[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deedee19

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 15:54

@Annetje is die Sleezy van Lycra? Dan moet je wel oppassen met erg felle zon. Maar voor nood moet het prima lukken.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 16:11

mijne is idd ook een jaarling..
ze was ook moe en slap... liep als een hondje achter me aan.. :S
ik had haar gewassen en leefde helemaal op.sindsdien heb ik haar ook niet meer zien krabben ;)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:12

Hallo,

Sorry dat ik kom inbreken in dit topic, maar ik zie de bomen door het bos niet meer met de 101 middeltjes die aangeboden worden voor zomerexceem.

Mijn haflinger heeft een hele lichte mate zomerexceem, iedere zomer krijgt ze kale plekjes op dr kaak en boven op dr manentop, sinds vorig jaar begint ze ook dr manen bij de schoft wat af te schuren.
Als ik i-net afstruin kom ik heel wat smeerseltjes ect tegen om dit tegen te gaan, nu ben ik begonnen om haar knoflookschaafsel (of hoe je dat ook noemt) bij te voeren, oa voor het bloed, of het helpt ? geen flauw idee.

Wie heeft er goede ervaringen met welke middelen of tips, wij hebben nog 5 andere koudbloeden, maar ik heb verder geen ervaringen met zomerexceem omdat de rest nergens last van heeft, maar ik wil graag erger proberen te voorkomen.

Alvast bedankt
Ps: een deken is geen optie want die krijgt ze er hoe dan ook van af.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 17:29

weet je wta het is , er zijn idd 1001 middeltjes en de 1 wil bij het ene dier wel wat helpen en bij de ander totaal niet ...
ik gebruik nu in ieder geval een eczeemdeken (boett en dalijk een snuggy) en smeer eventuele plekjes in met kamillosan zalf (gewoon mensen spul, te krijgen bij drogist)
ook smeer ik met uierzalf met teatree olie er door gemengd indien nodig
tot nu toe werken die naar mijn idee het beste bij mijn paard ...en zeker net zo goed als allerlei idioot dure middeltjes die zeggen de! oplossing te zijn

mijn paard reageert ook vrij makkelijk op dingen op haar huid (parfumhoudende smeersels , maar ook sommige zogezegd verzachtende olieen)

ook smeer ik haar staartwortel en manenkam indien nodig in met vochtinbrengend spul(silkare van leovet en cowboy magic spullen)

verder heb ik geprobeert : sweet itch , liberate , tkc(stalgenootje gebruikte dit) errr...twee soorten spul met dode zeezout en dit werkte allemaal niet bevredigend,
zedan goudsbloemenolie werkt trouwens ook fijn, vooral omdat dit ook lekker verzachtend werkt, maar ik gebruik het allemaal in combi met de deken , want niet gestoken worden door die krengen werkt toch het beste

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:04

Misschien toch een halsdeken proberen, clips stevig vastmaken! Die halsdeken zit gewoon strak om de nek heen dus lijkt me lastig er af te krijgen...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:17

ja en die kamillosanzalf heb ik ook en werkt bij appie dus weer helemaal niet.
tea tree ook geprobeerd,haalde ook niks uit.

azijn hielp wel,maar op open plekjes gaat dat prikken.
uiercreme,huidolie, en zalven voor eczeem bij mensen hielpen allemaal niet..
klitwortel,hielp 3 weken en daarna niet meer en zo heb ik er heel veel gebruikt, 3 weken werkte het en daarna begon het gejeuk van voor af aan.

babyolie doe ik nooit meer daar kreeg ap juist nog meer jeuk van
enige waar ik op zoch redelijk enthousiast over ben is de sweet itch,maar die moet je echt elke dag smeren
en de huidolie van leovet.

is echt een kwestie van uitproberen wat werkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:20

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:21

Sweet Ich gebruik ik ook al een paar jaar en ben er erg tevreden over. net zoals de creme van liberate

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:37

ik vind sweet ich echt niet werken, heb het een jaar lang gebruikt en vond zonde geld, heb nu re-mint nog niet erg bekend en bij mijn pony beest erg dat erg goed

liberate vind ik schandalig duur dus hun zullen aan mij geen geld verdienen.. vind zo schandalig dat dat zo duur moet zijn:S

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:38

Ik zweer bij de huidolie van leovet, maar ook weer in combinatie met deken.

