PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:40

pony4ever3 schreef:
Ja klopt, ik zou lusi's en PRE ook nooit aanraden aan mensen die nog niet veel ervaring hebben, en zelfs ik moest me precies nog enorm omscholen omdat ze toch een andere aanpak nodig hebben.
Is jouw Lipi nog jong? Want wat ik hoorde zijn ze heel laat rijpe, rond 8/9j pas, dus hopelijk groeit zijn zelfvertrouwen nog!

Hij is 10 en hij heeft natuurlijk een voor hem mega onzeker jaar achter de rug, met een meisje van 10 als ‘leider’ als je zelf al heel erg onzeker bent, dus daar zal hij in geen geval beter van zijn geworden…
Ik had hem gekocht om ik na alle ellende met mijn lusitano behoefde had aan een fijn ervaren paard waar ik weer lekker onbezorgd mee op pad kon, maar dat valt dus even tegen…
Het is echt heel alert, rustig maar vooral ook heel duidelijk zijn met hem, hij moet mij gaan vertrouwen als leider, ook als ik erop zit of er achter loopt, en niet alleen als ik hem leidt, en dat is nog heel lastig voor hem.
Ik had al jaren lange ervaringen met Lusitano’s dus ik had nooit verwacht dat ik hier zo tegenaan zou lopen.
Maar goed, zo zie je maar, je weet het nooit…

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:43

Tinkermuts schreef:
Op het moment gaat het echt niet zo lekker met mijn pssm2 er.
Dierenarts wuifde in het verleden de pssm beetje weg omdat test niet gevalideerd is.
Nu weer contact gehad omdat ik denk dat mn paard pijn heeft.
Dierenarts staat iets meer open nu maar wil wel ook biopt doen omdat zeker te weten dat het wel pssm is.
Hij heeft dus haren test gehad vorig jaar en was positief op p8, hij heeft echt werkelijk alle symptomen die daar bij horen.
Hoe denken jullie hierover?

Maar wat verwacht je van je DA? Aangezien er geen medicijn is voor pssm. Ik zou het zelf in ieder geval nooit een biopt laten doen. Zeker niet bij een paard met pijnlijke spieren.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 11:57

maartje0987 schreef:
Tinkermuts schreef:
Op het moment gaat het echt niet zo lekker met mijn pssm2 er.
Dierenarts wuifde in het verleden de pssm beetje weg omdat test niet gevalideerd is.
Nu weer contact gehad omdat ik denk dat mn paard pijn heeft.
Dierenarts staat iets meer open nu maar wil wel ook biopt doen omdat zeker te weten dat het wel pssm is.
Hij heeft dus haren test gehad vorig jaar en was positief op p8, hij heeft echt werkelijk alle symptomen die daar bij horen.
Hoe denken jullie hierover?

Maar wat verwacht je van je DA? Aangezien er geen medicijn is voor pssm. Ik zou het zelf in ieder geval nooit een biopt laten doen. Zeker niet bij een paard met pijnlijke spieren.

Nee dat zou ik ook niet doen, je hebt een uitslag en je hebt de symptomen…

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:00

Ik wil een weekje pijnstillers voor hem om te zien of en hoe ver hij daar van opknapt.
De dierenarts wil uitzoeken of het wel pssm is en er geen andere oorzaak is.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:14

Tinkermuts schreef:
Ik wil een weekje pijnstillers voor hem om te zien of en hoe ver hij daar van opknapt.
De dierenarts wil uitzoeken of het wel pssm is en er geen andere oorzaak is.

Maar hoe zit je dieet dan? Ik vind de verhalen over het spier biopt gewoon niet zo fijn klinken. Mijn merrie was ook echt niet top, ik heb niet getest. Maar nu met het dieet een groot verschil gemaakt en gaat het juist heel goed. Dus ik kan eigenlijk verder niets nuttigs zeggen maar persoonlijk zou ik gewoon dieet technisch kijken wat je kan veranderen, aanvullen of aanpassen zonder geklooi met een moeilijke dierenarts. En ik denk dat pijnstilling misschien even positief kan zijn, maar uiteindelijk is t weer troep in het lichaam.

