Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
OYYO schreef:Maiskiemolie is een van de betere energiebronnen. En ik denk Dokia, dat je paard op dit moment energie nodig heeft in een veilige vorm (vet/olie). Het voordeel van deze olie is dat er veel vitamine E in zit en verhoudingsgewijs betaalbaar is zeker als je het in hoeveelheden gaat geven van 200 tot soms wel 300 ml per dag. Dat het geadviseerd word door je DA vind ik niet vreemd. Je paard dreigt op dit moment te verzuren omdat hij te weinig inname heeft van ruwvoer. Met een heel klein beetje olie kan je dus al veel bereiken en het verzuringsproces proberen te stoppen.
Zelf voer ik meer dan 13 jaar maiskiemolie in grote hoeveelheden. Dit na onderzoek van Amerikaanse dr. Valberg een autoriteit op het gebied van spierverzuring (Tying-up). Zij spreekt nog steeds in al haar adviezen over maisolie als veilige energieleverancier.
Wat betreft de laxerende werking zal dat wel meevallen. Je dierenarts adviseert toch ook om met 50 ml te starten en langzaam op te bouwen (of heb ik dat verkeerd gelezen).
Stel mij alleen de vraag hoe de DA het voor zich ziet om een paard met verminderde eetlust olie binnen te krijgen. Olie is niet voor ieder paard aantrekkelijk om te eten. Ze moeten er aan wennen. Ik meng op dit moment de olie met bietenpulp en de acceptatie is goed.
Hoe gaat het nu met het eten van Sham?
OYYO schreef:. Dus de redenatie dat maiskiemolie in combi met PPID per definitie niet werkt gaat niet altijd op. Kijk naar het type paard en zijn behoefte. Het is een individu.
OYYO schreef:Was nog bezig met aanvullen.
Maar goed stel ik ga over op gemalen lijnzaad met het koffiemolentje. je gaf eerder aan 40 gr. per dag. Dekt dat de lading als ik normaal tot 250 tot 300 ml olie voer. Kan ik zo overstappen en bereik ik dan dezelfde energie. Ik denk dat ik dan toch ook het aantal gr. lijnzaad moet gaan opvoeren.
Waar kan ik dergelijke info vinden en is dit dan ook wel veilig 150 of 200 gr. lijnzaad per dag? Gewoon nieuwsgierig?
OYYO schreef:Was nog bezig met aanvullen.
Maar goed stel ik ga over op gemalen lijnzaad met het koffiemolentje. je gaf eerder aan 40 gr. per dag. Dekt dat de lading als ik normaal tot 250 tot 300 ml olie voer. Kan ik zo overstappen en bereik ik dan dezelfde energie. Ik denk dat ik dan toch ook het aantal gr. lijnzaad moet gaan opvoeren.
Waar kan ik dergelijke info vinden en is dit dan ook wel veilig 150 of 200 gr. lijnzaad per dag? Gewoon nieuwsgierig?
janouk schreef:https://www.coursera.org/course/equinenutrition
Iemand van jullie die ook online meedoet? Cursus start morgen.