Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 10:15

Even een vraag tussen door. Komt Cushing ook voor bij jonge paarden? Ik heb een shetje van 8 die ik nu een jaar heb. Was zwaar hoefbevangen geweest dus chronische. Ging een tijd best goed maar nu loopt ze weer zo slecht. Ze krijgt alleen ruwvoer en vitamines.
Ze is echt aan de dunne kant, loopt heel stijf echt triest. De ene dag gaat het best aardig en dan is het weer helemaal mis. Ze plast vrij veel vind ik, eten doet ze verder wel goed.
Toen ik haar kreeg had ze gekrulde flanken, ik ging er van uit dat het verwaarlozing was want nu zit ze verder goed in haar vacht.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 14:20

Ik heb ook een vraag:
mijn 23 jaar oude KWPN merrie heeft kussentjes boven de ogen, minder rugspieren en een hangbuik gekregen de laatste maanden. Ook valt ze vaak naar achteren als ze slaapt, is ze stijver gaan lopen en meer gaan drinken. Verder is ze gelukkig goed van gezondheid. Ik heb dus een sterk vermoeden van Cushing. Heeft iemand ervaring met het behandelen van KWPN paarden met Pergoline? Ik woon in Noorwegen en ben bang dat de dierenartsen er hier weinig vanaf weten. Ze weegt ongeveer 700 kg, maar kan het dan verstandig zijn om toch met 0.25 mg/dag pergoline te beginnen (ook omdat ze het nog niet zo lang heeft)?

Alvast veel dank voor jullie reakties!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:53

acacia schreef:
dan ga ik dat zeker doen ! Hoe verdelen jullie zo'n pilletje ?

Bedankt hoor voor het advies !!

Een pergolide pilletje van 1 mg kun je doormidden breken, er zit zo'n streepje dus dan heb je 0.5 mg per keer. Je zou dan op een gegeven moment dus bijv 'smorgens en 'savonds een halve kunnen geven. Ik begrijp dat je nu eerst terug gaat naar een halve per dag.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 16:57

Voor een dosisbepaling quote ik mezelf even.

Nanda schreef:
http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf

0,002 gram per kilo

Hierin kun je de dosis lezen.

Mijn shet van ongeveer 200 kg zou volgens bovenstaande ook een o,5 tablet moeten maar dat is veel te veel. Ze krijgt nu 0,25 tablet.

700 x 0,002 = 1,4.

ik zou met 0,25 beginnen en voorzichtig ophogen. Best kans dat ze met 0,75 of 1 voldoende heeft.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:15

Nanda schreef:
Voor een dosisbepaling quote ik mezelf even.

Nanda schreef:
http://www.de-em.nl/PDF/Endocrin.%20van ... 0paard.pdf

0,002 gram per kilo

Hierin kun je de dosis lezen.

Mijn shet van ongeveer 200 kg zou volgens bovenstaande ook een o,5 tablet moeten maar dat is veel te veel. Ze krijgt nu 0,25 tablet.

700 x 0,002 = 1,4. TOEVOEGING FARGO: DIT IS EEN ALGEMENE VUISTREGEL, geen verplichte dosis.
ik zou met 0,25 beginnen en voorzichtig ophogen. Best kans dat ze met 0,75 of 1 voldoende heeft.

Ik zou niet zomaar zelf beginnen met het geven van pergolide, dan zou ik dat toch altijd nog doen met een goede DA in de buurt en desnoods de DA vragen om zich beter in te lezen en mee te denken.
Je paard klinkt wel als een potentiële cushing patient, maar ik zou niet zomaar gaan dokteren zonder overleg. Pergolide is een ingrijpend iets om te geven, stel nou dat je paard het niet heeft, krijgt ie best een pittig medicijn voor zijn/haar kiezen waardoor hij misselijk, duizelig en angstig kan worden.
Dus probeer toch te achterhalen of er goede DA is om mee te overleggen en om aan voor te leggen.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:49

NatasjaM74 schreef:
Even een vraag tussen door. Komt Cushing ook voor bij jonge paarden? Ik heb een shetje van 8 die ik nu een jaar heb. Was zwaar hoefbevangen geweest dus chronische. Ging een tijd best goed maar nu loopt ze weer zo slecht. Ze krijgt alleen ruwvoer en vitamines.
Ze is echt aan de dunne kant, loopt heel stijf echt triest. De ene dag gaat het best aardig en dan is het weer helemaal mis. Ze plast vrij veel vind ik, eten doet ze verder wel goed.
Toen ik haar kreeg had ze gekrulde flanken, ik ging er van uit dat het verwaarlozing was want nu zit ze verder goed in haar vacht.

