[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:33

geen idee...staat er niet op wat er nog meer inzit?Lijkt mij ook dat lijnzaad lijnzaad is.
Het vreemde is meestal dat als er een paardenkop opstaat de prijs stijgt....om een een of andere duistere reden?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Geen idee Pandora. De lijnzaadbrokken bij makana.de zijn fijn geprijst trouwens, dus misschien is dat een betere optie voor de volgende keer ?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:35

Ah, zijn jullie daar ook achter. Als er een paarden kop verschijnt je ineens het dubbele mag afrekenen.
Wij paarden mensen zijn toch stinkend rijk hè

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:45

:j :j Zo is dat inderdaad !

Nee Geerke, staan geen ingrediënten op de zak...wel de percentages ruw eiwit, ruw vet en dergelijke...
Ook op de site van die veevoederfabrikant is niks te vinden :7

@maris ja, ik heb normaal de brokken van Makana, maar kan nog een tijdje voort met de biergist die ik ook altijd bij hen bestel..dus ik dacht, laat maar even wachten en alles tesamen bestellen :D Enne....deze zijn 10 euries voor 25kg :$ :$ :$

@zinzi ja hoor ! kapitalisten zijn die paardenlui ! :+ :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:54

dat is niet duur!Ik betaal voor 15 kilo lijnzaad,22 euro.Brokken kun je hier niet kopen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:58

Ik heb geen paard met IR dus geen ervaring. Alleen wat ik lees of hoor van anderen.
Mijn paard heeft RER (recurrent exertional rhabdomyolysis) en is dus een heel andere type. Een volbloed type, stresskip eerste categorie.

Waar ik wel veel ervaring mee heb is met een paard dat door de stress in combi met inspanning een tying up krijgt. Bij RER speelt dan ook nog (recent onderzoek) een DNA afwijking een rol.

Ook dit paard heeft nu op een leeftijd van 16 jaar PPID. Maiskiemolie is zijn belangrijkste energieleverancier. Dus de redenatie dat maiskiemolie in combi met PPID per definitie niet werkt gaat niet altijd op. Kijk naar het type paard en zijn behoefte. Het is een individu.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:00

Misschien ook eens tussen het koeienvoer gaan neuzen ? Zitten daar in jullie streek geen grote veeboeren ? Deze die ik heb is van Versele...die exporteren zeker wel naar La Douce France... :D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 21:02

ik had al gezocht naar magnesium voor koeien,maar nee hoor...er zitten hier veel boeren,maar die voeren geen lijnzaadbrok denk ik.Wel kuilmais ;)

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 22:48

OYYO schreef:
Maiskiemolie is een van de betere energiebronnen. En ik denk Dokia, dat je paard op dit moment energie nodig heeft in een veilige vorm (vet/olie). Het voordeel van deze olie is dat er veel vitamine E in zit en verhoudingsgewijs betaalbaar is zeker als je het in hoeveelheden gaat geven van 200 tot soms wel 300 ml per dag. Dat het geadviseerd word door je DA vind ik niet vreemd. Je paard dreigt op dit moment te verzuren omdat hij te weinig inname heeft van ruwvoer. Met een heel klein beetje olie kan je dus al veel bereiken en het verzuringsproces proberen te stoppen.

Zelf voer ik meer dan 13 jaar maiskiemolie in grote hoeveelheden. Dit na onderzoek van Amerikaanse dr. Valberg een autoriteit op het gebied van spierverzuring (Tying-up). Zij spreekt nog steeds in al haar adviezen over maisolie als veilige energieleverancier.

Wat betreft de laxerende werking zal dat wel meevallen. Je dierenarts adviseert toch ook om met 50 ml te starten en langzaam op te bouwen (of heb ik dat verkeerd gelezen).

Stel mij alleen de vraag hoe de DA het voor zich ziet om een paard met verminderde eetlust olie binnen te krijgen. Olie is niet voor ieder paard aantrekkelijk om te eten. Ze moeten er aan wennen. Ik meng op dit moment de olie met bietenpulp en de acceptatie is goed.

Hoe gaat het nu met het eten van Sham?

Thx voor de info, ik spoot de olie rechtsstreeks in zijn mond.

Voor het moment echt nog niet goed. Hij eet maar wel veel te weinig, heeft terug diarree koeievla (niet spuitend) En ik vind de verbetering echt maar zeer miniem, hij reageerde veel beter op de dexamethasone dan op de prednisolone. Hij heeft regelmatig klare goeie momenten en dan eet hij vervolgens geraakt hij precies in een trance. Hij lijkt dan erg slaperig en weigert dan elk voedsel dat je hem voorschiet. Buiten nog steeds gras. Als ik een handje gras neem dan hinnikt hij omdat ik hem dat komt brengen. Ik laat hem 3 keer per dan 15 min grazen en dat zijn zijn beste momenten op de dag.

