[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ElCamino

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:03

ok, da's beter....kreeg al waan ideetjes over losse tanden en vastzittende gebitjes....

Arme Macho....

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 01:46

heb weer een probleem met mijn luchtzuiger :(

Van de één op de andere dag is mijn paardje "dik" geworden, niet dik van eten, maar je ziet echt dat haar buik aan de onderkant gespannen staat...
Haar eten, routine & beweging is hetzelfde gebleven, vind haar ook niet meer luchtzuigen dan anders (doet het enkel als je bij haar staat in de stal en als ze haar brok, wortelen eet)
Ze krijgt al 2 x per dag 1 schepje maagcompositum...

Ik weet niet hoe het komt en hoe ik het kan verhelpen, ik merk wel dat ze er last van heeft bij het aansingelen.
Weet iemand wat ik eraan kan doen?

ik weet wel dat paarden normaal gezien geen lucht inslikken, maar ze heeft echt zo'n gespannen "gas"buik, dus weet niet wat ik ermee moet :(

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-10 10:00

gasbuik kan duiden op wormen. Komt je paard buiten? dan zou ik een kuurtje sand clear doen. En even een stevige wormkuur.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-10 14:30

Ze komt buiten en wordt om de drie maanden ontwormt...
Die sand clear kan je dat gewoon in de paardenwinkel kopen?
Heb het al op dochorse gevonden :)

Bedankt, ga het eens proberen!

edit:
Lees net bij de maagcompositum dat je het best niet samen met het voer geeft...
Hoe geven jullie het dan?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 11:17

hoi,mensen aangezien ik geen domme vragen wil stellen
maar ik niet weet waar ik in het topic moet gaan zoeken voor mijn antwoorden, zou ik graag willen weten waar jullie het voer van je lucht zuiger besproken hebben (begin of einde van dit of het vorig topic )

via de pb heb ik al van 1 merk info gekregen alleen is de levering een probleemom dat ik een pallet te gelijk moet af nemen bij mij eigen voer handel

ik heb dus een 2 jarige quarter voer zelf (welk merk weet ik dus nog niet)
zolang hij opde wei staat zuigt hij niet ook in de winter maanden niet
alleen zodra hij eet wel,

ik weet dat zijn moeder ook lucht zuigt na het eten
maar weet niet of maag compositum help werk of nodig is bij ander voer vandaar de vraag waar ik het kan zoeken

groetjes stefanie

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:15

Geen zand in haar mest...
Heb haar eten maar aangepast en hopelijk wordt het beter

Sommige stalgenoten zijn er van overtuigd dat ze de lucht inslikt...
Hoe komt het anders dat de meeste luchtzuigers gevoeliger zijn aan luchtkoliek?

Pff moedeloos word ik ervan, laat ze maar denken dan, heb het al vaak genoeg uitgelegd...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-10 23:17

ze zijn niet gevoeliger dan andere paarden voor gaskoliek. Heb hier ooit op bokt eens een enquete gedaan naar wie een paard had dat gaskoliek had gehad. En het percentage luchtzuigers en niet-luchtzuigers met koliek lag vrijwel gelijk.

Mijn luchtzuiger heeft i.i.g. nooit gaskoliek gehad. Alleen veulenkoliek door het draaien van het veulen.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:19

Hoe krijgen paarden eigenlijk gaskoliek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-10 23:45

Luchtzuigen en gaskoliek zijn vaak t gevolg van problemen in t maagdarmkanaal. Het is dus niet zo dat lz gaskoliek veroorzaakt, het heeft beiden een zelfde oorzaak.

Gaskoliek ontstaat meestal in blinde darm ( zit rechts, is tussen grofweg ribbenboog en heup te lokaliseren), hier vindt fermentatie van t voedsel plaats waarbij gas vrij komt, het gaat dan dus met name om ruwvoer vertering. Grasbuikjes zie je ook rond het blinde en dikke darm gebied. Het kan zijn dat er soms wat meer gas vrijkomt wat gaskoliek kan veroorzaken.
Een andere optie is de krachtvoergift. Bij het eten van veel krachtvoer, waar naar verhouding met ruwvoer minder op wordt gekauwd en dus minder speeksel bij vrijkomt, wordt het milieu in de maag zuurder, voedsel komt dan ook zuurder in de darmen. In de darmen zit een bacterieflora die zorgt voor vertering, als de voedselbolussen te zuur zijn, verandert de bacterieflora in bacterieën die beter tegen zuur kunnen, deze geven echter ook meer gas af. Dat kan ook leiden tot gaskoliek.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 02:24