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:45

wat doen jullie met deze regen, deken af of op laten en dan regendeken erover of gewoon zo laten

ik heb sophie nu nog zo gelaten maar ik twijfelde wel.. of ik regendeken op zal doen, eczeem deken af is gewooon geen optie voor haar..

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 18:56

de leovet huidolie doet het hier ook wel okay,

Msophie waar haal jij die re-min en eventueel info te vinden over?
ja kan ook googlen, maar moet even zin maken ;)
ben al weer een week allerlei dingen aan het op en uitzoeken :+

MSophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 19:52

www.re-mint.nl

ik ben er vorig jaar eind seizoen mee begonnen ik kreeg het van iemand die haar tinker had HELE lichte eczeem en was te onderdrukken met re-mint..
bij sophie werkt het ook erg goed als ze dag heeft gehad dat ze veel jeuk heeft werkt het ook verkoelend merk ik ze word er dan rustig van..

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:33

deedee19 schreef:
@Annetje is die Sleezy van Lycra? Dan moet je wel oppassen met erg felle zon. Maar voor nood moet het prima lukken.
Ja is volgens mij van lycra, wordt dat te heet in de zon? Het is wel een zwarte := Normaal heb ik hem een nacht op als we sochtends erg vroeg wedstrijd hebben.
Het is ook echt alleen als tussenoplossing, want zijn huid is toch wel écht knalrood, nu ook dik en heel erg geschilferd. Ik heb het vanmorgen gewassen met tea tree en toen is de sleezy eroverheen gegaan. Voor het rijden nog eczema balsem eroverheen gedaan en hopelijk sust dat de jeuk en geiriteerde huid een beetje.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:37

Ik ben net even te sloom om dit topic te volgen, maar heb even een klein vraagje:

Morgen ga ik met mijn merrie naar de da, en dan moet ze een uur op de trailer.

Wat zouden jullie doen, deken op laten of af doen? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:38

Dat wordt heel heet in de zon ja := , maar voor tussenoplossing is het natuurlijk even niet anders

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:55

Naaltje schreef:
ik heb mijn pony een vliegenmasker op om de deken aan vast te maken :)
ook omdat hij geen halster om mag van mij :)

hij staat wel 24/7 buiten met inloopstal :)

Zo een met touwtjes? ;)

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 20:58

over anti- insecten middelen, ellepel haalt pyrethrin aan, dat is inderdaad de naam voor een anti-insectengif uit planten bereid, ook bekend als pyretrum. dit middel kun je ook krijgen in een chemische copy en heet dan permetrin. samen worden ze gerekend tot de groep van de permetrinen, daar horen ook de wat langer werkende middelen als deltametrin en tetrametrin bij, tot welke groep een middel hoort staat op het etiket.

ooit stonden er op verpakkingen ook hoelang iets zou kunnen werken, dat is de laatste jaren zo hard teruggelopen dat er nu veel genuanceerde termen op staan of helemaal niets meer.

kijk goed uit welke vorm van een product je voor je paard gebruikt, soms zit er hetzelfde in, maar zijn er oplosmiddelen gebruikt die bijvoorbeeld in stallen of huizen of voor andere dieren geen probleem zijn, maar voor paarden een heel ander effect geven, vaak ook zeer schadelijk in enkele gevallen.

ook sebacil, dat de werkzame stof foxim bevat is geen lieverdje, het behoord tot de groep van de organofosfaten en dat zijn zeker geen onschuldige stoffen, nadeel is dat de echte schade pas aantoonbaar is na zeer lange tijd, als je allang vergeten bent, dat het gebruikt is.
neocidol heeft als werkzame stof diazinon, ook geen fijn spul.

deet in de nieuwere middelen bevat diethyltoluamide, oa tolueen ook een zeer nadelige stof.

lees goed de gebruiksaanwijzing en controleer of je je zelf nog extra moet beschermen.
nauwkeurig gebruik tegen noodzakelijke dingen kan heel goed, maar onjuist of onterecht toepassen is onnodig risico lopen, je paard wordt niet oud genoeg voor ernstige langetermijnschade, jijzelf wel.

