[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 09:41

Niwla schreef:
ellepel schreef:
ja weet je als ze te dik zijn zet je ze op dieet,
maar in hooi of kuil zitten minder voedingsstoffen dan in gras.
dus missen ze er vaak een aantal die ze juist wel nodig zijn.
vandaar dat het ook heel belangrijk is dat als ze echt op weinig gras staan of op ruwvoer dat je dan wel voldoende vitamines bij geeft.
en van vitamines worden ze niet dik,van suikers uit hooi of gras juist wel :j

wat voor krachtvoer heb je ?

Je hebt gelijk hoor, ik ben me nu aan het inlezen voor wat betreft de vitamines en ga ook zsm wat bestellen.
Ik heb eerlijk gezegd geen idee wat voor krachtvoer hij krijgt. Ik vermoed het meest simpele, aangezien hij gewoon met de rest van de pensionstal meegevoerd wordt. Op dit moment krijgt hij alleen ruw.

welke liksteen heb je?
kijk naar de liksteen van paardnatuurlijk dan hoef je geen vitamine/mineralen korrel te voern.want vitamine zitten vaak genoeg in onze nl grassen/hooi/voordroog maar mineralen komen ze vaak te kort.
wil je toch een korrel geven dan kun je kiezen voor marstall force

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 10:59

ellepel schreef:
denk dat het dan met de verandering te maken heeft?
in elk geval wel aan het werk zetten en anders een bijrijder gaan zoeken,beweging is nr 1! :j
en ik denk dat je paard misschien wel in teveel gras staat,dus zou dat ook aanpassen.

Ja, ik ben nu idd weer aan het longeren gegaan (ook omdat ik over een paar weken hopelijk weer op kan stappen *\o/* ) en bijrijder en zelfs verleasen heb ik geprobeerd maar blijkt, iig naar mijn wensen!, niet te vinden.
Ze staat niet op de wei maar in de bak, wel met een grote baal hooi erbij waar ze gewoon onbeperkt uit kunnen eten (maar dat is dan ook weer nodig omdat ze makkelijk invalt op de flanken (rondgeribt dus wel buik maar snel te weinig vlees op de ribben) en stro in de stal waar ze ook veel van eet.

intel_1x

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 11:17

De rambo sih blijft wel heel in de weide hoor, ook bij ruiger spelen.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 12:24

Bij de mijne gaat het echt supergedelegeerden, heb alle middeltjes geprobeerd.
Nu was ik zijn staart en manen 3 keer per week met een speciale shampoo.
En dat werkt goed!
Staart en manen zijn nog helemaal gaaf!
Schuren doet hij nauwelijks.zijn exceemdeken heeft ie altijd om.
Scheelt ook wer voor de vliegjes :D

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 18:16

Mailtje terug gekregen van Fly-Free, ik krijg een stukje stof toe gestuurd. Heb jammer genoeg niet teveel goede ervaringen gelezen, blijft een (dure) gok, maar dat is het altijd met dekens..

zuma1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:20

oke en waar was je dan staart en manen mee

Carliijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 19:34

*komt ook weer om het hoekje kijken*

Bailey heb ik gisteren een sportcoupe moeten knippen want dat was niet best. Nu was ik ook zo'n 2 keer in de week met tea tree anti itch shampoo en ik krijg echt de indruk dat ze daardoor minder jeuk heeft. Vette anti jeuk zalfjes heeft ze helemaal geen baat bij, lijkt juist erger te worden.

Witte zalf (bijv. sudocreme en vergelijkbare creme's) voor de droge huid helpen hier wel heel goed voor onder de buik en op haar gezicht dus momenteel gebruik ik vooral de witte zalf en shampoo.

