Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 21:31

De mijne sopt voornamelijk heb ik het idee. Als ze gestrest is gaat ze soppen, waarschijnlijk krijgt ze dan wel wat meer water binnen. Het is alleen moeilijk te zeggen welk stro nat is van urine en waar van water ;(

Gaat gelukkig de laatste weken erg goed! Moet niet te fanatiek rijden. Om te controleren of ze nog lekker in haar vel zit, las ik bijna iedere 5tot10 min. Korte pauze in van hals strekken. Als ze gestrest is loopt ze heel hard over haar tempo heen en weet ik dat ze eerst tot rust moet komen.

Ramzi

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 23:59

Hier weer een paard wat de afgelopen moeite had om dik te blijven. Had alweer het vermoeden dat z'n maag opspeelde. Osteopaat gebeld. En ja hoor... Alle wervels die in relatie staan met z'n maag zaten vast.
In april waren ze allemaal nog mooi ''los''. Ben benieuwd of hij heeft geholpen maar uit ervaring kan hij er weer tegenaan. Echt een topwijf. Ze is dierenarts en heeft via ICREO nog osteo opleiding gedaan. Nu weer dry needling. Echt fijn dat ze van veel markten en alleen op paardengebied thuis is!

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 00:09

Mijn Cas sopt ook wel wat met zijn hooi, maar niet extreem.. soms een plukje..

Hier helaas nog steeds wat knarsentanden met rijden… ook met maagzout van te voren. Mest is nog wel stabiel en hij is ook fris en vrolijk.

Maar denk dat ik m toch weer op wat medicatie ga zetten..

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:41

Dank voor al jullie reacties. Die van mij sopt niet maar drinkt gewoon veel water en gebruikte ( heb ik weggehaald inmiddels) zeer frequent zijn liksteen. Hij staat al op de medicatie al weer twee weken volle dosis. Mest is redelijk tot heel mooi, enkel veel water.. Wat weer in relatie staat tot de hoeveelheid water die die drinkt. Heb vanmiddag een afspraak met de da over wat er mogelijk nog voor opties zijn. Hij is verder super fris knettergek los in zijn lijf voorwaarts, en eerlijk beter dan ooit. Met rijden sluit ie zich niet meer af, en knarsetand heel af en toe. Hij speekselt mooi op bit wat die voorheen ook niet deed. Ik word enkel gewoon heel moe van mensen die zeggen dat ik het maar miet accepteren en dat dit het is.
Alle gedachtes zijn al door mijn hoofd geschoten van IR tot cushing etc, maar goed dat heeft de da gisteren al gezegd dat ze dat echt niet ziet. Hij is niet te dik maar ook niet te mager krijgt voer met minder dan 7% suiker en zetmeel en hooi 24/7. We gaan gewoon verder puzzelen en ooit is de puzzel af.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:51

Ontzettend herkenbaar Chess..
Ik heb bij Cas in het verleden ook meerdere artsen buigproeven laten doen, en heel zijn rug is van hoofd tot staart op de foto gegaan. Alles was goed. De problemen kwamen echt uit zijn maag. Fijn om te weten, maar ook erg frustrerend.. Het blijft ontzettend puzzelen. Sterkte ermee!!
Laatst bijgewerkt door CharlyBrown op 23-12-15 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:51

Heeft er iemand trouwens misschien nog Abler spuiten of korrels liggen??

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 11:52

CharlyBrown schreef:
Heeft er iemand trouwens misschien nog Abler spuiten of korrels liggen??

Ik heb nog wel wat korrels liggen :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 13:28

sorry, hier niks meer "over"/te veel.

zit zelfs wat in dubio: aan de ene kant eet mijn paard alsof ze nooit eerder in haar leven eten gekregen heeft (is zelfs te dik), ziet er goed uit, glanst en haar eigenwijze zelf.
Alleen vind ik dat ondanks langzaam afbouwen vd medicatie, kruiden, rust etc dat haar maag fel blijft aftekenen en tijdens de opwarming lang spanning in de lenden behoudt... Osteo heeft paar weken terug nog gecontroleerd en niks abnormaal gevonden...
Vraag is nu of het haar maag is of toch hormonaal, want die energiepunten/banen liggen wel vrij kort op elkaar (waar ik controleer toch) en dat zou dan weer de spanning in haar lenden verklaren... Moeilijk, waarom kunnen ze het gewoon niet zeggen :+