als je goed let op de dosering en behandeltermijnen voorkom je dat er resistentie op treedt en we nog zwaarder geschut moeten gebruiken. een scheutje extra of een keertje vaker leverd nauwelijks beter resultaat, dan de gewone manier volgens de gebruiksaanwijzing.

de dosis voor paarden staat alleen op een product dat toegelaten is voor paarden, ontbreekt dat vraag dan aan je DA na wat de juiste hoeveelheid en behandeling is.

de meeste natuurlijke middelen werken met te weinig resultaat of zijn zeer hoog geprijst, dat het natuurlijk is zegt echter niets over hoe giftig het is voor je paard of jezelf.

mienemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:23

MSophie: (ja, ik laat de deken op in de regen, hij droogt vrij snel en zolang het niet aan 1 stuk door regent..) heb gekeken op re-mint, maar staan geen prijzen bij? Haal jij het bij de ruiterzaak?
Zit hetzelfde in als wat Sonja beschrijft:
Sonja_vR; meng jij het dus zelf? En heb je dan gewoon een pot vaseline en zo'n mini flesje pure teatree olie? En wat zijn de verhoudingen?

Bij het wisselen van de dekens zag ik vanmorgen dat Saar had geschuurd onder haar buik, een grote kale plek, zag er niet geirriteerd uit op 1 wondje na, dus het grote smeren kan weer beginnen..
Tja, op ander gras zoals Ellepel al opperde, dat kan dus helaas niet.. Ze staat 24/7 buiten en moet af en toe wisselen van wei en laat ze nu net in een wei zijn gekomen waar het gras hard groeit.. Maar heb geen andere mogelijkheid..

Lijnzaad... Had vanmorgen weer een pan waar ik een uur op heb staan schrobben en ja, ik heb een vaatwasser, maar was te hard aangekoekt, super huisvrouw hier, zucht..
Maar is er eigenlijk een verschil tussen een flacon lijnzaadolie (ruitersportzaak) of dus echt de zaadjes koken, kan niets opmaken uit de berichten?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 21:48

zaadjes koken wordt slijmprut en werkte daardoor wél om het zand uit de darmen te halen heb ik gevonden iig :)
de olie deed dat niet
over de werking mbt ZE weet ik niet.. in het artikel wat tug aanhaalde ging het over echt gekookt?

@xkimmx; wat bedoel je precies? :)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:01

MSophie schreef:
http://www.re-mint.nl

ik ben er vorig jaar eind seizoen mee begonnen ik kreeg het van iemand die haar tinker had HELE lichte eczeem en was te onderdrukken met re-mint..
bij sophie werkt het ook erg goed als ze dag heeft gehad dat ze veel jeuk heeft werkt het ook verkoelend merk ik ze word er dan rustig van..

thanks
de staart en manengel gebruik jij dan?

en wat kost zo'n fles?
want dat zetten ze er weer niet bij :+

marietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:11

Naaltje schreef:
zaadjes koken wordt slijmprut en werkte daardoor wél om het zand uit de darmen te halen heb ik gevonden iig :)
de olie deed dat niet
over de werking mbt ZE weet ik niet.. in het artikel wat tug aanhaalde ging het over echt gekookt?

@xkimmx; wat bedoel je precies? :)

Ik kon in het artikel niets vinden over dat gekookt beter zou werken dan niet gekookt.
Het koken is alleen om het blauwzuur (wat dus toxisch is) kwijt te raken wat in lijnzaad zit.
Ik ben benieuwd of het een beetje helpt, ik voer het nu ook al een paar weken aan mijn paard.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:13

ik vind het echt een zutje := moet zeggen dat ik blij was dat hij nog poepte vandaag _O- hier thuis werd al gegeind dat ik m'n auto aan elkaar kon plakken met dat spul :+
paardlief vindt het in elk geval érg lekker! :)

mijn redenering is dat alle schadelijke stoffen teveel zijn.. dus als je met wat koken de stoffen kunt laten verdwijnen (sterk verminderen) is altijd goed denk ik? :)

eef_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:17

nog meer mensen nog lekker dekenloos? of is de crisis al weer begonnen? groejts eef

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:18

hier ook nog dekenloos :) wil vrijdag even manen gaan wassen, en dan nog aankijken hoe of wat :)