Rowan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-12 23:55

Heeft iemand van jullie ervaring met cortison zalf?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 07:09

ik heb wel ervaring met hydrocortiderm,denk dat dat ook een cortisonzalf is?
die gebruik ik als appie bijvoorbeeld hele natte ontstoken eczeemplekken heeft.
dat verlicht dan haast meteen :j

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 09:48

keona schreef:
welke liksteen heb je?
kijk naar de liksteen van paardnatuurlijk dan hoef je geen vitamine/mineralen korrel te voern.want vitamine zitten vaak genoeg in onze nl grassen/hooi/voordroog maar mineralen komen ze vaak te kort.
wil je toch een korrel geven dan kun je kiezen voor marstall force

Bedankt voor de tip! De liksteen is officieel van een stalgenoot, zal eens kijken naar die van PN.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:59

zuma1 schreef:
oke en waar was je dan staart en manen mee

Ik zal vanavond ff kijken hoe die shampoo precies heet, maar het is een shampoo voor gevoelige huid.
Best duur, maar erg effectief!

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:23

Straks komt de veearts voor mn paardje. Het middeltje dat ik heb werkt helaas niet en hij blijft schuren. En dan voornamelijk aan zijn billen en soms wat aan zijn hoofd. Ben benieuwd wat de veearts zegt.

einafets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:47

Hallo,
ik kom een beetje laat in. Half juli kwam ik op stal en zag mijn tinker met een fjordenkapsel, weg waren haar manen en niemand had het zien aankomen. Vorig jaar had ze enkel een hapje weg, toen stond ze ook te dik. Nu is ze verhuisd naar een andere plek. Staat in kudde en 24 op 24u buiten. Ik ken niets van ZE of schuren dus ik stond er niet echt bij stil. Is ook mijn eerste paardje. Volgens veel mensen kan je er niet veel aan doen. Dus ik behandelde haar met Tec97, echter haar manenkam wordt steeds gevoeliger en ze wordt ook moeilijker om te rijden. Zou dit samen kunnen hangen? Ze wordt steeds feller en schudt veel meer haar hoofd. Ik heb haar gewassen dit weekend en de da gaf haar een coritisone spuit om de jeuk te verminderen. De da sprak over vliegensprays en zalf, maar dat ik het zelf moet uitzoeken wat werktL Deuh weet ik veel... Zou een kuur voor haar darmen helpen? Ze staat ook weer een beetje dik, terwijl ze toch zeker 4 a 5 uur in de week werkt en sobere voeding krijgt. Af en toe wat gras. Iemand tips voor een jeukende tinker, want de voedingssupl moeten suikervrij zijn ;-) Moet je de pelletjes volledig uit de manen verwijderen?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 19:37

Eina, het beste is om je paard te beschermen dmv een ZE deken. Derfen is voor mij enige middel wat echt werkt. Ik zou die tec97 maar laten staan, het werkt blijkbaar niet en er zit volgens mij giftige permitrin in. Veel bewegen, 4 uur per WK is niet veel, krachtvoer omruilen voor goede mineralen koek of mineralen brokjes ( bvk geen pavo) en je paard een deken omdoen.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 23:44

Zo, heb een zalfje nu vd DA gekregen, twee keer daags smeren totdat het wat minder wordt, dan 1 keer per dag en het opmaken. Daarna moet het over zijn. Ook heeft hij een injectie gehad wat jeuk tegen had. Dus ben benieuwd of dit gaat werken.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 08:42

einafits,je hebt een tinker he?
zeker als die te dik zijn kunnen ze alleen daardoor al jeuk krijgen :j

wat is precies de sobere voeding die je geeft?

wij hebben ook tinkers en bij allemaal zie je dat als ze echt te dik worden dat ze dan jeuk krijgen.
kelly (zie profiel)kan echt symptomen hebben van zomereczeem,dan krijgt ze jeuk in de manen en de staart.
maar bij haar is het echt puur omdat ze dan te dik is.
zet ik haar op dieet en zorg dat ze voldoende vitamines binnenkrijgt dan trekt alle jeuk weer weg.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:38

Hoi,

ik ben van zin om in epplejeck het goedkoopste eczeemdeken te halen dat ik kan vinden.
Het zou zijn om af en toe deze 2 dagen op te leggen zodat ik mijn RSIH kan wassen.

Is dit een slim plan of kunnen de knutjes gemakkelijk door deze stof steken???

