[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:41

Mijne heeft alweer een week der deken op, loopt weer volop naar der buik te trappen. Schuren bij der manen en staart nog niet maar goed we zullen zien wat de zomer brengt.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:48

Annetje schreef:
deedee19 schreef:
@Annetje is die Sleezy van Lycra? Dan moet je wel oppassen met erg felle zon. Maar voor nood moet het prima lukken.
Ja is volgens mij van lycra, wordt dat te heet in de zon? Het is wel een zwarte := Normaal heb ik hem een nacht op als we sochtends erg vroeg wedstrijd hebben.
Het is ook echt alleen als tussenoplossing, want zijn huid is toch wel écht knalrood, nu ook dik en heel erg geschilferd. Ik heb het vanmorgen gewassen met tea tree en toen is de sleezy eroverheen gegaan. Voor het rijden nog eczema balsem eroverheen gedaan en hopelijk sust dat de jeuk en geiriteerde huid een beetje.

Ik was me daar ooit op aan het oriënteren en las toen inderdaad dat hij niet geschikt is voor in de felle zon omdat het daaronder behoorlijk heet kan worden.

Vandaag regende het, maar Ulvy was best wel droog onder haar deken dus heb hem opgelaten.

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:49

Ja ik kook het lijnzaad ook, 1 voordeel het lijkt iig meer zo haha. Maar ze vind het erg lekker :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:51

mienemuis schreef:
MSophie: (ja, ik laat de deken op in de regen, hij droogt vrij snel en zolang het niet aan 1 stuk door regent..) heb gekeken op re-mint, maar staan geen prijzen bij? Haal jij het bij de ruiterzaak?
Zit hetzelfde in als wat Sonja beschrijft:
Sonja_vR; meng jij het dus zelf? En heb je dan gewoon een pot vaseline en zo'n mini flesje pure teatree olie? En wat zijn de verhoudingen?

ik gebruik een grote pot uierzalf en daar meng ik een heel flesje teatree olie door...10 ml flesje olie was het dacht ik ,
is al weer even geleden dat ik het gemengd heb, maar moet wel 10 ml zijn geweest, want het was zo.n klein druppelflesje zeg maar

erg handig op plekken als uier en andere dunbehaarde plekken, ook om beestjes van de huid te houden , wel een beetje uitkijken met direct fel zonlicht erop ls de beharing erg dun is

ook meng ik koudgperste amandelolie met wat andere dingen
ik wil dit jaar
-zoete amandel olie en neem olie (1 deel neem op 5 delen amandel) gaan proberen
en daar eventueel nog goudsbloemolie aan toevoegen, maar moet eerst even gaan uitzoeken of goudsbloem/calendula en neem echt wel samen kunnen

die wil ik gebruiken voor het soepel houden van de huid in de manenkam en staartwortel (amandel)
vliegbeesten weren(neem) en eventuele plekjes verzachten en ondersteunen(goudsbloem)
maar dit is een testprojetctje van me

mienemuis

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 23:57

Apotheker in de dop jij! Goed, dan wordt het morgen dus op naar de Etos voor een pot uierzalf, had al zo'n druppelflesje, dan gaan we dat maar een keer proberen! Teatree ben ik altijd wel fan van, gebruik het al voor zoveel dingen, gaan we dit ook maar eens uittesten!
Smeer je dit mengsel ook in de manenkam? Om die soepel te houden smeer ik daar noten zonnebrand in.. Blijft goed vet.
Iemand ook nog een gouden tip voor droge manen?
Heb er vorig jaar een keer haarmasker ingesmeerd, maar vond dit geen succes omdat het vliegen aantrok ivm de geur!

