[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Foreverkliek

Re: [CENTRAAL] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 20:50

Kan gewoon door het weer komen. Temperaturen schommelen enorm en zeker oudere paarden kunnen daar best wel reactie op geven.
Bij verhogen of verlagen van de medicatie moet je eigenlijk 6 weken wachten tot je zeker kan zeggen of het iets doet.

Wat verharen betreft, zijn ze hier alledrie nog heel druk mee. Leeftijd of ppid lijkt niet uit te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:26

Zo zien die van mij er momenteel uit, allebei nog geen officiële Cushing-pony's (van de ene verwacht ik het ook niet, de andere .. tja.. zullen we zien).

Afbeelding

Lijkt niet veel, maar er zit nog best wel veel haar op..
Afbeelding

En het komt er sinds donderdag ook ineens weer vanaf :+
Afbeelding

De andere ziet er zo uit, tot en met de schoft al lekker glad, de rest in stukken nog veel haar.
Afbeelding

Maarja, het is moeilijk om te zeggen of het nog normaal is rond deze tijd van het jaar met het weer wat we gehad hebben. Iedereen die ik er naar vraag zegt "oh, die van mij zitten al lang in hun zomervacht". Dus vandaar ;)

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-17 21:53

Mijn merrie heb ik in maart geschoren en dat is mooi in zomervacht. Ik had een strook op de hals niet geschoren wat doorliep in t dekje. Dat stuk is ze wel goed los aan t laten maar er zit echt nog wel een pak op.

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:33

KootMiraDrum schreef:
Niello schreef:
Vandaag de factuur ontvangen van het nieuwe doosje Prascend (60 stuks),maar liefst 30 euro duurder dan de vorige keer. Wat betalen jullie voor de Prascend?
Wil graag een beetje prijs vergelijken in de omgeving Rotterdam-Dordrecht.

Ik heb laatst 108 euro betaald voor 60 tabletten.

Je hebt PB.

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 10:45

Ik heb nog 3 strippen Prascend liggen, iemand interesse om het over te nemen? Afbeelding

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 11:52

Ik heb interesse

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:45

Wist niet dat het zo snel zou gaan maar ze zijn vanmorgen binnen 30 minuten via Facebook verkocht! Sorry ! :')

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-17 12:48

Ok jammer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-17 18:15

Ik heb de uitslagen binnen van die van mij .. kan het topic weer ontstippen :+

[***] heeft zoals verwacht geen Cushing (nu waarde 11.3 ng/L , een dik jaar geleden 9.1 ng/L).
Ook [***] blijkt geen Cushing te hebben, hij zit op 19 ng/L (moet < 29 zijn hier, weet niet of dat nog verschilt?)

Blij natuurlijk, want het moest van mij echt niet.
Moeten nu even kijken wat hij doet ivm dat drinken enzo, volgens de DA kon dat nog op insulineresitentie wijzen maar dan is dat vermageren op de rug weer tegenstrijdig, normaal worden ze dan dikker. Hij stelde voor om minder suikers te voeren en meer te bewegen en zien of dat verschil maakte, maar dat moet ik nog eens even bekijken hoe ik dat ga doen (hij krijgt al praktisch niks van suikers omdat [***] daar niet tegen kan, en meer bewegen .. tja .. niet zo makkelijk).

Dus even afwachten maar, het kan ook zijn dat hij gewoon oud aan het worden is :)
Moest het echt niet beteren of dat er dingen erger worden ofzo dan kan er nog een stimulatietest gedaan worden, maar voorlopig was dat niet aan de orde volgens de DA.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 00:40

Fijn dat het geen cushing is! Al wordt je van IR ook niet blij.. :=

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 09:23

Ik zou hem eens luzerne bij gaan voeren. Luzernebrok van Arie Blok bevat 4% suiker, en is dus heel suikerarm eiwitrijk ruwvoer. Je hoeft geen rekening met de Ca:P verhouding te houden bij een 1kg luzerne per 10kg ruwvoer.

Herken jij hier hem in met periodes (het is een afwijking die met vlagen zich toont)?
Citaat:
zij hebben "alleen" de vagere symptomen zoals stijfheid, wisselende kreupelheden, afwijkend gangwerk, vluchterig gedrag, schuren langs objecten, niet kunnen verzamelen ... dat soort dingen

Onverklaarbare spierschade en stinkende urine of heel veel drinken komt er ook bij voor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:20

Stomme is dat ik hem in insuline-resistentie niet echt herken. Enige is dat het een grote vreetzak is dus misschien zit er toch iets mis.

PSSM (toch?) vind ik een moeilijke. Hij loopt niet super maar wordt verder ook niet echt gereden. Verder is hij 24 jaar en heeft lang op een manège gelopen (tuig?) dus daar komen ook misschien wat klachten van.

