Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 20:06

Ik heb gebeld met kliniek en morgen schrijven ze recept uit en gaat ze vanaf morgen aan de pergolide, ik laat nog wel bloed trekken...overgens, maar weet wel zeker dat ze t heeft...

ze krijg tnu de aankomende dgn 2 x dsg 2 zakjes equipalzone per dag....het is voornl het linkervoorbeen wat t ergst hoefbevangen is....maar ze staat elke dag lekker in de koude natte wei, dus dat is op zich wel lekker voor de hoefjes...

ik hoop dat ze iig geen hoefbeenkanteling krijgt de aankomende weken ...en dat de medicijnen aanslaan....dan heeft ze iig kans op redelijk herstel...

mijn merrie is de heeft in 2008 en 2009 2 veulens gehad en de dracht kon ze vasthouden omdat ik haar regumate gaf.....deze dracht hetzelfde verhaal...ook klopt dat merries met cushing moeilijk of niet drachtig worden....dus dat verklaard wel waarom ze alleen met regumate wil....maar tijdens en na de dracht nooit problemen...ze staat dan op 6 a 8 kilo brok tijdens lactatie en blijft netjes in conditie....

Nog iemand tips betreffende voeren van ruwvoer?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:25

Is er eigenlijk wat bekend over pergolide geven tijdens de dracht?
Je gaat naar Beers neem ik aan Sigrid, zijn ze daar ook bekend met Cushing en de medicijnen ed. Sigrid? Gewoon nieuwsgierig, omdat mijn DA z'n 1e reactie was van 'er is niets aan te doen'.

Peter is en wil nooit meer dik worden sinds hij die echte aanval 2 jaar geleden heeft gehad (daarvoor was die vet van lucht leek wel), hijs steeds op mooi sportconditie zeg maar (te dun voor mijn smaak maar ok :P ) of wat aan de magere kant als hij in een vrij pijnlijke periode zit.
Hij krijgt wel gewoon gras en kuil, maar vooral ook zoveel hooi als die wil. En hij krijgt behoorlijk wat lucerne.
Officieel krijgt ie maar een paar korreltjes biks voor het idee ... maar vooral m'n vader propt er elke keer al ie langs komt wat lekkers in (handje biks, handje haver, handje musli, handje granenmix) :o
Sinds die aanval 2 jaar terug is hij ook heel kieskeurig geworden, daarvoor vrat ie echt alles. Appels krijg ik er nu bijv. niet meer in, wortels meestal wel ... maar dan moet ik er wel hapklare stukjes van maken. Suikerklontjes gaan ook nog steeds wel. Pepermuntjes wil die volgens mij ook niet meer en brood ook niet meer.
Hij krijg 's avonds altijd een bak kruidenslobber van subli met wat tarwezemelen, momenteel krijgt ie daar wat MSN in. De buut kan ik er niet in doen, dan vreet ie het niet :P Vroeger deed ik er ook de magnesium, Lamicur en wat omega-olie in.
In z'n hele slechte perioden, dat ie ook slecht eet .. geef ik hem ook 1 of 2x per dag een bak tarwezemelen met wat musli ... ben erachter gekomen dat ie vooral die zemelen erg lekker vind, en hij krijgt direct ook mooi wat vocht binnen :)
Laatst bijgewerkt door Lappie_Lap op 12-12-10 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 21:31

Over het voeren voor paarden met Cushing heb ik geen idee. Major is altijd al een rare eter geweest en dat is de laatste jaren alleen maar moeilijker geworden. Daarnaast heeft hij volgens de dierenarts versleten kiezen en kan hij bijna geen ruwvoer meer eten. Hij krijgt alfalfa bijgevoert, door een slobber met veel zemelen zodat hij toch zijn ruwvezel binnenkrijgt. Daarnaast heeft hij nod redeijk wat krachtvoer nodig, ook al doet hij niet veel meer dan alleen nog stappen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 23:43

kekavo schreef:
Over het voeren voor paarden met Cushing heb ik geen idee. Major is altijd al een rare eter geweest en dat is de laatste jaren alleen maar moeilijker geworden. Daarnaast heeft hij volgens de dierenarts versleten kiezen en kan hij bijna geen ruwvoer meer eten. Hij krijgt alfalfa bijgevoert, door een slobber met veel zemelen zodat hij toch zijn ruwvezel binnenkrijgt. Daarnaast heeft hij nod redeijk wat krachtvoer nodig, ook al doet hij niet veel meer dan alleen nog stappen.

