet spuiten.... :o

ze voelt ze iig stuk beter dan afgelopen wo en don....gelukkig....

Luykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 19:44

Mijn pony van bijna 16 jaar is sinds twee weken hoefbevangen waarschijnlijk als gevolg van Cushing.
Vandaag zijn er foto's gemaakt en was duidelijk te zien dat beide hoefbeentjes van de voorhoeven bijna maximaal gekanteld zijn. Nu weet ik dat HB altijd te genezen maar dat dat een lang proces is met heel veel zorg.
Als de pony "alleen" HB zou zijn zou ik er meteen helemaal voor gaan. Maar hij is nu voor de derde keer in 6 mnd. bevangen en daarvoor nooit bevangen geweest (heb em al 15 jaar) en hij heeft Cushing, gaan DA en ik vanuit. Hij krijgt al enkele weken pergolide en nu metacam tegen de pijn. De metacam maakt het verschil tussen hele dag liggen of grotendeels staan. Daarnaast krijgt hij podocomplex en glucobalance. Ik vroeg mij af of iemand van jullie ervaring heeft met een pony met cushing en erg HB en er weer goed bovenop gekomen is. Ik wil de pony zeker nog niet missen maar wat voor toekomst gaan we tegemoet?? Op en af bevangen en oud hooi knabbelen in een zandbak terwijl z'n maatje wel de wei op gaat daar kies ik niet voor. Iemand ervaring hiermee?

EstherHegt

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-10 22:19

HB is niet altijd te genezen hoor, het is ook afhankelijk van de oorzaak en soms stapelen dingen zich zo op dat je je gewoon af moet vragen of het wel eerlijk is naar het paard. Het is niet zo dat pergolide zaligmakend is, het kan veel dingen 'verzachten' maar dingen die echt in gang zijn niet genezen.
Kwaliteit van leven is ook veel voor te zeggen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:09

Je zou o.a. Lappie Lap uit dit topic eens kunnen vragen naar ervaringen. Haar Petertje is vlgs mij ook (meerdere keren) bevangen geweest.
Cushing paarden zijn natuurlijk extra gevoelig voor HB. Vind het moeilijk om iets over te zeggen, want ons paard is gelukkig nog nooit bevangen geweest. Ik denk dat je bij je overwegingen de kwaliteit van leven in de gaten moet houden en daar kun je zelf (samen met je da) het meeste over zeggen en zien, denk ik. Heel veel sterkte in ieder geval, dit zijn moeilijke situaties :(:)

Edit; het is wel zo dat cushing paarden die bevangen zijn geweest moeilijker weer "fit" worden dan degenen die nog niet bevangen zijn geweest.. maar zoals gezegd Lappie Lap zou je nog eens kunnen pb-en ofzo.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:31

De veearts is vandaag bij mijn pony geweest.
Was nogal een lompe boer dit keer. Hij vond het maar raar dat ik wilde weten of ze cushing heeft. "Want wat wil je dat ik er dan aan doe?" waren zijn woorden :\ .
Gelukkig heeft hij toch urine afgenomen. Afwachten dus nog wat eruit komt..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 00:42

Het begon bij Peter volgens mij met bevangenheid, of misschien waren het toen ook wel lichte zweertjes.
Hij heeft ze nu iig beide, maar nu is het meest zweren. Je kunt in z'n hoeven duidelijk zien dat ie bevangen is geweest. Omdat Peter het van de Cushing krijgt, houd ik niet extreem veel rekening met wat voor eten hij krijgt. Hij staat bijv. ook gewoon in het gras ... Ik ben overigens nooit met hem naar de kliniek geweest voor foto's oid.
De Pergolide heeft hem in z'n geheel weer fitter gemaakt, maar z'n ergste symptoom: de hoefbevangenheid en vooral ook zweren blijven er niet van weg. Ik durf niet te zeggen in hoeverre deze misschien meer aanwezig zouden zijn als hij niet aan de pergolide zou zijn geweest. Hij is constant aan de buut en galoppeert eigenlijk nooit meer. Misschien dat dat straks later in januari weer voor een paar maandjes gaat gebeuren. Hij is verder wel gewoon vrolijk, kijkt boos, of kijkt juist heel schattig als die schooit ... is alleen echt niet mobiel.

