[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 20:48

Hebben jullie de ervaring dat een net relief of field relief masker helpt ?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 23:17

Ik rijd Ino nooit zonder net relief. En alleen in het donker met windstil weer zonder field relief. Ik kan bij Ino het verschil duidelijk merken.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 00:04

Ik rijd nu wel zonder net relief, in de zomer gaat hij er wel weer aan zodra ze weer begint te schudden.
Maar bij mij lijkt hij wel heel goed te werken, eerste jaar dacht ik van niet (ja de eerste 2 weken en daarna begon ze weer), maar afgelopen 3 zomers heeft ze niet echt geschud. Is elk jaar weer afwachten, maar hoop dat het zo doorzet.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:56

Maar hoe doen jullie dat dan in de wei ? Mijn paard heeft ook in de wei last van hoofdschudden, veel briesen etc. Wel leuk om dan tijdens het rijden een netje om te doen, maar de overige 23 uur heeft hij dan wel last .....

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:17

zo'n masker helpt bij mij wel met rijden, met wei heb ik daar geen ervaring mee. Tiara is nog niet aan het schudden, maar heb ook nog niet echt buiten kunnen rijden. Denk trouwens wel dat het in de wei zal helpen als het met rijden ook helpt

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:28

Ino heeft op de wei ook zijn field relief op. Zijn net relief niet, die wil hij er zo snel mogelijk af hebben }:0 . Maar als hij zijn field relief op heeft, heeft hij in zijn favoriete houding ook geen last, hoofd naar beneden om te vreten :+ .

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:50

Die Field relief past Niek niet eens :( heb hem een paar jaar geleden al eens besteld voor Niek.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 12:55

Ik heb voor Ino altijd XL gehad omdat L te krap zat bij zijn kaken. De laatste XL was inneens veel te groot, nu heeft hij L.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:06

Bij Niek zijn bijna alle maskers te krap bij z'n ogen. Op dat punt is hij heel breed. Gevolg is dan dat zijn wimpers konstant door de mazen van het net steken en dat is niet fijn.

Heb vorige zomer eindelijk een passend masker gevonden. Volgens mij houdt dat ook UV tegen. Zal nog eens kijken.

Emaartje

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:08

ik vind de net relieff ook echt erg werken,merk duidelijk verschil in de weide heeft die van mij nauwelijks last..gebruik het nou niet,maar in maart doe ik het er weer aan met buitenrijden.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:12

Ik neem bij Ino gewoon het risico niet meer. Als hij de wei op gaat, krijgt hij gewoon zijn masker op. Met bewolkt weer durfde ik het, tot vorig jaar, tijdens het rijden wel af te laten. Nu ik weet dat hij ook een tumor op zijn ooglid heeft, houd hij zijn masker gewoon op. Tenzij het bewolkt en windstil is, dan gaat het ook goed.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 13:26

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:38

Roos heeft in de wei niks om. Maar die schudt ook niet heel erg als ze in de wei staat. Af en toe een knikje, maar niet aan 1 stuk door oid.
Ze vindt gras eten toch belangrijker dan schudden :Y) .

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:41

Maar als ze in de wei niet schudden etc en met rijden wel, dan is er toch geen sprake van hooikoorts ? Dan zou ik eerder aan het bit etc denken ....?!

Singasong, pastte de field relief max niet ?? Oooh dan vrees ik dat hij bij mijn paard ook niet past ( groot hoofd )..

Nog een vraagje, zijn de sloopbestendig ? Mijn paard loopt namelijk samen met een 5 jarige zeer speellustige ruin .....

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:46

Hte kan dan ook nog hooikoorts zijn. In de wei lopen ze doorgaans lekker ontspannen met hun hoofd in een houding die ze zelf het prettigst vinden. Zodra je erop gaat zitten moeten ze doorstappen met hun hoofd in een andere houding, waardoor het kan zijn dat de ingeademde lucht net wel de geïriteerde plekken raakt.
Ino doet het als hij loopt in de wei ook, maar het is wel erger als de wind uit een bepaalde hoek komt.

Ino heeft forse kaken. Dat zou je op het eerst niet zeggen, het valt pas op als je bijvoorbeeld het keelriempje vast wil maken, En die past de field relief prima. Het is maar net wat er groot is aan het hoofd denk ik.
En ik vind ze best stevig. Nu laat Ino ook niet zo met zich sollen, dat scheelt mischien.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:51

Ja klopt, Roos geeft dus in de wei ook wel af en toe een knikje, maar meestal heeft ze het te druk met gras eten. En als ik dr in de bak zonder mij erop laat rennen schudt ze ook.
Denk dat het toch wel ergens een allergie oid is, anders zou het lijkt mij niet seizoensgebonden zijn. En dan zou netje voor de neus ook niet helpen.
Bitloos schudt ze trouwens erger dan met bit :+

Maar denk dat het bij Roos wel een combinatie van factoren is.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 15:56

Gek hoor dat bij jullie de paarden minder last hebben op de wei van hooikoorts, terwijl ze er dan midden in staan ! Echt logisch is dat niet.
Mijn paard briest zich in ieder geval suf in het hooikoortsseizoen op de wei.