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:49

Sonja_vR schreef:
MSophie schreef:
http://www.re-mint.nl

ik ben er vorig jaar eind seizoen mee begonnen ik kreeg het van iemand die haar tinker had HELE lichte eczeem en was te onderdrukken met re-mint..
bij sophie werkt het ook erg goed als ze dag heeft gehad dat ze veel jeuk heeft werkt het ook verkoelend merk ik ze word er dan rustig van..

thanks
de staart en manengel gebruik jij dan?

en wat kost zo'n fles?
want dat zetten ze er weer niet bij :+

ja ze zijn nogal dom bij dat bedrijf ze willen blijkbaar niks verkopen
je moet gewoon even heenmailen ik weet ook niet meer wat het precies kost :o het is igg betaalbaar onder de 10 euro zo wie zo..
heb die mensen al zo vaak verteld dat ze prijzen op de website moeten zetten omdat ze op deze manier veel minder verkopen
ik weet neit precies uit mijn hoofd wat er allemaal in zit flesje staat namelijk bij mijn pony en niet thuis, maar het is vloerbaarder als bv uier creme of zalf..

p,s je kunt dit niet in een ruitershop kopen.. heb ze wel keer zien staan op paard & koets 2009...
verder meng ik geen smeerzelfs zelf puur omdat ik daar geen zin in heb dat gesmeer :$ tenzij het een wonder middel is HAHA
Laatst bijgewerkt door MSophie op 09-04-09 07:54, in het totaal 1 keer bewerkt

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 07:50

aam_mic schreef:
Mijne heeft alweer een week der deken op, loopt weer volop naar der buik te trappen. Schuren bij der manen en staart nog niet maar goed we zullen zien wat de zomer brengt.

dat naar de buik trappen kan zijn omdat er haren zich opvangen in de buikflap controleer goed of die schoon is en goed schoonhouden ook.. dat kan namelijk erg veel iritatie veroorzaken..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:18

ik had gisteren ook lijnzaad gekookt en ben een heleboel paarden bij ons op stal langsgegaan...echt geen enkel dier lust het!
ze trokken allemaal van die vieze gezichten haha.
terwijl appie er echt gek op is.
vind dat altijd wel apart he,hij kan het gebruiken en vind het lekker en de rest is eczeemvrij en lust het niet ;)
Laatst bijgewerkt door ellepel op 09-04-09 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

marjoleinft

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 08:51

mijn paarden lusten ook geen lijnzaad.

ik doe altijd een handje lijnzaad door de slobber.
bij de slobber doe ik toch kokend water dus gaat de blauwzuur er ook uit.
en laat het afkoelen tot het handwarm is en dan krijgen ze het.
en ze smullen er heerlijk van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:02

Hoi, mijn haf heeft nu ook al weer een deken op.
Vraagje voor jullie: degenen die leovet gebruiken, hoe vaak smeren jullie dat? heb mijn merrie helemaal gewassen met betadine shampoo en toen de boel ingesmeerd met leovet.
Ze krijgt in haar flanken alweer plekken en haar staart heeft ze ook weer geschuurd. ook bij haar mond heeft ze weer een zwarte plek..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:25

marietje schreef:
Naaltje schreef:
zaadjes koken wordt slijmprut en werkte daardoor wél om het zand uit de darmen te halen heb ik gevonden iig :)
de olie deed dat niet
over de werking mbt ZE weet ik niet.. in het artikel wat tug aanhaalde ging het over echt gekookt?

@xkimmx; wat bedoel je precies? :)

Ik kon in het artikel niets vinden over dat gekookt beter zou werken dan niet gekookt.
Het koken is alleen om het blauwzuur (wat dus toxisch is) kwijt te raken wat in lijnzaad zit.
Ik ben benieuwd of het een beetje helpt, ik voer het nu ook al een paar weken aan mijn paard.

Helpt alleen als het gekookte of geplette lijnzaad is. De olievorm werkt niet. Duurt min. 42 dagen, voordat je resultaat gaat zien.

