[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:23

Esther28 schreef:
Ik heb een rshi, dat is met een vaste hals, ik heb dus een losse kap

Ja, die hebben wij ook maar daaronder hebben we wel een kap met hals, van premiere, dat is het enige wat goed blijft zitten bij ons paard, omdat je hem bevestigt onder de hals aan die klipjes die bij de schoft aan de binnenkant zitten, daar kunnen ze dan ook niet bij.
Maar die beschermt de ogen wel wat minder dan de vliegenkap, er ziten dan alleen sliertjes aan.

Even voor degenen die heel blij zijn, haha, ik kan niet van iedereen onthouden wat ze ook weer gebruiken, (ben blond) dus dan denk ik, wat was het nou dat zo goed werkt??
Misschien even handig om erbij te zetten! *D (speciaal voor blondjes) :P

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:27

Esther28 schreef:
En wat gebruik/smeer/voer je?

Ik voer een mengsel van bietenpulp, zemelen, zeewier en lijnzaadolie en natuurlijk veel (biologisch) hooi. Verder krijgt hij fytotherapeutische ondersteuning voor zijn nieren (specifieke vorm van drainage) en schüssler celzouten. Smeren doe ik eens in de drie dagen met Derfen, maar minimaal.
Weidegang krijgt hij zéér beperkt (twee maal daags een uurtje).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:31

gaaf zeg dat het zo goed gaat :D

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:37

MirandaFuego schreef:
Esther28 schreef:

Ja, die hebben wij ook maar daaronder hebben we wel een kap met hals, van premiere, dat is het enige wat goed blijft zitten bij ons paard, omdat je hem bevestigt onder de hals aan die klipjes die bij de schoft aan de binnenkant zitten, daar kunnen ze dan ook niet bij.
Maar die beschermt de ogen wel wat minder dan de vliegenkap, er ziten dan alleen sliertjes aan.

Even voor degenen die heel blij zijn, haha, ik kan niet van iedereen onthouden wat ze ook weer gebruiken, (ben blond) dus dan denk ik, wat was het nou dat zo goed werkt??

Heb je misschien een foto, ik snap het systeem niet helemaal? :o?

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:47

Die van mij schuurt ook net zolang tot de hoofdkap/vliegenfrontriem af is, daarna staat ze rustig. Maar haar hoofd zit vol vliegen, dus had ik preventief een vliegenfrotriem omgedaan, maar ik heb de moed opgegeven.

Sinds vrijdag staat ze al zonder deken buiten en ze heeft nog steeds niet geschuurd. 's avonds gaat ze om 7 uur binnen en 's morgens om half 8 buiten.
Met dit weer had ik dit nooit verwacht

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 12:50

MirandaFuego schreef:
Esther28 schreef:

Derfen bedoel je?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 13:17

MirandaFuego schreef:
Isapaardje, ik dacht dat het erger was, dat ze gek werd van de vliegjes en constant naar haar buik trapte, dan kun je alleen maar zo snel mogelijk iets doen.

Ja dat klopt, dat was de eerste dagen dat ze hier was, met dat extreem warme weer en toen ik nog niets 'smeerde'. Toen werd niet alleen zij gek van het stampen en rollen, maar ik ook.
Ik zag toen de bui ook helemaal hangen met die nieuwkomer :o

Maar nav mijn gemail hier, ben ik haar dus in gaan spuiten met antivlieg, voer ik haar knoflook door het voer, en wat mineralensupplement (zonder suikers e.d.), verzorg ik haar manen met lotion/creme (van leovet) en het is al veel rustiger geworden.
Kan ook zijn omdat het weer minder warm is (hoewel vandaag weer over de 30 hier, dus ben vanavond benieuwd).

Trouwens haar buik, net voor de uiers, is een harde korst geworden, soort eelt; toen ze kwam was het daar super zacht. Misschien dat ze daarom wat gevoelig was in het begin? Nu er 'eelt' op zit, dat de gevoeligheid minder wordt? Die plek smeer ik in met estherische lavendel/teetrea olie.

ikenindi

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:56

indi staat er nu zo bij: Afbeelding

ik heb aan de halsdeken een flap extra genaaid zodat dat over haar neus valt. Ze had laatst een paarse neus en de vellen er aan hangen, en daar heb ik nu geen last meer van.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 15:58

toch zonde he..zo'n mooi paard en dan helemaal verstopt onder zo'n deken..
;) :D

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:04

wacht maar, van de winter mag ze zichzelf weer naakt showen buiten :)

