[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:27

Ik dacht vanmorgen idd aan je, was benieuwd hoe het ging!
Is ze duidelijk suf van de tabletten?
Heb je nog is laten hertesten?

Ik zou, stel dat de waarde nog niet op orde is en je kiest toch voor ophogen, splitsen over 2 momenten op de dag om prascend te geven geloof ik..als dit mogelijk is voor je.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:53

Ik moet heel eerlijk bekennen, dat ik het nut van zo vaak testen niet meer zie, op het gat in mijn portemonnee na dan... MiniMe is uiteindelijk ook eind oktober getest, dus zo vreselijk lang geleden is het allemaal nog niet.

En ja, echt duidelijk van de prascend hoor; je ziet haar binnen het uur inkakken met van die knikkers van ogen, blijf het net extacy pilletjes vinden, echt hoor!

Moet ik toch niet nog wat meer geduld hebben? Ze vertoont geen tekenen van hb hoor, maar meer atrofie , of te losse/strakke kniebandjes, dat stramme.
Ze toont weer wat stukken slanker als foto's van paar jaar geleden en voetjes zien er zelfs super uit, dus vraag ik mij serieus af of het voor nu voorlopig niet meer dan genoeg is, als ze zo wappie er van word...

2 x per dag geven is het probleem niet iig, zou misschien zonder verhogen ook een optie zijn? dat ik 2x per dag 1/8 geef?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 18:14

Moeilijk ohjajoh.. Zit met Fiek met hetzelfde maar voel me in het nauw gedrukt dat het op deze manier, met lagere dosering, ook niet ging werken en ik wel een keuze van verhogen moest maken etc..

Zelf geen ervaring met in 2x daags geven. Hier helaas ook geen optie.. Zijn er anderen die het wel zo doen?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:15

Begrijp dat je geen zijn hebt weer te testen..
Hoe waren de waardes in okt?

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:19

ook ik pik hier en daar in dit topic wat tips mee, maar vertrouw toch echt het meest op mijn DA.
al vraag ik soms wel dingen aan hem die ik hier oppik of tips die ik van andere mensen met cushing paarden krijg,..
doe dus wel alles iom mijn DA

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 19:29

58 acth en 26 i.r.

Vind het ook echt wel moeilijk, hoewel mijn gevoel zegt; wacht nog maar even met verhogen, als ze er nog zo wappie van is en ik dacht ooit eens gelezen te hebben in vorige topic dat het wel tot een half jaar kan duren voordat vooral bij been problemen verbetering optreed?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:04

Die Dufheid zat er bij mijn merrie ook in. Symptomen werden niet echt beter. Viel iets af dat was het.
Ben overgestapt op puur hormoonbalans en magnesium. Dat deed haar helemaal goed.
Wellicht ook wat voor jou ohjajoh6.
Ophogen zou niet mijn idee zijn., zolang pony nog zo stoned is telkens...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:25

Oh maar ik zie zeker wel verbeteringen hoor!! Alleen die stramheid is er nog niet uit eigenlijk, dat is eigenlijk het enige duidelijk zichtbare wat nog over is. Magnesium en monnikspeper krijgen ze allebei van mij, dagelijks. En in homeopathie geloof ik gewoonweg niet.
Maar het is precies wat ik ook denk, als ze nog zo stoned is , moet ik gewoon wat meer geduld hebben toch?
Pfff en je weet dat ze nooit meer beter worden, maar zou haar toch het liefst op slag weer al is het maar een jaar weer helemaal de oude willen zien, mijn jonge pukkie...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:33

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:38

Ja, ik zou dan ook nog even geduld hebben.. :j
Die jonge paardjes reageren sowieso wat heftig lijkt wel..of anders ofzo..

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:44

ohjajoh6 schreef:
58 acth en 26 i.r.

Vind het ook echt wel moeilijk, hoewel mijn gevoel zegt; wacht nog maar even met verhogen, als ze er nog zo wappie van is en ik dacht ooit eens gelezen te hebben in vorige topic dat het wel tot een half jaar kan duren voordat vooral bij been problemen verbetering optreed?

ik zit net een beetje te kijken in de berichten van de ecir. Zout tekort kan ook zorgen voor lethargy bij paarden.... Krijgt je paard genoeg zout binnen ?