Hoi Natasja, kan het zijn dat ik haar foto heb gezien op PN?
Want die foto en het bijbehorende verhaaltje deed me bijna besluiten om je te mailen over Cushing.
Hoewel het niet vaak voorkomt kan een jonger paard zoals die van jou wel Cushing hebben.
En mijn ervaring is dat zeer gevoelige zolen wel degelijk met Cushing te maken kunnen hebben.
Verhaart ze in het voorjaar wel goed of blijven haar lange dekharen op bepaalde plaatsen langer zitten?
Je zou altijd kunnen overwegen een ACTH test te laten doen.
Er zijn overigens nog meer manieren om te testen (urine, Dexatest) maar ik zou in geval van twijfel even met je dierenarts overleggen.
Fargo hier op Bokt heeft ook veel ervaring met Cushing.
Misschien reageert zij ook nog.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 12:15

Hoi allemaal. Ik ben heel lang niet op Bokt geweest, en heb dus ook al heel lang niet meer in dit topic gereageert. Maar ik ben van plan om hier weer vaker langs te komen, om mee te lezen over jullie ervaringne en misschien nog wat vragen te stellen/ te beantwoorden.

Voor wie mij niet meer kennen:
Ik ben Karin en ik verzorg al 11 jaar Major, een Engels Volbloedje van 25 jaar. In 2006 heb ik het er met de dierenarts over gehad of hij misschien cushing zou kunnen hebben, maar het duurde daarna nog ruim 2 jaar voor de dierenarts dat bevestigde. Major had inmiddels zo ongeveer alle symptomen die erbij kunnen horen en hij was echt vreselijk ziek. Hij had totaal geen levenslust meer. Maar inmiddels heeft hij al weer meer dan 2 jaar medicijnen en het ging al heel snel een heel stuk beter met hem, hij kreeg ook weer zin in het leven. Ik rijd hem nu al 3 jaar niet meer, want hij is mager en een beetje wankel op de been.
De laatste paar weken heb ik het idee dat het weer wat minder goed met hem gaat, hij is niet meer zo vrolijk, niet meer zo enthousiast en zijn ogen liggen heel diep alsof hij toch weer pijn heeft. Ik kan alleen niet ontdekken waar. Maar ik ben bang dat hij nu toch niet meer zo lang heeft. Ik zoek hem zo vaak mogelijk opvoor een knuffel.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 00:58

Eiber, idd dat is mijn Cody. Ik lees hier dat er ook paarden zijn van 8 die het hebben dus het zou kunnen.
Ik zie alleen dat bloedonderzoek met de cortisonen neit zitten omdat ze al hoefbevangen is geweest, kan een gewoon bloedonderzoek geen uitsluitsel geven?
Zal van de week de DA maar eens bellen want ze is ook zo stijf, echt zielig.
Maar goed aan de andere kant, een echte behandeling van Cushing is er niet afgezien van de ondersteunede pergolin.
En voeding is al heel erg gesaneerd. Herkent iemand het stijve lopen dat ze ook heeft?

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:32

NatasjaM74 schreef:
Eiber, idd dat is mijn Cody. Ik lees hier dat er ook paarden zijn van 8 die het hebben dus het zou kunnen.
Ik zie alleen dat bloedonderzoek met de cortisonen neit zitten omdat ze al hoefbevangen is geweest, kan een gewoon bloedonderzoek geen uitsluitsel geven?
Maar goed aan de andere kant, een echte behandeling van Cushing is er niet afgezien van de ondersteunede pergolin.
En voeding is al heel erg gesaneerd. Herkent iemand het stijve lopen dat ze ook heeft?

