[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 22:01

Ja, het zal wel meespelen.
Hier heb ik ze nu een half uurtje per dag op het gras. Meer durf ik niet.

Nikkepik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-13 23:21

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, dus misschien is het al ergens geschreven. Ik geef mijn Quarab nu weer Glucobalance en ik heb wel het idee dat het hem helpt. Hij komt altijd wel weer iets aan in de zomer, maar de 'vetkussentjes' en de harde manenkam blijven weg. Het nadeel vind ik alleen dat het best wel duur is. Is daar misschien ook een goedkopere vervanger voor met hetzelfde resultaat?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-13 08:31

Als je met gluco balance goed resultaat haalt zou ik het daarbij laten ook al is het niet goedkoop .
Zo nu het begint het seizoen dikke manenkam ed zou ik niet durven wisselen .
Bij mijn merrie doet het weinig . Te weinig voor hetgene wat het me kost .
Haar heb ik nu op Chlorella tabletten gezet .
En van de week bloedonderzoek . Nog maar keer. De twijfels zijn opgedoken of het nog wel IR is .

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:58

Is iemand bekend met speciaal paardenhooi? Wordt in plastiek pakken geleverd, beetje voordroog achtig, ruikt ook iets zurig, pakken zijn niet groot a 12 kg. De naam weet ik zo niet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 09:14

Geen flauw idee..
Kun je misschien iets meer uitleggen? Waarom zou dit speciaal paardenhooi zijn, waar heb je het gezien of er over gehoord?
Er is zat voordroog in plastic te krijgen ( in grote en kleine baaltjes) en het verschil met kuil is dat dit langer heeft kunnen drogen, voordat het verpakt is en daardoor beter geschikt voor paarden

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 10:39

No_No schreef:
Is iemand bekend met speciaal paardenhooi? Wordt in plastiek pakken geleverd, beetje voordroog achtig, ruikt ook iets zurig, pakken zijn niet groot a 12 kg. De naam weet ik zo niet.

Bedoel je haylage?
Dit?http://www.dodsonandhorrell.com/?id=69

Een vriendin voerde dit aan haar cushing paard....vooral ook goed voor de portemonnee

http://www.dodsonandhorrell.com/?id=69
Weer een poging....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 11:50

Haylage is gewoon 'voordroog'.. het lijkt me nogal duur om dat uit de UK te laten komen, terwijl voordroog ook in NL te verkrijgen is. Het zou voor IR en Cushingpaarden overigens een goede zaak zijn als je een grote voorraad hooi/voordroog koopt of van eigen land hebt, om dat te laten analyseren op voedingselementen en suiker/zetmeel.
Ik heb een contact gevonden die dat kan doen ( en dat in de USA laat testen): dat is BIOMENTOR.
http://www.biomentor.org/
Voordeel is dat je dan precies weet wat je voert ( en op suiker/zetmeel separaat laten testen kan in NL niet!).

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:22

Hier een al 4 of 5 jaar ir pony welke sinds een weekje of 2 weer lekker een uurtje per dag op het gras staat . Als we straks naar langer op gaan bouwen krijgt ze, zoals elk jaar, de graaskorf weer om. Helaas alleen gisteren halverwege mijn buitenrit afgestapt en naar huis gelopen naast mn pony, kreupel....

Twijfel nu dus beetje wat te doen met weidegang... normaal als se aan het werk blijft is het geen probleem....
Moeilijk, moeilijk...

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 12:30

Ik heb gevraagd hoe het heet maar heb nog geen reactie.

Het is niet normale voordroog, dit zou speciaal voor paarden zijn en met een laag suikergehalte. Het word per pallet geleverd, losse pakken kosten 4,50 en op een pallet 2,50 per pak.

Het nieuwe paard bij ons op stal krijgt het. Hij krijgt 12 kg per dag in de winter. Ik moet zeggen dat hij zeker niet te dik is (Tinker). Maar gezien de hoeveelheid die hij krijgt vind ik hem schraal. Paard staat al enige tijd stil en krijgt verder alleen een Paar handjes van de nieuwe pavo. Aan de ene kant ideaal natuurlijk, hij kan hier onbeperkt van eten zonder dik te worden. Ik vraag me alleen af of hier wel voldoende in zit als hij straks aan het werk moet..?
Onze paardjes staan bij elkaar en ze vroeg of ik dit ook wilde voeren. Nou ben ik bang dat mijn pony hier erg veel van nodig zal hebben.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 17:58

Erg duur is het niet .
Valt mee .
maar als het zurig ruikt dan ben ik al snel geneigd het niet te willen voeren ! Fermentatie zorgt nl voor die zure geur . En zuur is niet goed voor een paarden vertering gestel .
Ik voer smogens een kruiwagen hooi uit plastic aan de paarden 2 grote , 1 c pony en een mini paard ( drachtig )) smiddags rond half 3 voer ik wat grof hooi gewoon van kleine pakjes . En in de avond nog een keer kruiwagen hooi uit plastic en halve baal droog hooi .
Ook krijgen ze in de avond wat krachtvoer met een supplement erdoor .
En ze zien er allemaal goed uit . De IR merrie is zelfs wat te zwaar weer . Maar die moet flink in het werk blijven wil ik die op gewicht houden .

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:32

http://www.paardengras.nl/
Het zou gaan om speciaal paardengras.
Het is niet zo zuur als kuil overgens maar wel iets zurig. Door dat het luchtdicht verpakt is en dus iets zurig is zouden de bacteriën het suiker verlagen?