En oa ook dit :
I posted last week about my PPID horse suffering from lethargy November onwards, when he was absolutely full of beans through the summer until Oct. My vet suggested increasing the prascend, which was a disaster and made him worse, so I decided to try reducing it, and he has improved dramatically. He still has some room for improvement so I'm considering trying him off prascend altogether for a couple of weeks. I am nervous of doing this, but if he is brighter without it I have to try it? The liphook data suggests in the UK ACTH decreases dramatically in November, which ties in with when his lethargy first appeared. So I'm wondering if perhaps he only needs it during the seasonal rise now his PPID is under control?
Laatst bijgewerkt door Maris op 25-01-14 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:48

Heb je het tegen mij Jesito? Ik geloof nou niet dat ik problemen op voer gebied heb op moment, krijgen zo wie zo allebei minimum aan krachtvoer en al eigenlijk alleen maar voor het mengen van de poeders...

Ja raar is dat he IMJ; dat moet ik mijzelf ook steeds weer voor blijven houden, ze was in het begin ook al bozer etc. dan de oudjes onder ons, wie weet gaat ze nog staan dansen ook als ik een house muziekje op zou zetten.. :+ omdat het net een partypil lijkt...

Phoe maris, geen idee eigenlijk, maar die sufheid is echt maar tijdelijk hoor; einde middag is ze er weer en staat ze lekker samen met grote te grazen...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:50

bovenstaande berichtjes gaan idd meer over paarden die de hele dag spacy zijn...
En 2 maal per dag 1/8 geven , is dat een optie ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 20:59

ja zeker wel hoor, ga ik ook maar eens proberen, krijgt ze s'ochtends en s'avonds 1/8 tabletje,maar wat is hier op het verdelen van de stonedheid over de hele dag (word ze daar gelukkiger van?) Dan eigenlijk het voordeel?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:01

Dat kan je het beste aan Fargo vragen. Zij heeft dat ook gedaan bij Willy, en dat scheelde toen behoorlijk geloof ik.
Je verdeelt in ieder geval meer de toevoer van pergolide ( dus van dopamine ) Dus misschien dat de hormoonspiegel dan meer in balans blijft ?!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 21:14

ik ga het wel proberen en laat het wel weten hier... Thanks weer allemaal!

dookia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 00:30

Jullie hebben mij doen twijfelen voor de maisolie en heb het dus niet meer durven geven

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:12

ohjajoh6 schreef:
ik ga het wel proberen en laat het wel weten hier... Thanks weer allemaal!

Ik heb het op die manier opgebouwd , door 2 keer daags te geven.
Ik merkte geen verschil , maar deed het vooral omdat ik had gelezen dat de halfwaarde tijd nogal verschild per paard. Soms zijn er paarden die daardoor geen 24 uurs dekking hebben van de prascend.
De gemiddelde halfwaardetijd ligt op 21 uur.

Je zou het kunnen proberen , nee heb je , ja kun je krijgen.

tijdens biologieles vroeger , heeeel lang geleden , hebben ze mij proberen wijs te maken dat de grote van een zoogdier aangeeft hoe snel te stofwisseling verloopt.
Ik kan me voorstellen dat de stofwisseling van een shet van 150 kilo dus sneller is dan van een kasteel van 800 kilo.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 09:28

dookia schreef:
Jullie hebben mij doen twijfelen voor de maisolie en heb het dus niet meer durven geven

Het is je goed recht , je moet doen waar jij je goed bij voelt.
Maar in dit geval vind ik het erg jammer dat je je door ''ons''[ervaringsdeskundigen die...nouja ik hou het voor me....] hebt laten beïnvloeden...

De hele behandeling zit vol met tegenstrijdigheden , en als ik de papieren goed probeer te lezen , hebben de dierenartsen zelf dat ook wel in de gaten.[grotere kans op hoefbevangenheid schrijven ze zelf]

Waar ik zelf nog wel vraagtekens bij zet is de hartslag , en de ph.
Hij is verzuurt door te weinig eten , en daardoor een snelle ademhaling en snelle hartslag. Het lichaam is uit alle macht bezig om die verzuring te lijf te gaan. Ik ben wel benieuwd wat de artsen daarover te zeggen hebben...

Even een voorbeeldje waarbij een supplement gegeven wordt voor iets anders dan waarvoor je in eerste instantie denkt dat het gegeven wordt.
Magnesiumoxide werd veelal gebruikt als laxeermiddel bij mensen.Hier krijgen de paarden het ook , maar ik lees niet dat er 1 paard van aan de scheit is gegaan.
Maak van de magnesium nou eens maïsolie.....