Ik weet er echt neit meer wat van denken

Wat hij ook nog redelijk goed eet in grasmix van hartog. Dit kan ik hem 2 emmertjes van 10 liter laten eten op een dag

Jennyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:09

Hoi bokkers! Mijn paard heeft mijt gehad, dat is nu weg. De da zei dat ik haar moest blijven wassen omdat ze door de Cushing gevoelig is voor andere huidinfecties. Nu heeft ze nog steeds kale plekken, moet dit nog helen van de mijt of is dit iets anders?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:22

heeft de dierenarts een huidschraapsel genomen?Waar moest je hem mee wassen?

Jennyxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:30

Ze heeft verder geen huidschraapsel meegenomen. De da dat ik om de 3/4 weken moest wassen met noromectim (van dat blauwe spul)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 23:34

maar hoe weet ze dan dat het mijt is?Het kan net zo goed een schimmel zijn.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:07

Wat betalen jullie voor de prascend ?
Ik betaal voor 60 pillen 112 euro, is dat veel of betalen jullie dat ook ?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:35

OYYO schreef:
. Dus de redenatie dat maiskiemolie in combi met PPID per definitie niet werkt gaat niet altijd op. Kijk naar het type paard en zijn behoefte. Het is een individu.

Nee, je kijkt niet naar het individu, maar naar wat mais/maisolie in het lichaam genereert: in dit geval stijging van de glucose in het bloed, wat vervolgens weer een domino effect heeft op andere stoffen, zoals insuline. En dat wil je met een PPID/IR paard vermijden.
Er zijn betere oliën om je paard in zo'n geval energie te leveren.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:46

Maar het is toch niet zo dat ieder PPID paard ook een IR paard is?!

Ik begrijp wat je je bedoeld te zeggen. Maar ik vind het raar dat een andere prof. op een ander vakgebied in dit geval spieren en stofwisseling juist dit wel adviseert. Bij spierverzuring draait namelijk ook alles om een suikervrij dieet voeren. Laag in koolhydraten en zetmeel. Dus niet veel anders dan voor een IR paard.
Laatst bijgewerkt door OYYO op 27-01-14 00:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 00:55

Dat beweer ik ook niet; in eerder bericht noemde ik 'gecompenseerde IR/PPID' . De combinatie IR en PPID komt wel heel erg veel voor en aangezien dezelfde hormonale processen meespelen is het voedingsadvies voor beide aandoeningen veelal gelijk. Ik zou met maisolie geen risico nemen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:02

Was nog bezig met aanvullen.

Maar goed stel ik ga over op gemalen lijnzaad met het koffiemolentje. je gaf eerder aan 40 gr. per dag. Dekt dat de lading als ik normaal tot 250 tot 300 ml olie voer. Kan ik zo overstappen en bereik ik dan dezelfde energie. Ik denk dat ik dan toch ook het aantal gr. lijnzaad moet gaan opvoeren.

Waar kan ik dergelijke info vinden en is dit dan ook wel veilig 150 of 200 gr. lijnzaad per dag? Gewoon nieuwsgierig?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 01:22

Darwin, ik betaal daar 96 euro voor

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 07:42

Darwin, ik betaal ook zoiets 112 euro.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 08:53

Darwin: ik betaal 102,50 voor 60 pillen

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:20

OYYO schreef:

Maar goed stel ik ga over op gemalen lijnzaad met het koffiemolentje. je gaf eerder aan 40 gr. per dag. Dekt dat de lading als ik normaal tot 250 tot 300 ml olie voer. Kan ik zo overstappen en bereik ik dan dezelfde energie. Ik denk dat ik dan toch ook het aantal gr. lijnzaad moet gaan opvoeren.

Waar kan ik dergelijke info vinden en is dit dan ook wel veilig 150 of 200 gr. lijnzaad per dag? Gewoon nieuwsgierig?

Lijnzaad;
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=743

lijnzaadolie;
http://www.voedingswaardetabel.nl/voedi ... el/?id=744

Helaas , als je het dus voor de energie geeft , zou ik het bij olie houden.
En ik meen dat 100 gram het maximum was wat je aan vers gemalen lijnzaad kan geven ivm blauwzuur.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:41

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:44

OYYO schreef:

Ik zou het in jouw geval wel op olie houden - ik stuur je straks even een pb voor wat meer info

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-14 09:50

janouk schreef:
https://www.coursera.org/course/equinenutrition

Iemand van jullie die ook online meedoet? Cursus start morgen.

Ik heb met de eerste editie meegedaan. Best wel leuk, geen 'nieuwe inzichten' - had er meer van verwacht omdat o.a. Joan Kulifay (ECIR) aan deze cursus meewerkte. Maar voor meer algemene info is met name het deel waar uitgelegd wordt hoe de spijsvertering nu precies werkt bij een paard best leuk en voor de gemiddelde eigenaar wel interessant. :)