Graag jullie mening hier over. Er staat helaas weinig info op de site.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 20:26

Hmm , ik vindt de reden omdat het luchtdicht verpakt zit hoeft het niet helemaal droog te zijn . Beetje appart.
Paardenhooi in touwtjes of plastic moet best zo droog als mogelijk .
Wordt het zurig dan is het aan het fermenteren dat doet die bacterie . Die laat het gisten .
Ik ben van mening dat dat niet goed is voor paarden en zeker paarden met IR . Die kunnen die extra belasting niet gebruiken .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:29

Op de site staat: Als het paardengras onder het zand uit komt wordt het geperst in een zak, waarna het wordt gevacuümeerd.

Dat is dus gewoon de ouderwetse koeienkuil-methode..

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 07:40

No_No schreef:
http://www.paardengras.nl/
Het zou gaan om speciaal paardengras.
Het is niet zo zuur als kuil overgens maar wel iets zurig. Door dat het luchtdicht verpakt is en dus iets zurig is zouden de bacteriën het suiker verlagen?

Graag jullie mening hier over. Er staat helaas weinig info op de site.

Ik ken dit 'spul'. Een vriendin van mij heeft dit 2 jr. geleden een tijd lang gevoerd aan haar 3 Shetten. Twee daarvan zijn heel gevoelig voor HB. Ze deden het er erg goed op. Dat wat zij toen had was heel grof spul en het rook heerlijk. Het is droger dan 'voordroog' als het uit het pak komt.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-13 16:03

Het is inderdaad iets vochtig maar ik vind het niet heerlijk ruiken :o
Ik heb een reactie van het bedrijf gekregen. Wie belangstelling heeft kan ik de inhoud wel toe sturen, ik weet niet of ik het hier mag plaatsen.

Hier in het kort:
Ze laten het "hooi" niet testen, ze maaien begin juni en eind augustus. Het gras is dan lang en zit in het zaad. Volgens hun zitten er dan minder suikers in omdat de temperatuur tussen dag en nacht niet zo groot is.
Ze zouden verschillende soorten hebben zodat voor ieder paard wel een geschikte Party tussen zit die goed passen. Een shet vraagt om ander hooi dan een sportpaard.

Ik blijf het maar vreemd vinden dat ze het hooi niet hebben laten testen en wel zeggen dat het suiker laag is? (Denkend aan weersinvloeden wat het met gras doet)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 00:47

Ik vindt het ook een rammelend verhaal .
Lang gras wat uitgebloeid is , is vaak wel beter . Maar als het zuur ruikt in een plastic verpakking bij mij dan bel ik mn hooi boer op en mag hij accuut een ander pak komen brengen .
Mijn paard is vreselijk ziek geweest omdat ik niet beter wist als hooi uit plastic ruikt zuur en hoort zo .
Beste is nog altijd droog hooi . En vanuitdaar aanvullen met wat krachtvoer en evt supplement .
Kun je geen droog hooi dan zo droog als mogelijk in plastic ..

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 06:47

Ik voer graag hooi uit plastic. Het is goed grof en laat gemaaid.
Dit ruikt echt nooit zuur. Dus dat zou mij toch tegenstaan.
Hooi dat ik heb is wel tweede snee, maar blijft fijner spul.
Pony's doen het ook beter op voordroog dan hooi.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:32

Zo, n mooie pakken had ik eerder ook
Grof , laat gemaaid .
Maar n koeienboer in de buurt heeft al die pakken opgekocht .
Nu heb ik gesneden hooi uit plastic dat is ook rijker .
Voer dat 2 x pd een kruiwagentje vol . En de rest droog hooi kleine pakjes .
Nadeel vd kleine pakjes . Het vangt nogal wat stof bij de opslag

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 07:42

No_No schreef:
Het is inderdaad iets vochtig maar ik vind het niet heerlijk ruiken :o
Ik heb een reactie van het bedrijf gekregen. Wie belangstelling heeft kan ik de inhoud wel toe sturen, ik weet niet of ik het hier mag plaatsen.

Hier in het kort:
Ze laten het "hooi" niet testen, ze maaien begin juni en eind augustus. Het gras is dan lang en zit in het zaad. Volgens hun zitten er dan minder suikers in omdat de temperatuur tussen dag en nacht niet zo groot is.
Ze zouden verschillende soorten hebben zodat voor ieder paard wel een geschikte Party tussen zit die goed passen. Een shet vraagt om ander hooi dan een sportpaard.

Ik blijf het maar vreemd vinden dat ze het hooi niet hebben laten testen en wel zeggen dat het suiker laag is? (Denkend aan weersinvloeden wat het met gras doet)

Ik ben wel benieuwd wat ze je schreven, kun je me via pb een kopie sturen?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 19:53

@no_no hier nog een geïnteresseerde voor een pb'tje met de uitleg van het bedrijf
Alvast bedankt!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:46

Pb verzonden

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-13 22:50

Thanks ! Zal es even op onderzoek gaan of dit eventueel ook in Belgie verdeeld wordt.

MissDollyDot

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 07:03

(Niet het hele topic gelezen)

Ik geef mijn IR koudbloed merrie Dieetmix van Subli. Ik vind het niet duur en ze doet het er super op!

krissie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 16:42

Wat is eigenlijk een goed vitamine/mineralen supplement voor een IR-paard (dus met weinig suiker) dat ook nog goed gegeten wordt. Ik zit te denken aan NAF Kompleet of Pavo Multivit 15 (zit wel dextrose in). Of weet iemand nog een ander goed supplement?
Hier ook ervaring met Pavo care4life?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 17:02

Op de site van atorka ruitersport staat een brok vorm supplement .
En horsefood 4 thought heeft een poeder supplement .
Blijf aub weg van bv Pavo . Nit geschikt als supplement voor Suiker paarden