De pony van m'n zusje was chronisch bevangen, die had echt van die aanvallen dat ze een maand praktisch alleen maar lag en daarna was ze weer een tijd goed. Oorzaak was wss een allergie voor iets. Deze gaven we Digesticur en Lamicur van Simicur, deed ze het heel goed op. Die Digesticur ruikt net als azijn, ze wilde het erg graag hebben als ze een slechte periode had. Haar hadden we wel op een zandstukje, wat soms om de randjes toch wel wat begroeid raakte en geen kuil. Soms een plukje voor de smaak. We dachten eens haar wat kruidenpoeder erbij te geven, omdat ze zo sober qua smaak leefde. Maar daar kreeg ze accuut een aanval van. Deze pony kreeg dus echt die omgeklapte hoeven, het lopen op de verzenen en de teen die buitensporig lang werd. Eerst met 1 achterbeen, later de 2 voorbenen en nog weer later ook het laatste achterbeen. Erg lang wat zo gelaten, durfden er niet aan te komen omdat we niet wisten waar het hoefbeen zat en op zich redde ze zich prima met die misvormde hoeven (we zijn niet zulke kliniek-gangers). Uiteindelijk toch een mobiele rontgen laten komen, hoeven op de foto laten zetten ... heeeeeeeeeeel erg apart was de minimale verzakking v/h hoefbeen tov hoe haar hoeven eruit zagen. Met de foto's erbij hebben later de DA en de hoefsmid samen al uittekenend en eerst met een slijptol de hoeven weer in model gebracht.
Ze kreeg helaas steeds vaker zulke aanvallen en bij de laatste leek ze het ook zelf op te geven en hebben we haar laten gaan.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:25

Luykje HB is niet te genezen in die vorm dat het hoefbeen weer terug kantelt of de verzakking weer ongedaan wordt gemaakt.
Het kan wel een tijdje stoppen maar een pony die eenmaal HB heeft gehad is en blijft gevoelig en er kunnen zoveel triggers zijn waardoor het weer opspeelt.

Mijn arabier heeft een aantal keer HB gehad met alleen de eerste keer een verzakking van het hoefbeen ze is daarna nog een aantal keer HB geweest en bijna iedere keer heb ik foto's laten maken, want kantelt het hoefbeen dan kan hij door de zool komen en dat is helse pijn en het einde van je paard.
Mijn arabje bleek later ook Cushing en IR(insuline resistentie) te hebben hoe lang al??
Dus wat was er eerder de IR, HB of de Cushing! Het hangt wel allemaal samen helaas.
Ik heb Rava laten inslapen omdat ik het niet eerlijk vond dat ze iedere keer maar weer Hb had en dus pijn in haar voeten, amper wilde lopen enz.
Het is nu ruim een jaar geleden en toch lees ik nog regelmatig mee in dit topic gewoon om op de hoogte te blijven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 09:43

het is wel heel erg belangrijk om bevangen hoefjes goed te laten bekappen of beslaan....als ik lees van 'omgeklapte' hoeven is daar al een hele tijd geen hoefsmid bijgeweest.
De hoeven worden dan knolhoeven en dat is voor een paard niet geheel pijnloos.

Luykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:45

rumay schreef:
Luykje HB is niet te genezen in die vorm dat het hoefbeen weer terug kantelt of de verzakking weer ongedaan wordt gemaakt.
Het kan wel een tijdje stoppen maar een pony die eenmaal HB heeft gehad is en blijft gevoelig en er kunnen zoveel triggers zijn waardoor het weer opspeelt.

Mijn arabier heeft een aantal keer HB gehad met alleen de eerste keer een verzakking van het hoefbeen ze is daarna nog een aantal keer HB geweest en bijna iedere keer heb ik foto's laten maken, want kantelt het hoefbeen dan kan hij door de zool komen en dat is helse pijn en het einde van je paard.
Mijn arabje bleek later ook Cushing en IR(insuline resistentie) te hebben hoe lang al??
Dus wat was er eerder de IR, HB of de Cushing! Het hangt wel allemaal samen helaas.
Ik heb Rava laten inslapen omdat ik het niet eerlijk vond dat ze iedere keer maar weer Hb had en dus pijn in haar voeten, amper wilde lopen enz.
Het is nu ruim een jaar geleden en toch lees ik nog regelmatig mee in dit topic gewoon om op de hoogte te blijven.