Als je pony hoefbevangen is, dan kan ze daar ook stijf van lopen. Je weet waarschijnlijk niet in hoeverre het hoefbeen is gekanteld, omdat je daarvoor foto's moet laten maken. Maar een hoefbevangen paard kan heel erg last hebben van de voeten, ook nadat het acute stadium voorbij is. En omdat het nu ook nog eens heel koud en glad is, krijgen ze door het voorzichtige lopen verzuurde spieren. Ik zie het nu ook bij een aantal pony's hier. En dan is het totaal beeld ook minder. Ze vermageren sneller en voelen zich niet goed.Bij mij lopen bevangen pony's met dit weer absoluut niet buiten, dat gaat niet. Maar ze hebben hier een loopstal, dus wel de ruimte om goed te bewegen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 10:48

NatasjaM74 schreef:

Pergolide pakt heel veel verschijnselen aan van de cushing, dus er is wel een behandeling. Maar het neemt uiteindelijk de cushing niet weg nee.
Je kunt ook gewoon bloedonderzoek en urineonderzoek doen, daar moeten ze ook al behoorlijk wat uit kunnen afleiden. Ik zou ook geen cortisonen in laten spuiten als je paard al hoefbevangen is geweest.
Stijvigheid en zere voeten kunnen zeker bij cushing optreden, maar kan ook bijwerking van de hoefbevangenheid zijn natuurlijk.

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 11:56

Ik kan haar helaas niet opsluiten, daar is de stal te klein voor, maar ze kan kiezen tussen de rubberen matten van de stal, de tegels, zand of klei. Als ze op gelijke grond loopt gaat het al een stuk beter gelukkig. Maar ja die algemene stijfheid, lijkt wel een paard met reuma. Ik ben zelf ook zo stijf en heb medelijden met haar als ik haar zo zie strompelen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-10 12:25

Je zou MSM en glucosamine/chondroitine kunnen gaan geven. Dat laatste helpt heel erg tegen stijfheid vanuit gewrichten. MSM helpt tegen ontstekingen en irritaties in spieren, botten, pezen, etc.

Heeft jouw paardje ook heel veel druk op haar spieren staan, dus gespannen spieren?
Daar zou je biomag (magnesium) voor kunnen geven. Magnesium helpt tegen spierspanning en is ook een hulp bij de suikerhuishouding en tegen (voorkomen van) hoefbevangenheid.

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:43

@ Fleda: Dat soort bulten had Indy vorig jaar ook. Bij hem waren ze erg hard (leek wel spier) heeft hij een paar dagen (2/3) gehad. Toen de DA kwam was het natuurlijk weg. Hij was kreupel toendertijd en wilde zijn been ontlasten. Ik dacht dat het misschien overbelasting was van spieren. Hoe is het nu met die van jou? Zitten de bulten er nog? Het lijkt inderdaad ook een beetje bijwerking van uieronsteking. Merrie bij ons heeft het nu ook. Niets te zien aan uier, maar enorm gezwollen (klieren?) onder haar buik.
Succes ermee en als je weet wat het is hoor ik het graag van je.

NatasjaM74

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 23:32

Cody heeft ook minder eetlust, is dat een symptoom van Cushing? Ze is ook echt aan de magere kant en idd wel hoge spierspanning. Lijkt iets beter te lopen dan toen het nog vroor maar nog steeds heel stijf en ongecontroleerd, alsof ze dronken is.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 00:14

Even een vraagje. Zijn alle paarden met cushing hoefbevangen geweest, of zijn er ook paarden waarbij dit niet het geval was?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 01:18

mijn paard met Cushing is nog nooit hoefbevangen geweest. Zij was 8 jaar toen er Cushing werd vastgesteld en ze was ook niet insulineresistent.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 18:37

Mijn pony is ook nog nooit hoefbevangen geweest.

@ Indy1990: De bulten onder haar buik zijn minder geworden, het zit er nog wel, maar meer een plakkaat ipv bulten. Ik kan er nog steeds putjes in drukken Ik ben afgelopen woensdag weer op de kliniek geweest en hebben ze er naar gekeken. De DA vind het ook een raar verhaal, ze hebben nog een keer bloed geprikt om te kijken of ze nog een ontsteking ergens zou hebben o.i.d. maar de uitslag zag er supernetjes uit. Ze heeft ook nog opgezocht of het een reactie op de pergolide kan zijn, maar daar kan ze niets van vinden.

Ze zou vandeweek nog een internisten bijeenkomst hebben en dan zou ze het even overleggen. D'r kaak vond ze niet raar, ze heeft gewoon veel "wang" spieren wat door de dikke vacht nu zo opvalt.