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:06

Die kap ziet er wel handig uit. Zelf gemaakt of welk merk is dat? En zijn dat 2 dekens over elkaar?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:08

die kap is dit:

Afbeelding

het is een cooler deken (staat er op?) en komt uit australië. Ik heb hem zelf wat passender gemaakt (deze foto is van VOOR mijn creatie). en de stukjes stof die ik toen over had heb ik niet weggegooid (ik ben zo iemand die denkt dat alles altijd nog een keer van nut kan zijn), en nu kon ik het mooi gebruiken om een neusflap van te maken aan de deken vast ;)

edit: ik heb hem er gewoon los onder liggen (onder mijn eczeemdeken) en dat gaat prima. ik heb alleen wel gezorgd dat er wat minder loze stof om de hals zit ;)

edit 2: ik vind het zelf vooral ideaal omdat de voorpluk ook goed beschermd is, en ook de manen net achter de oren schuren niet meer zo door de eczeemdeken die daar precies eindigt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:30

Afbeelding

Zoiets zou ik dus moeten hebben voor onder SIH...
Iemand enig idee waar die in NL verkocht worden?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 16:50

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:05

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:11

wie weet nog een goede hoofdkap die tegen een stoorje kan. exzeemhoofdkopen sloopt ze binnen 1 week al. vliegenmasker blijven wel weer heel maar komen weer niet ver geneog. neusnetjes sloopt ze ook.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 17:48

die hoodys kun je op veel plekken kopen. waar ik alleen achter ben (literatuuronderzoek ;) ) is dat je dan je paard helemaal schoon moet hebben. als er iets vies onder zit gaat dat irriteren. daarbij is hij absoluut niet schuurvast. dit is de reden waarom ik die toen niet heb gekocht. (heb er ooit zelfs een topic over gemaakt of die dingen dag en nacht om konden)

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-10 18:42

Verstikken die sleazies de (kapotte) huid niet?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 08:03

Hier ook goed nieuws gelukkig. Bregh schuurt niet meer, sinds de combi ZE deken (vandaag haal ik er nog eentje bij, weer een ander merk, maar goed we puzzelen net zo lang tot we er eentje hebben die past, sloopproof is en niet verbouwd hoeft te worden door mij) en Marstall voer. Ze krijgt nu álles van Marstall, 2 handjes slobber voor de sups oa marstall excem plus, dat reinigings mineraal én de muesli van Marstall.
Ze heeft nu een QHP ZE deken, en welk merk er vandaag komt weet ik nog niet. De QHP is mijlen te groot maar ze laat hem op, sloopt hem niet en die kan onder het naaimachine dus dat is handig.

Ben echt heel erg blij, geen scheerkwastje meer op haar kont, manen zijn nog wel wat schilferig maar daar heb ik van het weekend tijd voor om die lekker te wassen en vooral geen jeuk meer.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:23

mij kan het weinig schelen als de manen eraf schuren ,zolang mn merrie zich maar prettiger voelt met de deken. ik heb de RSIH en afschuren van de manen is minimaal.

Ik geef nu al een week of drie drainage comp en ze krijgt veel schilfers overal ,alsof ze overal roos heeft ,zou dit een reaktie zijn?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 11:52

heel goed mogelijk
de "viezigheid" moet ergens eruit
die van mij kreeg er ook schilfers van
gaat opzich wel over, maar mag niet te lang aanhouden

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:04

fluffyfox schreef:
heel goed mogelijk
de "viezigheid" moet ergens eruit
die van mij kreeg er ook schilfers van
gaat opzich wel over, maar mag niet te lang aanhouden

wat is lang? en waarom is dat niet goed?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:22

Eva___ schreef:

ze schijnen wel goed ademend te zijn (zie website paardendrogist)

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:23

yvonnedv schreef:
Voor diegene waar de manen afbreken door de deken. Zou dit iets zijn? http://www.pards.com/Products/ProductID/4436

Ik denk ook nog wel simpel zelf te maken.

lijkt me neit prettig zitten, en waarom zou dit niet schuren, en een deken wel? hooguit door de stof, en daarom kun je net zo goed een baan stof in je hals naaien...

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-10 12:35

ikenindi schreef:
Eva___ schreef:

ze schijnen wel goed ademend te zijn (zie website paardendrogist)

Ik heb die sleazies ook overwogen maar ik had er toch m'n twijfels over (ondanks ze goed ademend zouden zijn) ... Het is toch een totaal andere stof dan een ZE-deken? Ze zijn toch ook niet echt voor paarden met ZE? Ik dacht dat ze een ander nut hadden (voor paarden op shows etc.) :)