Rumay, als het niet te genezen is waar komen dan de voorbeelden vandaan op de site van paardnatuurlijk en de hoefsmeden van Nassau? Dat zijn voorbeelden waarbij de paarden toch echt genezen zijn. Ik heb daar wel vertrouwen in alleen vraag ik me af in hoeverre de cushing ervoor zorgt dat mijn pony elke keer weer bevangen raakt. Of dat ie eindelijk genezen is en bij de eerste twee happen gras weer overnieuw kan beginnen; dat is eigenlijk waar ik mee zit. Als Pjotr een tijdje door moet bijten om uiteindelijk te genzen, dan moet dat maar. Maar ik begrijp uit alle verhalen op Bokt dat er weinig kans op langdurig goed blijven is, zelfs niet met de beste zorg. Voor nu zie ik het somber in maar ik laat mijn pony niet zomaar inslapen. Maar toegegeven, het is gewoon K.. zo voor hem.. En ondanks alle goede zorgen zie ik geen verbetering in de afgelopen twee weken...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 10:55

Luykje: hoeveel weken staat je paardje nu op de pergolide? Ik zou denk ik (als je paard het volhoudt) toch eerst aankijken hoe hij na 4 a 5 weken pergolide er aan toe is. Dan zet namelijk over het algemeen de eerste verbetering duidelijk in. Rond de 3 weken kan er juist een dip voorkomen. Daarna zet meestal het herstel in. Dus dan kun je zien wat de pergolide echt gaat doen voor je paardje, langzaam maar zeker.

Met evt goed beslag en goed bekappen kun je een eind komen, denk ik. Geef het niet te gauw op. Hoe was je paard er tot dit begon aan toe? Was het verder bijvoorbeeld een fit paard dat goed at e.d.?

Rumay hoe lang heb jij het uiteindelijk volgehouden met Rava?

Lappie: En Petertje doet het nu toch al ongeveer 2 jaar met pergolide of niet???

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 15:07

Luykje schreef:
[[...] Maar ik begrijp uit alle verhalen op Bokt dat er weinig kans op langdurig goed blijven is, zelfs niet met de beste zorg.[...]

Dat hangt ervan af waarom het paard/pony hoefbevangen is geworden ;)
Die 2 van m'n moeder en een pensionpaard bij ons werden bevangen v/d dracht. Niet drachtig meer laten worden, ook nooit meer last van bevangenheid gehad.

@ Fargo .. Ik ben in september 2008 met pergolide begonnen. Zonder de pergolide was ie ook kort daarna, wel met hulp van ons dan wss, gestorven.

We laten ze bij ons thuis niet zomaar inslapen, zo lang ze aangeven nog te willen en als er mogelijk uitzicht is op weer verbetering. Niet zomaar bij een aandoening met pijn paard laten inslapen, soms moeten ze even doorbijten met pijnstilling (mits er dus kans op verbetering is!) .. dat moeten wij als mensen ook als we iets hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-10 23:26

Ik ben het helemaal met je eens Lappie Lap. En inderdaad dus nu ruim 2 jaar aan de pergolide.

