[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:29

Urielle schreef:
Hoe is jullie ervaring met Leovet Huidolie?
Ik smeer er twee paarden mee in, de ene moet ik echt vastzetten om het aan te kunnen brengen want die reageert alsof het pijn doet en bij de andere zag ik nu allemaal wondjes verschijnen bij de staartwortel. Is het branderig ofzo?

Mijn ervaring is erg goed met de huidolie van Leovet. Vermindert goed de jeuk en doordat het zo vettig is heb ik ook het idee dat het daardoor wat beschermd. Ik smeer het vooral in de manentop, soms in de manen als Sen wat jeuk heeft daar. In de staart niet, daar smeer ik Helosan. Dat vind ik erg fijn spul. Senna's huid droogt altijd erg uit op de staartwortel waardoor ze jeuk krijgt. De Helosan houdt de huid mooi soepel. Ik smeer dat ook op wondjes. Die heeft ze gelukkig deze zomer van het schuren nog niet gehad. Vorig jaar had Sen wel meerdere wondjes door het schuren en vond levertraanzalf toen ook erg fijn om mee te smeren.
Wat ik in het verleden wel heb gemerkt met de bio huidolie is dat als je iedere dag de manen en staart insmeert dat het dan best wel een grote vette boel wordt (manen, staart en deken) waardoor de huid verstikt kan raken. Wat ook weer jeuk veroorzaakt. Nu heeft Senna daar wel heel erg snel last van en kan meestal ook niet zo goed tegen vette/olie-achtige smeersels.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:22

risje schreef:
Net voor een van de pony's op stal toch maar alvast een exceemdeken besteld. Hij heeft dit jaar duidelijk meer jeuk dan vorig jaar en dus op zoek naar een deken. Liep tegen deze aan:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... sweet-itch

Deze deken is nu maar 40 euro. Er is een bruine variant voor 30 euro, maar die is maar in enkele (kleinere) maten te koop. Handig zo'n mega uitverkoop, deken is hier dus besteld;-)

Betreffende pony schuurt vooral zijn manen en staartwortel. Staat een andere excemer bij en die vindt het ook heerlijk om bij elkaar te krabbelen in de manen. Wordt dit erger, tot bloedens toe dan gaan ze uit elkaar, zijn echt de excemers onderling die dit voornamelijk doen. Hij wordt met Derfen gesmerd, echter lijkt niet afdoende te helpen, daarom dus alvast een deken besteld.

Laat je even weten hoe deze deken bevalt? Ik overweeg voor volgend seizoen zo een aan te schaffen maar twijfel of de hals lang genoeg is met grazen.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:34

aisie schreef:
risje schreef:
Net voor een van de pony's op stal toch maar alvast een exceemdeken besteld. Hij heeft dit jaar duidelijk meer jeuk dan vorig jaar en dus op zoek naar een deken. Liep tegen deze aan:

Deze deken is nu maar 40 euro. Er is een bruine variant voor 30 euro, maar die is maar in enkele (kleinere) maten te koop. Handig zo'n mega uitverkoop, deken is hier dus besteld;-)

Betreffende pony schuurt vooral zijn manen en staartwortel. Staat een andere excemer bij en die vindt het ook heerlijk om bij elkaar te krabbelen in de manen. Wordt dit erger, tot bloedens toe dan gaan ze uit elkaar, zijn echt de excemers onderling die dit voornamelijk doen. Hij wordt met Derfen gesmerd, echter lijkt niet afdoende te helpen, daarom dus alvast een deken besteld.

Laat je even weten hoe deze deken bevalt? Ik overweeg voor volgend seizoen zo een aan te schaffen maar twijfel of de hals lang genoeg is met grazen.

