[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 10:23

Onze dame had al een tijdje een 0 grams regendeken over haar eczeemdeken. Ze is soms wat te eigenwijs om te gaan schuilen met regen namelijk. En ziek geweest.

De kap had ik vorige week af, het regende en waaide steeds. Dat ging goed. Geen opvallende geschuurde plekjes en bij kriebelen ook geen extreme reactie. Nu de eczeemdeken sinds zondag ook af. Wel regendeken nog om, dus haar staart is dankzij de grote flap daar aan, nog beschermd.
Onder haar buik heeft ze gelukkig nooit last.

Ze is helemaal blij met de wind en modder in haar manen :')

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:42

Als jullie de regendeken over de eczeemdeken doen zitten jullie dan niet met de gespen van de buikflap?
Lijkt me nou niet bepaald fijn zitten ook niet als ze bv gaan rollen?

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 15:58

Yes zomereczeem topic weer gevonden :P

Vind het wel lastig om te bepalen wanneer ik die deken er weer af kan halen met dit wisselvallige weer. Afgelopen week stond hij er steeds als een verzopen kat bij, maar nu het weer wat zonniger is en der mugjes zitten krijgt hij acuut weer jeuk. Verder een vraagje over hoofdkappen.. Ik heb al verschillende hoofdkappen gehad voor mijn pony, maar hij weet ze altijd binnen een paar minuten af te schuren. Zodra ik aan kom met zo'n ding vliegt hij weg, vreselijk vindt hij ze. Maar z'n hoofd ziet er echt niet uit, hij schuurt het helemaal kapot. Heeft iemand nog een tip voor een hoofdkap die goed blijft zitten??

Verder een Boett deken op de kop getikt voor 40 euro.. Helemaal netjes en past perfect. Dus meteen maar gekocht, voor als hij z'n RSIH volgend jaar sloopt.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:05

Even een vraagje. Heb ook een paard met zomerexeem. En dan wel nu op zijn absulute hoogtepunt. Of moet ik zeggen dieptepunt. Zo langzaamaan staat er weinig van maan of staarthaar meer aan zijn lijf. Ondanks deken. Nu is de vraag omdat het nu zo op zijn hoogtepunt komt al een dikke maand. Denk ik echt eerder aan die mugjes, dan dazen of vliegen. Wat is jullie ervaring zijn er minder mugjes in een stal die meer op het einde van de stalgang ligt. Dus meer binnen of maakt dat geen verschil met een buitenstal.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:16

Als ik mijn pony moet geloven zijn er minder mugjes in de stal dan buiten, die komt wanneer er veel mugjes zijn de schuilstal niet uit. Toen hij nog aan huis stond had ik hem vaak op de uren wanneer de meestje mugjes actief waren op stal staan. Dan stond hij een stuk rustiger dan buiten. Denk hoe meer de stal afgesloten is van buiten hoe minder mugjes er zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 16:19

In onze buitenstallen beduidend veel meer last dan nu op pension in binnencomplex.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:37

Zeker waar, Cherise staat sinds deze zomer in een stal in de schuur ipv een stal met buitenluik en heeft nu geen problemen meer als ze maar op tijd naar binnen staat.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 17:48

Op welke momenten van het jaar en dag zet jij je paard binnen?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:12

Fenna heeft ook heel erg veel jeuk op dit moment. Elke keer schuurt ze haar deken kapot. Ik kan wassen en smeren, maar het helpt allemaal niks |(
Het hele seizoen ging het vrij goed, alleen nu niet. Iemand nog een tip? Derfen en teershampoo gebruik ik normaal naar tevredenheid, maar nu helpt het niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:16

Ootie,
wat voor voer, ruwvoer en gras?
En wat voor deken heb je?
Hoe staat ze overdag en in de nacht?

Ben je ook veranderd van voer?
Misschien ander soort hooi? Andere snede?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:18

Aan het voer is niet veel veranderd, alleen hebben we nu hooi van dit jaar.
Ze krijgt al een aantal maanden subli dieetmix.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 19:23

En wat voor een deken heb je?
Ben je ook gewisseld van deken?

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:43

Een deken van pagony, nooit een andere gehad.
Ik weet niet of bijvoorbeeld een Boett bestand zou zijn tegen schuren tegen deursluitingen, een hooiruif etc.
Net heb ik haar manen en staart weer gewassen en daarna ingesmeerd met Derfen. Hopelijk helpt het en laat ze haar deken nu heel.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:18

Ik heb het ieder jaar dat de eczeem vanaf eind augustus tot half oktober nog even flink opvlamt.
Dat ligt m.i. aan de regen en de nog warme temperatuur. Dat is echt ideaal weer voor knutten, vochtige grond om zich voort te planten en voldoende warm ook ook uit te komen.
Pas eind oktober gaat het dan weer beter, eind november kunnen zo ongeveer de dekens af, al heb ik ooit in het 3e weekend van november nog een kaal paard gehad omdat ik de deken af had gedaan omdat ik het weekend wet zou zijn en niemand er dan omkijken naar had. Paard stond toen nog 24/7 buiten.

In het najaar heb ik vaak grof geschut in moeten zetten om de plekken die buiten de deken vielen te behandelen, hydrocortiderm en zelfs een keer laten spuiten met dexametason. Hielp goed, maar wel kans op een bevangen paard. Bij warmbloeden die netjes op gewicht zijn durf ik dat wel eenmalig, bij pony's die snel te dik zijn is het wat mij betreft een absolute no!