Tinkermuts

Re: PSSM1 en PSSM2 in verschillende rassen: stand van zaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:34

Ik ben al een tijd mwt de suplementen bezig, al veel anngepast, geprobeerd enz.
Tis niet dat ik nog niets geprobeerd heb hoor, maar we zit geen verbetering in wn het haat alleen maar slechter met hem inclusief gaten in zn spieren.
De reden bd pijnstillers is dat ik Een week wil kijken hoeveel pijn hij heeft, daarop ga ik beslissen of het humaan is om nog door te gaan.
Dus ik zit eigenlijk ook niet op zon biopt te wachten.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:36

Pssm dieet is heel erg specifiek en heel erg per paard persoonlijk. Echt een trial and error proces. Als je paard zich niet goed voelt, dan is, hard gezegd, je dieet ook niet goed (ervanuit gaande dat het pssm is).

Er zijn een aantal fijne Engelse FB groepen waar je veel informatie uit kunt halen! :j

Afbeelding

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 15:43

Tinkermuts schreef:
Ik ben al een tijd mwt de supplementen bezig, al veel aangepast, geprobeerd enz.
Tis niet dat ik nog niets geprobeerd heb hoor, maar we zit geen verbetering in wn het haat alleen maar slechter met hem inclusief gaten in zn spieren.
De reden van de pijnstillers is dat ik Een week wil kijken hoeveel pijn hij heeft, daarop ga ik beslissen of het humaan is om nog door te gaan.
Dus ik zit eigenlijk ook niet op zon biopt te wachten.

Ooh maar dat zeg ik ook zeker niet, en ik heb ook niet de wijsheid in pacht. Maar als ik zie wat bij mijn merrie het heeft opgeleverd qua supplementen & voeding en zij is niet bevestigd PSSM2. Dus wat ik al zei, ik kan niet veel zeggen. Maar ik ben wel erg benieuwd wát je voor dieet geeft. Precies wat Change zegt, het is een trial and error proces en er gaan weken over heen. Het duurde hier best ook even voor het painface verdween, maar nu gaat het gewoon echt heel goed.

Drie weken geleden was de vitamine E op. Ik heb aangekeken om het zonder te proberen. We zijn nu dus 3,5 week verder en je begint heeel langzaam kleine dingetjes te merken. Dus ik heb weer Vit E gekocht en sinds vandaag krijgt ze dat weer (en nog een reutemeteut meer haha). Dus ook hier is het iedere keer nog puzzelen en uitproberen, maar de hoofdlijnen blijven staan want die zijn bevestigd goed.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 16:42

Hier blijft het ook nog wat puzzelen. Mei vorig jaar begonnen met voeren als PSSM'er en waar ik eerst dacht bepaalde producten niet nodig te hebben (en stopte), blijk ik een jaar later er toch achter komen dat het beter gaat met wel die producten. En soms werkt vloeibaar weer beter dan poeder. Dat geldt voor ons oa voor de vitamine E.

Ik heb nog een zak van Inge over, ik denk dat er nog zo'n 800gr over is (moet het even nawegen). Is daar hier nog interesse voor om tegen een kleiner bedrag over te nemen? Graag pb bij interesse.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:47

Hier ook op die van Heltiehorse over (en meer van hun haha) en dat gaat zo goed! Beter dan die van pharmahorse, die poeder deed niets :')

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:31

Thanks all.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:46

Tinkermuts schreef:
Thanks all.

Als je er niet op wilt reageren is dat natuurlijk ook prima. Wilde alleen maar helpen.

Veel succes :)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:01

Jawel hoor maar ik moet even nakijken wat ik van welk merk ik geef, weet het niet zo snel uit mn hoofd.
Maar in ieder geval krijgt ie natuurlijke vitamine e, mangaan, goede balancer, eiwitten, zout, magnesium ,amino vitamines en wortels.
Staat op de weide.

Het is echt niet zo dat ik maar ff aan het proberen ben hoor, ben al vier jaar lang bezig met zn wisselende kreupelheden enz.
Had al eerder pssm1 getest, negatief ,maar jaar geleden dus ook pssm2.