Ik had zelf altijd problemen met het halsgedeelte van dit soort dekens.
Die moet je, als dat bij deze ook is tenminste, vastmaken aan het halster met klittenband. Dat bleef dus 10minuten zitten bij mijn paard en daarna zakte het af,
maar nu gebruiken heel veel mensen deze dekens dus kan zijn dat de meesten daar geen probleem mee hebben. Maar dat had ik dus wel, k ben blij dat ik er vanaf ben in ieder geval nu met de RSIH haha

aisie

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 18:44

Bedankt voor je reactie Melis! Was er al een beetje bang voor. Zie deze dekens ook best veel maar de hals is altijd half bedekt. Dan helpt de deken ook niet veel natuurlijk.

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:21

Nou gaat het met Kels net heel erg goed met de RSIH dit jaar en regelmatig haar voorpluk en buiknaad insmeren met anti jeukspul en nu zie ik dat dochter Baylyn opeens een hele pluk uit de manen heeft geschuurd!!!! Ook een wondje naast manenkam GRRrrrrrrr

Zou het dan toch kunnen dat ze ook ZE krijgt?!?!!?
Ze heeft verder nergens geschuurd, ze is nu dik 3 jaar en ze heeft wel veel last van alle vliegen enz in de wei, is momenteel ook echt extreem hier
Zou ik haar dan toch maar een deken omdoen.....

Zo zonde ze heeft zo´n mooie dikke lange manen en die jeuk van haar moeder gun ik haar echt niet

taggart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 19:25

aisie schreef:
risje schreef:

klinkt goed, zeker voor die prijs!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 20:22

Zo, ik heb net alles uitgewassen met Dettol en Betadineshampoo, calendula erop voor de wondjes en dan castor olie voor de vettigheid en de haargroei. Ze reageerde ook heel anders dan met die Leovet, werd zo goed als spontaan hengstig zelfs (wat erg handig is als je de zijkanten van de staart gaat smeren :)) )

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:30

Veel oliesoorten gaan branden in de zon, kan zijn dat daar je wondjes/allergische reactie vandaan komt.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:52

nu ik de RSIH heb,wil ik echt geen deken meer die ik over het hoofd moet sjorren,vooral niet met een manenkam die met derfen is ingesmeerd......
lang leve de RSIH,halsstuk over de manenkam en vastmaken en geen stank meer aan mijn armen/jas enz

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 21:57

Jones heeft een paar dagen geleden de eerste scheur in de RSIH gemaakt (binnen een maand). Klittenband is er aan de voorkant ook al af. Toch niet zo onverwoestbaar. :=

Sandy1103

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:02

aisie schreef:
risje schreef:

Ik heb deze ook, gaat bij mij ongeveer 2 seizoenen mee. Naja de vorige dan, die was een maatje te groot waardoor de met rollen in de wei steeds in de knoei kwam met de bilriemen. Nu een maatje kleiner en even afwachten hoe die bevalt.
Verder prima deken.
Hals is voor zijn lange nek voor het mooie net iets te kort maar wel goed genoeg

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:20

happytime schreef:
nu ik de RSIH heb,wil ik echt geen deken meer die ik over het hoofd moet sjorren,vooral niet met een manenkam die met derfen is ingesmeerd......
lang leve de RSIH,halsstuk over de manenkam en vastmaken en geen stank meer aan mijn armen/jas enz

en niet te vergeten, geen halsstuk wat afzakt!! :-D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:21

Sammyoo schreef:
Jones heeft een paar dagen geleden de eerste scheur in de RSIH gemaakt (binnen een maand). Klittenband is er aan de voorkant ook al af. Toch niet zo onverwoestbaar. :=

Balen! :(
Ik ben zelf tot nu toe supertevreden over de kwaliteit van de RSIH. Mijne staat met een 3jarig paard op de wei wat echt heel regelmatig overal 'bijt' om te spelen,
en de deken overleeft alles prima :) Tot zover haha.. en heeft veel te verduren van mijn eigen paard want die rolt zich dagelijks door de viezigheid hahah