Mijn paard is ook een rare eter, wat wij gedaan hebben is hooianalyse aan de hand van die ruwvoeranalyse hebben we gevraagd aan een deskundige om een rantsoen samen te stellen.
Wij gaan van ruwvoer uit, dus hooi en aan de hand van die ruwvoeranalyse worden er dingen aangevuld voor dit paard. ( maar ook voor ons andere paard, ons hooi is bijv laag in eiwit, natrium en calcium, dan heb je ook de calcium fosfor- verhouding scheef) voor een gezond paard is dat ook belangrijk om dat aan te vullen!

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:42

heb vanmiddag om half 3 afspraak en ze zijn op hoogte van pergolide en hebben apotheek in buurt van klijndijk waar ze dat gemakkelijk kunnen krijgen zeiden ze...en was ook geen punt om t te krijgen....

Gamoor is altijd al een kieskeurige eter geweest ivm luchtzuigen/maagzweer....ze liep vandaag redelijk, maar ja dat kan ook niet anders met zoveel buut er in...ze staat nu lekker buiten en ze heeft gewoon minder pijn, want ze word alweer wat de öude"zeg maar...

Haar linkervoorbeen is ergst hoefbevangen...je kan nl de ader ook duidelijk voelen,hij klopt er gewoon over......

Ik laat misschien ook voeten op foto zetten om te kijken hoe t lijkt met hoefbeen...als dat echt gaat kantelen dan is t niet best...

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 08:08

nou in beide voorbenen 5 mm hoefkanteling ...ze krijgt vanaf gisteravond pergolide met dank aan LAPPIE LAP, heb van haar voor 2 dgn gekregen, en wo kan ik voor 6 weken bij de kliniek afhalen..

wat is de dosering die jullie je paard of ponie moesten geven...

ik moet nu 2 keer dgs , 0,25 mg?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 10:48

sigrid1182 schreef:
nou in beide voorbenen 5 mm hoefkanteling ...ze krijgt vanaf gisteravond pergolide met dank aan LAPPIE LAP, heb van haar voor 2 dgn gekregen, en wo kan ik voor 6 weken bij de kliniek afhalen..

Als jij een da van de kliniek uit Klijndijk hebt, dan zit het wel goed. Die zijn heel goed bekend met het geven van Pergolide.

Je moet met een lage dosis beginnen en dan de dosis opvoeren, maar dat wordt je wel uitgelegd. Ik zat op anderhalf pilletje uiteindelijk (1 is 0,25 mg) en dat was genoeg voor mijn Fjord. Je krijgt, denk ik, dezelfde als ik heb, omdat ik ze ook via Klijndijk heb gekregen, maar wel gewoon bij onze eigen apotheek kon ophalen.

Jouw paard krijgt wel erg veel equipalazone, zeg. Maar jij hebt waarschijnlijk een groot paard, bij mij is de grootste 1.63m en die kreeg ten hoogste 2x 1 zakje daags. Maar goed , die heeft geen Cushing.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 12:52

sigrid1182 schreef:

Hoe zwaar en hoe groot is je paard? De dosis hangt namelijk af van zwaarte van paard en van de situatie (dus hoe erg is de cushing op het moment). Het mooiste is om de dosis langzaamaan op te voeren en het is fijn om het 2 keer daags te doen zodat de dosis er minder in kleunt..
Eigenlijk zou je het liefts ook 4 dagen inlassen waarop je 0,25 mg geeft, zodat ze er aan kan wennen?!
En steeds met klein stapje omhoog naar uiteindelijke dosis, paar dagen (4 a 5) op zelfde dosis blijven en dan weer verder.
Je paard kan misselijk en duizelig zijn van de pergolide en minder trek hebben. Dus bij voorkeur of vlak voor het eten geven (in appel/wortel/stuk brood/krentebol) en daarna eten of na het eten geven zodat ze geen last heeft van geen trek hebben door misselijkheid. Het is natuurlijk belangrijk dat je paard blijft eten ;-)
Luzerne (ook wel alfalfa) is fijn om te geven als je paard moeilijk eet, het heeft goedverteerbare eiwitten en ze krijgen meteen ruwvoer binnen.

