[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimvicious

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 17:21

Hoi allemaal! Ik kom ook meekletsen. Mijn driejarige heeft eczeem ontwikkeld :( :( :(
Vorig jaar heel minimaal aan het einde van het zomer seizoen maar toen moest hij door een operatie ook box rust hebben dus dacht(hoopte) dat het daardoor kwam. Dat was duidelijk niet het geval dus nu ingepakt helaas. Hoop hier nog wat handige tips te vinden om de huidige korstjes en jeuk zo snel mogelijk te laten verdwijnen en dan maar leven met een pyjama pony :P
Afbeelding
En dan heeft meneer ook nog een roze neus die verbrand dus volledig onherkenbaar door 't leven :P

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 21:28

Kimvicious schreef:
Hoi allemaal! Ik kom ook meekletsen. Mijn driejarige heeft eczeem ontwikkeld :( :( :(
Vorig jaar heel minimaal aan het einde van het zomer seizoen maar toen moest hij door een operatie ook box rust hebben dus dacht(hoopte) dat het daardoor kwam. Dat was duidelijk niet het geval dus nu ingepakt helaas. Hoop hier nog wat handige tips te vinden om de huidige korstjes en jeuk zo snel mogelijk te laten verdwijnen en dan maar leven met een pyjama pony :P
[ [url=m/nicLhA.jpg]Afbeelding[/url] ]
En dan heeft meneer ook nog een roze neus die verbrand dus volledig onherkenbaar door 't leven :P

Welkom! Vervelend voor jou en je paard dat hij ZE heeft ontwikkeld, hopelijk vind je wat tips hier.

Ik had vanmiddag nog wat foto’s gemaakt van de plekken.
Afbeelding
Achterbeen

Afbeelding
Voorbeen rechts

Afbeelding
Voorbeen links
Ze heeft nu er weer wat wind staat en geen mugje te bekennen is, ruim minder jeuk en ze slaat ook niet meer met haar benen. Als het goed is, komen morgen de Rambo Fly Boots aan, dus hopelijk is dat de oplossing.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 22:47

Ik vind Derfen fijn werken. Je hebt ook een variant voor lichte paarden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 08:51

wat zit daar lang haar op,om wat voor ras gaat het?
er kan wel reactie zijn op grasmijt, die bijten wel en kunnen voor jeuk zorgen.
meest zitten die in lang gras..google ook even voor info!
eventueel de benen wassen met iets als betadinescrub,of hibiscrub?

hier heeft het flink geregent,hoop dat er een hoop vliegen verdronken zijn :')

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:17

Ik vind de foto's hierboven niet op eczeem lijken. Had je al contact met een dierenarts? Anders zal ik even vragen waarmee je dit het beste kan wassen. Misschien ook de benen scheren? Die lange vacht kan ook jeuk geven.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 09:40

Ik zou voor de zekerheid scheren en ontsmetten. Inderdaad even met de dierenarts overleggen.

Hier helaas de eerste open geschuurde plek. Had ze vorig jaar helemaal niet gehad, jaren ervoor wel. Vliegenkap maar weer op :(

Afbeelding

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 12:32

ellepel schreef:
wat zit daar lang haar op,om wat voor ras gaat het?
er kan wel reactie zijn op grasmijt, die bijten wel en kunnen voor jeuk zorgen.
meest zitten die in lang gras..google ook even voor info!
eventueel de benen wassen met iets als betadinescrub,of hibiscrub?

hier heeft het flink geregent,hoop dat er een hoop vliegen verdronken zijn :')

Ze is een IJslander. Met het verharen moet ze altijd van verre komen (ze heeft ieder jaar een heel dikke wintervacht), maar haar lijf is sneller verhaard dan haar benen.
Ik heb even gegoogled naar grasmijt en haar klachten lijken hier helaas wel op...

Nyaleti schreef:
Ik vind de foto's hierboven niet op eczeem lijken. Had je al contact met een dierenarts? Anders zal ik even vragen waarmee je dit het beste kan wassen. Misschien ook de benen scheren? Die lange vacht kan ook jeuk geven.