Ik wens je veel wijsheid toe , en ik weet dat je je uiterste best doet om het zo goed mogelijk te doen allemaal.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 11:11

Het is niet makkelijk hoor. Wanneer doe je het goed.
Ik kreeg ook eens maisolie aangeraden ipv de standaard olie.
Zal eens vragen wat de reden ervan was.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:35

Maiskiemolie is een van de betere energiebronnen. En ik denk Dokia, dat je paard op dit moment energie nodig heeft in een veilige vorm (vet/olie). Het voordeel van deze olie is dat er veel vitamine E in zit en verhoudingsgewijs betaalbaar is zeker als je het in hoeveelheden gaat geven van 200 tot soms wel 300 ml per dag. Dat het geadviseerd word door je DA vind ik niet vreemd. Je paard dreigt op dit moment te verzuren omdat hij te weinig inname heeft van ruwvoer. Met een heel klein beetje olie kan je dus al veel bereiken en het verzuringsproces proberen te stoppen.

Zelf voer ik meer dan 13 jaar maiskiemolie in grote hoeveelheden. Dit na onderzoek van Amerikaanse dr. Valberg een autoriteit op het gebied van spierverzuring (Tying-up). Zij spreekt nog steeds in al haar adviezen over maisolie als veilige energieleverancier.

Wat betreft de laxerende werking zal dat wel meevallen. Je dierenarts adviseert toch ook om met 50 ml te starten en langzaam op te bouwen (of heb ik dat verkeerd gelezen).

Stel mij alleen de vraag hoe de DA het voor zich ziet om een paard met verminderde eetlust olie binnen te krijgen. Olie is niet voor ieder paard aantrekkelijk om te eten. Ze moeten er aan wennen. Ik meng op dit moment de olie met bietenpulp en de acceptatie is goed.

Hoe gaat het nu met het eten van Sham?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 14:51

ohjajoh6 schreef:
ja zeker wel hoor, ga ik ook maar eens proberen, krijgt ze s'ochtends en s'avonds 1/8 tabletje,maar wat is hier op het verdelen van de stonedheid over de hele dag (word ze daar gelukkiger van?) Dan eigenlijk het voordeel?

Ik geef mijn paard 2 keer daags een halve tablet. Nou werd hij er niet stoned van dus of het om die reden een voordeel is durf ik je niet te vertellen.

Mijn reden: ik wilde toch graag opbouwen naar de 1 tablet per dag. De eerste keer dat ik op 0.75mg zat kreeg het arme dier zoveel bijwerkingen dat ik toen terug ben gegaan naar 0.50mg. Daar heb ik hem een paar maanden op gehad en al snel was alles weer stabiel. Toen ik het weer aandurfde om langzaam op te bouwen heb ik besloten het te verdelen over de dag. Dus naast de halve tablet 's avonds ben ik een kwart tablet 's morgens gaan geven en dat heb ik uitgebouwd naar 2x een halve. Geen bijwerkingen gehad.

Ik hoop dat de werking van de medicijnen hiermee wat constanter is, maar ik heb daar natuurlijk geen bewijs van. Ik heb mijn paarden aan huis, dus het is voor mij geen probleem om de medicijnen te verdelen over de dag. Ik weet uit persoonlijke ervaring met dit soort medicatie dat het wel erg fijn is als er een regelmaat in zit, dus liefst toedienen op steeds dezelfde tijdstippen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 19:41

OYYO schreef:
Maiskiemolie is een van de betere energiebronnen.

Zeker, maar voor een paard met IR of gecompenseerde IR/PPID afgeraden..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:13

Jannepauli schreef:
OYYO schreef:
Maiskiemolie is een van de betere energiebronnen.

Zeker, maar voor een paard met IR of gecompenseerde IR/PPID afgeraden..

klopt,mijn paard verdraagt het ook niet goed.Wel het 'vet' uit de Copra(kokos) en soja hullen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-14 20:30

Nu we hier toch over vetten spreken...iemand ervaring met lijnschilfers voor koeien ? }:0
Ik heb een zak gekocht...zit minder vet in als in de lijnzaadbrokken voor paarden, maar wel meer eiwit...
Iemand enig idee wat voor zaken ze daar nog inproppen? Het smaakt wel heel lekker...beetje naar tarwe lijkt mij :P
Als het niet deugt voor paarden, bezorg ik het de boer voor z'n koeien...maar het is de helft van de prijs van het paardenspul, dus ik dacht...niet geschoten is altijd mis en lijnzaad is lijnzaad :D