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 20:05

Inderdaad erg herkenbaar Chess. Ik heb ook het gevoel dat ik het nooit 100% onder controle ga krijgen.. Het blijft altijd opletten en puzzelen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-15 22:00

Pff heel gesprek met de da vanmiddag.
Blijft moeilijk, je kan er veel geld tegen aangooien maar men weet de herkomst en de oplossingen op dit moment nog niet. Ik heb nog twee dingen die ik wil uitsluiten. Dus dat ga ik nog doen, en ik denk dat ik ff twee weken hem ga laten Detoxen enkel op hooi. Maar blijf het heel erg lastig vinden.
Vooral omdat ie rijtechnisch echt heel fijn is, losser dan ooit voorwaartser dan ooit en hij komt mooi bij qua bespiering. Maar wel teveel water bij de mest en teveel drinken. Tja.......
We puzzelen verder

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:05

Op basis van de klinische symptomen, plotselinge singelnijd en houtbijten na het werk wil ik in overleg met mijn DA starten met een kuur omeprazol. Paard heeft veel meegemaakt en deze klachten zijn begonnen na een verhuizing bijna 2 maanden geleden naar een ander stal waar ze veel buiten is, altijd ander paarden om zich heen heeft en 4 x ruwvoer en 2x muesli met luzerne krijgt. Paard is een binnenvetter, ogenschijnlijk kalm.
Nu overweeg ik om bij Abler te bestellen, de DA opperde dat zelf omdat mijn rekeningen miet mals zijn geweest dit jaar, maar ben eigenlijk wel benieuwd of er invoerrechten bijkomen bij aflevering.

Om snel te kunnen starten wil ik met express zending bestellen, maar als er dan nog invoerrechten bijkomen dan is het verschil niet meer zo groot.

Het zou dan gaan om 10 dagen 4 zakjes, 10 dagen 2 zakjes en dan over op 1 zakje end daarmee doorgaan tot de 100 zakjes op zijn en het klinische beeld goed blijft gaan.

Wie heeft ervaring met het bestellen bij Abler en de bijkomende kosten?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:19

Invoerrechten weet ik niet, maar je doseringen en schema is te kort. Advies is 4-6 weken 4mg/kg en dan elke week afbouwen met 1mg/kg tot 0 of als nodig onderhoudsdosering van 1mg/kg anders geneest de boel niet goed en blijf je klachten houden.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 23:24

idd 4-6 weken volledige dosis en daarna per week afbouwen.
Maar ik heb geen extra invoerkosten moeten betalen...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 09:27

Dit was het schema van mijn DA, maar dan bestel ik voor de zekerheid toch meer zakjes en zal ik het schema nog een keer aan hem navragen. Hoe wat en waarom.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:36

Hoi,

Ik ben ongeveer 3 weken geleden begonnen met het bijvoeren van maagcompositum door mijn paard zijn brok nadat hij een tijd veel symptonen liet zien van een maagzweer.
Hij krijgt nu een halve kilo sportbrok per voerbeurt( in de ochtend en avond) met een schep luzerne erdoor en dus de maagcompositum. Verder kan hij de hele dag ruwvoer eten.

Ik rij ongeveer 6 ker per week en we gaan beginnen met wedstrijden. Blijven jullie wel krachtvoer geven?Of wat voor alternatief geven jullie? Want mijn gevoel zegt dat dit niet heel goed voor hem is maar ik denk dat hij wel de energie nodig heeft aangezien hij van zichzelf ook al niet echt actief is.. Ik vind het erg lastig!

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:20

Brok is niet gunstig voor maagzweer paarden.
Het blijven zorgenkindjes onze maagzweer paarden. Die van mij staat nu op enkel hooi met luzerne en omeprazole.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 14:50

Nee snap ik inderdaad. Maar rij je verder ook intensief? Want ik vind het wel sneu als ik veel van mijn paard ga vragen maar dat hij dan de energie er niet voor heeft zeg maar :) Ik moet ook nog even wachten op het resultaat van de maagcompositum natuurlijk aangezien hij er nog maar 3 week op staat.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 20:32

Euh nee nu niet. Ik ben echt Back to basic gegaan nu qua voer.
Ik ga nog wel op zoek naar een goeie energiebron

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 23:14

MightyJoe schreef:
Hoi,

Ik ben ongeveer 3 weken geleden begonnen met het bijvoeren van maagcompositum door mijn paard zijn brok nadat hij een tijd veel symptonen liet zien van een maagzweer.
Hij krijgt nu een halve kilo sportbrok per voerbeurt( in de ochtend en avond) met een schep luzerne erdoor en dus de maagcompositum. Verder kan hij de hele dag ruwvoer eten.

