Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GJ9

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 00:11

Dank voor jullie reacties. Zal met de DA overleggen.
De rug verwacht ik geen problemen, je kunt erop duwen wat je wilt maar nul komma nul reactie. Ze heeft een hele sterke rug. En mocht daar wel wat zitten, dan kunnen we er verder toch niks mee. Ze is een fokmerrie die af en toe wat onder het zadel of aan de longe doet.

Michelle succes morgen, ben benieuwd wat eruit komt. Wordt de maag ook onderzocht of start je gewoon met medicatie?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 13:50

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:46

GJ9 schreef:
De rug verwacht ik geen problemen, je kunt erop duwen wat je wilt maar nul komma nul reactie. Ze heeft een hele sterke rug. En mocht daar wel wat zitten, dan kunnen we er verder toch niks mee. Ze is een fokmerrie die af en toe wat onder het zadel of aan de longe doet.

Michelle succes morgen, ben benieuwd wat eruit komt. Wordt de maag ook onderzocht of start je gewoon met medicatie?

Dat is dus bij ons ook het gekke, ze reageert niet pijnlijk op haar rug ookal druk je er flink op. Toch denkt de DA dat het daar vandaan komt. Over een uurtje is ze aan de beurt dus we zullen zien! Hoop het natuurlijk niet, maar het zou fijn zijn als er iets te vinden is we tobben al best een tijdje.. Als het de rug niet is dan zal het wss een maagzweer zijn.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:52

Spannend Michelletjuh, ben benieuwd wat eruit komt.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:43

Michelletjuh schreef:
GJ9 schreef:

Dat is dus bij ons ook het gekke, ze reageert niet pijnlijk op haar rug ookal druk je er flink op. Toch denkt de DA dat het daar vandaan komt. Over een uurtje is ze aan de beurt dus we zullen zien! Hoop het natuurlijk niet, maar het zou fijn zijn als er iets te vinden is we tobben al best een tijdje.. Als het de rug niet is dan zal het wss een maagzweer zijn.

Wil niet heel vervelend zijn hoor, maar als er rugproblemen worden gevonden, sluit dit toch geen maagproblemen uit? Klachten kunnen van beide zones komen?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 15:49

@ weidebloem, Zou zo kunnen dat weet ik niet, maar ik mag aannemen dat de da daar wel naar kijkt of iig weet wat ie doet := Ik ben er nu zelf niet bij, maar ze is nu wel aan de beurt dus zal zo wel horen wat eruit is gekomen van de eigenaresse.

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 15:04

Update: de uitslag van de foto's was best wel een opluchting! Ze heeft geen kissing spines en ook geen vorm ervan en ook geen maagzweren *\o/* Wel is er een wervel beschadigd door toedoen van de osteopaat helaas... Er is een stukje afgebroken en dat zorgt dus voor de pijn die ze dus wel had.. arm paard :(:)
Blij dat we dit gedaan hebben en nu duidelijkheid hebben.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 18:35

Bijzonder, hoe kun je nou zeggen dat het door een osteopaat komt?

Michelletjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 19:40

Hoipiepeloii schreef:
Bijzonder, hoe kun je nou zeggen dat het door een osteopaat komt?

Omdat het na haar behandeling is gekomen. En het ging er nou niet bepaald zachthandig aan toe.. Paard had altijd al een bultje op de rug en dierenarts wist wat het was en heeft toen gezegd dat mag nooit van zn plek af. Dit gemeld aan de osteo, maar die is aan de slag geweest met de rug en de dag erna was het bultje foetsie... Stukje afgebroken blijkt nu uit de foto's. Dierenarts had er geen goed woordje meer voor over.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:13

Heeft iemand ervaringen met de st hippolyte equigard?
Ik ben beetje aan het verdiepen in alle voeren speciaal voor maagzweer paarden maar dan wel heel laag in suiker en zetmeel. Ik voer naar tevredenheid dodson weinig van nodig veel energie.
Maar hij blijft toch blij vlagen veel water bij de mest houden. Het zijn in dit geval durf ik bijna met zekerheid te zeggen niet zijn darmen maar eerder zijn maag.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 23:48

Bij Tweet is vooral de hooikwaliteit heel erg van belang voor zijn mest.