Ook zijn er foto's gemaakt van haar achterbenen, ze liep links nog steeds niet goed en als ik wat gedaan had dan werd haar rechterbeen ook dikker, dus ze ontlastte haar linkerbeen echt. De DA zag er niet veel aan, maar goed liep ze niet. Op de buigproef van haar kogel reageerde ze iets, op de buigproef van haar spronggewricht reageerde ze heel erg. Ik heb nog nooit een paard in draf zien hinkelen, maar Fleur kan het...

DA dacht aan spat of artrose, maar de foto's zagen er super netjes uit en ook haar pezen zijn in orde. Waarschijnlijk zit er een ontsteking in haar spronggewricht. Dat verklaard ook wel een beetje dat als ik een week stap, ze dan in draf wat beter loopt. De DA raadde mij aan om haar een gewrichtsinjectie in haar sprong te spuiten. Ik ben hier een beetje huiverig voor. We moeten zowiezo rustig aan doen/opbouwen door de cushing, waarschijnlijk gaat het met alleen rust zonder spuit ook wel over. Weet nog niet echt wat ik moet doen...

Indy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:11

Ik snap je enorme zorg en frustratie. Wat komt nou van de cushing en wat niet. Indy is vorige winter heel lang kreupel geweest. Hij heeft artrose, stonden veel binnen dus weinig beweging, dus zou het daar wel van komen dacht ik. Ook wist ik toen nog niet dat hij cushing had. Nu zijn we er achter dat hij waarschijnlijk hoefbevangen is geweest aan rechtvoor en rechtsachterbeen. Dat is nu dit jaar te zien aan de witte lijn die enorm verbreed is en de toon die hij opwipt. Ook van het voorjaar was hij enorm kreupel, bleek het een aantal hoefzweren te zijn in 1 hoef die er aan alle kanten uit kwamen en/of toch weer bevangen??? Ik ben er inmiddels achter dat Indy enorm ontstekingsgevoelig is. Mok dat maar niet weg wil, veel last van hoefzweren, wondjes die niet willen helen. Iets waar hij 19 jaar geen last van heeft gehad. Maar nu sinds een jaar dat hij duidelijke sympromen van cushing kreeg dus wel. Dus ik geef de cushing maar de schuld.

Nu gaat het naar omstandigheden goed met Indy, hij is in ieder geval vrolijk. Zijn haar is echt een ramp: geel en veel, maar hij heeft er nog geen last van. Hij is ook weer kreupel. De DA vermoedt weer een zweer waar we niet bij kunnen komen. Maar goed, het belangrijkste vind ik dat hij vrolijk is, want dat was een duidelijk slecht symptoom van Indy vorig jaar.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-10 20:54

Peter z'n grootste probleem mbt de cushing is ook de onstekingsgevoeligheid. Het zijn vooral hoefzweren, al is hij volgens mij ook bevangen geweest of is het zo nu en dan (als ik de witte lijn en die rode plekken onder de punt van het hoefbeen zo bekijk).
De laatste grote zweer maand/2 maand geleden, waar ik op het punt stond om hem te laten gaan ... hij was echt heel erg slecht. Maar hij brak door gelukkig, mega zelfs ... de achterkant van z'n hoef kwam los van de rest v/h been, maden ...
Inmiddels mist ie dus de hoefwand aan de buitenkant van dat rechterachterbeen. Lijkt er geen last van te hebben, het loopt alleen wat ongelijk. Ik sta er wel versteld van dat je al zo snel nieuwe aangroei van de hoef kunt zien.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:36

_Charlotte schreef:
Even een vraagje. Zijn alle paarden met cushing hoefbevangen geweest, of zijn er ook paarden waarbij dit niet het geval was?

Hoefbevangenheid is een van de symptomen van Cushing. Maar een paard krijgt niet perse alle symptomen dus hoeft hij ook niet perse last te krijgen van hoefbevangenheid. Het is wel een van de meest voorkomende symptomen.

amen

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 11:55

mijn paard heeft al jaren wat krullerige vacht...maar altijd topfit, tot 7 weken geleden...niet fit, kuiltjes boven de ogen zijn helemaal vol met vet...ze pist veel, zweet veel...ik snapte t niet, bij da geweest...die gooide t op ouderdom...haren krullen ook meer...

nu is ze dus sinds gister hoefbevangen....

ze krijgt pijnstillers en nu kom ik er met mn stomme kop pas achter dat ze al 7 weken meer last krijgt van cushing...

iemand met tips betrekking tot voeren? van de bix af, weinig tot veel ruwvoer?/

ze loopt dagelijks buiten...

morgen ga ik naar kliniek om te kijken of ik medicijngebruik nog wat kan uitmaken...