Ik doe altijd, als ik het pannetje leeg heb, water erin (vol) en laat dat tot de volgende dag in de gootsteen (stal) staan en heb dan een afwasborstel die ik alleen daarvoor gebruik en de lijnzaad is dan helemaal los van de bodem. Niet door de gootsteen doen, want ik denk dat de slijm die je weggspoelt niet bevordelijk is voor de riolering. Ik gooi het dan ook altijd buiten of op de mestbult. Dus weken de pan en je kan het er zo uithalen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 11:22

viva:
je bedoeld de huidolie van leovet?
of bedoel je een ander product?

die huidolie smeer ik om de dag als dat nodig is..
die zwarte plekjes he....een van de fjorden bij ons op stal had het vorig jaar ook.
volgens veearts was het wel degelijk schimmel en na behandeling van imaverol was het weg..

voor de lijnzaadkokers:
beetje meer water er in doen,dan koekt het ook niet aan in de pan.je hebt wel slijm,maar net niet te dik dat het aanbakt
niet te hard laten pruttelen en vaak roeren werkt ook..
bij mij kookt het nooit aan in de pan,zodra het klaar is gooi ik het in een bakje en kan ik het pannetje gewoon met de afwasborstel afspoelen

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:24

Even een snelle update vanaf hier. Ik ben dit jaar nog niet actief geweest in dit topic, met name omdat ik op stage ben in het buitenland en dus geen zicht heb (helaas) op mn eczemer.

Maar, ik wilde toch even vermelden dat volgens het thuisfront alles nog rustig is. Carien staat nog zonder deken, manenkam nog mooi soepel en geen tekenen van kriebel. Ook het andere eczeempaard op stal staat nog zonder deken.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 12:42

Mijn eczemer ziet er momenteel nog altijd super uit! Niet te dik, niet te dun. In het stukje voor haar uier is ze al gebeten, stuk waar de deken zit niet. Die beesten bijten echt lelijk zeg! Zoveel wondjes... Hoop dat ze dit jaar niet schuurt! Ze draagt de Bucas buzz off of zoiets :')

Alleen, als ze haar hoofd hoog heeft past de hals perfect, maar als ze haar hoofd laag heeft is er zo'n 10cm van haar bovenste manen bloot. Kan ik het zo laten of zal ik voor de zekerheid toch maar iets smeren of wat valt eraan te doen?

Vorig jaar was overigens enkel het topje van haar staartwortel het slachtoffer en de onderste helft van haar manen voelde hard, de rest niet.

Ze staat gewoon op de wei die we niet te lang laten doorgroeien met nog twee grote eters.

Kennis van me zei om mijn 2 andere paarden overdag te laten grazen en de eczemer 's nachts, maar is dat wel haalbaar?

edit: wanneer kan er beter wel of niet gereden worden ook? Rij nu mijn haflinger rond half zes a half zeven 's avonds. Is dat al te laat?

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:14

Even een deken update hier!
Een paar pagina's terug heb ik een link geplaatst mbt een eczeemdeken.
Ik heb hem net besteld nadat ik met de verkoper gesproken had.
N.a.v. een advertentie op MP ben ik gaan zoeken naar hun website en dat ik hem gevonden had was al knap, daar deze nog niet af is! Je kunt bijv. nog geen maten invullen en er klopt iets niet met de verzendkosten, dus als jullie gaan kijken en iets willen bestellen, of jullie haar dan willen bellen.

Het was een hele positieve ervaring, ze staat open voor alle suggesties die wij hebben en de deken gaat vanmiddag gelijk op de post, dat is pas snel!
Verder is haar doel betaalbare producten te leveren.
Overigens is deze eczeemdeken nagemaakt van de Rambo, alleen zit er een ander merkje op.
Ik ben benieuwd en ga het uittesten, hou jullie op de hoogte, qua maat wordt het voor mij even spannend, heb een 165 besteld, de kleinste maat die ze nog had.

Tug: bedankt voor je info!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:18

chipieke schreef:
Mijn eczemer ziet er momenteel nog altijd super uit! Niet te dik, niet te dun. In het stukje voor haar uier is ze al gebeten, stuk waar de deken zit niet. Die beesten bijten echt lelijk zeg! Zoveel wondjes... Hoop dat ze dit jaar niet schuurt! Ze draagt de Bucas buzz off of zoiets :')

Alleen, als ze haar hoofd hoog heeft past de hals perfect, maar als ze haar hoofd laag heeft is er zo'n 10cm van haar bovenste manen bloot. Kan ik het zo laten of zal ik voor de zekerheid toch maar iets smeren of wat valt eraan te doen?