Bij Blacky wint de aanmaak van wintervacht het nu van de eczeem, nog wel iets jeuk, maar geen kapotte/kale plekken, deken blijft nog een maandje op.

Moosje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:28

Moosje1 schreef:

Iemand misschien een antwoord?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:29

Niet, appie staat 24/7 buiten :j
Wil prima :j

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:37

Blacky blijft het jaar rond 24/7 buiten en dat gaat prima, daar is hij ook het gelukkigst bij.

Cherise moet het jaar rond 's nachts op stal en dat ruim voor de schemer 's avonds. Ik houd daarbij toch 17. uur als laatste tijd aan, ook als het nog lang licht is. Ben ik een keer later, dan heeft ze gelijk weer plekken bij haar uier. 's morgens gaat ze niet voor 9 uur naar buiten.
Cherise heeft een rugblessure, door een stom ongeluk met de trailer, en mag haar rug absoluut niet hol maken dus ook haar buik niet aan de grond schuren. De combi met eczeem is dus erg onhandig en vraag om dit soort drastische maatregelen.

Het verschilt dus per paard.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 22:54

Moosje1 schreef:
Moosje1 schreef:

Iemand misschien een antwoord?

Niet 24/7 buiten op een Paddock paradise.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:20

Hier ook nog nooit verplicht op stal geweest ivm zomereczeem. Eigenlijk altijd uitloop of schuilstal op de wei.
Enige reden kan zijn als het dagen achter elkaar regent en ze het koud lijkt te hebben; dan komt ze op stal om op te drogen, zodat ik daarna een droge eczeemdeken + regendeken of regendeken + eczeemhals op kan gooien.

Gespen van deken (buikflap): Daar rolt je paard toch ook overheen wanneer er geen regendeken overheen zit? Je legt ze toch niet direct op de ruggengraat, dus dan is een laagje extra er over in de vorm van regendeken zo erg toch niet?

Ik gebruik trouwens geen buikflap, pony heeft genoeg aan enkel singeltje wat ik achter de voorbenen aan haar eczeemdekens (modellen pyjama) naai :)

Ik vind die buikflappen in de regel niet mooi zitten en als je het geluk hebt dat je eczemer bij de buik geen last heeft, doe ik ze gewoon niet er om.

debravanesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 08:47

Peachy schreef:
Als jullie de regendeken over de eczeemdeken doen zitten jullie dan niet met de gespen van de buikflap?
Lijkt me nou niet bepaald fijn zitten ook niet als ze bv gaan rollen?

Ik maak de buikriemen gewoon vast. Ik heb niet de indruk dat mijn paardje er last van heeft. Ze staat er ook mee op de wei en het is er eentje die graag gaat rollen. Als ze binnenkomt liggen beide dekens nog mooi op hun plaats

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 09:13

Hier zijn er helaas wel dagen dat paard binnen moet blijven.. Vaak zijn dit wat klamme vochtige dagen. Zet je hem dan buiten dan rent hij alleen maar rond en krabt zich een ongeluk ondanks deken.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 10:45

Thnx voor jullie antwoord over de buikflap.
Ik ben eerder bang dat die gespen mijn regendeken beschadigd ...
Hij heeft die buikflap ook zeker nodig ! Hij heeft behoorlijke korsten daar zitten en heel veel jeuk.
We gaan het iig zo zien ik heb er een met eczeemdeken en regendeken gezet en een met alleen regendeken :)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:55

Dat heb ik hier bij regendekens (ook goedkope premiere regendeekjes) nog nooit gezien :)

Onze pony had een klein beetje gekrauwd en misschien geschuurd, maar reageerde nog steeds niet extreem gelukkig. Ook geen kale plekjes anders dan wat ze al had. Staat nu vanaf zondag zonder eczeemhals, en al 1,5 week zonder kap. Wel is ze ook verhuisd van paddock + wei naar alleen paddock. Dus ook de factor gras is weg.

Tuittuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:29

Een tijdje terug heb ik bij ons jaarling waar ik zomereczeem bij ontdekte laten enten door die schimmel entstof ( weet naam zo Ff niet ) dit is nu toch al wel Ff en terug en ik vond dat er lichtelijk wat verbetering in kwam, toen we die regenachtige periode kregen heb ik hem zonder deken buiten gezet en tot de dag van vandaag staat ie zonder deken buiten en gaat het hartstikke goed, zelfs met dit mooie weer, zijn staart is al weer een heel stuk aan gegroeid bij de aanzet en hij jeukt nog wel eens lichtelijk in zijn box maar bijna dus niet meer want zijn manen en staart zijn eindelijk weer mooi , ik heb verder aan zijn voer etc niks veranderd dus misschien vallen wij toch onder die kleine percentage waar goeie verbetering bij is , nu de vraag wanneer zal ik het volgend jaar moeten doen en zal ie dan ook de basis nodig hebben om het resultaat te krijgen wat ik nu heb of zal de onderhoudsbasis voldoende wezen, hmmm gaan we over nadenken en overleggen met de da denk

Sarah_Fons

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 14:16

Hier ook nog steeds deken op! Jeukt nog altijd wat dus blijft voorlopig nog even zo :)