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:44

chipieke schreef:
Hoi,

ik ben van zin om in epplejeck het goedkoopste eczeemdeken te halen dat ik kan vinden.
Het zou zijn om af en toe deze 2 dagen op te leggen zodat ik mijn RSIH kan wassen.

Is dit een slim plan of kunnen de knutjes gemakkelijk door deze stof steken???

dat kun je gewoon doen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:01

Hoe is jullie ervaring met Leovet Huidolie?
Ik smeer er twee paarden mee in, de ene moet ik echt vastzetten om het aan te kunnen brengen want die reageert alsof het pijn doet en bij de andere zag ik nu allemaal wondjes verschijnen bij de staartwortel. Is het branderig ofzo?

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 10:47

Hallo allemaal mijn haflinger heeft ook eczeem, ik behandel haar met derfen en dit werkt eigenlijk super.

Nu ben ik het een tijdje vergeten, omdat ik meende dat ze eigenlijk niet schuurde (wat wel zo was, gelukkig geen open of erg kale plekken)

Nu heb ik haar weer onder de deken staan, met derfen. Alleen de jeuk blijft. Angel is een apparte, ze schuurt met haar achterbeen. Hierdoor brokkelen stukjes van het achterste hoeven een beetje af. Hoe kan ik dit tegen gaan ? Hoefvet probeer ik al 2 dagen en de hoeven goed nat houden maar zie nog niet echt verbetering. Ijzers eronder zetten is ook niet echt een optie aangezien ze zich dan echt helemaal openschuurt. Wie o wie *\o/* ?

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:18

Urielle schreef:
Hoe is jullie ervaring met Leovet Huidolie?
Ik smeer er twee paarden mee in, de ene moet ik echt vastzetten om het aan te kunnen brengen want die reageert alsof het pijn doet en bij de andere zag ik nu allemaal wondjes verschijnen bij de staartwortel. Is het branderig ofzo?

Dat had ik dus voor de fries. Dit kun je idd niet op open plekjes smeren want dat brandt heel erg. En het werkte bij mijn paard ook niet.

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:21

De mevrouw in de winkel had er wel netjes bij vermeldt dat jet heel erg brandt als je het op open plekjes smeert, dus ik wist het van te voren. Op de open plekken die de mijne alleen achter bij de billen had moest ik babypoeder doen..hielp enigzins, maar niet veel. Nu heb ik zalf van de dierenarts.

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 12:44

Iemand die een goede eczeemkap weet? Die van pagony draait constant rond zodat ze niets ziet. (al verschillende maten geprobeerd) en ik heb nu die van horze maar deze blijft ook niet zitten. Ik moet hem drie keer per dag goed doen. Soms weet ze hem ook helemaal af te krijgen. Ben op zoek naar iets dat strak om haar hoofd zit.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:23

Ashley__ schreef:
Dat had ik dus voor de fries. Dit kun je idd niet op open plekjes smeren want dat brandt heel erg. En het werkte bij mijn paard ook niet.

Dat verklaart het, weg met die rommel dus.
Er waren nog geen zichtbare open plekken, maar die zijn er WEL gekomen nu. Maar een tijdje iets kalmerends opsmeren voor de wondjes dan.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 15:29

Net voor een van de pony's op stal toch maar alvast een exceemdeken besteld. Hij heeft dit jaar duidelijk meer jeuk dan vorig jaar en dus op zoek naar een deken. Liep tegen deze aan:
http://www.ooteman.nl/op-en-om-het-paar ... sweet-itch

Deze deken is nu maar 40 euro. Er is een bruine variant voor 30 euro, maar die is maar in enkele (kleinere) maten te koop. Handig zo'n mega uitverkoop, deken is hier dus besteld;-)

Betreffende pony schuurt vooral zijn manen en staartwortel. Staat een andere excemer bij en die vindt het ook heerlijk om bij elkaar te krabbelen in de manen. Wordt dit erger, tot bloedens toe dan gaan ze uit elkaar, zijn echt de excemers onderling die dit voornamelijk doen. Hij wordt met Derfen gesmerd, echter lijkt niet afdoende te helpen, daarom dus alvast een deken besteld.