Als het maar iets nattig is, neigend naar kuil/gefermenteerd hooi, dan is het direct een stuk slechter. Hooi dat er verder super uitziet en ruikt, en dat ik probleemloos vrijwel ieder paard zou geven (graag zelfs) kan bij Tweet al reactie op darm (water bij mest) geven.

Echt droog, soms zelfs wat stoffig hooi doet hij het wel echt prima op.

Dus wellicht is dat nog iets om naar te kijken, eerder dan supplementen?

Voor Tweet is dat echt van belang zeg maar. (en zijn mest is echt dramatisch geweest in het verleden) Momenteel al vrij lang vrij goed. Maar stal zit er bij Tweet ook enorm bovenop.
Als er een iets minder goed pak hooi open is voor de hele stal, dan krijgt Tweet speciaal uit een eigen pak. (ze hebben van verschillende snedes eigen hooi liggen, als er dus een minder goed pak opeb is voor stal wordt speciaal voor Tweet een extra pak open gemaakt waar alleen hij van krijgt)
Heb ik wel heel veel mazzel mee.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 09:54

Chesss schreef:
Ik ben beetje aan het verdiepen in alle voeren speciaal voor maagzweer paarden maar dan wel heel laag in suiker en zetmeel. Ik voer naar tevredenheid dodson weinig van nodig veel energie.
Maar hij blijft toch blij vlagen veel water bij de mest houden. Het zijn in dit geval durf ik bijna met zekerheid te zeggen niet zijn darmen maar eerder zijn maag.

Ik heb bij Cas ontelbaar soorten muesli's geprobeerd.. de meeste at hij slecht.. of hadden geen effect.

Nu krijgt hij alleen bietenpulp met gekookt lijnzaad. Heeft positief effect op zijn maag/darm stelsel, veel betere mest! (niet perfect, maar zeker goed genoeg) en elke keer zijn bakje leeg :)

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:55

Chesss schreef:

Heb ik "vroeger" gevoerd. Wat ik jammer vond is dat het behoorlijk zoetig rook en het werd iets te graag gegeten, waardoor ik me afvraag of het wel zo laag in suikers is?

Naar alle tevredenheid voer ik al enkele jaren hayster, zeer laag in suiker/zetmeel en helemaal vrij van graan, e-nummers, melasse enz.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:36

Afgelopen week is er bij een paard bij mij op stal flinke maagzweren geconstateerd.. (n.a.v. haar verhaal dacht ik t al.. ik wordt al bijna een professional! haha) Maar nu heeft de arts geadviseerd gewoon biks te blijven voeren (weliswaar met lucerne)
Ik adviseerde absoluut te stoppen met biks.. maar nu ga ik toch twijfelen... Wat zouden jullie adviseren?

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 15:37

CharlyBrown schreef:
Afgelopen week is er bij een paard bij mij op stal flinke maagzweren geconstateerd.. (n.a.v. haar verhaal dacht ik t al.. ik wordt al bijna een professional! haha) Maar nu heeft de arts geadviseerd gewoon biks te blijven voeren (weliswaar met lucerne)
Ik adviseerde absoluut te stoppen met biks.. maar nu ga ik toch twijfelen... Wat zouden jullie adviseren?

stoppen met biks muesli als dit kan met het paard en overzetten op lucerne en onbeperkt droogvoer.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 16:15

stoppen met biks en initiëel ook geen luzerne opstarten als het echt erge maagzweren zijn... Eerder wat bietenpulp en na een week (of 2-3) luzerne. Gezien sommige beweren dat luzerne of te grof hooi kan "prikken" in de maagwand.