Nou is het geval wel dat de merrie ook drachtig is...en ik haar de 1e 100 dgn hormoonmiddel heb gegeven,.....

wie weet wat de invloed van een dracht gunstig of negatief is op cushing??
Thanks...all

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 12:00

_Charlotte schreef:

Mijn pony met cushing is overleden aan hoefbevangheid. Ze raakte van het ene op het andere moment bevangen en we hebben haar laten inslapen..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:27

sigrid1182 schreef:
mijn paard heeft al jaren wat krullerige vacht...maar altijd topfit, tot 7 weken geleden...niet fit, kuiltjes boven de ogen zijn helemaal vol met vet...ze pist veel, zweet veel...ik snapte t niet, bij da geweest...die gooide t op ouderdom...haren krullen ook meer...

nu is ze dus sinds gister hoefbevangen....

ze krijgt pijnstillers en nu kom ik er met mn stomme kop pas achter dat ze al 7 weken meer last krijgt van cushing...

iemand met tips betrekking tot voeren? van de bix af, weinig tot veel ruwvoer?/

ze loopt dagelijks buiten...

morgen ga ik naar kliniek om te kijken of ik medicijngebruik nog wat kan uitmaken...

Nou is het geval wel dat de merrie ook drachtig is...en ik haar de 1e 100 dgn hormoonmiddel heb gegeven,.....

wie weet wat de invloed van een dracht gunstig of negatief is op cushing??
Thanks...all

Ik zou altijd beginnen met medicijnen want de verschijnselen die jij noemt, bulten boven ogen, meer drinken en plassen en zweten is allemaal cushing en hormoonhuishouding die van slag is. Dus op de pergolide zetten, proberen of je het rustig op kan bouwen. Deze verschijnselen gaan dus allemaal weer weg als ze op orde is. Ook de vacht kan weer sterk verbeteren. Ik hoop dat de hoefbevangenheid niet te erg is, dat is altijd het lastigste als ze dat eenmaal hebben gehad. Maar er zijn er meerdere in dit topic die ondanks dat toch het redelijk goed doen.
De combinatie cushing zwangerschap weet ik niet veel van af. Weet wel dat er iemand in ons topic een merrie heeft die het kreeg na zwangerschap of tijdens zwangerschap van haar gelderse merrie. Ik zit te peinzen over haar boktnaam. Het veulen heet Aiden (dus is al aantal jaren geleden). Haar boktnaam is met een T volgens mij. Misschien even zoeken op Aiden en gelders.

_Charlotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:54

kekavo schreef:
_Charlotte schreef:

Hoefbevangenheid is een van de symptomen van Cushing. Maar een paard krijgt niet perse alle symptomen dus hoeft hij ook niet perse last te krijgen van hoefbevangenheid. Het is wel een van de meest voorkomende symptomen.

Oke, bedankt. Ik las het hier namelijk erg veel, maar in dat geval laat ik mijn pony ook even testen..

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-10 14:57

Cushing en dracht weet ik niet.

Maar dracht en hoefbevangheid ....
De Friezen van m'n moeder zijn daar uiterst gevoelig voor. De oude merrie ging eerst goed, de laatste 3x werd de aanval steeds erger, nu laten we haar dus ook niet meer drachtig worden. De bevangenheid komt dan aan het eind v/d zwangerschap en er direct na, het paard van m'n zusje werd veelal liggend gezoogd. Merrie had te veel last van haar hoeven. Het trekt later overigens weer gewoon weg, de gevoeligheid. Hoeven v/d oude merrie zijn wel dusdanig vernield dat ze niet meer bereden kan worden.
De 2 jongere merries van m'n moeder hebben bij hun 1e en enige veulen ook een tik gekregen, geen kreupelheid .. maar je kon in de hoeven zien dat ze licht bevangen waren geweest.
Pensionpaard is ook hoefbevangen geworden tijdens de dracht, in de kliniek werd het gegooid op het standaard fructaanverhaal ... ik betwijfel of het niet ook gewoon v/d hormonen oid v/d dracht is gekomen. Aangezien de merrie nu nergens meer last van heeft, terwijl ze toch ook gewoon gras in haar kleine landje heeft staan en dan ook nog eens fijn kort gras.