Luykje schreef:Bedankt voor de reacties tot nu toe, mensen, fijn om wat feedback te hebben. Lees al jaren allerlei topics op bokt maar ben zelf net nieuw hier.
Fargo: Pjotr krijgt pergolide sinds 16 oktober dit jaar, ruim 2 maanden dus. Hij krijgt volgens voorschrift DA vanaf de eerste dag 0,5 mg per dag en hij weegt 250 kilo. Lijkt mij ruim voldoende?
Ik vijl de hoefjes zelf elke week (wees gerust, ik heb daar een opleiding voor gevolgd) en zorg ervoor dat de toon van de grond afblijft zodat de hoefwand niet steeds de grond raakt. Dat scheelt natuurlijk in het afrollen en dus in pijn maar ik kan niks doen aan de hoefbeenkanteling. De DA stelde nog voor plakijzers met zooltjes maar mijn hoefsmid zag dat niet zitten. Ben nog aan het informeren daarover op internet.
Zoals ik schreef is mijn pony nooit bevangen geweest tot aan juni van dit jaar. Nu voor de derde keer in 6 mnd ondanks alle voorzorg. Daarvoor was het een zeer blije, fitte pony. De DA wil de bloedtest voor Cushing niet doen omdat hij zo bevangen is. Hij drinkt en plast veel, eetlust is verminderd (hij is kilo's afgevallen), heeft duidelijke opvullingen boven z'n ogen (lijkt vocht in te zitten) en heeft een flinke bult op de manenkam en een beetje onder z'n buik. De middenhand is afgelopen zomer niet uit vacht gekomen maar ik vind de huidige wintervacht niet tegenvallen. Dik, glanzend en net als voorgaande jaren eruitziend. De pony is nu niet blij maar wat wil je, met zo'n pijnlijke pootjes... Ik merk als de metacam na een uurtje goed begint te werken dat hij wat ontspannender lijkt en meteen lekker gaat staan eten.
Nou ja, hij ligt regelmatig, kan amper lopen maar doet dat wel wat en hij eet nog vrij goed. Het is nog net te doen maar dit moet niet veel langer duren, vind ik. Heb gisteren magnesium besteld bij Paardnatuurlijk. Wie weet wat dat nog doet naast de pergolide, metacam, podocompleex en glucobalance..
Ik zou ook zeker de dexa.. test niet doen, fijn dat je Da daar van op de hoogte is. Die test brengt risico's met zich mee om bevangen te worden - is dus al link bij cushing paard en al helemaal als die al bevangen is geweest.
Gewoon bloed en urine afnemen kan echter wel, daar zou hij toch ook al zaken uit af moeten kunnen leiden, maar je symptomen spreken al aardig voor zich.
Dat drinken, plassen en zweten moet wel echt minder worden door de pergolide hoor!