Bedankt!
wil ook even laten weten dat ze haar "gas"buik zo goed als kwijt is :)
We zijn overgestapt van Pavo naar Equifyt, omdat daar toch minder troep inzit, hopelijk krijgt ze nu lange tijd geen opgezwollen buikje meer, bedankt voor de hulp!

edit:
wat ik vandaag had gehoord van een stalgenoot is dat luchtzuigers vaak opgezette klieren hebben achter de kaak...
Is dit echt zo?
(mijn paard heeft hier wel een beetje last van, maar mijn intructrice zegt ook dat ze gewoon weinig spatie achter haar kaak heeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 07:26

Nee hoor, dat is niet waar. ;)

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:20

Hier ook nog geen opgezette klieren gevonden hoor ;)
Merk wel dat ze minder luchtzuigt nu ze op de wei staat, ze doet het nog wel maar veel minder.
Als voer zijn we overgestapt op pulp met wat muesli erdoor, in het begin moest ze het niet maar nu gaat het er goed in.
Het luchtzuigen doet ze daar ook minder bij, normaal blijft ze om de hap de stal vastpakken.
Nu zie ik haar af en toe de rand willen pakken maar dan twijfelen en toch weer een hap voer nemen.
Zou het kunnen zijn dat door het vocht in de pulp het maagzuur minder irriteert?
Overigens heeft ze het nodig dat er bijgevoerd wordt, ze is nog steeds wat te mager.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-10 09:26

Ook hier geen opgezette klieren. Wel een paard met altijd opgezette klieren dat weer niet luchtzuigt ;)

Kortom: kulverhaaltje.

HowdyRowdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 15:40

Mijn driejarige quartermerrie zuigt ook lucht, zonder ergens aan vast te pakken. Ze doet dit met periodes, soms een hele tijd niet en dan ineens weer vaker.
Waar ik denk dat het door komt:
- als ze krachtvoer eet
- als ze stress heeft door veranderingen, bijvoorbeeld als we met de trailer wegggaan of als ze ineens langer op stal moet staan
- als ze stress heeft door sommige sociale contacten, bijvoorbeeld als er een nieuw paard naast d'r staat.
- als ze stress heeft doordat ze zich verveeld, gewoon een energieteveel.

Ik heb het idee dat het toch misschien ook iets lichamelijks is, al kan ze volgens de dierenarts geen maagzweer hebben omdat ze gewoon goed eet en er gezond uit ziet.
Toch doet ze het steeds na het eten van krachtvoer. Ik wil haar daarom eigenlijk geen krachtvoer meer geven, maar ben dan wel bang voor vitamine- en mineralentekorten.
Denk erover om d'r pavo-koeken te geven. Verder staat ze de hele dag in de wei, dus ze krijgt genoeg binnen.
Wat voeren jullie aan jullie luchtzuigers?
Verder heb ik goede ervaring met Pronutrin, nadeel is alleen dat het zo ontzettend duur is en het luchtzuigen toch elke keer weer terug komt als ik een tijdje stop met Pronutrin. Nog een nadeel is dat het door het voer heenmoet, terwijl het voer bij mijn paard waarschijnlijk het luchtzuigen veroorzaakt.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 11:36

Hier merk ik een sterke verbetering als we er geweekte pulp bijdoen, kennelijk geeft het vocht rust aan de maaag.
Hier zegt de dierenarts overigens dat het wel een maagzweer kan zijn, zodra ze op de trailer wil laten we dit ook nakijken in een kliniek.

Melody94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:13

Mijn luchtzuiger heeft wel opgezette klieren.
Alleen heeft dit niets te maken met het luchtzuigen.
Ze maakt veel speeksel aan tijdens het eten, waardoor haar
speekselklieren wat 'overontwikkeld' zijn. Ze heeft er geen last van.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:17

Hoi,

Een van mijn verzorgpaarden is ook een luchtzuiger, dit ook alleen als er mensen in de buurt zijn.
(We hebben namelijk vanaf een afstand haar een tijdje in de gaten gehouden, en als ze niet door heeft dat er iemand in de buurt is doet ze het ook niet..)
Ze doet het elke keer aan haar voerbak, en aan haar deur :=

Haar deur is het probleem dat ze er een ''kuil'' ingemaakt heeft met haar tanden, en in die kuil/gat is ze dan aan het luchtzuigen..