Luykje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:27

Bedankt voor de reacties tot nu toe, mensen, fijn om wat feedback te hebben. Lees al jaren allerlei topics op bokt maar ben zelf net nieuw hier.
Fargo: Pjotr krijgt pergolide sinds 16 oktober dit jaar, ruim 2 maanden dus. Hij krijgt volgens voorschrift DA vanaf de eerste dag 0,5 mg per dag en hij weegt 250 kilo. Lijkt mij ruim voldoende?
Ik vijl de hoefjes zelf elke week (wees gerust, ik heb daar een opleiding voor gevolgd) en zorg ervoor dat de toon van de grond afblijft zodat de hoefwand niet steeds de grond raakt. Dat scheelt natuurlijk in het afrollen en dus in pijn maar ik kan niks doen aan de hoefbeenkanteling. De DA stelde nog voor plakijzers met zooltjes maar mijn hoefsmid zag dat niet zitten. Ben nog aan het informeren daarover op internet.
Zoals ik schreef is mijn pony nooit bevangen geweest tot aan juni van dit jaar. Nu voor de derde keer in 6 mnd ondanks alle voorzorg. Daarvoor was het een zeer blije, fitte pony. De DA wil de bloedtest voor Cushing niet doen omdat hij zo bevangen is. Hij drinkt en plast veel, eetlust is verminderd (hij is kilo's afgevallen), heeft duidelijke opvullingen boven z'n ogen (lijkt vocht in te zitten) en heeft een flinke bult op de manenkam en een beetje onder z'n buik. De middenhand is afgelopen zomer niet uit vacht gekomen maar ik vind de huidige wintervacht niet tegenvallen. Dik, glanzend en net als voorgaande jaren eruitziend. De pony is nu niet blij maar wat wil je, met zo'n pijnlijke pootjes... Ik merk als de metacam na een uurtje goed begint te werken dat hij wat ontspannender lijkt en meteen lekker gaat staan eten.
Nou ja, hij ligt regelmatig, kan amper lopen maar doet dat wel wat en hij eet nog vrij goed. Het is nog net te doen maar dit moet niet veel langer duren, vind ik. Heb gisteren magnesium besteld bij Paardnatuurlijk. Wie weet wat dat nog doet naast de pergolide, metacam, podocompleex en glucobalance..

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 09:48

Mijn pony is ook erg bevangen (geweest) en heeft nu aan d'r voorhoeven 2 losse wanden en dunne zolen. Wij zij nu ongeveer 4/5 maand verder en ik zie nu pas wat verbetering (geen bolle zool meer, betere hoefgroei, minder losse wand) Helaas heeft het gewoon veel tijd nodig en helemaal over zal het wel nooit gaan. Maar ze krijgt nu geen pijnstillers meer. Ze loopt wel wat moeizaam en zal idd wel niet meer gaan galloperen, maar gister maakte ze toch gekke sprongen in de wei en dat doet altijd goed :o

Ik heb trouwens http://www.softrideboots.com besteld. Rib uit m'n lijf, maar je moet wat!! En ze is er helemaal wijs mee :D Dit maakt voor mijn pony echt het verschil, ze kan er prima mee uit de voeten en draagt ze dag en nacht. Nadeel is dan natuurlijk wel dat de hoeven niet 'natuurlijk' slijten, maar daarom laat ik regelmatig de hoefsmid komen.

Blijf het toch vreemd vinden dat ze ondanks 2,5mg pergolide per dag toch bevangen is geraakt. Verder doet ze het echt super, geen last van andere cushing kwaaltjes. Ze is mooi op gewicht, zit normaal in haar wintervacht...maar die voeten! Het blijft toch lastig... ;(

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:13

Justandy: pony's zijn extra gevoelig voor pergolide. Het kan zijn dat ze te veel pergolide krijgt.
Toen "vroeger" de eerste paarden pergolide kregen dacht men dat ze 8 a 9 pilletjes nodig hadden (want ze zijn toch 8 a 9 keer zwaarder dan de mens). ER zijn toen paarden erg hoefbevangen geraakt en er zijn ook paarden ingeslapen omdat het dus een overdosis was. Paarden zijn gevoeliger dan mensen en hebben - bleek dus uiteindelijk net zoveel nodig als een persoon. Dus zo ongeveer 1 a 1,5 pilletje.