Vorig jaar was overigens enkel het topje van haar staartwortel het slachtoffer en de onderste helft van haar manen voelde hard, de rest niet.

Ze staat gewoon op de wei die we niet te lang laten doorgroeien met nog twee grote eters.

Kennis van me zei om mijn 2 andere paarden overdag te laten grazen en de eczemer 's nachts, maar is dat wel haalbaar?

edit: wanneer kan er beter wel of niet gereden worden ook? Rij nu mijn haflinger rond half zes a half zeven 's avonds. Is dat al te laat?

Ik laats mijn eczemer juist overdag grazen omdat met de schemer die beestje het actiefst zijn en dan zou je elke ochtend vroeg op moeten om je eczemer uit het land te halen ;)
Ik rijd mijn haf ook rond half zes dat gaat prima

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 13:39

In het vorige topic zag ik op pagina 138 ofzo iets over Lifeaid Sioskin. Zijn er inmiddels meer mensen die dit geprobeerd hebben?
Ik zit erover te denken het te gebruiken voor mijn kriebelende shetlander. Hij heeft geen exceem, maar wel beestjes.
Ben benieuwd of iemand hier het al geprobeerd heeft.

Britt_Pit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:37

Sorry voor `t zo binnenvallen. Regelmatig lees ik even bij hier, en heb uit eigen ervaring nog een optie.
Wat ikzelf erg fijn spul vind om te smeren is huidemulsie van aphythom. Is een natuurlijk product zonder "belastende"ingredienten. Is niet heel goedkoop (1ltr. kost 28,- ook verkrijgbaar in halve liter), maar zeker een aanrader. www.aphythom.nl voor meer info/prijzen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:00

Hier nog steeds dekenloos.
De boosdoeners zouden nu toch met die nacht temperaturen zo hoog al vrij actief moeten zijn.
En dus steken,
waarom vertoont mijn pony dan nog niets?
Allergies voor een ander soort mug?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:10

ent je in de zomer CS? ik verdenk de enting bij de mijne nogsteeds van het veroorzaken van ZE :o
zijn vlechten waren wel een beetje (ontzettend :+ ) warrig gisteren, maargoed die zitetn weer dik een halve week erin..
morgen wordt hij met Ivanhoe shampoo gewassen (manen/staart)
het lijnzaad is nu wel aangekoekt :') te hard geprutteld :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:19

Poohbeer schreef:
In het vorige topic zag ik op pagina 138 ofzo iets over Lifeaid Sioskin. Zijn er inmiddels meer mensen die dit geprobeerd hebben?
Ik zit erover te denken het te gebruiken voor mijn kriebelende shetlander. Hij heeft geen exceem, maar wel beestjes.
Ben benieuwd of iemand hier het al geprobeerd heeft.

Ik gebruik sioskin, fijn spul al werkt het nu wat minder, maar dat heeft meer met het weidebeheer van de boer te maken dan met de sioskin.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:20

owja @ellepel; bij mij op stal lusten ze het wel alle 3, tenminste.. de andere 2 eten het wel..
Diddle komt bijna door het hek heen als hij het ziet/ruikt _O-

Esther_50

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:26

Ik heb dit jaar voor het eerst een eczeemdeken voor die van mij omdat ze last heeft van zomereczeem bij manen en staart. Is het van belang nu al het eczeemdeken op te leggen als ze buiten loopt?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:34

zoals de laatste 10 pagina's al vaker gevraagd is
dat hangt van de eigenaar/paard af :)
ik zit nu in het 1e volledige seizoen en ponylief is nog naakt :) ik wil het zo lang mogelijk proberen zonder burka :)

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:54

Ik heb ook voor het eerst een deken aangeschaft. En verder ook een hoop veranderd. Hier nog geen tekenen van jeuk, en de pony staat dus nog naakt.
Stiekum hoop ik dat ik al zoveel positief heb veranderd dat ik helemaal geen deken nodig heb, maar dat zal wel niet. Maar ik stel het opleggen van de deken zo lang mogelijk uit.