Ik had nog geen contact opgenomen met de dierenarts, omdat ik in eerste instantie haar gedrag typisch ZE vond. Iig die patronen van jeuk (onrustig en jeuken bij schemering en wanneer er vliegjes zijn en verlichting na het eten van brandnetel/kleefkruid). Ik ga maandagochtend gelijk contact opnemen met de DA om te kijken of het om mijt gaat en zo ja wat ik er aan moet doen.

Kan het kwaad om tot maandag te wachten? Normaal gesproken bel ik in deze gevallen de spoedarts, maar ze is als de dood voor dierenartsen en dan vooral voor onbekende. De laatste keer dat er een spoedarts voor haar kwam, was ze zo in paniek dat ze alleen maar wilde wegvluchten. Ik denk dat de vertrouwde DA meer kans maakt om bij haar benen te kijken.

Voor nu ga ik haar benen in elk geval scheren, dan is het ook makkelijker te behandelen.
Op het moment heb ik geen betadine om mee te wassen. Zou ik het ook met opgeloste soda kunnen wassen/ontsmetten?

En laatste vraag (sorry voor alle vragen): moet ik na het wassen er wat opsmeren? Ik heb acederm, sudocreme en vetramil.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:45

Bij de Fries van mijn vriendin met cpl en mijt werkte af en toe wassen met Cavalor Derma Wash en dagelijks insprayen met Derma Spray heel goed. En inderdaad sokken scheren zodat het makkelijk te behandelen is. Ik zou aangeven dat je denkt dat het mijt is, misschien mag je dan zo sebasyl of bye mite ophalen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 13:49

is geen spoed hoor, zou gewoon wachten tot maandag :j

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:26

Jets schreef:
Bij de Fries van mijn vriendin met cpl en mijt werkte af en toe wassen met Cavalor Derma Wash en dagelijks insprayen met Derma Spray heel goed. En inderdaad sokken scheren zodat het makkelijk te behandelen is. Ik zou aangeven dat je denkt dat het mijt is, misschien mag je dan zo sebasyl of bye mite ophalen

Bedankt voor de tip!
ellepel schreef:
is geen spoed hoor, zou gewoon wachten tot maandag :j

Oké dat is een geruststelling! Dankjulliewel voor het meedenken :j Ik zal maandag wel even een update geven over wat de DA heeft gezegd.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:45

Hjartje schreef:
Kimvicious schreef:
[ [url=m/nicLhA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Welkom! Vervelend voor jou en je paard dat hij ZE heeft ontwikkeld, hopelijk vind je wat tips hier.

Ik had vanmiddag nog wat foto’s gemaakt van de plekken.
[ [url=m/PADf6z.jpg]Afbeelding[/url] ]
Achterbeen

[ [url=m/Grbq9C.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voorbeen rechts

[ [url=m/VwlP0v.jpg]Afbeelding[/url] ]
Voorbeen links
Ze heeft nu er weer wat wind staat en geen mugje te bekennen is, ruim minder jeuk en ze slaat ook niet meer met haar benen. Als het goed is, komen morgen de Rambo Fly Boots aan, dus hopelijk is dat de oplossing.

Ben heel erg benieuwd of de boots blijven zitten. Mijn IJslander heeft ook open plekjes op de achterbenen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 16:56

Hi! Ik kom hier even binnen vallen. Ik zoek tips voor een fijn vliegenmasker. Mijn pony gaat volledig ingepakt door het leven, en overal waar haar RSIH valt gaat het prima. Echter blijft haar hoofd een probleem. Ze schuurt naast haar ogen en eronder helemaal stuk. Ze staat al sinds maart met een vliegenkap op, de Rambo Plus ( https://www.dochorse.nl/rambo-vliegenma ... HjEALw_wcB)
Inmiddels zitten er grote gaten in de zijkant en is ie eigenlijk nutteloos. Daarbij werkt hij ook nog als een soort schuurpapier doordat het materiaal zo stug is. Nu ben ik op zoek naar het perfecte vliegenmasker voor haar. Ik hoor veel goeds over de Cashel Crusader, maar ik ben bang dat die net zo stug is als de Rambo. Ik zoek dus iets met een zachter stofje, met oren, liefste zonder voorpluk opening en met goede UV bescherming.
Ik zag ook deze langskomen, en die sluit mooi aan. Die Rambo moet ik zo ontzettend strak doen om te voorkomen dat er mugjes onderdoor vliegen. Het arme paard kan dan nog amper eten.
https://www.kifrahorse.nl/Professionals ... asker-Grey
Echter lijkt dit masker weer geen UV bescherming te bieden. Dit vind ik echt wel belangrijk, daar haar moeder oogtumoren heeft welke reageren op UV. In hoeverre dat erfelijk is, is onduidelijk, maar ik wil het zekere voor het onzekere nemen :)