Mijn paard laat ook niet met zich sollen overigens ( hij is hoogste in rang ) , maar ze spelen heel de dag samen. Waaronder dus happen naar elkaars hoofd .....
Maar ik vraag me af of het masker gaat passen. Bij een Full hoofdstel b.v. moet ik gaatjes bijmaken om hem passend te krijgen.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:10

Ino schud ook alleen maar niet als hij met zijn hoofd naar beneden staan. Anders zie je het hem wel doen. Maar aangezien vreten, zoals bij vele paarden, Ino's hobby is, zie je hem ook veel met zijn hoofd naar beneden staan, en dus weinig schudden.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:13

Ja da's dus bij Roos hetzelfde :)

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:14

Mijn paard schudt in het algemeen niet zoveel, hij briest alleen echt heel veel. Ook als hij staat te grazen. Ik denk dat daar het verschil zit.

Renza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:20

Roos briest tijdens het rijden ook heel vaak, maar dat doet ze het hele jaar door. Maar in het land volgens mij niet echt.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:30

Zullen we nog eens alle mogelijke middelen opnoemen ( alles bij elkaar ) tegen hooikoorts en headshaken ?

-Bij mijn paard werkt totnutoe echinacea ( is weerstandverhogen ) het beste.
-Ook geprobeerd pollinosan en luffeel , die werken niet echt goed bij mijn paard.
-Pollenextra vet, helpt wel , maar moet ik zeer voorzichtig geven aan mijn paard ( anders komt er zoveel los dat hij gaat hoesten ).

Niet geprobeerd tot nu toe
- druppels van Josefien
- bijenpropolis / bijenkorrels
- natium cromoglycaat ( in oogdruppels of neusspray ) zie [VN] Onderzoekers doen ontdekking op gebied van Headshaking

-Net relief ( is voor de neus )
-Fieldrelief max( is om neus en ogen en oren )

Vullen jullie aan ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 17:14

maris;
sinds appie niet meer tussen de bomen staat waar hij dus alelrgisch voor is,schud hij wel stukken minder.
maar hij schud op de weide net zoveel als onder het zadel.
als hij warm loopt onder het zadel schud hij nog meer .
maar dat lijkt me ook wel logisch.

die druppels van josefien zijn echt een aanrader!!
ik heb ze van haar op proef gehad met appie dus als testpaard, en die zomer heeft hij dus praktisch niet geschud.
vorig jaar ook bijna niet, misschien dat dat nog de nasleep was van de druppels?

pollinosan ook geprobeerd,maar daar moet je al voor het schudden mee beginnen,ik had het idee dat het bij appie wel wat werkte,als ik stopte begon hij namelijk wel weer meer te schudden.

netjes niet egdaan,want ap heeft ze er binnen 2 minuten afgewerkt.
ik heb ander tuig geprobeerd,had het idee dat hij met een ruimere frontriem en zonder neusriem wel minder last had?
maar dan was het denk ik meer omdat dan het zweet minder irriteerde.
bitloos en bomloos,maar dat maakt bij hem geen verschil.

je hetb het over de echina. als weerstand verhoger he?
ap schudde vorig jaar wel zo af en toe,maar ik dacht dat ik wel normaal heb kunnen rijden.
hij heeft vorig jaar op een aanvullend vitamine/mineralen suplement gestaan en ik heb het idee dat dat dus ook zo danig op de weerstand werkte dat zijn problemen daardoor minder waren

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 20:27

Ellepel, heb je het idee dat de druppels van Josefien beter helpen als de puur pollen ? Of heb je puur pollen nooit geprobeerd ?
Ik vrees ook dat mijn paard een netje of masker snel kapot heeft ...... zeker met spelende maatjes in de buurt ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 21:53

nee ,puur pollen nooit geprobeerd.
ik werd benaderd door josefien zelf of appie als testpaard mocht fungeren met de bioresonantie druppels van haar.
en het heeft echt vreselijk goed gewerkt!!
ook voor zijn eczeem,die was dat jaar ook 90% verbeterd( hij stond wel onder deken,maar toch)

vorig jaar ging ook goed,al heb ik wel even getwijfeld of ik de druppels weer zou bestellen.
ap zat namelijk helemaal goed in zijn vel toen. :D
hij was vrolijk,zat mooi in de vacht,en was lekker voorwaarts met rijden wat bij hem nog wel es een probleem was.

zeker de moeite waard om te proberen