EDIT: nog iets om alert op te zijn: buut (de pijnstiller tegen bevangenheid) is eigenlijk NIET goed voor de verdere situatie van je cushing paard. Maar ja je moet iets natuurlijk. Het is belangrijk om er alert op te zijn dat buut de werking van de pergolide tegen werkt. Van buut gaat je cushing paard zich qua helder en niet depressief zijn minder voelen, maar de pijn wordt er als het goed is wel minder van..

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:40

fargo schreef:
Hoe zwaar en hoe groot is je paard? De dosis hangt namelijk af van zwaarte van paard en van de situatie

let wel op bij koudbloeden......deze paarden zijn vaak zwaarder, maar hebben dan niet ook meteen de voorgeschreven hoeveelheid nodig, kunnen ze echt beroerd van zijn.

Mijn Shireruin is enorm opgeknapt nu ik maar een halve geef per dag.
Opgeknapt van de bijwerkingen dan, niet van de Cushing, daarin zie ik nog steeds geen verbetering, helaas.....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:49

acacia schreef:
fargo schreef:
Hoe zwaar en hoe groot is je paard? De dosis hangt namelijk af van zwaarte van paard en van de situatie

let wel op bij koudbloeden......deze paarden zijn vaak zwaarder, maar hebben dan niet ook meteen de voorgeschreven hoeveelheid nodig, kunnen ze echt beroerd van zijn.

Opgeknapt van de bijwerkingen dan, niet van de Cushing, daarin zie ik nog steeds geen verbetering, helaas.....

Zo te zien is sigrid haar paard geen koudbloed, maar beter te volledig dan niet vermeld ;-)

Acacia, zo heel lang geef je toch ook nog niet?
En misschien dat je nu hij weer stabiel is langzaam weer stukje op kan bouwen?

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 15:56

Zoals je al weet krijgt Peter met z'n 1,24m dus 1 pil, wat bij mij 1mg is, per dag. Zo is die begonnen en dat krijgt hij nog steeds (ooit wel 0,5mg geprobeerd, maar dan kwam er uiteindelijk een terugval). Ook 1x per dag en net na z'n avondbrok (die paar korreltjes).
Volgens mij is dat veel voor zo'n kleine pony, daarnaast ook veel buut voor zo'n kleine pony. Momenteel 2x per dag 1 zakje + 2x daags 1/2 maatschepje Acetilsalicylzuur.
Ik persoonlijk heb niet gemerkt dat de buut bij Peter hem meer down en depressief maakt, dat wordt ie juist als ik het weg laat :P Ach, je probeerd het zo nu en dan terug te zetten in dosering, maar uiteindelijk val ik toch vaak weer terug op de oude dosering. Dus laatste jaar niet te veel gek|oot met de dosering van verschillende dingen, die tikken die die daar steeds van krijgt vind ik een beetje sneu.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-10 17:05

Depressief zijn zou één van de dingen kunnen zijn, ik noem en bedoel het als voorbeeld van een symptoom (staat er niet zo duidelijk zie ik als ik terugkijk!!), maar de buut bestaat uit een materiaal waar een cushing paard al te veel van heeft en niet goed tegen kan, en dat zou je aan practisch alle symptomen kunnen merken dat die minder onder controle zijn omdat je er aan een kant buut in stopt (die de symptomen verergert van cushing) en daarnaast ook pergolide instopt om juist weer de symptomen van cushing te bestrijden.
En de onze was heel erg depressief en down toen hij de buut kreeg voor zijn been en op een gegeven moment stond het echt stil en zag zijn lichaam als het ware het probleem niet meer dat aangepakt moest worden namelijk een dik been. Gestopt met de buut en 'savonds keek hij al zooo anders de wereld in en van lieverlee is ook zijn been uiteindelijk wel weer verbeterd toen.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 08:16

fargo schreef:
acacia schreef:

Zo te zien is sigrid haar paard geen koudbloed, maar beter te volledig dan niet vermeld ;-)

Acacia, zo heel lang geef je toch ook nog niet?
En misschien dat je nu hij weer stabiel is langzaam weer stukje op kan bouwen?

Nou ik kreeg in de kliniek al een compliment dat ze wel op een belg leek.... :(:) :(

ik heb gelijk die vent gevraagd of ik hem ter plekke even dubbel moest vouwen... :o

mn paard zo af te kraken... :D

ze is geschoren behalve de benen...en ze heet vrij typische kleur....

Het is een kwpn-er van 172 ...