En die was wel positief ,ik ben ook al een jaar van alles aan het proberen met de suplementen, maar hij word steeds slechter en de gaten vallen in zn spieren.

De antwoorden zijn heel fijn hoor maar het komt ook wel beetje hard binnen omdat ik al zoveel geprobeerd heb, ik sta nu op het punt dat ik zo niet meer verder ga, het is gewoon niet paardwaardig, en dat doet heel zeer.
Maar misschien lees ik de berichten gewoon verkeerd hoor en speelt er wat teveel emotie bij mij.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:19

Is zijn hooi ook getest? Of krijgt hij geen hooi? Kan het zijn dat hij het misschien beter gaat doen zonder gras? Dat wisselt, zeker met dit weer, zo enorm in waarden; ik kan indenken dat hij zijn metabolisme niet stabiel genoeg krijgt om uit de negatieve cirkel te komen.

Rottige dierenarts ook. Wat het ook is, wel of geen pssm: met pijnstilling weet je in ieder geval in welke mate pijn aanwezig is. Biopt nemen zou ik altijd afraden, de paarden die nog geen problemen, kunnen ze daardoor krijgen. De paarden die wel problemen hebben, zakken veelal nog dieper.

Mij is ooit gezegd, om achter oorzaken te komen moet je 3 weken terug denken. Tot nu toe klopt dat aardig; zelfs achteraf kan ik soms oorzaken aanwijzen die 3 weken voor de aanvallen zijn gebeurd. Bij sowieso 4 verschillende paarden (allen Tinkers overigens, verschillende varianten pssm2)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 21:30

Ik vond de biopt niet echt een enorme impact hebben. Paard deed er ook niet pijnlijk op of zo.

Bij pssm2 denk ik niet dat de validatie ooit gaat lukken. Ik ben er behoorlijk van overtuigt dat het een combinatie is dat een paard wel of niet symptomn geeft. Enkel positief testen op 1 van de varianten is zeer waarschijnlijk niet genoeg voor een betrouwbare correlatie met symptomen.
Hopelijk zal vervolgonderzoek ooit uitwijzen wat dan wel precies de gevaarlijke combi is.

Overigens wordt in Duitsland steeds vaker gekeken naar de combinatie pssm en ecvm en hoe dat elkaar versterkt kwa problemen.

pony4ever3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 22:37

Mijn pssm2-er had er ook zeker maligne hyperthermie bij, maar heb dat niet expliciet extra laten testen. Bij warm weer zweette hij als gek zonder enige inspanning in zijn stal, en stond hij elke keer met koorts. Ik gaf hem ook alle mogelijke supplementen, maar hij heeft er nooit genoeg op gereageerd. Sommigen kunnen zelfs met het meest ideale dieet niet worden gemanaged.Hij stond ook heel de tijd alsof hij moest plassen, super onregelmatig etc...elke keer ik naar hem moest had ik buikpijn hoe ik hem weer ging aantreffen en als ik zag dat hij pijn had ging dat echt door merg en been. Eerlijk, ik kon na een tijd ook gewoon zelf niet meer...
Veel sterkte Tinkermuts, het is zo rottig als ze het niet goed doen

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 06:01

Dankjewel pony4ever, zo voelt het momenteel voor mij ook.

maartje0987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 08:44

Maar als je aan je DA vraag om pijnstilling voor 1 week dan krijg je dat niet? Wel apart. Mijn DA zou daar niet zo moeilijk over doen. Is er geen andere DA in de buurt die je in kan schakelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:24

Sizzle schreef:
Ik vond de biopt niet echt een enorme impact hebben. Paard deed er ook niet pijnlijk op of zo.

Bij pssm2 denk ik niet dat de validatie ooit gaat lukken. Ik ben er behoorlijk van overtuigt dat het een combinatie is dat een paard wel of niet symptomn geeft. Enkel positief testen op 1 van de varianten is zeer waarschijnlijk niet genoeg voor een betrouwbare correlatie met symptomen.
Hopelijk zal vervolgonderzoek ooit uitwijzen wat dan wel precies de gevaarlijke combi is.

