[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-21 10:33

Hjartje schreef:
Robijntjah schreef:
Op laten en bij extreme warmte met deken en al onder de kraan :+

Precies dat! :') Gelijk deken weer schoon *D

Inderdaad dat!

Luca03

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 11:39

Ik was bang voor de warmere dagen maar alles lijkt goed te gaan voorlopig. Beatle staat nog steeds zonder deken en op het gras (met strookbegrazing). De vorige eigenaren zeiden dat ook zij vorige zomer zijn deken niet nodig hebben gehad. Heeft iemand dit al eerder meegemaakt? Er is qua management niet echt iets veranderd maar hij staat nu wel aan de andere kant van het land tov 3 jaar geleden.

(De pony is van 2013 tot 2018 in mijn bezit geweest en had die jaren last van eczeem en had echt een deken nodig, toen verkocht en nu sinds september 2020 terug bij mij.)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-21 12:00

denk dan de andere omgeving?
misschien toch minder allergenen,ander gras.
geen idee ,maar wel fijn dat het goed gaat.

hier ook goed,wel met deken op en in lekker veel gras.
maar totaal geen jeuk.
nou moet ik wel zeggen dat hij doordat hij een glad gebit heeft ontzettend veel proppen maakt en daardoor dus minder gras binnen krijgt en ik denk dat dat wel scheelt :j

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:34

Hi iedereen, ik heb even een vraagje. Mijn merrie heeft de laatste dagen erg veel jeuk aan al haar benen en nu heeft ze ze ook opengeschuurd. Ook stampt ze erg veel met haar benen. Het lijkt wel gewoon op zomereczeem, omdat ze alleen ‘s avonds als het windstil is last heeft. Haar voeding is niet veranderd tov andere jaren (er zit wel luzerne in haar voer) en ze staat maximaal een halfuurtje op het gras. Herkent iemand dit? Zijn er ook dekens of dergelijke die de benen beschermen of iets anders dat werkt?
Pfff ik weet echt even niet wat ik moet doen, ik heb haar nog nooit zoveel jeuk zien hebben ;(

AvHdG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:41

Je hebt wel vliegen been bescherming. Volgemsmij noem je dat fly boots.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 21:49

Bedankt voor de tip! Ik heb ze even opgezocht en ik denk dat dat wel eens goed zou kunnen helpen voor mijn paard. Ik ga ze morgenochtend gelijk bestellen.

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:17

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:26

Hartje, kan het misschien mijt zijn?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-21 22:55

Hier ook wat issues, zijn van stal gewisseld, maar de eczeemdeken wordt gesloopt, dus even dagje zonder gelaten om eerst te wennen in de kudde, de kapotte te reparern en andere om gedaan. Na 1 nacht weer kapot... beiden van die pyjama’s... iemand ervaring met dekens die wel tegen een stootje kunnen?

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:07

assebassie schreef:

Dit heb ik nog niet uitgesloten, dat zou inderdaad misschien kunnen. Mijn andere paard heeft echter nergens last van, maar ik weet niet hoe besmettelijk het is. Ik houd het even in mijn achterhoofd als de jeuk zonder beschermers niet verminderd/verdwijnt.

Jets schreef:

Zoiets lijkt me ook ideaal, maar helaas zit haar maat er niet tussen. In ieder geval bedankt voor het delen

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 06:10

darkadia schreef:
Hier ook wat issues, zijn van stal gewisseld, maar de eczeemdeken wordt gesloopt, dus even dagje zonder gelaten om eerst te wennen in de kudde, de kapotte te reparern en andere om gedaan. Na 1 nacht weer kapot... beiden van die pyjama’s... iemand ervaring met dekens die wel tegen een stootje kunnen?

Ben je op zoek naar opnieuw een pyjama of een “normale” deken? Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van de deken van Shires, die gaat al drie jaar mee zonder ook maar een gat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:01

Hjartje schreef:
assebassie schreef:

Dit heb ik nog niet uitgesloten, dat zou inderdaad misschien kunnen. Mijn andere paard heeft echter nergens last van, maar ik weet niet hoe besmettelijk het is. Ik houd het even in mijn achterhoofd als de jeuk zonder beschermers niet verminderd/verdwijnt.

Jets schreef:

Zoiets lijkt me ook ideaal, maar helaas zit haar maat er niet tussen. In ieder geval bedankt voor het delen

Hier ooit een paard met mijt in de kudde gehad en de rest heeft het nooit gekregen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 07:06

bij mijt moeten ze al echt huid op huid contact hebben op de plek waar de mijten zitten.
maar jeuk alleen aan de benen is wel wat vreemd, zeker dat het door vliegjes komt?
insprayen met veerust kan misschien ook nog wel helpen

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:09

Hjartje schreef:
darkadia schreef:

Ben je op zoek naar opnieuw een pyjama of een “normale” deken? Ik ben erg tevreden over de kwaliteit van de deken van Shires, die gaat al drie jaar mee zonder ook maar een gat.