Ik weet niet goed waar ik het moet zoeken en wat erbij hoort en wat niet. Misschien zoek ik het ook gewoon allemaal te ver..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 10:50

Het is inderdaad pssm2 (waar vrijwel alle rassen last van kunnen hebben, terwijl de meeste mensen het alleen bij western-rassen en ev. tinkers verwachten).

Ik vind het eigenlijk ook niet echt klinken als insuline resistentie. Hoe heb je hem de afgelopen tijd ontwormt? Want het kan ook een sluimerende bloedworminfectie zijn. Ik zou overigens alsnog beginnen met luzerne. De meeste paarden reageren toch positief op meer eiwit. Ik heb van afgelopen jaar al een aantal hooianalyses gezien waar het eiwit veel lager bleek te zijn dan normaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-17 12:09

Ontworming gebeurd via de stal, al jaren op dezelfde manier (zij bespreken met de DA welk middel en dan krijgt heel de stal tegelijk, 4x per jaar) dus weet niet of dat nu een optie is dat daar iets mis mee is.

Maarja, geen Cushing dus :Y) Misschien moet ik eens in een ander topic langs, haha.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:07

Heeft iemand een idee voor laag suiker/ zetmeel slobber? Hij krijg nu seniores priores maar dit moet lang weken in de winter geen probleem ivb op stal maar wil graag nu een die kort hoeft te weken zodat iemand anders het hem ook kan geven. Hij krijgt het omdat hij anders zijn suppelementen niet eet.
Ik vond aveve all in soup helaas is deze alleen onderin het land en belgie te verkrijgen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:26

Is Subli dieetmix een optie? Je moet er iets meer van voeren (20%) voor dezelfde hoeveelheid kcal (er zitten wel meer vitaminen+mineralen in per kg) maar er zit iets minder zetmeel+suiker in (10%). Dus de totale hoeveelheid zetmeel en suiker gaat nauwelijks omhoog. Over het algemeen vallen dit soort producten ook prima tot slobber te maken, maar doordat het niet hoeft zijn ze direct te voeren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 13:57

Cavalor FiberForce kan je droog, maar ook slobber achtig voeren die van mij vind het in de winter heerlijk met een beetje warm water met vers gemalen lijnzaad doorheen is snoepen.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:28

Ben er achter dat wouter van junkfood houdt... Fiberforce geprobeerd na een tijdje wou hij het niet meer eten. Nu dieetmix van subli maar hier een papje van maken trapt hij niet in. Net als vitaminekorrels die eet hij 2week en laat ze dan liggen. Door de sp eet hij alles... Vandaar op zoek naar een echte slobber variant.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 17:40

Als je paard niet IR of gevoelig is voor hoefbevangenheid zou je anders misschien niet beter gewone slobber kunnen nemen (met mate). Weet niet waarom je slobber wil voeren.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 18:00

Hij leek maand geleden tekenen te vertonen van ir (mega harde manenkam en hals) maar is daarna ook opgehoogd met de prascend. Slobber om gluco balance en vitamine korrels door te geven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:06

Masters senior is zeer vergelijkbaar met sp, maar hoeft niet zo lang te weken.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:49

en wiesencobs misschien?

Dames (en mss ook heren?)
Ik stuitte vandaag op iets vreemds ..

Vanochtend dacht ik het al te zien maargoed het was vroeg en nog donker dus ik dacht bij mezelf zal wel niet wakker zijn.
Nou net bevestigde mevrouw even dat ze hengstig is. Ik stond met open mond te kijken :+
Ze is al zeker 4 jaar (en denk zelfs al langer) niet meer hengstig geweest wat ik dacht vanwege de cushing.

Ze heeft ook ir en al een aantal keer hb gehad.
Enige Wat ik me kan bedenken is dat ik mss haar halve pilletje prascend vergeten ben eergisteren. Maar dat weet ik niet 100% zeker meer :o. Wederom iets met vroeg en nog donker :o

Hebben jullie hier een verklaring voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 22:42

Mijn merrie zonder cushing kan ik nooit aan merken dat ze hengstig is, behalve als er een nieuwe ruin in de kudde komt. Dan is ze spontaan hengstig! :D

Ik denk dus dat die van jou ook wel gewoon een cyclus doorgaat, maar het niet altijd toont. Is er iets anders waardoor ze het nu wel toont? Heeft ze een oogje op een ander paard?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 06:47

vroeger liet ze altijd heel duidelijk merken dat ze hengstig was. Dan werd ze echt vervelend. Met het duidelijke plassen ed, daar kon je echt niet om heen.
Dat is ineens gestopt toen ze met sprongen achteruit ging.

Er is helemaal niks veranderd in de kudde .. Er staan 3 merries naast haar en mijn ruin staat bij haar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:44

Hier de 2 cushies ook enige jaren niet meer hengstig geweten en nu de laatste 2 jaar gaat het weer zoals vanouds :+ Geen idee hoe dit komt. Misschien is de hormoonbalans na jaren aan de roze pilletjes weer wat op orde gekomen ? :D