Ik zit nu op 2 x dgs 1 zakje buut en vond haar gister beter dan de dag ervoor...terwijl ik dus de buut heb gehalveerd...

Het eten gaat er nog wel in...en zal rekening houden om haar gelijk ruwvoer te geven als ik de pergolide geef.

buut is ook ontstekingremmend en daardoor wel weer goed voor de hoefbevangenheid, maar ik probeer zo snel mogelijk af te bouwen...
ga vandaag pillen ophalen in beers( dat zij dus de da van klijndijk) en ga ook nog even vragen naar de buut....wat betreft afbouwen.

nou ga zo weer stal, eens kijken hoe t met haar is....

thanks....ik ben iig stuk wijzer....

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 12:53

wat is er mis met een Belg ? ;) Groot compliment toch ?

Ik heb geen foto's gecheckt of profielen , maar gaf gewoon even als aanwijzing dat, mocht er een sober ras schuilgaan in je paard, dat je dan even uitkijkt met de voorgeschreven dosering.
Sterkte hoor !

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:01

Acacia had je mijn vraag nog gezien hierboven?

acacia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 13:47

nu wel :D

ik geef nu ruim 2 maanden en ben pas anderhalf/ 2 weken de pillen gaan halveren....

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 15:12

acacia schreef:
nu wel :D

ik geef nu ruim 2 maanden en ben pas anderhalf/ 2 weken de pillen gaan halveren....

Als je die teruggang beschouwt als een tussenstap, dan zou je nu naar bijvoorbeeld 3/4 pil kunnen gaan voor bijvoorbeeld een week en kijken of hij niet weer extra last krijgt.
Jouw paard is behoorlijk aan zijn gewicht en hij is gewoon in eerste instantie te snel opgebouwd, nu zijn lichaam er aan gewend is, zou je geleidelijk naar een hogere dosis kunnen opbouwen. Tenzij je de halve pil nu eerst een maand of zo wilt aankijken. Maar ik vind het wel een lage dosis voor zo'n groot paard (ondanks dat het een koudbloed is), zeker omdat je verder nog geen positieve resultaten ziet?!
Zo kun je als hij verder geen problemen heeft, rustig doorbouwen naar 1 mg.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 21:56

fargo schreef:
maar de buut bestaat uit een materiaal waar een cushing paard al te veel van heeft en niet goed tegen kan

Waar heb je dat vandaan? Heb je een bron voor me? Om welk materiaal zou het hier moeten gaan?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:04

Vogensmij staat er iets over in de bijsluiter, ik heb het in ieder geval ook ergens gelezen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-10 23:37

Graag zeker weten waar het is gelezen voor het geval dat paarden misschien wel eens broodnodige medicatie wordt onthouden. Altijd de primaire bron zoeken.
Bute heeft op pub med geen enkele link gegeven met PPID of Cushing behalve bij pijnstilling ontstekkingsremmer en HB.
Als je PPID ( Cushing paard) HB is zal ie toch echt aan pijnstilling en ontstekingsremmers moeten. Welke ontstekingsremmer je dan kiest overleg je met een dierenarts en niet met een forum die iets een keer heeft gehoord of gelezen.
Sorry maar ik kan me hier wel over opwinden, het gaat hier om zieke paarden met pijn. Medicatie is geen grapje die je van internet moet halen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:25

Ik zeg nergens dat ze geen Buut moet geven, alleen dat het belangrijk is om te weten dat buut in principe een negatief effect heeft op een cushing paard. Een hoefbevangen paard heeft buut nodig, een cushing paard is in essentie qua bestrijden van de cushing symptomen beter af zonder. Dat betekent niet dat je er zo maar mee moet stoppen en dat zeg ik ook absoluut nergens, maar het is belangrijk om te weten dat het uiteindelijk voor de weerstand van je cushing paard negatief is. Dus dat je het gebruik in overleg met je DA moet bepalen, maar dat je je bewust bent dat als het niet meer nodig is, het beter is dat je paard het niet meer krijgt - als dit haalbare kaart is!!

Je zou in het engels eens kunnen zoeken op langdurig gebruik van buut en wat dit doet met het lichaam; er zijn kans op maag en darmbloedingen, bij langer gebruik kan depressie en verlies van eetlust optreden (en daar heeft een paard met cushing zowiezo al last van).