Thanks, de pyjama’s vind ik fijner met warm weer, maar gezien hoe snel die op dit moment gesloopt worden overweeg ik inderdaad weer een ‘gewone’. Ik heb de horsegear gehad, maar ook die hield het niet lang uit en kon ik door de stuggere stof toen ook niet zelf herstellen. De pyjama’s naai ik regelmatig haha

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:11

Hjartje schreef:
Hi iedereen, ik heb even een vraagje. Mijn merrie heeft de laatste dagen erg veel jeuk aan al haar benen en nu heeft ze ze ook opengeschuurd. Ook stampt ze erg veel met haar benen. Het lijkt wel gewoon op zomereczeem, omdat ze alleen ‘s avonds als het windstil is last heeft. Haar voeding is niet veranderd tov andere jaren (er zit wel luzerne in haar voer) en ze staat maximaal een halfuurtje op het gras. Herkent iemand dit? Zijn er ook dekens of dergelijke die de benen beschermen of iets anders dat werkt?
Pfff ik weet echt even niet wat ik moet doen, ik heb haar nog nooit zoveel jeuk zien hebben ;(

Hier heb ik dit ook gehad, bleek een gras mijt te zijn bij mijn paard. Na 2x behandelen met sebacil niks meer aan de hand.
Dit jaar op zand paddock en weinig gras toch beide paarden ook weer kriebels aan hun benen: nu eerst de parasiet spray van de Paardendrogist gebruikt (deze had ik nog staan). Vooralsnog met goed resultaat want ik heb ze nauwelijks meer zien jeuken aan hun benen. Overigens hier ook vooral einde dag rond de schemer jeuk dus ben er nog niet helemaal uit wat dit keer de oorzaak was...

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:40

darkadia schreef:

Thanks, de pyjama’s vind ik fijner met warm weer, maar gezien hoe snel die op dit moment gesloopt worden overweeg ik inderdaad weer een ‘gewone’. Ik heb de horsegear gehad, maar ook die hield het niet lang uit en kon ik door de stuggere stof toen ook niet zelf herstellen. De pyjama’s naai ik regelmatig haha

Ik zou inderdaad dan voor een shires gaan of Rambo sweetitch :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:42

Heeft het paard behang? dan denk ik ook aan mijt...

Overigens weleens een extreme mijtenbesmetting mee gemaakt die wel is overgeslagen naar andere paarden. Dus het kan wel..

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 08:48

Pony hier schuurt (vooral aan het einde van het seizoen) ook aan z'n benen. Hij gaat dan heel voorzichtig met z'n hoef over z'n andere been, ziet er nogal deuzig uit :+
Mijten zijn het niet dus ZE jeuk op de benen kan wel echt.

DayDream21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:05

darkadia schreef:

Ik had hetzelfde probleem. Mijn pony is een maand geleden gewisseld van stal en heb toen de pyjamadeken vier keer in een paar dagen dicht moeten naaien. Toen heb ik de Rambo sweet itch hoody aangeschaft en daar hebben tot nu toe twee kleine scheurtjes ingezeten. Ik ben zeer tevreden over de Rambo deken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:11

Nyaleti schreef:
Pony hier schuurt (vooral aan het einde van het seizoen) ook aan z'n benen. Hij gaat dan heel voorzichtig met z'n hoef over z'n andere been, ziet er nogal deuzig uit :+
Mijten zijn het niet dus ZE jeuk op de benen kan wel echt.

Het klinkt ook wel logisch, omdat de mugjes daar natuurlijk ook prikken...

Hier bijt de ene ook vooral aan de onderkant, achter de ellebogen, tussen de voorbenen, tussen de achterbenen etc.

De ander echt over het hele lijf, maar die heeft ook mijten..deze doet het nu erg goed op de glucobalance trouwens. Ik had al zo'n vermoeden dat het daar erg met een stofwisselingsprobleem te maken had.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 09:11

Ik heb de Shires en de RSIH beide. Die van mij slooptte altijd vanalles en ik moet zeggen dat de Shires verbazingwekkend heel blijft (afkloppen!).

Laat de dekens altijd bij de dekenwasserij repareren, nadat ik ze zelf gewassen heb. Kost wel wat maar zo doe ik jaren met mijn dekens.

Qua temperatuur vind ik trouwens de Shires wel erg fijn nu met de zon.
De RSIH is juist ideaal als het wat koeler of natter is, die regent bijna niet door en voor het voorjaar heb ik er een regenliner bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:04

De shires nu voor het 2e jaar in gebruik en alleen een singel opnieuw vast moeten lijmen!

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:18

Elisa2 schreef:
Heeft het paard behang? dan denk ik ook aan mijt...

Overigens weleens een extreme mijtenbesmetting mee gemaakt die wel is overgeslagen naar andere paarden. Dus het kan wel..

Ze heeft niet echt behang, maar nog wel wat restjes van haar wintervacht. Als ik thuis ben zou ik wel even een foto maken. Ik ben een beetje huiverig om met iets als sebacil open plekken te wassen. 100% zeker dat het van knutten komt, ben ik niet, maar ze “slaat” wel met haar benen.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:44

Die van mij heeft ook jeuk aan der benen.
Ze gaat dan met der achterhoef langs der been schuren. Ook bijt ze tussen de voorbenen.
Deed ze vorig jaar ook, na het eczeemseizoen was het over.
Neem aan dat het dan geen mijten zijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-21 10:50

Dat slaan met die achterbenen en jeuken zie je ook bij CPL en bij mijten. Dat is het lastige, het kan de ZE zijn maar ook wat anders.
Hopelijk helpt het als je de benen beschermd, dan weet je dat het van de ZE komt.

Ik geef Puur Culico dit jaar, ze jeukt nog steeds, maar toch heb ik het idee dat de scherpe kantjes er af zijn. Maar goed, geen gras dit jaar kan ook dat verschil veroorzaken dus het is elke keer weer koffiedik kijken haha.