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:45

tamary schreef:
Veel oliesoorten gaan branden in de zon, kan zijn dat daar je wondjes/allergische reactie vandaan komt.

het stomme is dus dat de wondjes verschenen bij het paard wat binnen gestald staat :o?
Het paard wat buiten staat gaf gelijk bij het smeren al een heftige reactie, alsof ik haar pijn deed maar die had voor het oog alleen kale plekken in de manenkam en staartwortel en geen wondjes :(:)

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 22:46

mijn paardje is pas sinds 3 weken beginnen sturen met haar staart.
ze heeft 4 weken op een goede weide gestaan op vakantie en is hier ook verschillende kilo's aangekomen.
nu was er vandaag iemand hier die dacht dat het zomer eczeem was. kan dat enkel voorkomen in de staart?
en wat kan ik doen om mijn paard minder jeuk te laten hebben en ze toch dag en nacht buiten kan blijven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:32

Ik heb een anti-jeukspray besteld van De Silverlinde.mIemand daar ervaring mee?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 23:54

Urielle schreef:
Ik smeer er twee paarden mee in, de ene moet ik echt vastzetten om het aan te kunnen brengen want die reageert alsof het pijn doet en bij de andere zag ik nu allemaal wondjes verschijnen bij de staartwortel. Is het branderig ofzo?

ik gebruik het veel,maar alleen op die delen die niet in de zon komen.
is toch een olie n dat kan met zon wel reageren :j
en een dier kan er natuurlijk allergisch op reageren he?

dodyg:
paard op dieet zetten, en wel genoeg vitamines bij voeren,
is waarschijnlijk gewoon een gevolg van teveel gras en te dik zijn

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 00:01

ellepel schreef:
Urielle schreef:

ik gebruik het veel,maar alleen op die delen die niet in de zon komen.
is toch een olie n dat kan met zon wel reageren :j
en een dier kan er natuurlijk allergisch op reageren he?

dodyg:

oh gelukkig, ik zag me alweer sleuren met eczeem dekens enz.
wat voor vitamine zijn dan aangewezen?
hopen dat als ze op dieet gaat ze niet meer schuurt dan.
kan ik voorlopig iets gebruiken zodat ze minder jeuk heeft?

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:31

Sammyoo schreef:

Bij mij hetzelfde verhaal.
Alleen dan bij 2 dekens binnen een maand...

Bij de ene bestond het klittenband zelf uit reepjes ipv 1 geheel, Divoza had dit nog niet eerder meegemaakt.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 09:57

Hmmm rambo zou toch niet met nieuwere dekens andere stof gebruiken? De dekens zijn ook fors in prijs gedaald. De oude productie is nl super sterk. Zou wel heel jammer zijn....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:30

ellepel schreef:
dodyg:

of evt. een wormenkuurtje extra er tegenaan gooien?

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:39

Mijn eerste RSIH was vrij stevig, tot ze echt ergens in bleef haken en er een scheur over de hele zijde zit. Verder is het ding nog wel bruikbaar, ziet er alleen niet uit. :') Mijn andere ziet er met drie maanden oud eigenlijk veel slechter uit... Vooral aan de hals en staart. En er is niet iets scherp waaraan ze kan schuren...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 10:43

Mijn deken van vorig jaar is geperforeerd over heel de rechterzijde van de hals. Verder nergens gaatjes of dergelijke.

In mijn nieuwe deken zit nog niks van gaatjes dit jaar. Heb wel al gezien dat de velcro vooraan lost.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:27

Urielle schreef:
ellepel schreef:
dodyg:

of evt. een wormenkuurtje extra er tegenaan gooien?

heb ik gisteren inderdaad al gedaan.
heb haar nu ook in de paddock staan met hooi.
en heb de indruk dat ze het ok al minder doet

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:34

Tot nu toe houdt mijn rambo het goed vol. Met de vorige heb ik een seizoen gedaan maar opzich nog bruikbaar, wat voor mij al een wonder is :+