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:14

Kan iemand mij wat meer vertellen over het maagzout? Wat het nou precies doet, waar het geschikt voor is en hoe het werkt? Ik ben nog niet heel bekend met bokt en krijg nog niet veel berichten te zien op dit forum. Die van mij heeft waarschijnlijk weer maagzweren en na dat ze was behandelt in de kliniek van Utrecht met gastrogard, balen we hier toch wel weer van.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:23

@Tirsaaah: waarschijnlijk is je paard niet lang genoeg behandeld, waardoor er nu een terugval is. DA's en klinieken willen de kostprijs drukken door te korte periode of te snel af te bouwen (als ze dit al aanraden). Wat eigenlijk slechter is, dan niet behandelen en het voerbeleid grondig aan te passen.

Maagzout/natriumbicarbonaat/baking soda/... is een complementair zout van maagzuur, dat het maagzuur lichtjes neutraliseert en kan de nabehandeling van maagzweren ondersteunen of preventief werken. Maar imo niet bedoeld voor langdurig gebruik of ter vervanging van behandeling.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:23

Tirsaaah schreef:
Kan iemand mij wat meer vertellen over het maagzout? Wat het nou precies doet, waar het geschikt voor is en hoe het werkt? Ik ben nog niet heel bekend met bokt en krijg nog niet veel berichten te zien op dit forum. Die van mij heeft waarschijnlijk weer maagzweren en na dat ze was behandelt in de kliniek van Utrecht met gastrogard, balen we hier toch wel weer van.

Wat is je redenering om maagzout te proberen in plaats van bijvoorbeeld een ander (duurder) supplement?
De reden waarom veel mensen voor maagzout kiezen is om de prijs en ik ben zelf geen voorstander van maagzout omdat het niet lang te gebruiken is.

CharlyBrown

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 17:27

Tirsaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 19:28

Ja het is zeker de prijs omdat we haar al hadden behandelt en het nu dus weer 'terug' is. Mijn ouders zijn er eigenlijk wel klaar mee, met die constante hoge rekeningen, dus ik probeer een oplossing te vinden die iets minder duur is aangezien we al 3 jaar aan het vogelen zijn. Als het niet anders kan zullen we inderdaad weer over moeten gaan op gastrogard.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 20:25

probeer pepticure of abler, dit is betaalbaarder om te behandelen. Maar afbouwen is minstens even belangrijk als aanpassing vh voerbeleid als je succes wil na behandeling

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 23:23

Thanx voor alle reacties.
Gisteren is hij behandeld door de tandarts meestal voor de maag echt geen aanrader, en zeker met de operatie aan zijn kies in mijn achterhoofd begin november dacht ik de maagzweer problematiek wel echt giga te triggeren.
Vandaag contact gehad met de tandarts, hij had door de ontstoken kies, die er achteraf veel langer heeft gezeten dan ik wist heel zijn tanden scheef afgesleten waardoor het eten ook slecht gemaald werd.
Ik heb nog nooit gehad, dat m'n paard droog was met een ontspannen buik oo stal hooi staat te eten. Wij hadden op stal hiervoor een partij hooi balen die heel erg kort waren wel vezelig maar niet langstengelig, inmiddels hebben we een nieuwe partij die dan wel iets stoffiger is maar wel veel beter qua vezels en langstengeligheid. Ik denk en hoop ook dat het dus ditmaal toch echt zijn tanden waren die de boosdoener waren.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 23:14

Iemand ervaring ermee dat hun paard veel drinkt in relatie tot maagproblemen?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 10:51

nee, niet direct, want mijn paard heeft eenautomatische drinkbak en een grote ton op de weide die ze deelt...
Alleen mss dat ze soms hooi sopt, maar ook niet extreem. Er is soms een nat plekje onder de drinkbak en onder het hooinet. Maar niet een "zwembad" zoals bij sommige paarden die echt elke hap hooi gaan soppen/drinken