Hoe zwaar is jouw pony? En wat waren haar symptomen toen je ging behandelen, was ze al eerder hoefbevangen??
Ter vergelijking, ons paard van 700 kg krijgt 1,5 mg pergolide.
En zoals genoemd, poníes zijn gevoeliger voor pergolide!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:15

Luykje schreef:
Bedankt voor de reacties tot nu toe, mensen, fijn om wat feedback te hebben. Lees al jaren allerlei topics op bokt maar ben zelf net nieuw hier.
Fargo: Pjotr krijgt pergolide sinds 16 oktober dit jaar, ruim 2 maanden dus. Hij krijgt volgens voorschrift DA vanaf de eerste dag 0,5 mg per dag en hij weegt 250 kilo. Lijkt mij ruim voldoende?
Ik vijl de hoefjes zelf elke week (wees gerust, ik heb daar een opleiding voor gevolgd) en zorg ervoor dat de toon van de grond afblijft zodat de hoefwand niet steeds de grond raakt. Dat scheelt natuurlijk in het afrollen en dus in pijn maar ik kan niks doen aan de hoefbeenkanteling. De DA stelde nog voor plakijzers met zooltjes maar mijn hoefsmid zag dat niet zitten. Ben nog aan het informeren daarover op internet.
Zoals ik schreef is mijn pony nooit bevangen geweest tot aan juni van dit jaar. Nu voor de derde keer in 6 mnd ondanks alle voorzorg. Daarvoor was het een zeer blije, fitte pony. De DA wil de bloedtest voor Cushing niet doen omdat hij zo bevangen is. Hij drinkt en plast veel, eetlust is verminderd (hij is kilo's afgevallen), heeft duidelijke opvullingen boven z'n ogen (lijkt vocht in te zitten) en heeft een flinke bult op de manenkam en een beetje onder z'n buik. De middenhand is afgelopen zomer niet uit vacht gekomen maar ik vind de huidige wintervacht niet tegenvallen. Dik, glanzend en net als voorgaande jaren eruitziend. De pony is nu niet blij maar wat wil je, met zo'n pijnlijke pootjes... Ik merk als de metacam na een uurtje goed begint te werken dat hij wat ontspannender lijkt en meteen lekker gaat staan eten.
Nou ja, hij ligt regelmatig, kan amper lopen maar doet dat wel wat en hij eet nog vrij goed. Het is nog net te doen maar dit moet niet veel langer duren, vind ik. Heb gisteren magnesium besteld bij Paardnatuurlijk. Wie weet wat dat nog doet naast de pergolide, metacam, podocompleex en glucobalance..

Ik zou ook zeker de dexa.. test niet doen, fijn dat je Da daar van op de hoogte is. Die test brengt risico's met zich mee om bevangen te worden - is dus al link bij cushing paard en al helemaal als die al bevangen is geweest.
Gewoon bloed en urine afnemen kan echter wel, daar zou hij toch ook al zaken uit af moeten kunnen leiden, maar je symptomen spreken al aardig voor zich.

Dat drinken, plassen en zweten moet wel echt minder worden door de pergolide hoor!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:17

Luykje schreef:

Is je paard niet insuline resistent?
De symptomen komen daar meer mee overeen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:34

geerke schreef:
Luykje schreef:

Is je paard niet insuline resistent?
De symptomen komen daar meer mee overeen.

Het hoeft elkaar niet uit te sluiten toch Geerke? Willy had die symptomen ook allemaal inclusief harde manenkam, paarden met cushing zijn immers gevoelig voor insuline resistentie. Nu heeft Willy er geen last meer van overigens sinds hij met pergolide behandeld wordt.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 11:58

Mijn pony is al eens bevangen geweest voordat er cushing vastgesteld was en bij de 2e keer hb een paar jaar later hebben we ook een bloedtest laten doen en toen kwam er cushing uit... ik heb in augustus nog bloed laten afnemen en de ACTH waardes waren ondanks 2mg pergolide nog veel te hoog. Vandaar dat we toch 2,5mg zijn gaan geven en dat gaat nu wel goed. Maar ja toen was ze dus al weer bevangen (3e keer)... Mijn pony weegt overigens 400/450kg.

In Amerika zijn trouwens meer mensen die ponies van hetzelfde gewicht hebben en deze 5/6mg per dag geven. Dit gaat al jaren erg goed, dus dat geeft wel wat hoop.