Ik rij ongeveer 6 ker per week en we gaan beginnen met wedstrijden. Blijven jullie wel krachtvoer geven?Of wat voor alternatief geven jullie? Want mijn gevoel zegt dat dit niet heel goed voor hem is maar ik denk dat hij wel de energie nodig heeft aangezien hij van zichzelf ook al niet echt actief is.. Ik vind het erg lastig!

Mijn paard krijgt alleen maar bietenpulp en hooi… Wij rijden M2 niveau (en oefenen voor het Z) (nu even niet.. omdat hij weer wat last heeft van zijn maag, maar afgelopen zomer volop kunnen rijden.. omdat hij zich goed voelde) Heb uiteindelijk wel bedacht om hem vitaminebrokjes erbij te geven.
Maar een paard kan heel goed zonder biks!!
Als je echt het idee heeft dat je paard te weinig energie heeft, zou je ervoor kunnen kiezen om olie bij te voeren… die tip kreeg ik eens van mijn dierenarts…

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:25

Hier precies hetzelfde als CharlyBrown :D . 400 gr bietenpulp, vitamine korrel en onbeperkt hooi. Energie genoeg voor dressuurtraining op m2 niveau met 1x per week springtraining. Energie is bij ons nooit een probleem geweest, moet mezelf altijd inhouden om een half uurtje max drie kwartier te trainen en lekker buiten uitstappen. Het gaat zo makkelijk om lang te rijden...

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 14:35

Bedankt! Ik heb besloten ook maar bietenpulp te gaan voeren. En dan nog iets erdoor voor de vitamines! Waarschijnlijk een of twee handjes van een muesli die laag in suiker is :)

Weidebloem, je gebruikt dus 400 gram per voerbeurt? Is dat uiteindelijk 1 emmer of? Ik heb nog nooit bietenpulp gebruikt dus geen idee hoe groot het gaat worden :')

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 19:12

Weidebloem schreef:
Hier precies hetzelfde als CharlyBrown :D . 400 gr bietenpulp, vitamine korrel en onbeperkt hooi. Energie genoeg voor dressuurtraining op m2 niveau met 1x per week springtraining. Energie is bij ons nooit een probleem geweest, moet mezelf altijd inhouden om een half uurtje max drie kwartier te trainen en lekker buiten uitstappen. Het gaat zo makkelijk om lang te rijden...

Grappig op te lezen dat je precies het zelfde voert

Hey, ik zit in je profiel te spieken en herken je van wedstrijdjes… Je staat op 't Einde toch? Of zijn we elkaar toevallig daar steeds tegen gekomen?

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:05

Bietenpulp eet die van mij drie dagen en dan eet ie niet meer, ik merk aan zijn maag dat die gebaat is bij de luzerne in combi met de omeprazole. Hij knarst ook niet meer met rijden en heeft weer schuimmond, Mest is nog niet verbeterd nog steeds teveel water. Welke luzerne geven jullie? Het is zo een wirwar aan luzerne en de mengeling van melasse. Ben alleen wel beetje uitgekeken op alle nauwelijks gebruikte zakken, dus mail alle voervedelers voor een proefverpakking. Als jullie goeie ervaringen met luzerne hebben hoor ik graag!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:11

Pure lucerne zonder melasse, etc. is bv hartog, is eigenlijk voor pluimvee, maar je paard kan je er ook mee voeren. Zijn van die baaltjes net als compactgras en heet compact lucerne.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:36

MightyJoe schreef:
Bedankt! Ik heb besloten ook maar bietenpulp te gaan voeren. En dan nog iets erdoor voor de vitamines! Waarschijnlijk een of twee handjes van een muesli die laag in suiker is :)

Weidebloem, je gebruikt dus 400 gram per voerbeurt? Is dat uiteindelijk 1 emmer of? Ik heb nog nooit bietenpulp gebruikt dus geen idee hoe groot het gaat worden :')

Ik voer 400 gr per dag. Ik zet het de dag van te voren klaar om te weken en verder het vervolgens over drie porties. 400 gr wordt al een hele boel :D