Wat kan ik hier het beste aan doen? :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:24

Niicole__ schreef:
Ze doet het elke keer aan haar voerbak, en aan haar deur :=

Haar deur is het probleem dat ze er een ''kuil'' ingemaakt heeft met haar tanden, en in die kuil/gat is ze dan aan het luchtzuigen..

Wat kan ik hier het beste aan doen? :)

deur en voorbak bedekken met rubber zodat ze de deur en haar tanden niet beschadigd. evt. kan je er cribbox of PHB opsmeren. dit stinkt en smaakt vies.

Niicole__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-10 14:36

Okee bedankt! :j

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 09:33

Hier nog iemand met een luchtzuiger...
En iemand die eigenlijk ook wel van die band af zou willen...
De mijne doet het alleen op stal, op de wei gelukkig niet.
Hij pakt ook niks vast, hij zet z'n neus in de voerbak, buigt de hals en begint lucht te zuigen.
Las al iets over het maagcompositum van de Groene os.
En over een ander heel duur middel, weet de naam niet meer :o
Zal eerst het maagcompositum eens proberen, las dat daar al veel mensen baat bij hadden gehad? Of dat het luchtzuigen iig flink was afgenomen?

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 12:59

Ja luchtzuigen is hard verminderd met maagcompositum!
Probeer ook zoveel mogelijk hooi te geven en geef hem voor zijn krachtvoer eerst wat hooi om zijn maag te "beschermen" tegen puur krachtvoer.
Door dit te doen is het bij mijn paard hard verminderd, ze heeft ook geen band aan, en als ze dan toch eens luchtzuigt, tja dan zal ze het wel nodig hebben, is niet zo erg :)

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:13

Ik heb ook een luchtzuiger. Band helpt niet, ze zuigt met haar hoofd omhoog ipv naar beneden.
Zijn er hier die ook paarden hebben die dat doen? En hoe hebben jullie het opgelost?
Ze heeft genoeg afleiding en ik geef haar al een tijdje maagcompositum van de Groen Os.
Ze doet het alleen als er mensen in de buurt zijn..is dit gewoon een schreeuw om aandacht?! Of zou ze echt last van gas hebben in haar buik? Ze heeft geen opgezette buik ofzo.

Groetjes,
Natasja

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 13:53

Mijn paard doet het ook als je naar haar staat te kijken als ze aan het eten is. Waarschijnlijk krijgt ze er stress van, daarom laat ik haar altijd rustig alleen eten, en dan doet ze het minimaal.
Een band "helpt" zowiezo niet, dat neemt de oorzaak niet weg, door een band zal je paard zich alleen maar slechter voelen...

Krijgt ze genoeg hooi? Komt ze genoeg buiten?
Anders eens de dosis verhogen (als ze nog niet op het hoogste dosis zit natuurlijk!) of een ander product proberen?

Ik zou die band in ieder geval aflaten :)

Nikita98

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:05

Ze krijgt 3x per dag hooi en ze staat van smorgens 10 tot savonds 5 uur buiten (als het droog is tot een uur of 7)
Ik rijdt haar bijna elke dag, en ben er elke dag om te mesten e.d.
Ook krijgt ze genoeg aandacht van mensen die langslopen en heeft ze uitzicht op de bak.
Ik geef haar 2,5 schepjes (er staat 2 schepjes aanbevolen op de verpakking)
Zou het misschien aan het voer kunnen liggen? Ze krijgt Cavalor comfort.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 14:08

Dat kan best, ik ben nu begonnen met Equifyt te voeren (natuurlijk eten), ipv Pavo, naar mijn idee is het hierdoor ook gebeterd...
In pavo zit veel melasse, weet niet of het echt bewezen is dat melasse niet goed is voor luchtzuigers, of voor paarden met gevoelige magen, maar mij lijkt het toch dat een natuurlijk voer minder agressief inwerkt op de maagwand dan een voer waar verschillende kunstmatige stoffen aan zijn toegevoegd