Overigens wordt in Duitsland steeds vaker gekeken naar de combinatie pssm en ecvm en hoe dat elkaar versterkt kwa problemen.

Dit denk ik ook.

En ik zie toch wel regelmatig het alleen op de pssm gegooid wordt en verder niet gekeken wordt.

Want inderdaad er zijn wel gevallen bekend waarbij het slecht gaan bleek te komen door ecvm of andere hals problemen of problemen in het SI gewricht/bekken.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:32

Maar ik heb al best wat rontgen en echo,s laten maken, pas ma drie jaar is duidelijk geworden dat het pssm2 is.

Ik krijg wel pijnstillers voor een week hoor maar daarna wil ze verder onderzoek.

We is gewoon een moment dat je het gevecht gaat verliezen en voor mijm gevoel is dat nu aangebroken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:33

Ook de speciale ecvm foto's en echo's si?

Natuurlijk kan het ook de pssm zijn! Maar begrijp je dierenarts ook wel die verder onderzoeken wil.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:51

Fotos van alle vier de benen, echo voorbenen waar uit kwam dat er botwoekering zit en foto, s van hals en schouders.

De dierenarts wil dus als eerste de biopt omdat het als pssm klinkt maar ze de haren test niet betrouwbaar vinden.

Maar nu eerst week pijnstillers.

Op een gegeven moment is het niet meer eerlijk om je paard nog langer pijn te laten lijden, en dat punt is nu wel beetje aangebroken bij mij.

Nog meer onderzoeken, nog langer pijn.
Is het zo onmenselijk om bij deze ziekte op een gegeven moment te gaan stoppen?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:02

Ik bedoelde naast co-afwijkingen ook specifieke genetisch combinaties. Het kan prima zijn dat je een andere (niet zichtbare) genetische predispositie moet hebben om klachten te krijgen.
Maar zolang we niet weten wat, heb je daar uiteraard niets aan.

Het moment waarop je het emotioneel niet meer aan kunt zien is zo heftig :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 10:06

Sizzle schreef:
Ik bedoelde naast co-afwijkingen ook specifieke genetisch combinaties. Het kan prima zijn dat je een andere (niet zichtbare) genetische predispositie moet hebben om klachten te krijgen.
Maar zolang we niet weten wat, heb je daar uiteraard niets aan.

Het moment waarop je het emotioneel niet meer aan kunt zien is zo heftig :(:)

Ja daarom is en komt die validatie ook niet nee omdat het nu nog onbekend is of dit werkelijk de genetische stukje zijn die voor de klachten zorgen.

Bij pssm 1 konden ze dat bewijzen vij pssm 2 niet.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 10:07

Tinkermuts schreef:
Is het zo onmenselijk om bij deze ziekte op een gegeven moment te gaan stoppen?

Zeker niet. Ik zie het echt als een blessing dat die optie bestaat.
Een paard is gedwongen te staan en te bewegen met maar heel weinig tijd (liggend) om de spieren écht rust te gunnen, dus heel weinig verlichting van spiergerelateerde pijn. Ik heb zelf meerdere malen die beslissing moeten nemen en hoe moeilijk ook, ik ben blij dat de mogelijkheid er was om ze van hun lijden te verlossen.

Overigens een tip. Film de slechte momenten van je paard zodat je die later nog eens kunt terugkijken mocht er een moment komen dat je er aan twijfelt of je niet te vroeg die keuze hebt gemaakt.

Sizzle schreef:

Dat is inderdaad een probleem. Je moet voor alle varianten onafhankelijk een statistisch relevant aantal paarden kunnen onderzoeken op problemen en daarbij andere factoren kunnen uitsluiten. Vervolgens zul je hetzelfde moeten doen voor alle mogelijke combinaties van varianten. Met alle externe factoren erbij die een rol kunnen spelen (andere genetische factoren, ziektes/aandoeningen, voeding, beweging, etc.) is dat bijna niet te doen.