Doordat ze verder eigenlijk geen verschijnselen heeft heb ik wel eens gedacht of het niet wat anders dan cushing kon zijn, maar volgens mijn da is er geen andere reden voor een verhoogde ACTH waarde...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:01

Fijn justandy dat jullie het goed in de gaten houden en dat je goed op de hoogte bent.
Ik weet dat er - als het slechter met een paard gaat - een hogere dosis toe kan worden gepast en dat dit ook gedaan wordt, maar schrok toch even van jouw dosis. Snap dat het allemaal gecontroleerd wordt +:)+ +:)+ , dat is mooi.
Ik wist overigens niet dat er ook paarden waren die 5 a 6 kregen, of heb ik dat verdrongen {:) {:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:05

Zit net even in mijn agenda te kijken, het is nu precies 4 jaar geleden dat Willy met toevallen tobte.
Op 26 december 2006 en 30 december kreeg hij er nog een. We zijn toen op 29 december met de provarium breeding begonnen en in januari met de magnesium. Doordat het nog al lang duurde dat de pergolide binnen kwam via DA/klinieken zijn we daar op 2 februari 2007 pas mee begonnen.
In januari kreeg hij er ook nog olifantsbeen bij. Dat was wel afzien toen en een boel zorgen.

JustAndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 12:17

Nou ik vond de dosis ook erg hoog en twijfelde of ik dat wel moest gaan doen... toen ben ik wat gaan zoeken en via een group op Yahoo kwam ik bij mensen terecht die dus nog meer aan hun pony gaven!
Vind wel dat m'n pony er nu wel goed op reageert dus het zal toch wel effect hebben. Verder geen rare bijwerkingen ofzo gemerkt...wel wil ik in februari nog een keer bloed laten prikken en dan ook een totale screening doen om te kijken of alles in orde is.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-10 21:35

Ik heb het met Rava ruim 5 jaar volgehouden in die 5 jaar wist ik dat ze de laatste 2 jaar zeker dat ze Cushing had.
En heel veel ups en down gehad, dus opgeven moet je niet zomaar.
Maar op een gegeven ogenblik was het op niet alleen bij Rava maar ook bij mij ik was kapot van iedere keer maar weer kijken hoe het ging medicijnen aanpassen enz enz
Ik heb er alles aan gedaan om te zorgen dat de HB weg bleef, niet meer op het land geen koud water laten drinken, het voer goed afstemmen, suplementen indien nodig. Ach en iedere keer dat het weer goed ging was ik blij en we begonnen weer met opbouwen en na enige tijd ging het weer niet meer.
Diverse keren een warmtefoto laten maken en dan was ze weer niet bevangen maar kon niet lopen, de spieren dan? een masseur erbij gehaald 2x per week en even helpt het.
Ach als ik terug kijk denk ik dat het goed is geweest haar te laten gaan en ik mis haar nog iedere dag maar genoeg is genoeg.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 10:50

mijn merrie is nu 2 weken aan de pergolide....

de vetbulten boven haar ogen nemen af, en ze lijkt iets minder water op te nemen,

wel krijgt ze nog 2 x dgs half zakje buut..mede omdat t op harde ondergrond /weide zo pijnlijk is, ivm vriezen......ze loopt beter...

over weekje nemen we bloed af om te kijken...hoe en wat....kijken of dosering verhoogd moet worden...

hopelijk knapt ze binnen 6 mnd zo op, dat ze toch nog veulen kan krijgen....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:50

Sigrid, ik zou nog 2 tot 4 weken wachten voordat je weer een monster neemt. Meestal is een maand op een bepaalde dosis staan toch wel een vereiste om te zien of het wat doet en soms wordt er zelfs 6 weken genoemd om te kijken of je dosis aan slaat. Ik zou in ieder geval niet te snel kijken. Het omschakelen van het lichaam en aanpassen heeft wel pietsje tijd nodig. Vaak loopt een paard al langer met cushing en een verstoorde hormoonhuishouding rond, dat is niet in een paar weken weer recht getrokken. Wel heel fijn dat je op zich al wel verbetering ziet! Dat is mooi en geeft een goede belofte voor de toekomst.
En niet schikken als het in week 3 iets minder zou kunnen gaan; het komt regelmatig voor dat er een dip optreedt in 3e/4e week. Hoeft niet, maar kan wel. Daarna gaat het weer beter!