Het geven van buut is qua impact vergelijkbaar aan het geven van cortisteroiden, het kan nodig zijn, maar heeft op een cushing paard
tegelijk ook een negatief effect. Dus als het KAN is het beter het niet of niet langdurig te geven. Sommige paarden zoals Petertje kunnen nu eenmaal niet zonder.

Deze zaken heb ik ooit heel uitgebreid uitgezocht en gevonden via artikelen op het internet (bijna 4 jaar terug toen willy er zo verschrikkelijk aan toe was, met toevallen door de cushing en ook een olifantspoot die maar niet reageerde op medicatie waarvoor we tijdelijk cortisteroiden en buut aan hem moesten geven. Hij at bijna niet meer, was depressief, vocht niet en voelde zich ellendig en zijn been ging maar niet over. (Dit soort Ontstekingen en het langdurig voortduren daarvan, zijn een gevolg van cushing..)

Het waren met name Amerikaanse artikelen omdat daar veel meer ervaring is met cushing paarden.
En de buutartikelen waren ook amerikaans met name, met name de bijwerkingen maar ook het effect dat langdurig buutgebruik heeft om op de lange termijn het lichaam "blind" te maken voor de problemen die spelen door er als het ware een scherm over heen te leggen. Dit betekent dat het lichaam uiteindelijk niet meer vecht tegen het probleem omdat het lichaam dit als zodanig niet meer waarneemt.

Al deze verschijnselen zijn gewoon te vinden als bijwerkingen van Buut. En de werking in inwerking van costeroiden op een cushing paard zijn ook bekend (misschien hier niet, maar deze effecten zijn mij bekend).

Het enige dat ik doe is wijzen of het effect en ik denk dat mensen dat ook weten. De behandeling van je cushing paard doe je zowiezo in goed overleg met een DA die met cushing bekend is. En daarnaast zorg je (=ik in ieder geval) dat je als eigenaar van een paard met die ziekte op de hoogte bent van de dingen die goed en niet goed zijn voor je paard zodat je daar bij de behandeling alert op kunt zijn. En er wijs mee om kunt spingen. Zodat je niet per ongeluk langdurig iets geeft - uit gewoonte of uit onwetendheid - dat ook negatieve effecten heeft op je cushing paard.

En verder wens ik iedereen een boel Peace en Love toe :D ;) <3

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:31

Fargo, je zei dit, en daar heb ik dus mijn vraag over gesteld.
fargo schreef:
maar de buut bestaat uit een materiaal waar een cushing paard al te veel van heeft en niet goed tegen kan

Dát is mijn vraag waar heb je dat gevonden dat een PPID paard te veel heeft aan Buut. Dát is wat mensen misschien doet besluiten geen buut te geven.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:38

Duivelsklauw is een goed pijnstillend middel wat er niet zo 'inhakt' als buut.
Maar sowieso zou ik heel voorzichtig zijn met pijnstillers.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 00:43

Paarden met cushing produceren zelf al te veel aan corticosteroïden /cortisol. Ze zijn heel erg gevoelig voor corticosteroiden.
Buut heeft een soortgelijke werking (en stof) als corticosteroïden op het lichaam van een cushing paard.

Mijn eerdere formulering is dus niet helemaal optimaal geweest.
Ik heb indertijd (lees 4 jaar terug) veel sites opgeslagen bij mijn favorieten, goede kans dat dit erbij zat maar half jaartje geleden is laptop gecrashed. Heb dus niets meer staan hierover,want heb nu nieuwe laptop. Zou hiervoor weer op zoek moeten gaan. Heb het ook op amerikaanse sites voorgelegd toen en overlegd en kreeg ook de response dat buut en ook geneesmiddelen met corticosteroïden liefst vermeden moesten worden, maar alleen als dat kan natuurlijk! Maar je moet natuurlijk altijd blijven kijken naar wat er kan en wat er niet kan en overleggen met DA.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:34

Mijn idee is dat als een paard HB is of het nu is door Cushing of een andere oorzaak het paard recht heeft op pijnstilling/ontstekingsremmers, Cushing ( PPID) mag nooit en reden zijn om een paard medicatie te onthouden en maar pijn te laten lijden. Soms moet je gewoon beslissen dat het genoeg is geweest.
Was MSM trouwens niet een restproduct van aardolie een product uit is uit DMSO als ik het goed onthouden heb, niets natuurlijks aan, puur synthetisch.
Misschien wel zinnig om eens te gaan googelen allemaal.