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 18:31

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:00

Afbeelding

Hier een Shires masker. Had eerder de beige van Divoza, die beviel net zo goed.

Bij deze op de foto is de onderste rand er af geknipt, ze heeft een kort hoofd en dat zorgt voor slijtage aan de rand, die knip ik af als hij deels los laat.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:26

ik weet niet of shires ook tegen uv licht is?

Afbeelding

deze heb ik

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:40

Tot 70% volgens Agradi.

Die van mij heeft ook een roze neus maar verbrand nooit, dus heb geen vergelijking met andere maskers of dat werkt.

Vind het fijne maskers, veel keuze qua wel of geen oren, neusflap enz.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:20

Hier ook zeer goede ervaring met de shires qua stevigheid en pasvorm. Heb ze zowel met als zonder neusflap. Vorige zomer paardlief z’n Witte nieuw verbrand zonder neusflap, daarna die met gekocht en om gedaan en nergens last meer van. Weert dus naar mijn mening voldoende UV :)

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 08:54

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 14:58

ja zeg ik dan ,het gaat hartstikke goed hoor.
geen jeuk! :')

5 minuten op stal gestaan, meteen staart kapot geschuurd

Afbeelding
-O-

weet iemand wat voor gras dit is?

Afbeelding

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:10

ellepel schreef:
weet iemand wat voor gras dit is?

[ [url=m/HhyQ5c.jpg]Afbeelding[/url] ]

Volgens mij is dat rietzwenkgras. Dat staat hier momenteel zo'n 60 tot 70 cm. hoog in de wei.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-21 15:53

ja ok dank je wel!
ik kwam er zelf niet helemaal uit.
er is bij ons vorig jaar doorgezaaid omdat het allemaal onkruid was na die droogte van de afgelopen zomers
en dit staat er nu het hoogste.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 10:42

Gebruikt iemand hier de spray en gel van Atorka? Happy skin heet het geloof ik.
Ik zie echt veel lovende reacties op Facebook voorbij komen maar vind een spray nogal tricky.

Ik gebruik nu de TKC97 en het gaat tot nu toe super. Pas 3 avonden met een deken gestaan :) maar een nieuwe fles kost gewoon 60 euro :=

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:18

Jets schreef:
Iemand die toevallig een Masters eczeemdeken maat 185 heeft en er vanaf wil?

Ja die heb ik
Helemaal nieuw

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:41

Nyaleti schreef:
Gebruikt iemand hier de spray en gel van Atorka? Happy skin heet het geloof ik.
Ik zie echt veel lovende reacties op Facebook voorbij komen maar vind een spray nogal tricky.

Ik gebruik nu de TKC97 en het gaat tot nu toe super. Pas 3 avonden met een deken gestaan :) maar een nieuwe fles kost gewoon 60 euro :=

Ik neem aandat je de spray van Greenvalley bedoelt? Daar heb ik hele goede ervaringen mee! Voor het eerst sinds 25 jaar heeft mijn oude merrie geen jeuk meer en staat ze zonder pyjama. Ook haar dochter die zich elk jaar helemaal kapot schuurde als ze de kans kreeg, heeft geen deken meer nodig!
Ik hoef ook geen dingen als olie of uierzalf te smeren.

Het kost wel een flinke duit, maar de paarden (en ik) zijn er heel blij mee.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-21 12:52